handdator

Visa fullständig version : Smaksätta EsaPro


muffe85
2006-11-06, 16:12
Jag fick hem mitt EsaPro Tonic Grape nyss, och smakade av 6g blandat med ungefär 2.5dl vatten.
Jag är absolut inte kräsen men det var ungefär samma känsla som när man ska försöka halsa 2dl vodka :P
Vilka bra och effektiva sätt finns det att smaksätta EsaPro utan att påverka det snabba upptaget?

Egna erfarenheter?

Dr Nick
2006-11-06, 16:36
Jag får bort all smak med fun light rasberry.funkar kanon.

L-Sami
2006-11-06, 16:44
Carbo Flex (Citronsmak) och EsaPro (Grape) gott och lättdrucket.

tano
2006-11-06, 16:58
yummi, EsaPro! :eating:

Nä allvarligt, brukar bara dricka det för sig, du vänjer dig.

Mitt maltodextrin smakar sämre *spy*

vwfanatiker
2006-11-06, 17:27
jag har än så länge hunnit med att testa fun light jordgubb och päron inget av det fjälpte i alla fall, jag tog ett glas och blanda med 2dl vatten höll för näsan svepte det och sköljde ner med cola light :) funkade men det kan bli jobbigt i längden...

mvh

gasoliner
2006-11-06, 17:49
Det borde ju funka bra med något citrusbaserat tycker man, typ Lemon / Lime ??

ska åka och hämta mitt Esa nu, Så vad ska jag köpa med och blanda det med?

Tipsa mig nu Esafans!!:whipped:

Dachman
2006-11-06, 17:54
Jag får bort all smak med fun light rasberry.funkar kanon.

m, jag tycker det blir som en säregen smak med rasberry's, nästan godare än utan esapro ;)

Zera
2006-11-06, 18:32
Drick utan nånting.. du kommer vänja dig efter ett par veckor

Bartman
2006-11-06, 20:37
Drick utan nånting.. du kommer vänja dig efter ett par veckor
+1
Höll på att knappt få ner det första gången jag drack det men nu går det ner utan problem. Tycker inte ens att det smakar äckligt längre.

DavidN
2006-11-06, 22:59
Jag har en sats på intåg här... ska bli jävligt spännande att se hur det smakar.

muffe85
2006-11-06, 23:00
jag testade med Starfruit nu, det tog inte bort smaken med det blev klart drickbart.
Ska testa Raspberry också.

Jag är inte ute efter att ta bort smaken helt, bara göra det drickbart.

Kaboffastar
2006-11-06, 23:03
ni som säger att man vänjer sig.. till er har ja bara en sak att säga... ALDRIG i HELVETE.

Jag har tagit 2 portioner ur burken.. resten kommer stå tills jag kastar bort skiten.

Säkert bra grejer men jag + beskt funkar bara inte å detta är som att dricka nermixade maskrosstjälkar...

Halldin
2006-11-06, 23:07
1) 4dl Fun Light, gärna apelsin
2) 6g EsaPro
3) Kolhydrater

samt eventuellt

4) Halv c-vitaminbrus citron


Då smakar det inte märkvärdigt alls. Och, jo, man vänjer sig faktiskt rätt mycket.

Kaboffa: Hur kan du säga det om du bara har tagit två portioner? Jag tar gärna burken om du ska kasta den. *kissass*

skaparn
2006-11-06, 23:21
1) 4dl Fun Light, gärna apelsin
2) 6g EsaPro
3) Kolhydrater



Jag använder dextros istället för malto, och tycker därför att ca 40 gram sådant tillsammans med EsaPro omöjligt kan smaka något annat än sött. Någon som provat med andra kolhydrater än malto som fortfarande tycker att det smakar äckligt?

Halldin
2006-11-06, 23:22
Jag använder dextros istället för malto, och tycker därför att ca 40 gram sådant tillsammans med EsaPro omöjligt kan smaka något annat än sött. Någon som provat med andra kolhydrater än malto som fortfarande tycker att det smakar äckligt?
Testat mer vätska? Jag skulle nog tagit minst 1l vätska till den mängden dextros om jag ville hålla nere sötheten.

skaparn
2006-11-06, 23:34
Testat mer vätska? Jag skulle nog tagit minst 1l vätska till den mängden dextros om jag ville hålla nere sötheten.

