handdator

Visa fullständig version : 100% Beta alanin finns i shoppen nästa vecka


Fairing
2006-11-09, 15:37
Äntligen så kan ni köpa rent Beta Alanin och mixa med kreatin , kolhydrater osv. 300g/burk

Försmak på produktinformationen och referenser kommer snart*flex*

β-alanin

β-alanin ökar din förmåga att träna hårdare och längre vid högintensivt arbete. Genom att öka muskelns buffertförmåga blir muskeln mindre känslig för mjölksyra och den försurning som uppstår vid anaerobt arbete och du kan prestera bättre.

β-alanin är en icke essentiell aminosyra som förkommer naturligt i vår kost, främst i animaliska livsmedel. Ett flertal studier från ledande forskargrupper i ämnet visar att β-alanin ger en ökad prestationsförmåga genom att muskelns buffertförmåga förbättras.

En träningsstudie visar en ökning av den totala arbetskapaciteten med 13 % efter fyra veckor och kapaciteten fortsatte att öka ju längre man använde β-alanin. Efter tio veckor hade arbetskapaciteten ökat med hela 16,2 %. I en alldeles ny studie från samma forskargrupp ökade man uthålligheten med över 11 % när man intog β-alanin. Genom att kombinera β-alanin med kolhydrater fick man en ännu större effekt och uthålligheten ökade med 14,4 % efter bara två veckors användning medan kontrollgruppen inte förbättrade sig alls.

β-alanin kraftiga prestationshöjande effekt kommer av att muskeln ökar sin produktion av ett ämne som heter karnosin. Karnosin är ett kraftfullt buffertämne i vår kropp och finns i stor utsträckning i hjärnan och musklerna. I musklerna är det främst i typ IIx fibrer har man har höga nivåer av karnosin. Typ IIx fibrer är väldigt snabba muskelfibrer och används vid explosiva arbeten, som vid sprint och styrketräning.

Väldigt vältränade idrottsmän som utför mycket anaerob träning, har en högre nivå av karnosin i musklerna än vad uthållighetstränade/otränade har, vilket gör att de kan prestera bättre vid maximala belastningar under träning och tävlingar. Men det är inte bara flera år av hård träning som ökar nivån av karnosin i musklerna, ett tillskott av β-alanin kan öka karnosinhalten ännu mer.

Karnosin är en dipeptid och består av två aminosyror, β-alanin och histidin. För att kunna bilda mer karnosin i muskeln behövs ett extra tillskott av β-alanin då tillgången till β-alanin är begränsad. På kort tid kan β-alanin öka muskelns karnosininnehåll med 50-60 % vilket ökar muskelns förmåga att ta hand om den sura miljö som uppstår från mjölksyra och vätejoner vid intensivt arbete. Muskelns buffertförmåga ökar med upp till 12-15 % vilket motsvarar den prestationsökning man fått i studierna. Vid längre tids användning av β-alanin har man sett att karnosinhalten fortsätter att öka till över 80 %.

Karnosin är ett viktigt ämne som är inblandat i en rad andra viktiga funktioner i kroppen. Karnosin är en naturlig antioxidant som skyddar kroppen från angrepp av fria radikaler. Karnosin har även förmågan att ökar produktionen av kväveoxid (NO) vilket ledet till ökat blodflödet, ökad tillförsel av näring och syre till de arbetande musklerna.

Fairings β-alanin är ett lämpligt kosttillskott för dig som vill kunna pressa dig det där lilla extra för att nå dina resultat. β-alanin är ett användbart tillskott för nästan alla idrottare, till exempel roddare, boxare, löpare, sprinters, cyklister, bodybuilders med flera, där förmågan att kunna prestera max vid höga belastningar är avgörande.

Angus
2006-11-09, 16:42
:thumbup: jag efterfrågade det för bara någon vecka sedan och jag har för mig att ola.w. har skrivit om det flera gånger. nu kan man mixa sin egna kp3 å kcg:hbang:

ramagoen
2006-11-09, 19:16
Kan detta va värt å ta om man tar koffein vid träning? Eller är det som kreatin att dom tar ut varandra?

Dr Nick
2006-11-09, 19:41
Kan detta va värt å ta om man tar koffein vid träning? Eller är det som kreatin att dom tar ut varandra?

kreatin och koffein tar inte ut varandra.

Davil
2006-11-10, 07:10
kreatin och koffein tar inte ut varandra.
Jo.

Snake
2006-11-10, 10:30
Jo.

I teorin ja, men verkar inte vara så i praktiken.

Fairing
2006-11-10, 10:31
:thumbup: jag efterfrågade det för bara någon vecka sedan och jag har för mig att ola.w. har skrivit om det flera gånger. nu kan man mixa sin egna kp3 å kcg:hbang:


4 kapslar kre alkalyn och 4-8g beta alanin funkar bättre än det mesta.
För att unvika stickningar och rodnader i huden så intar man 1g beta alanin 4-8ggr/dag

Fairing
2006-11-10, 10:34
I teorin ja, men verkar inte vara så i praktiken.

Jag går i mot teorin och håller faktiskt med:thumbup:

Sniggel
2006-11-10, 10:48
Kreatin behöver vätska och kaffe är vätskedrivande. Dricker man ordentligt med vatten borde det ju även i teorin fungera tillsammans!

Fairing
2006-11-10, 10:50
Kreatin behöver vätska och kaffe är vätskedrivande. Dricker man ordentligt med vatten borde det ju även i teorin fungera tillsammans!

koffein är vätskedrivande i vila:)

jwzrd
2006-11-10, 11:06
koffein är vätskedrivande i vila:)

En kaffedrickares kropp är anpassad efter detta och håller kvar mer vätska, därför har vi tryck/ont i skallen utan kaffe. Kreatins hela effekt handlar inte vätska heller, är det ödem du/någon är ute efter så kan du lika väl salta maten till förbannelsen och dricka en tunna vatten innan passet. Ffs, sluta vara så pantade och neurotiska byggare!

