handdator

Visa fullständig version : Förberedelse inför lidingö loppet...


shirox
2006-11-06, 23:09
Jag är kvinna, 24 år, Vältränad,
Studerar på universitetet, Testvärde: 51,

tränar för närvarande enligt följande:
Spinning 3ggr i veckan,
Step Up 2ggr i veckan,
Badminton 1gång i veckan.



målsättning: Hyffsat placering på lidingö loppet, 3mil

Hur ska jag modifiera mitt träningsschema för att kunna nå mitt mål?
träningsschemat kommer att sättas i verket 1:a januari 2007 och jag kommer följa det tom 31 augusti 2007.

Pepparkakssmurfen
2006-11-06, 23:22
Du måste börja löpträna för att få en bra tid på lidingöloppet.

Pellefant
2006-11-06, 23:30
Välkommen hit! :)

Vad innebär"Testvärde 51"?

Vilken tid satsar du på ungefär?

krima
2006-11-06, 23:32
Bra länk:

marathon.se (http://www4.marathon.se/flash/start.cfm)

Dom har ofta träningsprogram för aktuella tävlingar utformade av kunniga. Men den viktigaste är som Pepparkakssmurfen skriver att börja springa. Löpträning kan inte ersättas av aktiviteter som spinning eller gympa.

shirox
2006-11-06, 23:53
Välkommen hit! :)

Vad innebär"Testvärde 51"?

Vilken tid satsar du på ungefär?

för att få fram ett testvärde så gör man ett coopertest och tar sedan tiden från det och kör in i en tabell tillsammans med sin vikt och ålder etc:

här finns en tabell som talar om ungefärligt hur snabbt man måste springa coopertest (3000m) för olika värden.

http://hem.bredband.net/b124609/2005/traning/Omrakning_testvarde.pdf

jag vill ha en duglig placering typ top 10 iaf så en tid omkring / strax under 2h 15min känns som en vettig målsättning.


tack för länken till marathon.se ska kolla närmare på det.

misstänkte att löpträning är det enda raka. har hört på annat håll likanande saker dvs att det inte går att ersätta med andra övningar.

Putte snutte
2006-11-07, 00:12
Du är väl medveten om att en tid på 2 timmar och 15 minuter ger en snitt tid per mil på 45 min. Det är en km tid på 4.30, och därmed bara 15 sekunder långsammare än din km tid på coopertestet. Dessutom utförs coopertestet på en plan 400 metersbana, som är betydligt mer lättsprungen än terräng som större delen av Lidingöloppsbanan består av.
Det är ett enormt mål du har satt upp för dig själv, och om du inte har osedvanlig talang för långdistanslöpning så kommer det vara i princip omöjligt att träna till sig på 9 månader.
Varför inte sattsa på att springa under 2,38 så får du en silvermedalj. Det räknas som en RIKTIGT bra tid. Din målsättning på 2,15 motsvarar männens silvermedaljtid.

Hoppas du lyckar till!

Pellefant
2006-11-07, 00:13
Jag såg målgången på senaste LL för ett par månader sedan, vill minnas att efter vinnaren på damsidan så fick man vänta en bra stund på tvåan, var rätt utspritt fält.

Pellefant
2006-11-07, 00:18
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/ettan.jpg

Här springer vinnaren i mål. :) (LL 2006 damsidan)

krima
2006-11-07, 00:18
jag vill ha en duglig placering typ top 10 iaf så en tid omkring / strax under 2h 15min känns som en vettig målsättning.

Heh, om du tänker satsa på topp 10 så föreslår jag att du sätter igång och tränar nu istället för i Januari. Det tar lång tid för kroppen att vänja sig vid den påfrestning som långdistanslöpning innebär. Ett bra resultat på cooper-testet är nog ingen försäkring heller. Det rör sig om en helt annan form av ansträngning när man springer långt, ligament och senor måste vänja sig och sånt tar tid. Jag säger inte att det är omöjligt att få en bra placering, det avgörs av hur motiverad och hur bra du lägger upp din träning, men du får nog räkna med att snöa in ordentligt på löpning i alla fall om du vill nå toppskiktet.