Missförstå mig inte. Jag kan med sötheten, jag undrade bara ifall jag skulle kunna dricka EsaPro tillsammans med dextros och således slippa den äckliga smak alla pratar om.

muffe85
2006-11-06, 23:35
1) 4dl Fun Light, gärna apelsin
2) 6g EsaPro
3) Kolhydrater

samt eventuellt

4) Halv c-vitaminbrus citron


Då smakar det inte märkvärdigt alls. Och, jo, man vänjer sig faktiskt rätt mycket.

Kaboffa: Hur kan du säga det om du bara har tagit två portioner? Jag tar gärna burken om du ska kasta den. *kissass*


4dl koncentrerad fun light.....??

Halldin
2006-11-07, 08:08
Missförstå mig inte. Jag kan med sötheten, jag undrade bara ifall jag skulle kunna dricka EsaPro tillsammans med dextros och således slippa den äckliga smak alla pratar om.
My bad, var precis före jag skulle vila i snarkofagen som inlägget skrevs. :)
4dl koncentrerad fun light.....??
Nej *spy* Utspädd såklart. :)
Kanske t.o.m 5dl om man är jättekänslig men då är det å andra sidan mer att svälja.

skaparn
2006-11-07, 08:27
4dl koncentrerad fun light.....??

Gott.

Om inte för funktionen så beställer jag snart EsaPro för att ta reda på vad det är för smak så många stört sig på.

jesse
2006-11-07, 08:49
Smaken gör att man blir lite på hugget innan träningspasset, så uttnyttja det*flex*

muffe85
2006-11-07, 18:13
Annan fråga om EsaPro:

Jag har hört att jag kan blanda ut det med t.ex. Maltodextrin eller andra Kolhydrater utan att försämra det snabba upptaget, men gäller samma sak för proteinpulver?

OM jag tar en EsaPro-drink, hur långt efter drinken kan jag äta mat utan att försämra det snabba upptaget?

DavidN
2006-11-07, 18:25
Annan fråga om EsaPro:

Jag har hört att jag kan blanda ut det med t.ex. Maltodextrin eller andra Kolhydrater utan att försämra det snabba upptaget, men gäller samma sak för proteinpulver?

Jajjemen, det är bara positivt och ger - precis som med EAA- en större effekt än ensamt protein


OM jag tar en EsaPro-drink, hur långt efter drinken kan jag äta mat utan att försämra det snabba upptaget?
15-20minuter kanske?

gasoliner
2006-11-07, 19:18
Bob:s apelsinsaft och en C-vitaminbrus +20gram maltodextrin fixa biffen, blev riktigt gott!

ni måste överdriva något hemskt..så farligt är det inte.*popcorn*

KaBoff.. när ska jag hämta burken? ..:D

nej, överkroppspass nu..see ya!

muffe85
2006-11-07, 20:08
Jajjemen, det är bara positivt och ger - precis som med EAA- en större effekt än ensamt protein

15-20minuter kanske?

Jo men alltså, jag försämrar inte upptaget av Fria EAA om jag i samma drink blandar t.ex. 8g EsaPro, 30g Milk90, 50g maltodextrin? (tänkte på själva milk-90..

roddaren
2006-11-07, 20:14
Jo men alltså, jag försämrar inte upptaget av Fria EAA om jag i samma drink blandar t.ex. 8g EsaPro, 30g Milk90, 50g maltodextrin? (tänkte på själva milk-90..

det försämras betydligt. föreslår att du sparar milk-90 till efter passer om du nu vill ha den.

