handdator

Visa fullständig version : Återställning av vattenbalans


tano
2006-11-08, 09:58
Vid återställande av vattenbalans i kroppen, är det då bra (t.om. nödvändigt?) att tillsätta salt(eller ska det vara något annat ämne/mineral?) till vattnet?

Kan detta göras även normala dagar, bara för att säkerställa vattenupptaget?

Kommer ihåg att jag läst att bara dricka massor av vatten t.om. kan vara dåligt om det inte finns med salt i vattnet?

Tolkia
2006-11-08, 10:19
Om du äter vanlig mat och inte dricker hela oceaner av vatten tror jag inte att du behöver bekymra dig om att salta vattnet.

tano
2006-11-08, 10:27
Om du äter vanlig mat och inte dricker hela oceaner av vatten tror jag inte att du behöver bekymra dig om att salta vattnet.

det är ju just det jag gör :cool:

tano
2006-11-08, 10:44
nej men allvarligt, tänkte i första hand på om man har en vattenbrist.

För att återställa denna räcker det med att enbart intaga en stor mängd vatten? Det finns att köpa på apoteket tabletter att tillsätta, men kan salt vara ett substitut?

Gpajpen
2006-11-08, 11:17
planerar du å träna dagen efter fylla ? :D

Tolkia
2006-11-08, 11:19
Om det är vatten du har brist på (d.v.s. för lite vatten i kroppen i förhållande till övriga ämnen) är det givetvis vatten du skall ta in, inte salt eller andra mineraler. Vätskeersättningstabletter är främst avsedda för tillfällen då man inte kan ta in annat än vatten, alt. förlorat en stor mängd vätska och elektrolyter genom att t.ex. kräkas.

tano
2006-11-08, 13:14
planerar du å träna dagen efter fylla ? :D

Eftersom jag är nykterist, så full på vatten då :D

tolkia, javisst tabletterna är för de tillfällena. Men då blir det bara vatten då.

Har ändå för mig att vissa brukar blanda i något annat än kolhydrater i träningsdryckerna (vid långvarigt konditionspass).
Fast har ju aldrig gjort det och det har gått bra, även vid 2 timmars pass.

LunaSpice
2006-11-09, 21:04
Om det är vatten du har brist på (d.v.s. för lite vatten i kroppen i förhållande till övriga ämnen) är det givetvis vatten du skall ta in, inte salt eller andra mineraler. Vätskeersättningstabletter är främst avsedda för tillfällen då man inte kan ta in annat än vatten, alt. förlorat en stor mängd vätska och elektrolyter genom att t.ex. kräkas.

Hur man ska korrigera vätskebalansen beror helt klart på HUR man har förlorat vätskan. Extrema svettningar och/eller urinmängder kan medföra rejäla elektrolytrubbningar. Jag tar ibland Resorb efter 75 min spinning + 60 min body pump och då märker jag oftast skillnad i hur jag är mentalt timmarna efteråt jämfört med då jag svettas lika mkt och INTE tar Resorb.

Guddi
2006-11-09, 22:33
LunarSpice kan sina grejor!

Om man förlorar mycket vätska och vill ersätta det snabbt genom att dricka några liter vatten så måste man ta in lite salt samtidigt. Om man inte gör det så kommer njurarna bara att släppa igenom det mesta av vattnet då de strävar efter elektrolytbalans.

I samband med långvarig konditionsträning kan man lägga till lite salt i vattnet då det ökar upptaget av vatten och gör så att kroppen lättare behåller det.

LunaSpice
2006-11-09, 23:39
Inte LunaRSpice...snälla. Det får mig osökt att tänka på Lunarstorm eller va det nu heter, det är riktigt läskigt. :P