Herkulez
2006-11-10, 11:07
En kaffedrickares kropp är anpassad efter detta och håller kvar mer vätska, därför har vi tryck/ont i skallen utan kaffe. Kreatins hela effekt handlar inte vätska heller, är det ödem du/någon är ute efter så kan du lika väl salta maten till förbannelsen och dricka en tunna vatten innan passet. Ffs, sluta vara så pantade och neurotiska byggare!
:thumbup:

Fartman
2006-11-10, 12:30
En kaffedrickares kropp är anpassad efter detta och håller kvar mer vätska, därför har vi tryck/ont i skallen utan kaffe. Kreatins hela effekt handlar inte vätska heller, är det ödem du/någon är ute efter så kan du lika väl salta maten till förbannelsen och dricka en tunna vatten innan passet. Ffs, sluta vara så pantade och neurotiska byggare!
ballt. Har alltid funderat över varför kreatinet funkat på mig trots min fina kaffekonsumtion. För fungerar gör det, även om jag inte drar på mig så mycket vatten så effekt ger det! :thumbup:

jwzrd
2006-11-10, 12:35
ballt. Har alltid funderat över varför kreatinet funkat på mig trots min fina kaffekonsumtion. För fungerar gör det, även om jag inte drar på mig så mycket vatten så effekt ger det! :thumbup:

Det funkar för mig också och jag fattar inte vad folk snackar om för vatten. Vadå drar på sig vatten? Har ni trasiga njurar? När jag sköter kosten och träningen så har jag alltid tryck, kreatin ökar vikten lite men påverkar inte trycket. (Om det nu är tryck andra snackar om). Vätska under huden är sen inte något som typ någon bör fundera över, om det inte är så att du just nu går på en fet steroidkur samtidigt som du har lågt BF så att du kan se skillnaden. En ren person "drar" inte på sig vätska.

Fartman
2006-11-10, 12:58
Det funkar för mig också och jag fattar inte vad folk snackar om för vatten. Vadå drar på sig vatten? Har ni trasiga njurar? När jag sköter kosten och träningen så har jag alltid tryck, kreatin ökar vikten lite men påverkar inte trycket. (Om det nu är tryck andra snackar om). Vätska under huden är sen inte något som typ någon bör fundera över, om det inte är så att du just nu går på en fet steroidkur samtidigt som du har lågt BF så att du kan se skillnaden. En ren person "drar" inte på sig vätska.
Låter som att det är lika för dig som för mig. Det som påverkar trycket nämvärt är hur pass mycket kolhydrater jag tryckt dagarna innan passet + att det påverkar lite det jag äter samma dag.
Tycker alltid det låter lika konstigt när folk talar om flera kilon pga kreatin, ett halvkilo är det på sin höjd som jag drar på mig.

[UnTr] freshmint
2006-11-10, 15:29
Kreatin behöver vätska och kaffe är vätskedrivande. Dricker man ordentligt med vatten borde det ju även i teorin fungera tillsammans!

Att koffein och kreatin inte är bra att kombinera har väll inte med vätskedrivande effekter att göra, om jag inte kommer ihåg fel så förlänger koffein muskelns relaxationstid medans kreatinets effekt främst kommer från en sänkt relaxationstid.

Ola Wallengren
2006-11-10, 16:45
freshmint']Att koffein och kreatin inte är bra att kombinera har väll inte med vätskedrivande effekter att göra, om jag inte kommer ihåg fel så förlänger koffein muskelns relaxationstid medans kreatinets effekt främst kommer från en sänkt relaxationstid.

Är detta viktigt/påverkar vid vanlig (ganska långsam) styrketräning?

[UnTr] freshmint
2006-11-10, 17:37
har för mig att det diskuterades i den här tråden?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78433&highlight=koffein+kreatin

everete
2006-11-11, 12:55
Jo.

drick extra mycket vatten så behöver du inte vara orolig.

hur som helst, kreatin tar inte ut koffein. Det är väl bara koffein som kan ta ut kreatin OM man skulle lyckas få i sig alldeles för lite vatten?

Fredrik_S
2006-11-11, 20:12
För att återgå till topic
Vad bra!!! Mitt kcg2 tog slut precis och jag ville egentligen bara ha beta alanin.

Vad kostar produkten

Ugh
2006-11-12, 11:55
Det står i shoppen eller helt enkelt 349 kr på kolo

b0sse
2006-11-13, 17:30
nån som testat Beta Alanin sen tidigare? är de nått å lägga pengarna ? vad får man ut av det?

Ola Wallengren
2006-11-13, 18:07
nån som testat Beta Alanin sen tidigare? är de nått å lägga pengarna ? vad får man ut av det?

Det finns beta-alanin i KP3, KCG och KCG2, sök på dessa produkter, det är många som tycker de är bra, men de är inga rena Beta-alanin produkter.

Fairing
2006-11-15, 12:59
nån som testat Beta Alanin sen tidigare? är de nått å lägga pengarna ? vad får man ut av det?

Läs produktinformationen och skaffa dig en egen uppfattning om vad man kan få ut av Beta alanin. Mixa den med kreatinpyruvat eller kre alkalyn och du får KCGP 4:D

Cerberus
2006-11-15, 13:01
Beta Alanin ska jag definitivt pröva!

Swede..
2006-11-15, 22:30
4-8g/dag ... Dosering, När? Hur?

myyui
2006-11-15, 23:14
Läs produktinformationen och skaffa dig en egen uppfattning om vad man kan få ut av Beta alanin. Mixa den med kreatinpyruvat eller kre alkalyn och du får KCGP 4:D


en länkt till studien där
dom tränade fick 13% ökning av arbetskapaciteten efter 4 veckor
samt 16 längre fram
skulle uppskattas

mvh

Gpajpen
2006-11-16, 00:07
Jahapp då äre tillbax till 6 koppar kaffe till frukost med gott samvete!