DavidN
2006-11-07, 20:38
Jo men alltså, jag försämrar inte upptaget av Fria EAA om jag i samma drink blandar t.ex. 8g EsaPro, 30g Milk90, 50g maltodextrin? (tänkte på själva milk-90..

ah.
King grub får nog rycka in med ett svar här. Dock är det väl inte nåt som stör ut effekten helt, men det borde ju inte vara helt devasterande, bara mindre akut.

muffe85
2006-11-07, 22:27
ah.
King grub får nog rycka in med ett svar här. Dock är det väl inte nåt som stör ut effekten helt, men det borde ju inte vara helt devasterande, bara mindre akut.

Tänkte eftersom idag blev det en efterträningsdrink baserad på 30g carboflex, 5g EsaPro och 30g Complete Protein III vilket var GOTT. därför vill jag veta om t.ex. Vassle/Kasein försämrar upptaget. Och isf HUR MYCKET.

muffe85
2006-11-07, 22:28
det försämras betydligt. föreslår att du sparar milk-90 till efter passer om du nu vill ha den.

källa?

paddanboy
2006-11-07, 22:52
Jag kör på lightsafter. Funlight osv...

Får jag cancer på grund av aspartam så blir det ett class action lawsuit emot Eiselt.

De har haft för brottom i produktionsprocessen av sin nya produkt. Att ens EsaPro'n skulle gått igenom några smaktester vore helt otroligt.

Xander
2006-11-08, 20:16
Skriver samma som jag skrev på Halso-forumet nyss...

Bra tråd, tänkte precis starta en liknande själv då jag nyligen börjat dricka EsaPro och tycker det smakar fördj*vligt! Brukar aldrig ha problem med smaker och kosttillskott men det här ger mig kväljningar!

Har testat att blanda med:
* Maltodextrin + Fun Light Lemon/Lime.
* Maltodextrin + Bravo Apelsinjuice.

Båda alternativen gör det klart lättare att dricka.

Eiselt --> Funderar ni på att ta fram en annan smak eller är det kanske bara Grape Tonic som funkar hyffsat att dölja den naturliga smaken med?

Absinteh
2006-11-08, 21:50
+1
Höll på att knappt få ner det första gången jag drack det men nu går det ner utan problem. Tycker inte ens att det smakar äckligt längre.

+1

aliquis
2006-11-08, 22:57
Det fungerar ju att ta allt pulver direkt på tungan o sedan ta en mun vatten o svälja ner det, men har man otur dammar det till i halsen o blir väldigt torrt.

muffe85
2006-11-09, 04:07
Det fungerar ju att ta allt pulver direkt på tungan o sedan ta en mun vatten o svälja ner det, men har man otur dammar det till i halsen o blir väldigt torrt.

hehehe:D

DavidN
2006-11-09, 11:14
Såja.. så var första portionen i magen.
Det var grovt ogott :X

Jag tror dock inte att jag kommer ha några problem att få ner det, det är inte lika äckligt som Tri-NO Boost (Citrullin malate, Arginin AKG och Trikreatin malate blandat).

Jag tror på citrus i sammanhanget, mkt mkt mkt citrus

TylerDurden84
2006-11-09, 19:55
Men herregud, vi snackar ju rena aminosyror i stort sett. Det är klart att det inte smakar milkshake! Första gången jag tog en vassledrink (för 5 år sen kanske) tyckte jag den smakade apa. Nu tycker jag det är grymt gott. Tror att smaklökarna vänjer sig.

Jag blandar EsaPro med 3 dl färdigblandad Fun Light Tropical Fruit. Smaken blir som Tropicana Grape Fruit om ni smakat den!

tano
2006-11-10, 08:33
Igår blandade jag för ovanlighetens skull inte med vatten utan med Lättdryck Fläderbär.
Smakade gott, döljde all äcklig smak.

muffe85
2006-11-10, 12:18
Men herregud, vi snackar ju rena aminosyror i stort sett. Det är klart att det inte smakar milkshake! Första gången jag tog en vassledrink (för 5 år sen kanske) tyckte jag den smakade apa. Nu tycker jag det är grymt gott. Tror att smaklökarna vänjer sig.

Jag blandar EsaPro med 3 dl färdigblandad Fun Light Tropical Fruit. Smaken blir som Tropicana Grape Fruit om ni smakat den!