Pellefant
2006-11-07, 00:29
Här är resultatlistan för de hundra första tjejerna. Tidspannet är 2:00 till 2:39. Tian fick tiden 2:14.

http://www.lidingoloppet.se/sokres2006/Finish.cfm?Cat_ID=K30&Placfr=1&Placto=100&LanID=1

Pellefant
2006-11-07, 00:43
Har du sprungit något lopp innan? Hur gick det i så fall?

shirox
2006-11-07, 01:34
Känns lite som jag har tagit mig vatten över huvet nu när ja läser vissa av svaren. vad tror ni är möjligt då?

Hade planerat att börja efter jul / nyår då jag gradvis hade tänkt förändra mitt träningsschema under de sista månaderna på året för att vänja kroppen sakta men säkert.

shirox
2006-11-07, 01:38
Har aldrig sprungit så här långt förut. längsta jag har sprungit förut var 2 mil dock utan tidtagning. Sprang enbart i träningssyfte så har inga data på hur det gick men det intressanta är om någon vet något bra sätt att förbereda sig på inför ett långlopp som lidingöloppet.

krima
2006-11-07, 02:03
Jag föreslår att du utgår från maraton-programmet (http://www4.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=15&Ph_ID=1&Rac_ID=64) på marathon.se och anpassar det efter dina förutsättningar. Om jag förstår saken rätt så har du inte sysslat men någon egentlig löpträning tidigare så då kan du köra igång med grundträning redan nu. En tränad långdistanslöpare brukar lägga in ca 4-5 löparpass i veckan varav ett brukar bestå av långdistans (1.5-2 timmar) varvat med korta snabba pass, samt intervaller och backträning. Men innan du kan börja tänka i dom banorna måste du stärka kroppen (framför allt benen) annars kommer du få problem längre fram. Som sagt, läs och ta till dig vad som står skrivet på marathon.se dom har väldigt goda råd att ge.

tano
2006-11-07, 08:16
som sagt börja redan nu. Annars kommer skadorna.
Man kan inte börja huxflux börja träna stenhårt med en ny sorts belastning som löpträning innebär.

Börjar du nu, kan du kanske köra någon vecka längre fram med alternativ träning för att låta kroppen anpassa sig.

Sedan varför har du tagit ett mål som "typ top 10". Är det bara taget ur luften? Lidingöloppet räknas väl som ett elitlopp. Att satsa på en toppplacering som nybörjare låter ogenomtänkt.
Ett tidsbestämt mål är nog mycket bättre, som tidigare nämnts i tråden.

Eva_E
2006-11-07, 08:37
Känns lite som jag har tagit mig vatten över huvet nu när ja läser vissa av svaren. vad tror ni är möjligt då?

Hade planerat att börja efter jul / nyår då jag gradvis hade tänkt förändra mitt träningsschema under de sista månaderna på året för att vänja kroppen sakta men säkert.

Tja, om jag ska vara alldeles ärlig så tror jag du har tagit dig lite vatten över huvudet... Framför allt resultatmässigt. Ett lite mer realistskt mål, fast även det väl så tufft att klara av är att du siktar på att klara medaljtiden, 2.38 för kvinnor, vilket motsvarar en placering bland de bästa 100. Om du tittar i resultatlistorna en gång till så ser du att det inte är många som inte springer för etablerade klubbar som fixar det, gör du det så ska du vara stolt!
Är du verkligen så bra tycker jag förresten att du ska leta reda på någon löparklubb i din närhet!

Börja träningen NU!!! Leta reda på Anders Szalkais (stavning?) träningsprogram inför Stockholm Maraton. Du har nästan ett år på dig. Mitt förslag är att du följer träningsprogrammet "4-timmarsgruppen", fram till 6 månader innan loppet, och sedan går över till "3-timmarsgruppen" (om du känner att du orkar - det programmet är TUFFT!). Och sorry tjejen - lika bra att du vänjer dig vid tanken att du inte kommer att hinna med särskilt mycket spinning och step-up efter nyår... Möjlien vore det en god idé om du försökte peta in lite styrketräning för bålstabilitet i stället, de flesta riktigt bra löparna tränar det.