(angående koffein+creatin inläggen)

YES!

Sniggel
2006-11-16, 01:07
Jahapp då äre tillbax till 6 koppar kaffe till frukost med gott samvete!

(angående koffein+creatin inläggen)

YES!
Fan va skönt att man inte är kaffeberoende så man slipper fundera på om man ska dricka det eller ej :D

Fairing
2006-11-16, 08:12
en länkt till studien där
dom tränade fick 13% ökning av arbetskapaciteten efter 4 veckor
samt 16 längre fram
skulle uppskattas

mvh

Läs sista hela produktinformationen. Den som söker han finner:D

DavidN
2006-11-16, 08:37
Det vore ju lite vettigare att herr Fairing istället hade faktisk information och länkar till tillförlitliga källor (alltså inte Fairing)

Fairing
2006-11-16, 08:42
Det vore ju lite vettigare att herr Fairing istället hade faktisk information och länkar till tillförlitliga källor (alltså inte Fairing)

Referenserna vi anger är det inget fel på

Ola Wallengren
2006-11-16, 08:50
Det vore ju lite vettigare att herr Fairing istället hade faktisk information och länkar till tillförlitliga källor (alltså inte Fairing)

Sök på Harris i detta dokument

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-S1-29-06.pdf

eller kolla här

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16868650&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

DavidN
2006-11-16, 09:09
Tack Ola.

Fairing: vilka referenser?
Som jag ser det finns det inte referenser till i stort sett någon av era produkter på er hemsida

Fairing
2006-11-16, 09:19
Tack Ola.

Fairing: vilka referenser?
Som jag ser det finns det inte referenser till i stort sett någon av era produkter på er hemsida

Du pratatde om Beta alanin och i slutet på den texten har du referenser (klicka på beta alanin reklamen på kolozzeums framsida). Vi hade massor av referenser förr i tiden och dom kanske dyker upp igen på nya hemsidan.

DavidN
2006-11-16, 09:32
ah!

Tänk så dum jag var att jag trodde att ni hade information på ER hemsida va?
jisses Amalia.

(tack)

Fairing
2006-11-16, 09:42
ah!

Tänk så dum jag var att jag trodde att ni hade information på ER hemsida va?
jisses Amalia.

(tack)

:D

Tanner
2006-11-16, 10:35
Tack Ola.

Fairing: vilka referenser?
Som jag ser det finns det inte referenser till i stort sett någon av era produkter på er hemsida

För att underlätta så har du referenserna för b-alanin här:

Hill CA, Harris RC, Kim HJ, Harris BD, Sale C, Boobis LH, Kim CK, Wise JA. Influence of b-alanine supplementation on skeletal muscle carnosine concentrations and high intensity cycling capacity. Amino Acids. 2006.

Harris RC, Ponte J, Hill CA, Sale CA, Jones GA, Kim HJ, Wise JA. Effect of 14 and 28 days ß-alanine (CARNOSYN™) supplementation on isometric endurance of the knee extensors. 13th International conference Biochemistry of exercise. 2006.

Harris RC, Tallon MJ, Dunnett M, Boobis L, Coakley J, Kim HJ, Fallowfield JL, Hill CA, Sale C, Wise JA. The absorption of orally supplied b-alanine and its effect on muscle carnosine synthesis in human vastus lateralis. Amino Acids 30: 279–289. 2006.

Harris RC, Dunnett M, Greenhaff PL. Carnosine and taurine contents in individual W bres of human vastus lateralis muscle. Journal of Sports Sciences. 16: 639- 643. 1998.

Gariballa SE, Sinclair AJ. Carnosine: physiological properties and therapeutic potential. Age Ageing. 29(3):207-10. 2000.

Alaghband-Zadeh J, Mehdizadeh S, Khan NS, O'Farrell A, Bitensky L, Chayen J. The natural substrate for nitric oxide synthase activity. Cell Biochem Funct. 19(4):277-80. 2001.


Finns rätt mycket mer om man vill sätta sig in i ämnet mer men dessa referenser är ett vettigt urval av vad som finns på b-alanin inom forksningsvärlden.

DavidN
2006-11-16, 10:40
För att underlätta så har du referenserna för b-alanin här:

Hill CA, Harris RC, Kim HJ, Harris BD, Sale C, Boobis LH, Kim CK, Wise JA. Influence of b-alanine supplementation on skeletal muscle carnosine concentrations and high intensity cycling capacity. Amino Acids. 2006.

Harris RC, Ponte J, Hill CA, Sale CA, Jones GA, Kim HJ, Wise JA. Effect of 14 and 28 days ß-alanine (CARNOSYN™) supplementation on isometric endurance of the knee extensors. 13th International conference Biochemistry of exercise. 2006.

Harris RC, Tallon MJ, Dunnett M, Boobis L, Coakley J, Kim HJ, Fallowfield JL, Hill CA, Sale C, Wise JA. The absorption of orally supplied b-alanine and its effect on muscle carnosine synthesis in human vastus lateralis. Amino Acids 30: 279–289. 2006.

Harris RC, Dunnett M, Greenhaff PL. Carnosine and taurine contents in individual W bres of human vastus lateralis muscle. Journal of Sports Sciences. 16: 639- 643. 1998.

Gariballa SE, Sinclair AJ. Carnosine: physiological properties and therapeutic potential. Age Ageing. 29(3):207-10. 2000.

Alaghband-Zadeh J, Mehdizadeh S, Khan NS, O'Farrell A, Bitensky L, Chayen J. The natural substrate for nitric oxide synthase activity. Cell Biochem Funct. 19(4):277-80. 2001.


Finns rätt mycket mer om man vill sätta sig in i ämnet mer men dessa referenser är ett vettigt urval av vad som finns på b-alanin inom forksningsvärlden.

