handdator

Visa fullständig version : Är detta benhinneinflammation?


Hermanssson
2006-11-07, 22:06
Hej

Hade lite svårt att se var jag skulle placera tråden, men är den väldigt fel lagd, så flytta den tack.

Nu är det så att när jag är ute och springer, eller spelar fotboll o.s.v. så händer något konstigt med mina vrister/smalben. De liksom "krämpar". Det känns som att de blir otroligt överansträngda direkt, och sedan uppstår en slags krampliknande känsla, och vristerna blir orörliga (mer eller mindre, beroende på hur starkt det slår till). Stretchar jag framåt, alltså, sätter mig på huk och trycker med min egna vikt på vristerna så känns det ganska bra, men det gör ändå ont. Min morsa tror att det är benhinneinflammation, och säger att jag "borde vila" men jag har haft flera veckor utan löpträning av någon form och det blir inte bättre alls.

Om det nu är benhinneinflammation, varför har jag fått det? Och vad borde jag göra? Träningen är ju en del av livet, pallar inte att ha det såhär.

Tack

Baan
2006-11-07, 22:07
Jag har exakt likadant av att bara gå en lägnre sträcka (oftast i samband med att jag varit stillasittande då...) och tappar all rörlighet i fotleden om man säger så. Går inte vinkla upp foten något över markytan om man säger så (vanligtvis går det bra..). Tror det är benhinneinflammation, har för mig att det varit uppe många gånger..

King Grub
2006-11-07, 22:09
För mig låter det som om det skulle kunna röra sig om kroniskt kompartmentsyndrom.

http://www.postgradmed.com/issues/1999/03_99/swain.htm

Inte säkert, förstås, men värt att kollas upp. Där är dom enda lösningarna att sluta träna eller kirurgi, tyvärr. Och det är inget man skall fortsätta "träna igenom".

Hermanssson
2006-11-07, 23:55
Jag har exakt likadant av att bara gå en lägnre sträcka (oftast i samband med att jag varit stillasittande då...) och tappar all rörlighet i fotleden om man säger så. Går inte vinkla upp foten något över markytan om man säger så (vanligtvis går det bra..). Tror det är benhinneinflammation, har för mig att det varit uppe många gånger..

Exakt det jag snackar om

Hermanssson
2006-11-07, 23:56
För mig låter det som om det skulle kunna röra sig om kroniskt kompartmentsyndrom.

http://www.postgradmed.com/issues/1999/03_99/swain.htm

Inte säkert, förstås, men värt att kollas upp. Där är dom enda lösningarna att sluta träna eller kirurgi, tyvärr. Och det är inget man skall fortsätta "träna igenom".

Fan vad du skräms grubben. Det lustiga är att detta har kommit i år, och känns bara av vissa pass. Tror du fortfarande att det är kroniskt då? Isåfall om det fortfarande är en risk, ska jag kolla upp det snarast.

Baan
2006-11-08, 00:08
Jag tror jag haft problemet länge, jag kommer faktiskt inte ihåg när jag fick det sist. Jag vet att det kommer ganska ordentligt när jag är stillasittande och sen går en längre sträcka i bra tempo. Jag har för mig att jag kände av det i lumpen också men att det gick bort och ändå gick ganska bra att marschera (men var knappast kul), så det är möjligt att det kan vara ett smärre problem.

Operation har jag också hört talas om men det vore intressant att veta hur bra det blir efter operationen.

Guddi
2006-11-08, 07:58
Det låter, precis som gruben skriver, som kompartment. Vissa blir av med problemen utan att behöva opereras även om det är vanligt att de hänger i väldigt länge. Operationen är väldigt simpel ialla fall, man bara tar en scalpel och drar ett snitt längst med hela fascian, blir däremot ett ganska långt ärr efter.

Gå till en läkare/sjukgymnast/naprapat och kolla upp det.

King Grub
2006-11-08, 09:09
Operation har jag också hört talas om men det vore intressant att veta hur bra det blir efter operationen.

Är det kroniskt kompartmentsyndrom i tibialis anterior är det en lindrig operation med omedelbar påbörjar av rehabilitering och återgång till lugn idrottsaktivitet efter ett par veckor och full sådan efter 6-8 veckor, men mycket god prognos till fullständig återhämtning. Man klyver fascian, muskelhinnan, helt enkelt, så muskeln har plats att svälla. Vid KKS sjunker inte det intramuskulära trycket som uppstår vid aktivitet tillbaka, som normalt, utan det blir en ond cirkel med ökat tryck och ökad smärta. Snittar man upp fascian finns det plats och det uppstår inget onormalt tryck.

