handdator

Visa fullständig version : ang stenålderskost..konstigt?


mrflyes
2006-11-07, 23:22
har läst lite om stenålderskost. där påstår de b.la. att spannmål, mejeriprodukter och baljväxter inte är bra för oss, eftersom det är inte den mat vi åt från början. men det kan väl inte stämma? jag menar typ gröt, bönor, linser, keso har ju bra näringsvärden som är bra för oss, även om det inte var sådan mat vi åt från början.

vad anser ni om detta, är spannmål och mejeriprodukter inte bra för oss egentligen eller?

MVH

Sverker
2006-11-08, 07:17
Var och en salig på sin tro.


Vad är mat från början. Är det maten vi åt uppe i träden eller var det maten vi åt när vi lämnade träden och söktes oss ut på slätterna i östra Afrika för 2.5 miljoner år sedan ?


Vad jag anser är att mäniskans överlevnad är beroende på vår anpassningsförmåga. Att alltid hitta ny föda på nya platser. Vi har enzymer och tänder för att äta spannmål, vi har förmågan att spjälka mjölksockret och dricka mjölk.


Jag läste boken. Det finns ingen koppling till styrketräning och stenålderskost. Personen som lyftes fram var maratonlöpare och tränade därmed aerobt.

zirak
2006-11-08, 12:50
Dom flesta får bättre tarmfunktion som direkt kvitto på att det är något positivt, men det är ofta inte en morot nog för att välja att försaka "allt" gott för. :D

Många av oss som håller oss till paleo gör det pga sjukdommar ofta autoimuna och har med det ett mycket lätt val, det är inte frågan om att vara "salig i sin tro" utan att kunna leva och jobba normalt.

Tränar man riktigt tung styrketräning så finns det en del nyttigt i boken (jag antar att Sverker syftar på Paleo diets for Athletes?) bla om återhämtning av CNS. Så den kan vara läsvärd även om man inte tänker börja med stenålderskost.