Om du läst innan du postade så kunde du snabbt se att vi lokaliserat de studier som var relevanta.
Jag ville se vilka studier Fairing länkar till.
Hitta egna gör jag utan vidare, att kosttillskottsaffärer baserar produkter på forskning(icke-AST forskning givetvis :D) är desto mer intressant.

DavidN
2006-11-16, 10:45
För att komma in på användandet.
ß-alanin borde väl gå utmärkt att kombinera med t.ex EsaPro?

Tanner
2006-11-16, 10:51
Om du läst innan du postade så kunde du snabbt se att vi lokaliserat de studier som var relevanta.
Jag ville se vilka studier Fairing länkar till.
Hitta egna gör jag utan vidare, att kosttillskottsaffärer baserar produkter på forskning(icke-AST forskning givetvis :D) är desto mer intressant.

Men ojdå... förlåt att jag postade de referenser som Fairing refererar till i en tråd där de efterfrågas. Trodde det kunde vara smidigt om de fanns med även här *whatever*


Men till din nästa fråga, varför kombinera dem esapro? Varför inte bara BCAA eller leucin? det är ju trots allt bara leucinet som stimulerar proteinsyntesen..

DavidN
2006-11-16, 10:55
Men ojdå... förlåt att jag postade de referenser som Fairing refererar till i en tråd där de efterfrågas. Trodde det kunde vara smidigt om de fanns med även här *whatever*


Skriv då det så slipper du missförstånd.


Men till din nästa fråga, varför kombinera dem esapro? Varför inte bara BCAA eller leucin? det är ju trots allt bara leucinet som stimulerar proteinsyntesen..


Varför? Du menar utöver det att det är bättre på alla vis?
Jag skulle kunna enbart är mat också, eftersom det trots allt bara är det som bygger muskler.

myyui
2006-11-16, 23:11
Sök på Harris i detta dokument

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-S1-29-06.pdf

eller kolla här

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16868650&query_hl=2&itool=pubmed_docsum


tack

mvh

EiseltUK
2006-11-18, 17:43
Här är den senaste studien med beta-alanin i samband med uthållighetsträning.

Effects of 28 days of beta-alanine and creatine monohydrate supplementation on aerobic power, ventilatory and lactate thresholds, and time to exhaustion.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16953366&query_hl=47&itool=pubmed_docsum

Angus
2006-11-18, 22:06
nu är det beställt och skall kombineras med kre alkalyn under x-antal veckor*flex*

bongoberra
2006-11-20, 16:32
En fråga angående doseringen.
PÅ KCG2 burken rekommenderas ca 7g och på Beta Alanin burken 4-8g rent beta Alanin

Själv tar jag nånstans runt 7g av KCG2.

Eftersom KCG2 innehåller 3 ingredienser och kreatinet borde väl vara den största delen (antar jag) då låter ju 4-8g ganska mycket av Beta alanin. Eller har jag fel?

Fairing
2006-11-21, 09:43
En fråga angående doseringen.
PÅ KCG2 burken rekommenderas ca 7g och på Beta Alanin burken 4-8g rent beta Alanin

Själv tar jag nånstans runt 7g av KCG2.

Eftersom KCG2 innehåller 3 ingredienser och kreatinet borde väl vara den största delen (antar jag) då låter ju 4-8g ganska mycket av Beta alanin. Eller har jag fel?

Doseringen är gjord efter studierna och information från Roger Harris som är den som har forskat mest på beta alanin.

Du får troligtvis bättre effekt av KCG 2 om du äter beta alanin i små doser utspritt över dagen samt rent beta alanin träningsfria dagar.

bongoberra
2006-11-21, 13:30
Jag såg att du redan skrivit tidigare i tråden att man tog skulle ta Beta Alanin 1g 4-8 ggr per dag precis som du skrev nu. :Virro

Jag har nog missuppfattat Beta Alanin. Jag trodde det bara var för en tillfällig boost att tas innan ditt träningspass.

Så om man vill vara petnoga då tar man KCG2 innan träningen och beta alanin utspritt över dagen. :thumbup:

Fairing
2006-11-21, 13:40
Jag såg att du redan skrivit tidigare i tråden att man tog skulle ta Beta Alanin 1g 4-8 ggr per dag precis som du skrev nu. :Virro

Jag har nog missuppfattat Beta Alanin. Jag trodde det bara var för en tillfällig boost att tas innan ditt träningspass.

Så om man vill vara petnoga då tar man KCG2 innan träningen och beta alanin utspritt över dagen. :thumbup:

Jepp , *flex* :bpump:

Karelin78
2006-11-21, 14:12
Är det någon av er som har provat att använda Beta Alanin och kreatinpyruvat samtidigt, har precis inhandlat KP och är sugen på att testa BA då jag har läst att en del tar det här och det är något som verklgien funkar.

Tror du en mix av KP och BA kan ge ett bra resultat i slutändan?

Fairing
2006-11-21, 14:24
Är det någon av er som har provat att använda Beta Alanin och kreatinpyruvat samtidigt, har precis inhandlat KP och är sugen på att testa BA då jag har läst att en del tar det här och det är något som verklgien funkar.

Tror du en mix av KP och BA kan ge ett bra resultat i slutändan?

Beta alanin fungera bra ihop med alla kreatinsorter och jag har själv provat det med Kreatinpyruvate för flera år sedan (innan KP3 kom) och det fungerar ypperligt. Ganska bra att själv kunna justera mixen kreatin/beta alanin och prova sig fram till vad som är bäst för en själv:thumbup: Men för att unvika "stickningar" så sprid ut intaget av Beta alanin(fast vissa vill ha max med stickningar oxå):D

Cerberus
2006-11-21, 16:22
Hur är det att blanda EsaPro och 8g Beta Alanin i drinken? Om ja blir liten o klen skyller ja på att Beta Alanin o EAA inte går ihop :D

Angus
2006-11-21, 17:35
Hur är det att blanda EsaPro och 8g Beta Alanin i drinken? Om ja blir liten o klen skyller ja på att Beta Alanin o EAA inte går ihop :D
:D skriv och berätta om du överlever :Virro

Cerberus
2006-11-21, 18:00
:D skriv och berätta om du överlever :Virro

Jag överlevde. Ska man märka effekten direkt av beta alanin? Tog den en kvart me EAAt innan träningspasset.