Att kunna fortsätta på samma nivå utan operation vid KKS är mycket osannolikt. Endast kirurgi är effektiv i dom allra flesta fallen - "The only appropriate conservative treatment is cessation of the offending activity". Effort-related chronic compartment syndrome of the lower extremity. Schissel 1999. Det finns inga alternativ till kirurgi för en idrottsman, annat än att lägga ner all aktivitet som framkallar symptomen.

King Grub
2006-11-08, 09:11
Fan vad du skräms grubben. Det lustiga är att detta har kommit i år, och känns bara av vissa pass. Tror du fortfarande att det är kroniskt då? Isåfall om det fortfarande är en risk, ska jag kolla upp det snarast.

Det är inte meningen att skrämmas, men det låter troligare än benhinneinfammation. KKS går heller inte över av sig självt med mindre än att man slutar med aktiviteten (och då kommer det tillbaka direkt om man börjar igen). Den kroniska varianten är inte farlig, men blir bara värre vid fortsatt aktivitet, går inte över av sig själv, och kommer förr eller senare att förhindra aktiviteten helt och hållet (den akuta varianten är dödligt farlig och innebär ofta förlust av kroppsdelen (trycket ökar så vävnaden dör) om operation inte sker inom 4-6 timmar, men den uppstår oftast bara vid akut trauma, t ex krosskador).

Hermanssson
2006-11-08, 14:44
[QUOTE=King Grub]Det är inte meningen att skrämmas, men det låter troligare än benhinneinfammation.[QUOTE]

Hehe, jag trodde inte att det var meningen heller, även om jag måste erkänna att jag skrämdes av det du sa. Även om det självklart är bra att någon (du) vet vad det kan bero på. Skall kolla upp det snarast. Tack så mycket.

King Grub
2006-11-08, 15:08
Det är ett vanligare fenomen än många tror (många vet inte att det finns), och förväxlas ofta just med benhinneinflammation. Som tur är, är operationen lindrigare än den låter (och ser ut på bild). Normalt kan idrottsmannen återgå till full aktivetet inom kort.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15819374&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16022217&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Hermanssson
2006-11-08, 16:00
Det är ett vanligare fenomen än många tror (många vet inte att det finns), och förväxlas ofta just med benhinneinflammation. Som tur är, är operationen lindrigare än den låter (och ser ut på bild). Normalt kan idrottsmannen återgå till full aktivetet inom kort.

Det känns bra att höra iallafall. Mycket talar ju för att det är det jag lider av. Ringer till husläkaren, men det är köö -_-

Tack igen King Grub

Kella
2006-11-08, 20:43
Jag har haft benhinneinflamation några gånger och det du beskriver påminner inte om det. När jag har haft benhinneinflammation har det gjort ont i de ytliga delarna av skenbenet (smalbenet). Då har det varit så ömt där att det knappt har gått att vidröra smalbenet. Tycker också du ska snacka med din läkare.

Hermanssson
2006-11-09, 19:12
Okej, ska kolla up det snarast. Återkommer när jag vet vad det var.

Baan
2006-11-10, 18:29
Bra info av Grub där. Hade läst om vad man gör ungefär (med snittet) men bra att veta att det är en "enkel" operation. Nästan så man går och hämtar kökskniven ;)

Hermansson: Du får gärna berätta hur du gått/går tillväga om du går vidare med det här, dvs till läkare och om det blir någon operation. Mitt problem stör mig inte lika mycket då jag i princip bara får det när jag går (och det händer två gånger i månaden), men om det är enkel operation så...

King Grub
2006-11-10, 18:43
Bra info av Grub där. Hade läst om vad man gör ungefär (med snittet) men bra att veta att det är en "enkel" operation. Nästan så man går och hämtar kökskniven ;)

Japp. ;)

Operationsbild:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/da/Fasciotomy_leg.jpg/300px-Fasciotomy_leg.jpg

Baan
2006-11-10, 18:47
Japp. ;)

Operationsbild:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/da/Fasciotomy_leg.jpg/300px-Fasciotomy_leg.jpg

*spy*

Kan man ha det på båda benen? Jag tror jag haft problemet på båda, men är inte riktigt säker då det inte förekommer så ofta. Hur rörlig är man efter operationen? Behöver ju ta mig till vissa ställen om dagarna om man säger så, även om man inte tränar :/

King Grub
2006-11-10, 18:49
*spy*

Kan man ha det på båda benen?

O ja. Det är också ett symptom; kroniskt kompartmentsyndrom är ofta bilateralt (båda benen). Ett annat symptom är små muskelhinnebråck, bristningar i fascian där muskeln tränger ut - ser ut som en liten knöl på framsidan av smalbenet. Dessa fasciarupturer är inget alla får, utan man kan ha kompartmentsyndrom utan, men det är vanligt. Dom är harmlösa.

machine gun
2006-11-10, 19:04
Mitt problem stör mig inte lika mycket då jag i princip bara får det när jag går (och det händer två gånger i månaden), men om det är enkel operation så...

