handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. Bänkpressen!


debbe
2006-11-08, 18:02
Tjenare alla goa & glada!
Har ett litet problem när jag kör/körde bänk.
Det är så att den ena axeln är högre upp än den andra så att stången lutar H. Kör jag med bara stången är den dock rak, så det är när jag tar i. Någon som känner igen detta eller har andra tankar hur jag skulle kunna rätta till det? Har övergått till hantlar då ser ingen det iaf. Men det är ju samma rörelse så axlarna är antagligen exakt likadatan där tror jag. Hur ska jag göra? Ska jag fortsätta köra bänk, ska jag sänka vikter? Någon som har bra koll? Tacksam för svar
*slap*

z_bumbi
2006-11-08, 18:05
Be någon kolla på tekniken, det kan vara någon enkel grej som du lätt kan fixa till.

debbe
2006-11-08, 18:07
Är ingen gymmare egentligen kör mest basövningar och mina kompisar är discobyggare och förstår inte ens att det är ett problem. Och tränarna där jag tränar verkar inte jätteduktiga men kanske värt ett försök att fråga dom! :)

burkmat
2006-11-08, 19:50
Hade samma problem själv tidigare, jag började tänka på att sänka båda axlarna och brösta upp mig. (vilket i sin tur gav mer brygga då men)

Så e bara o tänka på att verkligen få ner båda axlarna och köra, kände dock av att jag blev svagare i början men det kmr igen.

Confidence
2006-11-09, 23:54
Träna upp ryggen så att du får bättre hållning. Troligen är det dina övre ryggmuskler som inte är lika starka på varje sida. Och/eller att du har kortare bröstmuskel på ena sidan. Väldigt vanligt när man inte tränat så länge eller kanske inte tränat rygg rätt.

Börje H
2006-11-10, 09:10
Tja!
om Bumbi säger så be någon kika över din teknik. Det kan vara så enkelt som att du inte ligger rakt på bänken, och därmed får ena skuldran inte samma understödsyta.
Andra tänkbara scenarion är ojämt starka muskler mellan skulderbladen och/eller stramhet i pectoralis minor alt främre delen av axeln.

nboi
2006-11-11, 01:58
En vild gissning men kanske det är så att du är starkare på ena sidan av kroppnen. Testa köra alternerande hantelpressar eller en hand i taget några månader, vem vet det kanske hjälper.

nboi
2006-11-11, 02:14
Dumma forum!, går inte att editera efter en viss tid. Nåväl ...En liten "edit" till min post hehe. Kom ihåg att köra lika många reps för varje hand bara. Bör hjälpa upp likvärdig styrka för vänster respktive höger sida ..om det nu är det som är felet.

debbe
2006-11-14, 03:59
Tack för många bra svar. Det där med ryggen kan jag nästan utesluta efter som jag sysslar med mma. Alltså väldigt mycket marklyft och olympiska lyft. Ryggen är välutvecklad men en tendens till större på höger sidan, kanske där det kan vara? Det där med skulderbladen ska jag kolla nästa gång jag är förbi gymet eftersom jag vill minnas att jag känt efter något med skulderbladen men aldrig tänkt så långt att det ena kan vara utanför.

Skulderbladen, någon speciell övning som tar där? marklyft ska väl ta hela ryggen, har fått höra det iaf för det är väl den ryggövningen jag lägger ner mest tid på. Axlarna är välstretchade flera gången i veckan. Likaså brösten.

Det där med hantlar, ja det är det jag kör på nu eftersom det ser helt galet ut i bänkpressen :) hehe.


Tack för många bra svar. Något mer att skriva efter jag skrev detta så skriv gärna, vill får rätt på det :)

tack tack