Saaatan va d sticker i huden :D måste va bra skit. Ballt iaf.

Brooklyn
2006-11-21, 18:09
Jag överlevde. Ska man märka effekten direkt av beta alanin? Tog den en kvart me EAAt innan träningspasset.

Saaatan va d sticker i huden :D måste va bra skit. Ballt iaf.
bättre om du tar esa´t DIREKT innan passet har jag ju sagt till dig :smash:

Cerberus
2006-11-21, 18:14
bättre om du tar esa´t DIREKT innan passet har jag ju sagt till dig :smash:

Jag va tvungen att bajsa o de tog 10 minuter o klämma ut.

Tror inte att några minuter hit o dit spelar ngn större roll. Har dock börjat smutta på malto-drink under passet för att utsöndra lite extra insulin :D

schabo-labo
2006-11-21, 19:56
Jag överlevde. Ska man märka effekten direkt av beta alanin? Tog den en kvart me EAAt innan träningspasset.

Saaatan va d sticker i huden :D måste va bra skit. Ballt iaf.
Wow vad gött det låter. Ska prova imorgon, tror jag får min leverans imon. :naughty:

krilleh
2006-11-22, 09:44
är beta alanin bättre än kcg2 eller? kör just nu på kcg2.

Någon som testat att köra på kcg2 innan passet och beta... utspritt över dagen? blire en mätbar skillnad?

schabo-labo
2006-11-22, 20:12
Synd att det inte finns med en skopa eller nått att mäta med. Har inget kryddmått hemma :(
Höftade lite med doseringen och fick stickningar :hbang:

Cerberus
2006-11-22, 20:33
Vad beror stickningarna på? Fett coolt tycker jag det är :D haha

typ som mikroskopiska gaddar som vill slå hål på huden ungefär

Tanner
2006-11-23, 09:07
är beta alanin bättre än kcg2 eller? kör just nu på kcg2.

Någon som testat att köra på kcg2 innan passet och beta... utspritt över dagen? blire en mätbar skillnad?

Nej det går inte att säga att b-alanin är bättre än KCG2, dels för att KCG2 innehåller b-alanin samt att kreatinet i inte är overksamt heller.

Men för att försöka optimera b-alaninets buffertförmåga bör kanske KCG2 kompleteras med b-alanin träningsfria dagar som har föreslagits i tidigare poster här i tråden.

Fairing
2006-11-24, 08:15
är beta alanin bättre än kcg2 eller? kör just nu på kcg2.

Någon som testat att köra på kcg2 innan passet och beta... utspritt över dagen? blire en mätbar skillnad?

Du får nog vänta ett par veckor med att någon skall kunna svara för det är en helt ny produkt. Hoppas att du menar en märkbar skillnad :D

schabo-labo
2006-11-29, 19:30
Ni som använder denna produkt med endast beta-alanin, kan ni berätta om vad ni tycker om produkten. Personligen är jag väldigt nöjd. :naughty:

Fairing
2006-11-30, 08:41
Kan väl berätta att massor av uthållighetsidrottare har använt beta alanin och ladda upp med inför större tävlingar och dom är lyriska.

GGN som är en av världens tuffaste MC tävlingar åt dom 6 första elitförarna beta alanin och KCG 2. Laddade med Beta alanin flara dagar innan och körde KCG under hela loppet (fyllde på varje timme)

Ryktet har nu spridit sig om Beta alanin och dom flesta Elitförarna i Sverige laddar med det till Novemberkåsan som går i helgen

Från rent styrketränande så har vi inte fått så mycket feedback ännu men det kommer säkerligen *flex*

Cerberus
2006-11-30, 13:13
Kan väl berätta att massor av uthållighetsidrottare har använt beta alanin och ladda upp med inför större tävlingar och dom är lyriska.

GGN som är en av världens tuffaste MC tävlingar åt dom 6 första elitförarna beta alanin och KCG 2. Laddade med Beta alanin flara dagar innan och körde KCG under hela loppet (fyllde på varje timme)

Ryktet har nu spridit sig om Beta alanin och dom flesta Elitförarna i Sverige laddar med det till Novemberkåsan som går i helgen

Från rent styrketränande så har vi inte fått så mycket feedback ännu men det kommer säkerligen *flex*

Tycker definitivt det har hjälpt mig att öka i styrka och reps en gnutta i gymmet. Men häftigaste är den stickande känslan, och vad beror detta på? Är extremt intresserad av kemin bakom det hela :)

tano
2006-12-14, 11:10
Hur vet man att det inte finns negativa effekter av att öka tillförseln av ämnet så mycket?

Försökte söka på internet och det enda man får upp är samma gammla marknadsförings reklam på alla sidor: Ät detta nu! Det är så jävla grymt! använd tillsammans med kreatin och du kommer öka något otroligt. bla bla bla...

Ok, verkar ju ge en effekt av alla possitiva omdömen (allt kan väl inte vara placebo?), men sedan då? hur påverkar det kroppen? Relativt kreatin användning verkar det ju finnas väldigt få studier.

Tänk om det är så illa att det i längden påverkar prestationen negativt?...

EiseltUK
2006-12-14, 13:14
Det finns inte så mycket information tillgänglig, kanske för att det inte finns någon anledning att tro att det är skadligt om man håller sig till rimliga doser.

MSDS: https://fscimage.fishersci.com/msds/32219.htm

King Grub
2006-12-15, 10:20
The effects of creatine and creatine plus beta-alanine on strength, power, body composition, and endocrine changes were examined during a 10-wk resistance training program in collegiate football players.

