handdator

Visa fullständig version : snygg viktuppgång


LisaB
2006-11-06, 19:08
jag får ofta höra att jag är väldigt smal (har ett normalt BMI), vilket inte är så kul. Jag skulle vilja gå upp några kilo, men göra det snyggt. undrar d¨å vad som är smartast:
1. äta upp sig ett par extra kilo än vad jag vill och sedan deffa ned överflödigt fett
2. bara äta något mer än min förbrukning

tilläggas kan ju att jag vill bygga muskler och få en snygg kropp. jag styrketränar 3ggr/vecka samt två cardio/vecka.

Synpunkter?

Nithian
2006-11-06, 19:09
jag får ofta höra att jag är väldigt smal (har ett normalt BMI), vilket inte är så kul. Jag skulle vilja gå upp några kilo, men göra det snyggt. undrar d¨å vad som är smartast:
1. äta upp sig ett par extra kilo än vad jag vill och sedan deffa ned överflödigt fett
2. bara äta något mer än min förbrukning

tilläggas kan ju att jag vill bygga muskler och få en snygg kropp. jag styrketränar 3ggr/vecka samt två cardio/vecka.

Synpunkter?

Ät lite mer än vanligt och styrketräna sammtidigt så blir det nog bra.

Sniggel
2006-11-06, 19:13
jag får ofta höra att jag är väldigt smal (har ett normalt BMI), vilket inte är så kul. Jag skulle vilja gå upp några kilo, men göra det snyggt. undrar d¨å vad som är smartast:
1. äta upp sig ett par extra kilo än vad jag vill och sedan deffa ned överflödigt fett
2. bara äta något mer än min förbrukning

tilläggas kan ju att jag vill bygga muskler och få en snygg kropp. jag styrketränar 3ggr/vecka samt två cardio/vecka.

Synpunkter?

"2. bara äta något mer än min förbrukning"

Borde vara absolut bästa sättet. Du har ju redan träningsupplägget för det hela. Har du koll på energiintag och förbrukning så är det ju bara att plussa på några hundra kcalorier, välj en siffra mellan 200 och 400 :D

LisaB
2006-11-06, 19:38
"2. bara äta något mer än min förbrukning"

Borde vara absolut bästa sättet. Du har ju redan träningsupplägget för det hela. Har du koll på energiintag och förbrukning så är det ju bara att plussa på några hundra kcalorier, välj en siffra mellan 200 och 400 :D

Man hör ju ofta att man skall plussa på ca 500 kcal mer. men det krävs mao inte mer än ca 2-300?

Gpajpen
2006-11-06, 19:42
Man hör ju ofta att man skall plussa på ca 500 kcal mer. men det krävs mao inte mer än ca 2-300?
finns i dagsläget ingen känd siffra, 500kcal är nog mest för att "vara säker" jag tror 2-300kcal kan räcka. förstås individuellt.

Sniggel
2006-11-06, 19:45
Man hör ju ofta att man skall plussa på ca 500 kcal mer. men det krävs mao inte mer än ca 2-300?
Ja man brukar höra det, men jag tänkte eftersom du är tjej så väger du antagligen mindre (då är ett halvt kilo i veckan väldigt stor förändring), dessutom är det väl inte en ordentlig bulk du ska göra(?) så jag tyckte att 500 kanske skulle vara överdrivet.
Nä det räcker med 100 extra om dagen men jäkligt svårt att veta om man äter 103 extra eller -17. 300 kanske är lättare att veta att man ligger på överskott iaf.
Försöker man uppnå 300 så kanske man i verkligheten hamnar på 220 eller t om 380, eller ännu mer fel.

tano
2006-11-06, 21:07
andra alternativet helt klart, då kan du stoppa när det känns bra.

Första alternativet är helt åt skogen för de som inte har den bästa motivationen etc. Säger inte att du inte har det, för det vet ingen innan de ställts inför den situationen som deff kräver.
Om det sedan skulle handla om att gå upp ett kilo eller så är det ju strunt samma, men går det upp mot 5-10 kilo kan det bli problem.

Eftersom du vill ha en snygg kropp verkar det konstigt att göra sig fet först? Logiken sackar där, allt som är enkelt på papperet är det inte i verkligheten.
För det största problemet är ju att bryta överätningen. Om det var lätt skulle fetman inte vara en av samhällets stora problem.

L-Sami
2006-11-06, 23:13
Ät upp dig som grabbarna säger, långsam viktuppgång lika med snygg viktuppgång enligt mig, 0,5-1kg i månaden så länge tills du är nöjd sen deffa. Så skulle jag gjort, eller fan det är så jag gör nu ;)

LisaB
2006-11-07, 16:14
okej, tack ska ni ha =)
kör på en långsam stegring viktmässigt, då.

att öka med ca 300kcal kan ju innebära ett extra mellanmål bara, lätt att slänga in i dagens schema:thumbup:

Sniggel
2006-11-07, 17:29
okej, tack ska ni ha =)
kör på en långsam stegring viktmässigt, då.

att öka med ca 300kcal kan ju innebära ett extra mellanmål bara, lätt att slänga in i dagens schema:thumbup:
Ja precis, var bara vaksam så att det mellanmålet inte gör att du äter mindre mat vid de andra tillfällena, lätt hänt att hungern avtar något :)