handdator

Visa fullständig version : "Klonk" i knät vid Knäböj! :S


Sorabo
2006-11-06, 19:21
Upptäckte häromdagen att när jag kör knäböj så "klonkar" senan som sitter i yttre knävecket på vänster ben en del. Det är när jag kommer ner i cirka 90 grader med benen som den liksom hoppar till lite och det känns lite underligt... Det gör inte ont eller så.

Tycker ni att jag ska fortsätta köra knäböj eller kan det vara något som blir värre med tiden?

Senan sitter i vänster knäveck, på yttre delen av det.

tano
2006-11-06, 20:09
Har samma fast på inre ovansidan på höger ben.

Har haft det länge utan att det blivit värre, men lite obehagligt kan det vara.

Johan_P
2006-11-06, 21:03
Mjo, har hänt mig också några gånger, men det är inget ihållande för min del. De gångerna har det uppstått mest troligt pga för dålig uppvärmning.

... däremot brukar min högra armbåge knaka och det är rätt så obehagligt.

Sorabo
2006-11-07, 13:54
Vågar inte köra knäböj längre eftersom jag vaknade imorse och fick ont i yttersidan av knät när jag stödde mig på det.. Tror ni jag får lika bra resultat av att köra lårcurl och baksida lårcurl istället för knäböj? Får j*vligt ont i baksida lår när jag kör vanligt lårcurl dock eftersom den maskinene konstig på vårt gym :/

grabben i skogen
2006-11-07, 14:05
Vågar inte köra knäböj längre eftersom jag vaknade imorse och fick ont i yttersidan av knät när jag stödde mig på det.. Tror ni jag får lika bra resultat av att köra lårcurl och baksida lårcurl istället för knäböj? Får j*vligt ont i baksida lår när jag kör vanligt lårcurl dock eftersom den maskinene konstig på vårt gym :/


nej det tror inte jag iaf.

roddaren
2006-11-07, 14:41
har samma sak i min vänstra armbåge när jag gör armhävningar. brukar fungera med lite uppvärmning så e problemet löst. har aldrig varit något problem för mig och inte blivit värre trots att jag har haft det så länge jag minns.

med andra ord, inget du borde vara rädd för om du har samma fenomen.

mistermr
2006-11-07, 14:47
För min del knäcks mitten delen av bröstkorgen lite då och då.

mvh

grabben i skogen
2006-11-07, 14:47
om man får ont vid knäckandet så ska man ju definitivt inte köra

beckman88
2006-11-07, 16:07
Bada mina knan knacker, aven utan vikt....likasa mina armbagar nar jag gor armhavningar...

Sorabo
2006-11-07, 17:42
har samma sak i min vänstra armbåge när jag gör armhävningar. brukar fungera med lite uppvärmning så e problemet löst. har aldrig varit något problem för mig och inte blivit värre trots att jag har haft det så länge jag minns.

med andra ord, inget du borde vara rädd för om du har samma fenomen.

Alltså det "knakar" inte i knät, det hörs inte, det är bara att jag känner att mina ena sena hoppar till lite :p


För min del knäcks mitten delen av bröstkorgen lite då och då.

Haha det gör min med ibland när jag stretchar ut bröstmusklerna liksom eller spänner ut bröstkorgen mycket. :D

om man får ont vid knäckandet så ska man ju definitivt inte köra

Jag får inte ont, känner bara hur senan hoppar till och det känns lite obehagligt:S

Rockhard
2006-11-07, 18:08
Alltså det "knakar" inte i knät, det hörs inte, det är bara att jag känner att mina ena sena hoppar till lite :p


Som mina armbågar då i vissa övningar, bänkdips, smalbänk och vanliga armhävningar tex. Så har det varit i minst 4 år nu och det är inget som förvärrats.

Sorabo
2006-11-07, 20:04
Som mina armbågar då i vissa övningar, bänkdips, smalbänk och vanliga armhävningar tex. Så har det varit i minst 4 år nu och det är inget som förvärrats.

Haha när jag tänker efter så är det likadant med min vänstra armbåge... Den senan som löper längs armbågens inre undersida eller vad man ska säga... Om man slår på den kan man få en "änkestöt" eller va det heter:p

Den senan hoppar till när jag kör smalbänk, armhävningar och tricepsextensions...

Samma med senan? som löper över knogarna. "pekfinger" och "långfingerknogssenorna" på båda händerna kan jag röra på så dom liksom nästan ligger bredvid knogen istället för ovanpå den :o Känns precis som om senorna är för korta när jag knyter näven eftersom dom hoppar ner bredvid knogen typ.

Sorabo
2006-11-17, 17:59
Tror ni det är bra att fortsätta träna knäböj och på så vis bygga upp muskulaturen runt senan för att minska dess "hoppande"..?

Hades
2006-11-17, 19:23
Har en sena vid sidan om knäskålen som hoppar varje gång jag böjer knät djupt och har gjort så i många år. Har aldrig märkt av några problem eller smärtor, men om det du har är något som gör ont så ska du så klart vara försiktig.

Vinter
2006-11-17, 19:26
Kan rekommendera att börja stretcha benen ordentligt så slipper du eventuella problem lättare.

TwUG
2006-11-17, 19:39
Kan vara så att du har drabbats av "runners knee" eller "löparknä" som jag tror att det heter på svenska. Kan vara värt att kolla upp [om inte annat kan du ju googla lite på det och se om det kan tänkas vara det], själv har jag fått den diagnosen + ett gäng stretchövningar. Kan väl inte säga att det gett så mycket dock, tyvärr.

Symptomen verkar dock liknande, var försiktig så slipper det bli värre skulle jag säga.