Thirty-three male subjects were randomly assigned to either a placebo (P), creatine (C), or creatine plus beta-alanine (CA) group. During each testing session subjects were assessed for strength (maximum bench press and squat), power (Wingate anaerobic power test, 20-jump test), and body composition. Resting blood samples were analyzed for total testosterone, cortisol, growth hormone, IGF-1, and sex hormone binding globulin.

Changes in lean body mass and percent body fat were greater in CA compared to C or P. Significantly greater strength improvements were seen in CA and C compared to P. Resting testosterone concentrations were elevated in C, however, no other significant endocrine changes were noted.

Results of this study demonstrate the efficacy of creatine and creatine plus beta-alanine on strength performance. Creatine plus beta-alanine supplementation appeared to have the greatest effect on lean tissue accruement and body fat composition.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Aug;16(4):430-46. Effect of creatine and beta-alanine supplementation on performance and endocrine responses in strength/power athletes.

Fairing
2006-12-22, 13:29
Nå , någon mer som provat ? Intresserad av åsikter*flex*

Sverker
2006-12-23, 15:10
Jag och Klo håller på med en liten lustig tävling oss emellan:


Jag vann*flex* 18 rep på 100 kg är PB. Jag har kanske gjort 15 -16 st tidigare men beta-alanin fungerar:thumbup:

Klart att beta-alanin fungerar:thumbup: Effekten är bäst en bit in i träningspasset. Det märks att återhämtningen mellan seten blir bättre och det går att hålla extremt hårt tempo.

Fredrik_S
2006-12-23, 19:33
Är jag ute och cyklar när jag koncentrerar Beta alaninet till omkring träningen, ca 3 krm 1 timme innan 1 krm precis innan 1 krm under och 1 krm efter. Slipper galna stickningar på det viset och jag tar ändå kolhydrater i pulverform så det är smidigt att ta det så?

Funderade på om det är för tätt och att jag skulle tjäna något på att sprida ut det mer över dygnet?

Tomainen
2007-02-04, 13:42
Undra om man kan vara resistent mot det eller hur man nu ska säga..
Inhandlade en burk för ett tag sen. provat på lite varierande doseringar och intag, däribland ex:
-5g beta-alanin + Eaa + kreatin monohyd + dextro före strykepasset, 2g beta-alanin + kreatin monohyd + kollisar + EAA nån timma efter.
-1g 6-7ggr utspritt över dagen
-3g före träning 3g efter osv.
Har väl kört såhär och cyklat och varierat lite (dock alltid tagit 5-7g/dag sammanlagt) i ca 2,5 veckor nu men jag kan väl inte säga att jag märkt av någon direkt ökning av vare sig styrka eller uthållighet, ej heller upplevt några stickningar som så många pratar om.
För visst ska effekten komma ganska omedelbart? har väl inget med uppladdning att göra?, det är ju en aminosyra. Vilken roll har kolhyd när man tar dessa samtidigt?
Ne jag förstår inte.. Ska man kanske ge det lite längre tid eller kan det vara så att det helt enkel inte fungerar på alla ?

schabo-labo
2007-02-05, 15:43
Är jag ute och cyklar när jag koncentrerar Beta alaninet till omkring träningen, ca 3 krm 1 timme innan 1 krm precis innan 1 krm under och 1 krm efter. Slipper galna stickningar på det viset och jag tar ändå kolhydrater i pulverform så det är smidigt att ta det så?

Funderade på om det är för tätt och att jag skulle tjäna något på att sprida ut det mer över dygnet?
Jag har tagit ca en tsk beta-alanin, bcaa och kreatin en timma innan träning, och är nöjd med min prestation. Men det är precis som du säger att jag funderar på om det skulle vara bättre att sprida ut intaget. Stickningarna stör mig inte, det är därför jag tar ett stort intag isället för åtta små.

TylerDurden84
2007-02-05, 20:22
Vore det helt bortkastat att enbart ta beta-alanin + kre-alkalyn en timma innan träningen (för oss ekonomiska). Eller är det som vanligt kreatin som bör intas några ggr per dag. Har förresten någon svarat på frågan: Varför ger det stickningar??

paddanboy
2007-02-05, 22:42
Jag har inte förstått riktigt, ska Beta Alanin vara något som liknar L-arginine på vissa avseenden? alltså en "prestationshöjare"?

Vad tror ni annars på denna kombo?
L-arginine + Beta Alanin + Creatin citrus(ev. kre-alk) (+ EsaPro + Malto (osv))

Fairing
2007-02-06, 12:20
Jag har inte förstått riktigt, ska Beta Alanin vara något som liknar L-arginine på vissa avseenden? alltså en "prestationshöjare"?

Vad tror ni annars på denna kombo?
L-arginine + Beta Alanin + Creatin citrus(ev. kre-alk) (+ EsaPro + Malto (osv))

Om du läser produktinformationen riktigt så får du svar på dina frågor.

Kombinationen fungerar nog utmärkt för styrketräning men jag skulle utesluta Arginin om du sysslar med uthållighetsidrott

ß-alanin är en icke essentiell aminosyra som förkommer naturligt i vår kost, främst i animaliska livsmedel. I vetenskapliga studier har man sett att ß-alanin ger en ökad prestationsförmåga genom att förbättra muskelns buffertfkapacitet.

I två alldeles nya träningsstudier ökade försökspersonernas totala arbetskapacitet och uthållighet med 13 % respektive 11 % när de intog ß-alanin under två till fyra veckor. Man upptäckte även att man kunde förbättra prestationen med ytterliggare 2-4 % genom att kombinera ß-alanin med kolhydrater eller att använda ß-alanin över en längre tid.

ß-alanins kraftiga prestationshöjande effekt kommer av att det bildas ett ämne som heter karnosin. Karnosin är en kraftfull buffert i vår kropp och finns i stor utsträckning i musklerna och främst i typ IIx fibrer. Typ IIx är väldigt snabba muskelfibrer och används vid explosiva arbeten, som vid sprint och styrketräning.

