handdator

Visa fullständig version : Käng-tråden


Frisk
2006-11-06, 12:10
Tänkte att vi kunde dela med oss om våra erfarenheter om kängor.
Efter som många går mycket så måste det finnas en del på detta forum som gärna går i just känger när de tar morron promenaden eller eller ute i skog och mark.

Tänkte mej lite vad ni går i, märke modell.

Hur de varit hållbarhet. egenskaper osv

Vad man bör tänka på vid köp av just sådana...

Frisk
2006-11-06, 12:26
Jag har erfarenhet av m90, Lundhags alaska, israeliska armens känga.

M90

Är en ganska skön känga vid lättare vandring typ stigar och vägar.
Jag tycker den inte är något vidare vid vandring med tunga packning.
Hållbarhet lite sämre fick byta 2par pga att lädret gick sönder under 10 mån vpl.

Lundhags alaska.
En "hårdare"känga som passar bäst i naturen sämre att gå mycket på vägar. Stabil i sulan och vattentät om man sköter dem. Mina har jag haft i snart 10 år o de verkar hålla många år till. Nackdelar är att man måste gå många mil inan de är ingångna och ändå blir de aldrig lika sköna som vissa fodrade kängor. Blir bättre om man lägger i en "sportsula"
Vid köp av nya ska man prova så att de passar bra med rätt sockar i och sedan köpa 2strl större pga att de krymper ca 2strl.

Israeliska
Skräp för mjuka gjorda efter vädigt mala fötter passar inte skandinaviska fötter slits ut fort svårt att få vattentäta Fördel är att de är lätta.

Angel
2006-11-06, 12:29
Kängor, nä ja går i gympjadojjor, måste väl vara obekvämt att gå morgonprommisen i kängor?

Einar
2006-11-06, 12:48
Kängor, nä ja går i gympjadojjor, måste väl vara obekvämt att gå morgonprommisen i kängor?

Vad jag har hört så är ett par ingångna kängor något av det bästa att gå i. Men själv vet jag inte, jag fick ej vara med om lumpen :(

thomast
2006-11-06, 12:52
Jag kör på Lundhags Scout.

Det är "budgetkängan" i deras sortiment men fungerar väldigt bra för mig som inte har proffskrav. Går mycket ute på isen (hög snö) och i skog med dem under vinterhalvåret.

http://amfibi.no/images/Lundhags_Scout.jpg

Pris: Runt 1700 kr.

http://shop.lundhags.se/736-17-64.html

z_bumbi
2006-11-06, 13:04
Kängor, nä ja går i gympjadojjor, måste väl vara obekvämt att gå morgonprommisen i kängor?

Ett par bra kängor är inte obekvämare än joggingskor att gå i och alla går inte enbart på asfalt och då vinner kängorna i stadga.

z_bumbi
2006-11-06, 13:07
M90, sommarkängorna från arbesko. Jag har nött ut två par och skulle den tillverkaren finnas kvar av armekängorna skulle jag tveklöst köpa ett par till. Nu har jag gått och sneglat ett bra tag på ett par motsvarande "civila" från arbesko och någon gång blir det av att köpa ett par.

Dissector
2006-11-06, 13:09
Mja, jag har inga erfarenheter från såna där vandrarkängor. Har däremot ett par 14-håls Underground-kängor ståendes. :D
Ni måntro man var ball när man gick i dom! Och långt svart hår!


http://www.shock.se/userfiles/1/4/101/popup_5114-01.jpg

Liten Men Fet
2006-11-06, 13:16
Mja, jag har inga erfarenheter från såna där vandrarkängor. Har däremot ett par 14-håls Underground-kängor ståendes. :D
Ni måntro man var ball när man gick i dom! Och långt svart hår!


http://www.shock.se/userfiles/1/4/101/popup_5114-01.jpg

Ganska snygga om dom inte hade haft så höga skaft men fullständigt värdelöst med skruvad sula, skruvarna leder in kyla i kängorna under vintern.