Det är enormt skillnad på proteindrink och proteindrink.
Exempelvis: Jag tycker att iprincip alla Whey80 drinkar är goda(från dag1), medans många andra proteinpulver ger halvdan eller kanske plastig smak.

Det är ju en smaksak om man tycker Grape/Tonic är gott, neutralt, äckligt eller rövsaft. Dom som nu tycker den är god eller neutral kan ju skatta sig lyckliga. dom som tycker den är äcklig kan ju späda ut den mer eller smaksätta. Dom som tycker den smakar rövsaft får ju hitta på extra knep.

Bara för att 1 person tycker den inte är äcklig som fan kan ju andra tycka det. det finns orsak till att man tycker om olika sakers smak :P
Nog om det.


Jag testade nu med 6g Esapro, 25g Carboflex, 3dl "stark" funlight Starfruit. Det smakade GOTT.=)

TylerDurden84
2006-11-10, 12:49
Det är enormt skillnad på proteindrink och proteindrink.
Exempelvis: Jag tycker att iprincip alla Whey80 drinkar är goda(från dag1), medans många andra proteinpulver ger halvdan eller kanske plastig smak.

Det är ju en smaksak om man tycker Grape/Tonic är gott, neutralt, äckligt eller rövsaft. Dom som nu tycker den är god eller neutral kan ju skatta sig lyckliga. dom som tycker den är äcklig kan ju späda ut den mer eller smaksätta. Dom som tycker den smakar rövsaft får ju hitta på extra knep.

Bara för att 1 person tycker den inte är äcklig som fan kan ju andra tycka det. det finns orsak till att man tycker om olika sakers smak :P
Nog om det.


Jag testade nu med 6g Esapro, 25g Carboflex, 3dl "stark" funlight Starfruit. Det smakade GOTT.=)

Det handlar om att man inte behöver lipa för att varje sak man stoppar ner i kaknedkastet inte smakar hallon. Det tar 3 sek att klunka i sig det och det gör uppenbarligen gott för kroppen.

nossralj
2006-11-10, 15:28
jag tycker det smakar helt ok även om man inte tillsätter något i drinken :)

muffe85
2006-11-10, 17:07
Det handlar om att man inte behöver lipa för att varje sak man stoppar ner i kaknedkastet inte smakar hallon. Det tar 3 sek att klunka i sig det och det gör uppenbarligen gott för kroppen.

Så även om det skulle komma ett kosttillskott som är "superbra" som smakar som en blandning av kiss, bajs o spya, skulle du ända dricka det, o tycka att folk som tycker smaken är äckligt är fjollor?

Som jag skrev förut, om det bara smakar äckligt så går det ändå, men om det är så äckligt att man håller på att spy så måste man göra något åt det, t.ex. smaksätta med funlight för att dölja smaken. Om du inte håller med angående det påståendet så tycker jag du är konstig:P no offence =)

TylerDurden84
2006-11-10, 17:33
Så även om det skulle komma ett kosttillskott som är "superbra" som smakar som en blandning av kiss, bajs o spya, skulle du ända dricka det, o tycka att folk som tycker smaken är äckligt är fjollor?

Som jag skrev förut, om det bara smakar äckligt så går det ändå, men om det är så äckligt att man håller på att spy så måste man göra något åt det, t.ex. smaksätta med funlight för att dölja smaken. Om du inte håller med angående det påståendet så tycker jag du är konstig:P no offence =)

Det var därför jag skrev ett exempel på hur jag blandar min Esapro för att det ska smaka bättre om du läst mitt första inlägg*screwy*

Och när du skriver spya, bajs och liknande så finns det gränser. Men att det smakar lite bittert eller smått illa rör mig inte i ryggen nej, så länge det handlar om en drink man sveper på 3 sek och inte en hel måltid.

Marulk
2006-11-10, 17:54
Det är enormt skillnad på proteindrink och proteindrink.
Exempelvis: Jag tycker att iprincip alla Whey80 drinkar är goda(från dag1), medans många andra proteinpulver ger halvdan eller kanske plastig smak.