Går du bara två ggr i månaden?

Baan
2006-11-11, 00:54
Går du bara två ggr i månaden?

Japp! Rullstol till bilen annars ;)

Nej, längre sträckor borde jag ha klämmt in där. Kortare sträckor runt kilometern händer det aldrig något på, uppförsbacke och >2km kan ge problem.

Bronkitkorv
2006-11-11, 08:30
Så där är det för mej med och det verkar hänga ihop med vikten och hur mycket vätska jag har i kroppen, ex. käka kreatin och jogga är kört men väger jag under 74kg så känner jag inte av problemet. Mej får ingen skära i *mini*

Hermanssson
2006-11-11, 12:57
Japp. ;)

Operationsbild:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/da/Fasciotomy_leg.jpg/300px-Fasciotomy_leg.jpg

Men där skär de ju inte där jag har ont? Fast den elaka punkten kanske sitter där, men för mig värker/krampar det i vristerna, och precis i slutet av smalbenen.

Guddi
2006-11-11, 13:00
Men där skär de ju inte där jag har ont? Fast den elaka punkten kanske sitter där, men för mig värker/krampar det i vristerna, och precis i slutet av smalbenen.det är hela muskeln som får för lita plats vilket leder till att den får syrebrist, var man ger den mer plats spelar inget roll så länge som den får det.

tycker att du ska få skadan diagnostiserad innan du börjar att ens fundera kring operation.

Baan
2006-11-11, 19:44
är det boka läkarundersökning som gäller ifall man ska få den diagnostiserad och gå vidare med det här till en ev operation?

machine gun
2006-11-11, 19:53
är det boka läkarundersökning som gäller ifall man ska få den diagnostiserad och gå vidare med det här till en ev operation?

Yep. Gärna en idrottsläkare, men gå först till din vanliga husläkare så kan han/hon remittera dig om det behövs.

King Grub
2006-11-11, 20:26
För att ställa korrekt diagnos måste läkaren göra en tryckmätning direkt efter ansträngning som framkallar symptomen. Kompartmentsymptom är svårt att diagnosticera i vila, då trycket då är normalt, och kroppsdelen är visuellt asymptomatiskt.

Nucleus
2006-11-15, 19:38
Här hittar ni lite info on kompartments och behandlingsalternativer:
[URL="http://www.haukeland.no/metodebokorto/Metodebok_Leger/kompartmentsyndrom.htm[/URL]
Flera mysbilder:
http://www.haukeland.no/metodebokorto/Metodebok_Leger/Images/Legg/Fasciotomi%20med%20delhud-min.JPG
Faschiotomert vänster underben.

http://www.haukeland.no/metodebokorto/Metodebok_Leger/Images/Legg/fasciotomi_legg_1-min.JPG


Samma ben några dagar senare.



Skall till kirurg den 6 dec. till utredning om en eventuell bilateral faschiotomi av underben.
Kirurgen undrade ifall min smärta i båda underarmarna också kunne va kompartment probs.
Själv så tror jag väl iofs att det är nån sort heftig inflammation i armarna.

Have a good one
/Nucce

King Grub
2006-11-15, 20:36
Kompartmentsyndrom i underarmarna är också frekvent förekommande, inte extremt ovanligt, hos t ex industriarbetare och idrottsmän som arbetar mycket med armarna.

http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/37/5/452

Zera
2006-11-15, 20:58
Jag tycker trådskaparens problem bara låter som vanlig mjölksyra... upplever själv samma sak ibland när jag går fort, speciellt med skor som inte är knytna så att man spänner foten mer.

Hermanssson
2008-10-22, 18:29
Kan tillägga, till denna gamla tråd att jag var till min husläkare bara någon vecka efter att jag skrev tråden. Läkaren, som för övrigt har ett rykte för sig att vara en riktig idiot sa "Hahaha, nej det är inte kompartmentsyndrom. Hade det varit det hade du inte kunnat gå alls. Det beror på att dina skor är för dåliga, och för svaga."

Så visade han hur en bra sko ser ut, och är uppbyggd. Visst, jag hade vid tillfället dåliga skor, och köpte delvis hans teori. Det blev till att köpa bättre skor. Efteråt var inte mina problem borta, men det gick bättre. Vissa löprundor kände jag närapå ingenting.

Jag började jobba mer och mer, och löp/gångtränade mindre och mindre, och problemet föll i glömska.