dared
2006-11-06, 13:23
Svarta stålhätta med vita eller röda snören och ett par schyssta hängslen blir nog min vinter-outfit

Dumleman
2006-11-06, 13:26
M90, sommarkängorna från arbesko. Jag har nött ut två par och skulle den tillverkaren finnas kvar av armekängorna skulle jag tveklöst köpa ett par till. Nu har jag gått och sneglat ett bra tag på ett par motsvarande "civila" från arbesko och någon gång blir det av att köpa ett par.
Militärkängor finns att köpa på överskottsbolaget ibland. Jag köpte ett par från 1965 (om jag minns rätt) i nyskick för 25 kr.

kspr
2006-11-06, 13:27
M90, sommarkängorna från arbesko. Jag har nött ut två par och skulle den tillverkaren finnas kvar av armekängorna skulle jag tveklöst köpa ett par till. Nu har jag gått och sneglat ett bra tag på ett par motsvarande "civila" från arbesko och någon gång blir det av att köpa ett par.

Ehm jag köpte nyligen ett par nya m90 sommarkängor från arbesko på www.garderoben.se . Det verkar inte framgå av sidan att det är arbesko men det var det jag fick iaf.

Tricklev
2006-11-06, 13:27
Kängor måste vara det manligaste man kan diskutera, näst efter vapen och tuttar.

Men nej, jag använder inte kängor, gympaskor är underbara.

flenders
2006-11-06, 13:29
Kängor är tunga att gå i, hellre ett par lite varmare vanliga dojor.

z_bumbi
2006-11-06, 13:34
Ehm jag köpte nyligen ett par nya m90 sommarkängor från arbesko på www.garderoben.se . Det verkar inte framgå av sidan att det är arbesko men det var det jag fick iaf.

Garderoben måste ha gamla kängor kvar eller ha kommit över någon utförsäljning. Det är finsk tillverkning på kängorna numera och de har ändrat en del på så jag trivs inte alls i dem.

Problemet jag ställdes inför nu är att arbeskos civila kängor kostar ungefär lika mycket som ett par M90 och de ser ännu mer genomarbetade ut.

trasan
2006-11-06, 13:47
Blev kryckor efter ett par dagars m90 användning.

Laan
2006-11-06, 13:54
Har ett par Asolo nu, och det är helt ok. Börjar bli utslitna nu, men det efter två år med måånga mil. Har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa istället, men de får hålla ett tag till.

kspr
2006-11-06, 14:11
Garderoben måste ha gamla kängor kvar eller ha kommit över någon utförsäljning. Det är finsk tillverkning på kängorna numera och de har ändrat en del på så jag trivs inte alls i dem.

Problemet jag ställdes inför nu är att arbeskos civila kängor kostar ungefär lika mycket som ett par M90 och de ser ännu mer genomarbetade ut.

Får man fråga vilken civil modell du funderar över? Dom verkar ju ha en del.

Sunesha
2006-11-06, 14:18
Tycker M90 är schysstat. Funkar överallt. Dock tar ett tag innan de är mysiga. Jag har alltid ett par om jag skall göra tuffare grejs som plumsa i skog eller vandra.

Dock är man modefreak så är det fel. Men skall man ut o leka i skogen är de heltklart kung.

z_bumbi
2006-11-06, 14:20
Får man fråga vilken civil modell du funderar över? Dom verkar ju ha en del.

1691, den enda utan skyddshätta.

Glen
2006-11-06, 14:28
Det här var ju en alldeles utmärkt tråd. Jag har ett par Meindl Performance och dom är riktigt sköna att gå i, lite som att vagga fram i slalompjäxor. Problemet är dock att dom är lite väl styva så dom är inte något vidare att springa i om man nu skulle behöva det, och dom är också lite okänsliga när det kommer till bilkörning.

Jag skulle också behöva tips på några lättare och smidigare kängor som passar sig väl för stadsmiljö och som går ok att springa i!