Intressant. jag är nybörjare på allt detta, och smakade igår min första proteindrink - Protec - choklad - och jag blev lite förvånad över att det var så otrevligt att dricka. Kanske får bli Whey80 nästa gång då. Protec smakar definitivt nån slags plast/papper. Har faktiskt svårare att få ner 5dl Protec än 2 dl EsaPro. Men man kanske vänjer sig.....gör man det?

EiseltUK
2006-11-11, 15:24
Intressant. jag är nybörjare på allt detta, och smakade igår min första proteindrink - Protec - choklad - och jag blev lite förvånad över att det var så otrevligt att dricka. Kanske får bli Whey80 nästa gång då. Protec smakar definitivt nån slags plast/papper. Har faktiskt svårare att få ner 5dl Protec än 2 dl EsaPro. Men man kanske vänjer sig.....gör man det?


Låt Protec-drinken stå ett tag, typ 10 min så blir konsistensen bättre (mjukare).

Sniggel
2006-11-11, 18:23
Jag har en sats på intåg här... ska bli jävligt spännande att se hur det smakar.
*spy*


:D

Axmode
2006-11-12, 20:26
esapro+oboy no sugar (malto) smakar helt ok.

ramagoen
2006-11-12, 20:37
esapro+oboy no sugar (malto) smakar helt ok.
vad jag läste på förpackningen häromdagen så äre väl oligofruktos i oboy samt light varianten = segt upptag ? :smash:

Axmode
2006-11-12, 20:48
vad jag läste på förpackningen häromdagen så äre väl oligofruktos i oboy samt light varianten = segt upptag ? :smash:

I lightvarianten så är det malto iställt för vanligt socker.

AlexGBG
2006-11-12, 21:01
jag längtar tills jag får mitt, måste ju se om det är så hemskt som alla säger, och OM det är det, varför smakar det så jävligt? lyckas man isolera aminosyrorna och sen blanda dessa i "optimala" proportioner så BORDE man kunna få det att smaka hyfsat iaf.. kan ju ändå inte vara det svåraste? eller?

Ozma
2006-11-12, 21:20
så hemskt är det egentligen inte, enligt mig iaf, förstå gången smaka de fan, sen efter de känns de ganska smaklöst,inga problem o få ner det .

ramagoen
2006-11-12, 21:29
I lightvarianten så är det malto iställt för vanligt socker.

Ja, och oligofruktos! det jag menade!

remixxa
2006-11-13, 16:03
Vad skall jag blanda mitt esapro med, och hur mycket vätska? Kör på 10g esa och 20g malto. Räcker typ 4dl vatten till det?

Marulk
2006-11-14, 14:01
Intressant. jag är nybörjare på allt detta, och smakade igår min första proteindrink - Protec - choklad - och jag blev lite förvånad över att det var så otrevligt att dricka. Kanske får bli Whey80 nästa gång då. Protec smakar definitivt nån slags plast/papper. Har faktiskt svårare att få ner 5dl Protec än 2 dl EsaPro. Men man kanske vänjer sig.....gör man det?


Låt Protec-drinken stå ett tag, typ 10 min så blir konsistensen bättre (mjukare).

Tack, men det var inte konsistensen det var fel på, utan mer smaken. - Men för att svara på min egen fråga- ja, man vänjer sig. Senaste drinkarna Protec har smakat bättre och bättre. Nu blandar jag 3 skopor i 2,5 dl mjölk och börjar tycka att det är rätt gott! Trodde jag aldrig.....
:thumbup:

crashy
2006-11-14, 18:13
Jag kör EsaPro tillsammans med Fun light wild berries och carboflex med limesmak, fungerar utmärkt, jag avskydde EsaPro rent men det här dricker jag utan problem, sen kan man ha något vid sidan om o skölja ner med som oftast i mitt fal pepsi max.