Karnosin är en dipeptid och består av två aminosyror, ß-alanin och histidin. För att bilda karnosin i muskeln behövs ett extra tillskott av ß-alanin då tillgången till ß-alanin är begränsad, medan histidin finns i överskott. I flera studier ser man att tillskott av ß-alanin ökar muskelns karnosininnehåll med 50-80 %, vilket ökar muskelns buffertförmåga med över 12 %. Den ökade buffertförmågan stämmer väl överens med den prestationsökning man ser i de vetenskapliga studierna.

Karnosin är ett viktigt ämne som är inblandat i en rad andra centrala funktioner i kroppen. Karnosin är en naturlig antioxidant som skyddar kroppen från angrepp av fria radikaler. Karnosin ökar även produktionen av kväveoxid (NO) vilket ledet till ökat blodflödet samt ökad tillförsel av näring och syre till de arbetande musklerna.
Fairings ß-alanin är ett lämpligt kosttillskott för dig som vill kunna pressa dig det där lilla extra för att nå dina mål. ß-alanin är ett användbart kosttillskott för nästan alla idrottare, exempelvis roddare, boxare, löpare, sprinters, cyklister, kroppsbyggare med flera.


Referenser:

Hill CA, Harris RC, Kim HJ, Harris BD, Sale C, Boobis LH, Kim CK, Wise JA. Influence of b-alanine supplementation on skeletal muscle carnosine concentrations and high intensity cycling capacity. Amino Acids. 2006.

Harris RC, Ponte J, Hill CA, Sale CA, Jones GA, Kim HJ, Wise JA. Effect of 14 and 28 days ß-alanine (CARNOSYN™) supplementation on isometric endurance of the knee extensors. 13th International conference Biochemistry of exercise. 2006.

Harris RC, Tallon MJ, Dunnett M, Boobis L, Coakley J, Kim HJ, Fallowfield JL, Hill CA, Sale C, Wise JA. The absorption of orally supplied b-alanine and its effect on muscle carnosine synthesis in human vastus lateralis. Amino Acids 30: 279–289. 2006.

Harris RC, Dunnett M, Greenhaff PL. Carnosine and taurine contents in individual W bres of human vastus lateralis muscle. Journal of Sports Sciences. 16: 639- 643. 1998.

Gariballa SE, Sinclair AJ. Carnosine: physiological properties and therapeutic potential. Age Ageing. 29(3):207-10. 2000.

Alaghband-Zadeh J, Mehdizadeh S, Khan NS, O'Farrell A, Bitensky L, Chayen J. The natural substrate for nitric oxide synthase activity. Cell Biochem Funct. 19(4):277-80. 2001.



FAKTA


Innehåll:
100% beta alanin i pulverform

Smak:
Naturell

Vikt:
300g

Dosering:
4-8g/dag

TylerDurden84
2007-02-07, 12:11
Om du läser produktinformationen riktigt så får du svar på dina frågor.

Kombinationen fungerar nog utmärkt för styrketräning men jag skulle utesluta Arginin om du sysslar med uthållighetsidrott

ß-alanin är en icke essentiell aminosyra som förkommer naturligt i vår kost, främst i animaliska livsmedel. I vetenskapliga studier har man sett att ß-alanin ger en ökad prestationsförmåga genom att förbättra muskelns buffertfkapacitet.

(+ massa bra infotext)



Men du som "promotar" denna produkt kanske vet varför stickningar uppstår? Jag vill gärna veta varför och inte bara "gilla läget" innan jag köper produkten.

Fairing
2007-02-07, 14:59
Men du som "promotar" denna produkt kanske vet varför stickningar uppstår? Jag vill gärna veta varför och inte bara "gilla läget" innan jag köper produkten.

Hej

Den stickande känslan beror på att blodgenomströmmningen ökar och man antar att detta beror på att produktionen av prostacyklin ökar i kroppen men jag har inte sett någon studie på det bara antaganden

En annan förklaring som ges är att beta-alanin skall binda till GABA-receptorer och det i sin tur efter flera steg skall ge en ökad synaps-aktivering som ger denna stickande känsla.

" Beta-Alanine can cause a flushing sensation similar to niacin flush. This is temporary and seems to subside in about 10 to 15 minutes after ingestion. After about 3 to 7 days your body develops the right tolerance for administration without the temporary tingling sensation known as paresthesia. If you have taken slightly high doses of niacin or GABA before you probably know what I am talking about.

My take on it is this. Beta-Alanine binds to both the Glycine and GABA receptors in the brain. By doing so, it can block GABA uptake, and decrease Glutamatergic excitation. Glutamate is the most important excitatory transmitter in the brain and the NMDA receptor is a receptor for Glutamate. As the Glutamate site is often flooded, the diffusion of Beta-Alanine in the brain will augment the activation of the NMDA receptor increasing synaptic activity - And so, the paresthesia."

"Beta-Alanine

Increases Muscle Carnosine Concentrations - Carnosine is a powerful antioxidant, anti-glycation agent and the most potent buffer in the muscle. It is also found primarily in the fast twitch muscle fibers which are required for explosive movements.
Scavenges Hydrogen Ions - hydrogen ions are a result of energy production and lead to the burning sensation in muscles felt typically during rapid explosive movements like weight training and sprinting. By scavenging hydrogen ions
Increases myofibrillar -ATPase - the enzyme required for generating muscular contractions.
Boosts NOS activity better than Arginine - NOS is the enzyme that converts Arginine to Nitric Oxide."

Tanner
2007-02-08, 12:07
Efter konsultation med Roger Harris som är en av dem som hållt på längst med b-alaninforskning verkar det vara vägen via NMDA-receptorer som leder till en ökad nervkänslighet och de stickningar man kan uppleva vid höga doser av b-alanin.