/Glen

Daniiiel
2006-11-06, 14:54
Mja, jag har inga erfarenheter från såna där vandrarkängor. Har däremot ett par 14-håls Underground-kängor ståendes. :D
Ni måntro man var ball när man gick i dom! Och långt svart hår!


http://www.shock.se/userfiles/1/4/101/popup_5114-01.jpg

Jag har också ett par 14 håls underground. Precis den modellen som du visade på bilden. Snacka om att de va länge sen man använde dom:D

kspr
2006-11-06, 15:56
1691, den enda utan skyddshätta.

den är nog säkert funktionell o duglig, men den saknar ju tyvärr m90-charmen.

kspr
2006-11-06, 15:58
Blev kryckor efter ett par dagars m90 användning.

hehe ja jag lyckades vricka foten ganska snabbt efter att försökt springa i mina, kombinerat med en trottoarkant. Inte vrickat foten sen jag var typ 10 jordsnurr så misstänker att kängorna hade med saken att göra.

Whistler
2006-11-06, 17:00
10-håls Underground om jag vill klä mig lite snyggt.

På jobbet och till vardags är det Meindl Island Pro som gäller:
http://www.snajk.se/images/kanga_meindl_islandPro.jpg

Har gått många hundra mil i dem, men de blir lite väl tighta på lilltån när man går riktigt långt. Stressfrakturer under samtliga Nijmegenmarscher jag gått, säger väl en del, fick byta till m90 senast jag gick, då de är lite luftigare över tårna, men då fick man helt plötsligt blåsor på hälarna istället.

Spinkot
2006-11-06, 19:06
Jag har också ett par 14 håls underground. Precis den modellen som du visade på bilden. Snacka om att de va länge sen man använde dom:D

Har också precis sådana, rätt kass kvalité på mina men snörar man upp skiten hårt hela vägen så är de jävligt sköna att gå i

Nitrometan
2006-11-06, 19:15
Har ett par StarForce Commander HI. Riktigt sköna.

http://www.starforce.de/bilder/comahin.jpg

Frisk
2006-11-07, 10:05
Blir till att inhandla ett par Magnum eller StarForce att ha som vinterskor.

Frisk
2009-12-08, 08:26
Tar upp en gammal tråd efter att jag povat ett par andra kängor...

Magnum elite 2
En billig känga med bra och skön passform från första gången man provar dem. Efter att jag använt dem mycket under 2 år så är de fortfarande stabila och vattentäta samt i fint skick. Dessa passar för alla sorter av aktiviteter där man normalt använder kraftigare skor. En modell som jag kan rekomendera om man vill ha en lätt och billig känga till alround användning.
http://http://www.magnumfootwear.co.uk/images/products/med/front_11614.jpg

L-Sami
2009-12-08, 09:51
Timberland har bra kängor. Mycket bra kvalitet, kostar en del men håller länge.

sunkan
2009-12-08, 11:09
Jag har kört HAIX AIRPOWER® P9 DESERT varje dag i princip sen i april och jag älskar dom. Fick sjuka skavsår innan jag gått in dom men nu är de hur sköna som helst.
De är ganska smala över foten vilket vissa gillar och vissa hatar. Jag har provat mina lite i Sverige också och ja det märks ganska fort att de är gjorda för lite varmare klimat.

Matsa
2009-12-08, 11:31
Timberland har bra kängor. Mycket bra kvalitet, kostar en del men håller länge.

Yep, mina gamla Timberland är inne på minst sin 7e vinter nu, om inte mer. Kanske inte används lika flitigt som förr men nog fan håller de ännu. :)

Frisk
2011-05-11, 13:44
Då var det dax igen...

Jag har bytt ut mina Lundhags Alaska mot Ranger high.

Sköna och tålig helt vattentäta. men alaska var snyggare med "fyrkantig front" istället för rangers lite mer avrundade.
Jag har 44 breda i fotstorlek men köpte 46 vilket passar perfekt. Gått i dem nästan varje dag i 6 mån