Lidingöloppet är ett Terränglopp, det ska man inte glömma bort en sekund. Anpassa träningen efter det! Spring så mycket som du kan av dina rundor på motionsspår och andra kuperade spår. När det står "intervallträning" i träningsprogrammen ska du tolka det som Backträning, åtminstone under de sista månaderna!

Det ska bli intressant att höra hur det går, för övrigt!
Lycka till!

Eva

AlexGBG
2006-11-07, 11:02
jag tycker verkligen målen låter väldigt höga :)

speciellt som du inte har har sprungit något längre lopp tidigare.

hon som vann tjejklassen (Lena Gavelin) kom på 16e plats i VM i marathon, har svenskt rekord på distansen med tiden 2:30:39

hon har dessutom tränat och tävlat i nästan hela sitt liv, att sätta sitt mål 15 minuter efter henne låter lite väl tufft :)

shirox
2006-11-07, 14:55
Tack så väldigt mycket för alla tips ska kolla på marathon.se på 4 timmars gruppen och se vad jag kan få fram. top 10 var nog att ta i :P men jag har alltid varit väldigt tävlingsinriktad och satsar alltid allt på nånting jag vill.

Jag ska söka reda på en löparklubb, har en god vän som är med i en klubb så jag ska höra med henne, alltid kul att umgås med likasinnade människor med liknande mål.

För att sammafatta några åsikter så bör jag alltså satsa på mycket löpträning speciellt utomhus för att träna terränglöpning. Jag hade inte räknat med att utöva några större mängder spinning och step up utan dessa kommer ersättas av löpträning, och som eva sade "styrketräning för bålstabilitet" ska jag ha i åtanke.

Ska till en personlig tränare på mitt lokala gym nu i veckan så vi får se vad han säger.

tack igen för alla svar väldigt bra respons på det här forumet :).

tano
2006-11-07, 15:01
Tack så väldigt mycket för alla tips ska kolla på marathon.se på 4 timmars gruppen och se vad jag kan få fram. top 10 var nog att ta i :P men jag har alltid varit väldigt tävlingsinriktad och satsar alltid allt på nånting jag vill.

Jag ska söka reda på en löparklubb, har en god vän som är med i en klubb så jag ska höra med henne, alltid kul att umgås med likasinnade människor med liknande mål.

För att sammafatta några åsikter så bör jag alltså satsa på mycket löpträning speciellt utomhus för att träna terränglöpning. Jag hade inte räknat med att utöva några större mängder spinning och step up utan dessa kommer ersättas av löpträning, och som eva sade "styrketräning för bålstabilitet" ska jag ha i åtanke.

Ska till en personlig tränare på mitt lokala gym nu i veckan så vi får se vad han säger.

tack igen för alla svar väldigt bra respons på det här forumet :).

Det låter bra, men just föra tt du är så tävlingsinriktad är det bra att ha realistiska mål, så du vekrligen "kan" klara dem. Om målen är för svåra blir utgången bara nedsatt självförtroende.

Svåra men realistiska mål, som du får kämpa för men som också ger belöningen av att lyckas bör vara det bästa. (sedan kommer det alltid komma nya mål)

mirrranda
2006-11-07, 15:39
Oj, fick dagens skratt när jag läste den här tråden...:MrT:

Topp 500 och du ska vara glad ärligt talat.

tano
2006-11-07, 15:44
Oj, fick dagens skratt när jag läste den här tråden...:MrT:

Topp 500 och du ska vara glad ärligt talat.

Där var du inte så snäll ;)

Men topp 500 är säkert helt okej, exakt hur stora brukar startfälten vara för kvinnor i lidingöloppet?

mirrranda
2006-11-07, 16:01
Där var du inte så snäll ;)

Men topp 500 är säkert helt okej, exakt hur stora brukar startfälten vara för kvinnor i lidingöloppet?