Så här skriver dem i en av sina studier:
"At 40 mg.kg-1 bwt symptoms were sufficiently uncomfortable that the treatment was refused by two of the volunteers. Symptoms appeared similar to those encountered with the ingestion of niacin. The probable mechanism involves ß-alanine activation of strychnine- sensitive glycine receptor sites associated with glutamate sensitive N- methyl-D-aspartate (NMDA) receptors in the brain and CNS (Mori et al, 2002; Tokutomi et al, 1989; Wang et al, 2003). Since the glutamate site is often saturated, penetration of ß-alanine into neurones will quickly increase activation of the NMDA receptors, the resulting increase in synaptic activity giving rise to the sensations of flushing."

EiseltUK
2007-02-08, 14:00
Stimulering av NMDA-receptorerna leder troligen till ökad bildning av prostacyklin.

schabo-labo
2007-02-08, 17:01
Stimulering av NMDA-receptorerna leder troligen till ökad bildning av prostacyklin.
Låter inte så mysigt

Fairing
2007-02-08, 17:07
Låter inte så mysigt

Jodå , det är mysigt med mindre risk för blodproppar och lite "öppnare" blodkärl:thumbup:

Dr Nick
2007-02-08, 17:12
Hej

Den stickande känslan beror på att blodgenomströmmningen ökar och man antar att detta beror på att produktionen av prostacyklin ökar i kroppen men jag har inte sett någon studie på det bara antaganden

En annan förklaring som ges är att beta-alanin skall binda till GABA-receptorer och det i sin tur efter flera steg skall ge en ökad synaps-aktivering som ger denna stickande känsla.

" Beta-Alanine can cause a flushing sensation similar to niacin flush. This is temporary and seems to subside in about 10 to 15 minutes after ingestion. After about 3 to 7 days your body develops the right tolerance for administration without the temporary tingling sensation known as paresthesia. If you have taken slightly high doses of niacin or GABA before you probably know what I am talking about.

My take on it is this. Beta-Alanine binds to both the Glycine and GABA receptors in the brain. By doing so, it can block GABA uptake, and decrease Glutamatergic excitation. Glutamate is the most important excitatory transmitter in the brain and the NMDA receptor is a receptor for Glutamate. As the Glutamate site is often flooded, the diffusion of Beta-Alanine in the brain will augment the activation of the NMDA receptor increasing synaptic activity - And so, the paresthesia."

"Beta-Alanine

Increases Muscle Carnosine Concentrations - Carnosine is a powerful antioxidant, anti-glycation agent and the most potent buffer in the muscle. It is also found primarily in the fast twitch muscle fibers which are required for explosive movements.
Scavenges Hydrogen Ions - hydrogen ions are a result of energy production and lead to the burning sensation in muscles felt typically during rapid explosive movements like weight training and sprinting. By scavenging hydrogen ions
Increases myofibrillar -ATPase - the enzyme required for generating muscular contractions.
Boosts NOS activity better than Arginine - NOS is the enzyme that converts Arginine to Nitric Oxide."

Ökar verkligen beta alaninet blodgenomströmningen eller syftar du på något annat där?

Fairing
2007-02-08, 17:22
Ökar verkligen beta alaninet blodgenomströmningen eller syftar du på något annat där?

Vi utgår ifrån att Beta alanin påverkar produktionen av prostacyklin.Ökad produktion av prostacyklin förhinrar att blodkärl täpps till eller förträngs och på så sätt ökar blodflödet genom muskulaturen

Hela verkningsmekanism runt detta är det nog bara Roger Harris som kan svara på till 100% och Tanner har bättre kontakt med Roger än mig i dag. Fairings samarbete med Roger Harris för 10 år sedan resulterade i vår produkt KCG.

Dr Nick
2007-02-08, 17:26
Isf borde väl beta alaninet i sig hjälpa till med att få bättre pump under träningen eller avtar den effekten samtidigt med att "stickningarna" avtar efter dom 10-15 minutrarna?

Tanner
2007-02-09, 00:21
Isf borde väl beta alaninet i sig hjälpa till med att få bättre pump under träningen eller avtar den effekten samtidigt med att "stickningarna" avtar efter dom 10-15 minutrarna?

Även NO-produktionen stimuleras av b-alanin --> bättre blodflöde --> pump

Dr Nick
2007-02-09, 07:03
Även NO-produktionen stimuleras av b-alanin --> bättre blodflöde --> pump

Tackar för svaren!

schabo-labo
2007-02-09, 14:58
Avtar effekten när stickningarna avtar? *screwy*

melancoolio
2007-02-10, 12:55
Har fått hem min burk nu. Får inte alltid stickningar bara ibland...

Min första produkt från Fairing...förväntar mig sjukt bra resultat :D

Tanner
2007-03-01, 00:32
Avtar effekten när stickningarna avtar? *screwy*

Nej.

Antagligen är det en anpassning/reglering av signalsubstanserna som gör att man inte känner stickningarna efter ett tags användande. Den buffrande effekten finns fortfarande kvar.

Sverker
2007-03-01, 07:17
D-valin ? Tanner !

Tanner
2007-03-01, 08:52
no.... lägg till en CH2 så...

Sverker
2007-03-03, 08:39
Blir det leucin. Men det är fortfarande D-formen...eller

Tanner
2007-03-05, 08:39
Blir det leucin. Men det är fortfarande D-formen...eller

Det är du som är kemisten, organkemin har aldrig varit min starka sida :smash:


Men jag skulle nog säga mer L än D men den var inte helt korrekt ritad heller... justerar lite.

Johannes
2007-03-11, 02:19
Nå , någon mer som provat ? Intresserad av åsikter*flex*


Hur mycket ska man ta för att undvika stickningar under passet?

Andrélito
2007-03-24, 10:38
ska beta-alanin tas varje dag eller bara på tränings dagar?

schabo-labo
2007-07-30, 16:54
Hej
Ni som äter beta alanin rent. Köper ni fairings eller har ni fått tag på nån billigare variant? Jag hittade 500 gram för 399kr.