Anledningen till att jag rotade upp den här gamla tråden igen, två år senare, var att jag nyss kom in ifrån en 40min lång promenad i högt tempo. Nu jävlar uppenbarade sig problemen på nytt. Jag har inte löptränat något sedan i våras (då problemen visade sig mycket ibland, lite ibland, knappt alls ibland). Jag har dock spelat innebandy varje söndag nu i 12 veckor, och då har det inte gjort sig påmint så mycket. Idag var det så till den grad allvarligt att jag fick stanna, och stretcha och ruska på benen för att få det att lugna sig.

Skall boka tid hos sjukgymnast för mina axlar (överansträngning tror jag), och tänker ta upp detta samtidigt. Så får jag förhoppningsvis en vettig diagnos den här gången...

Hermanssson
2008-11-11, 19:23
Jag tog upp detta problem när jag var hos sjukgymnast förra torsdagen 6/11. Han menar att det är ett ovanligt problem, dock inte kompartmentsyndrom.

Vad jag skall göra för att bli av med problemen: Utsätta musklerna i vrist/smalben för tryck genom att gå på hälarna (detta triggar precis den krampkänsla jag känner av) samt stretcha ut dem genom att lägga överdelen av foten mot en matta och töja. Detta såklart efter en rejäl uppvärmning. Jag har börjat göra detta, och känner mig mer och mer "tålig" mot detta varje gång. Hoppfull inför framtiden!

Han sade att det inte kan vara kompartment för att det sitter längre upp på smalbenet. Mitt problem är uteslutande i vrist/nedre smalben.

Mushan
2008-11-12, 20:24
Utnyttjnar tråden.. har kronisk benhinneinflammation verkar det som. Fick det från att hoppa hopprep på en boxningträning, kanske var i Mars. Hade rätt ont när jag sprang osv, nu har jag inte ont när jag springer. Men det gör lite ont om jag trycker på ett visst ställe på smalbenen, mest i höger, det är allt. Alltså på insidan såklart då. Är det kroniskt då? Vad ska man göra åt det? Brukar känna det mer efter jag sprungit. Det hämmar inte träning osv, ska jag fortsätta vila bara?

King Grub
2008-11-12, 20:26
Kan tillägga, till denna gamla tråd att jag var till min husläkare bara någon vecka efter att jag skrev tråden. Läkaren, som för övrigt har ett rykte för sig att vara en riktig idiot sa "Hahaha, nej det är inte kompartmentsyndrom. Hade det varit det hade du inte kunnat gå alls.

Läkaren visste tydligen inte om att det finns både akut och kroniskt kompartmentsyndrom. Han beskriver den akuta varianten, medan det är den kroniska som vanligen drabbar idrottare. Vid akut kompartmentsyndrom kan man inte gå, men kroniskt manifesterar sig bara vid den utlösande aktiviteten.

Hermanssson
2008-11-14, 16:38
Läkaren visste tydligen inte om att det finns både akut och kroniskt kompartmentsyndrom. Han beskriver den akuta varianten, medan det är den kroniska som vanligen drabbar idrottare. Vid akut kompartmentsyndrom kan man inte gå, men kroniskt manifesterar sig bara vid den utlösande aktiviteten.

Precis. Den läkaren har ett rykte om dålig attityd och kompetens, så jag är inte förvånad.

Vad tycker du om den diagnos jag fick av min sjukgymnast ang. problemet?
Jag tycker efter en del tränande enligt hans rekommendation att det börjar kännas mycket bättre redan nu.

Ponny
2008-11-18, 12:23
Jag tog upp detta problem när jag var hos sjukgymnast förra torsdagen 6/11. Han menar att det är ett ovanligt problem, dock inte kompartmentsyndrom.

Vad jag skall göra för att bli av med problemen: Utsätta musklerna i vrist/smalben för tryck genom att gå på hälarna (detta triggar precis den krampkänsla jag känner av) samt stretcha ut dem genom att lägga överdelen av foten mot en matta och töja. Detta såklart efter en rejäl uppvärmning. Jag har börjat göra detta, och känner mig mer och mer "tålig" mot detta varje gång. Hoppfull inför framtiden!

Han sade att det inte kan vara kompartment för att det sitter längre upp på smalbenet. Mitt problem är uteslutande i vrist/nedre smalben.

vad sa han att det berodde på? för svaga muskler? för korta muskler/senor?

Hermanssson
2008-11-21, 12:08
vad sa han att det berodde på? för svaga muskler? för korta muskler/senor?

För svaga muskler. Detta var tydligen ovanligt, men förekommande. Kan kanske ha att göra med att jag går/springer otroligt lite i min livsstil. Stillasittande jobb och pendling med bil. Inga nämnvärda fritidsaktiviteter där jag går/springer förutom innebandy en timme i veckan.