Nej jag vet, och jag är en snäll tjej. Blev bara så jäkla paff över att tjejen trodde att hon hux flux skulle flyga in på topp 10 på Lidingöloppet efter endast lite löpträning. Blev faktiskt lite förnärmad, här tränar man häcken av sig för att en dag, långt in i framtiden kanske ha möjlighet att verkligen slåss om en bra placering på LL, så kommer hon sådär bara..Kunde helt enkelt inte låta bli att vara lite elak *rolleyes*

Det var runto 1900 startande senast, själv kom jag på plats 91 med tiden 2.38. Tar man sig runt med dryga timmen per mil kommer man in på topp 500.

pejo
2006-11-07, 16:08
jag vill ha en duglig placering typ top 10 iaf så en tid omkring / strax under 2h 15min känns som en vettig målsättning.
jag har alltid varit väldigt tävlingsinriktad

Wow, du är ju värre än mig när det gäller att sätta höga mål!

Lycka till!

shirox
2006-11-07, 22:58
lungt mirranda. jag var inte särskillt påläst om lidingöloppet när ja skrev tråden vet nu hur pass kompetativ tävling det är och hur hård konkurrensen är men ju högre mål man sätter oavsett om de är orimliga desto bättre presterar jag.

startfältet är ju stort som sjutton uppenbarligen. top 100 är ju typ eliten men det som intresserar mig är hur bra jag kan prestera efter så pass kort periods träning och med så lite erfarenhet jag endå har.

Putte snutte
2006-11-07, 23:38
Jag har börjat fundera på om Shirox verkligen är en tjej... Det hon beskriver låter oroväckande likt en uppgift som delas ut i Breddidrott A i Hersby gymnasium på Lidingö. Namnet "Shirox" är inte heller särsklit övertygande, tjejer brukar inte ha sånt som användare...

Men då andra sidan, vad vet jag...

/Patrik

Laggan
2006-11-08, 00:12
Man ska inte dra alla över en kam, bara för att personen väljer att heta "shirox" betyder det inte att hon är en han. Lite trångsynt idagens samhälle att genarilisera.

Sedan så vet jag inte vad det är för uppgift du snackar om men "Shirox" verkar seriös och man ska inte hacka ner på folk som är målmedvetna. Även om det är en uppgift varför kan det då inte leda till något utöver uppgiften och bli realistiskt? Låter som att helst vill sätta dit någon.

Sedan tycker jag verkligen att du verkar vara en mansgris och lider av att du umgås för mycket med katter som ger dig en allergichock...

Men då andra sidan, vad vet jag...

Putte snutte
2006-11-08, 00:19
Det var väldigt vad du försvarar dig, eller din kompis, nu plötsligt. Trampad på en öm tå? Slag under bältet?

Nej jag vet, det är aldrig roligt när man blir påkommen, but that's life for some people I guess...

Då andra sidan, vad vet jag...
/Patrik

tano
2006-11-08, 00:41
men snälla, årets skratt! :laugh:

Alla ni är nyreggade, och ni hackar på varandra... vad försöker ni få ut?
Hur kommer det sig att ni sitter och läser trådar som denna, om ni inte redan är reggade.

och varför slutar ni alla med "men då andra sidan, vad vet jag" förklaring på denna tack, :laugh:
det kanske är ni som är samma person...

Noodles
2006-11-08, 07:50
9/11 och Palmemordet är ingenting jämfört med den här konspirationsteorin. *popcorn*

Pellefant
2007-02-26, 15:58
Hur går det med träningen?

edvin
2007-02-26, 19:22
Ehh nu vet inte jag om är något liv i denna tråden längre men jag har iaf en bra tabell för oss som gillar sådana klicka här. (http://www.studenterna.nu/TRANING/OmvandTab.asp) Jag har själv sprungit Lidingö några gånger och denna tabellen stämmer rätt bra måste jag säga.

Lycka till!