Protec kör jag 3 skopor i 4-5dl vatten + sötningsmedel, blir väldigt lättblandat och fint efter bara lite shake:ande.

aliquis
2006-11-29, 23:06
Esapro + julmust, blir en lite kryddigare variant.

remixxa
2006-11-30, 16:12
Esapro med en skvätt sprit + vatten, även de få tankarna på annat håll.

paddanboy
2006-12-01, 17:57
Ska sluta med aspartamsaft nu, vad finns det annars för sliskigt att vända smaken till acceptabel?

Min EsaPro är slut och jag funderar på att skita i att köpa nytt om det inte går fixa smaken...

Kan inte va vettigt att behöva mer än 3 liter lightsaft för 750 g EsaPro...

EiseltUK
2006-12-01, 18:11
Ska sluta med aspartamsaft nu, vad finns det annars för sliskigt att vända smaken till acceptabel?

Min EsaPro är slut och jag funderar på att skita i att köpa nytt om det inte går fixa smaken...

Kan inte va vettigt att behöva mer än 3 liter lightsaft för 750 g EsaPro...

Vanlig saft?? Eller varför inte bara svep skiten och stoppa något gott i munnen efteråt?

paddanboy
2006-12-01, 18:32
Vanlig saft?? Eller varför inte bara svep skiten och stoppa något gott i munnen efteråt?

Äter inte godis, och för den delen finns inget godis som kan övervinna EsaPros vidriga smak.

Ska man blanda med vanlig saft behövs det mer saft än med aspartam.

Jag skulle gärna se att Eiselt själv förbättrar smaken, eller till exempel tillverkar något extra pulver, högkoncentrerat som kan ta bort den nuvarande smaken...

Sverker
2006-12-01, 18:39
EsaPro har en bestämd sammansättning av de olika aminosyrorna och många aminosyror smakar*spy*
Tillverkaren sitter så att säga fast med tummarna i skruvstycket.

EiseltUK
2006-12-01, 18:49
Vi jobbar givetvis på att förbättra smaken men det gjorde vi även innan själva lanseringen... det var därför produkten blev över ett halvår försenad. Men vem vet, rätt vad det är så kanske vi kommer på något riktigt bra. Tror det kommer med tiden. Vi har även undersökt möjligheterna att mikroenkapslulera aminosyrorna men lösligheten blir sämre då.

Nilsjohan
2006-12-01, 19:05
Det fungerar ju att ta allt pulver direkt på tungan o sedan ta en mun vatten o svälja ner det, men har man otur dammar det till i halsen o blir väldigt torrt.

Testade det här om dagen när jag hade brådis, och det var inte lyckat, det bubblade och växte i munnen. Fick spotta ut, ta en ny skopa, gör om göra rätt.

Smaken är inte så illa, det finns bra mkt värre saker på marknaden, T.ex. Bolt som är ett riktigt kräkmedel.

aliquis
2006-12-01, 21:59
Bubblar vet jag inte, men torrt blir det, svårt att blötlägga all esapro överhuvudtaget, aja, det går iaf =P

aliquis
2006-12-01, 22:09
Ska sluta med aspartamsaft nu, vad finns det annars för sliskigt att vända smaken till acceptabel?

Min EsaPro är slut och jag funderar på att skita i att köpa nytt om det inte går fixa smaken...

Kan inte va vettigt att behöva mer än 3 liter lightsaft för 750 g EsaPro...Kör med vatten bara, smakar skit men du överlever.

TylerDurden84
2006-12-03, 12:25
Kör med vatten bara, smakar skit men du överlever.

+1

Det tar max 5 sek att svepa det med vatten. Det tar ytterligare ca 10 sek innan det mesta av eftersmaken försvunnit.

Är dessa 15 sek verkligen så hemska att ni överväger att sluta använda detta grymma tillskott så är ni inga män :smash:

Stoppa in ett tuggummi med en gång om ni blir så ledsna i ögat :D

Zealot
2006-12-04, 23:55
Första gången jag testa höll jag på att spy....andra gången likaså...sen började jag med funlight någon vecka. Sen började jag minska fun lighten per gång...idag tar jag det utan kväljningar med ingen saft alls.

Unholy
2006-12-05, 04:34
1,5dl vatten + 1 dl apelsinjuice duger bra för mig.