handdator

Visa fullständig version : Frågor om olika livsmedel


CamillaA
2006-11-08, 20:05
Jag har lite undran om olika livsmedel, hurvida de är nyttiga och tillåtna att äta eller ej.

Kanske bör tillägga att jag är 164 cm, väger 53 kg, 18 år tjej. Tränar inte styrke, utan rör på mig "normalt" ca 2-3 tim/dag promenader samt har hästar.

Julmust Light - Är det farligt att dricka ett par glas/veckan? Går man upp i vikt av det?

Knäckebröd - Wasa Sport och Kanelknäcke.
Dumt att äta? Äter i snitt 3 knäcke om dagen. Antingen Sport el kanel.

Skorpor - Naturella osötade?

dr ozz
2006-11-08, 20:15
Tillåtna? Kul!

Julmust light - Inte farligt om man inte är rädd för sötningsmedel(är inte jag)

Knäckebröd - Wasa sport är bra grejer tycker jag, kanel vet jag inte nåt om men jag har svårt att tro att 3 per dag innebär något hemskt

Skorpor - Är i regel ganska hög-glykemiska och kanske inget att frossa i. Men med måtta, visst kan man äta skorpor.

Där är ju aktiv och har ett BMI på 20 så du borde kanske inte hänga upp dig på några skorpor. Kör på!

Ozz

King Grub
2006-11-08, 20:20
Hej, Camilla! Välkommen till forumet!

Glykemiskt index saknar relevans.

Knäckebröd är det kanske bästa och nyttigaste brödet som finns.

Lightläsk och lightsaft påverkar inte vikten hit eller dit.

Skorpor kan ingå i vilken kost som helst.

Apos78
2006-11-08, 20:27
Glykemiskt index saknar relevans.


För friska individer då. Ligger du inne med en diabetes så kanske det kan vara något att ta med i beräkningarna.

King Grub
2006-11-08, 20:30
Klinisk evidens saknas för GI mot övervikt och diabetes. Läkartidningen nr 7 2006 volym 103 (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3227/LKT0607s471_472.pdf)

dr ozz
2006-11-08, 20:50
Tycker nog ändå att GI i viss mån ger en fingervisning av hur snabba de ingående kolhydraterna är om man inte kan alla livsmedels-sammansättningar utantill.

King Grub
2006-11-08, 20:52
Tycker nog ändå att GI i viss mån ger en fingervisning av hur snabba de ingående kolhydraterna är

Det är det som saknar relevans...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=ytterligare

dr ozz
2006-11-08, 20:54
Men om malto har 137 och och kidneybönor 37 så säger det ändå att ska du äta kolisar innat träning så är malto ett bättre val än kidneybönor. Relevant eller inte!

King Grub
2006-11-08, 21:00
Pratar givetvis normala måltider, inte näringstajming kring träning.

Hekos
2006-11-09, 01:16
Äh fan orka hänga upp sig på småsaker.....
Vi kommer ju ändå dö nångång, jag lär ju död tidigare iom alla extremsporter jag sysslar med elelr är intresserad av att prova.:D

Sverker
2006-11-09, 07:17
För friska individer då. Ligger du inne med en diabetes så kanske det kan vara något att ta med i beräkningarna.

Ja, absolut.Det är i blodsockerregleringen hos diabetespatienter det är värdefullt, både hos typ I och typ II diabetes.

CamillaA
2006-11-09, 18:30
"Julmust light - Inte farligt om man inte är rädd för sötningsmedel(är inte jag)"

Vad är det som är farligt med sötningsmedel då?

King Grub
2006-11-09, 18:34
Cancerpåverkan. Inget bevisat samband hos människan, dock.

CamillaA
2006-11-10, 12:38
Men kan jag dricka ett par glas Julmust Light utan att behöva oroa mig för vikten?

Sen undrar jag över leverpastej. det är ju gott att ha på knäcke, och jag brukade köpa en som hette "Sport". Är det ett bra pålägg eller är det för mkt fett/socker?

King Grub
2006-11-10, 13:05
Lightläsk påverkar inte vikten på något sätt, som sagt.

Leverpastej är nyttigt, återigen i normala mängder.

skratt
2006-11-11, 11:36
Camilla.. med all respekt.. mår du bra? frågar bara av vänlighet för jag känner igen mig i ditt frågesätt. har sett dig i andra forum och antar att du är samma person.

varför är du så orolig för din vikt när du nästan är underviktig? en sak att bry sig om hälsan, om de kan vara mindre bra att häva i sig mängder ur hälsosynpunkt, men du kanske borde tänka tvärt om, inte tänka som att du vore överviktig.

som sagt, ingen pik eller något, ser bara lite vanringsklockor och vill bara hjälpa, har själv hamnat i äs-träsket förut, och ingenting är otillåtet eller farligt att äta i måttlig mängd, om de inte är gift :).

ha de bra!

saidy
2006-11-12, 10:31
lanar traden lite, sorry

livsmedel som mattar langre (for mej) tex. havregryn, all-bran, knackebrod osv, har ju alla laga GI-varden, sa borde inte GI:t vara en bra idikator hur langa man kommer att sta sej?

for jag tycker verkligen att jag star mej battre pa fullkornspasta snarare an nudlar, och fullkornspasta=lagt GI, nudlar=hogt GI. Eller ar detta bara psyket som spelar ett spratt?