handdator

Visa fullständig version : Vilka ämnen behöver man för grundläggande högskolebehörighet?


eyhomie
2006-11-06, 10:50
Vilka ämnen behöver man för grundläggande högskolebehörighet?

Nilsjohan
2006-11-06, 10:58
Högskoleverket (http://www.hsv.se/)

Högskoleverket om behörighet (http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/grundutbildning/tilltrade/behorighet.4.5e403e5a10ab1ee23ee8000900.html)

eyhomie
2006-11-06, 11:43
Blev inte klokare av det:/

Grisen
2006-11-06, 11:47
"Grundläggande behörighet
Grundläggande behörighet kan den ha som har ett slutbetyg/avgångsbetyg från gymnasieskolan eller komvux, samt den som har en avslutad utländsk gymnasieutbildning. En förutsättning är dock att resultaten är tillräckligt bra. Man kan också få grundläggande behörighet genom studier vid folkhögskola."

grabben i skogen
2006-11-06, 12:05
Arbetslivserfarenhet kan också ge grundläggande behörighet, enligt den så kallade 25:4-regeln. 25:4-regeln innebär att den som fyller minst 25 år under det kalenderår utbildningen börjar och som har arbetat minst halvtid under sammanlagt minst fyra år före det kalenderhalvår utbildningen startar är behörig till högre studier. Därtill kommer krav på svenska och engelska motsvarande godkänt i gymnasieskolan.

svenska och engelska alltså

Nilsjohan
2006-11-06, 12:14
Blev inte klokare av det:/

då tror jag att det är kört, men du kan ju även kolla:

kolla även: https://www.studera.nu/ (https://www.studera.nu/vhstemplates/StuderaBehorighet.aspx?id=903)

eller prata med en syo

Angel
2006-11-06, 12:31
ämnena är väl Sv A+B, Ma A och Eng A, dom är väl dom grundläggande va?

Farzan
2006-11-06, 12:34
ämnena är väl Sv A+B, Ma A och Eng A, dom är väl dom grundläggande va?

Jag tror samhälle A behövs med. Iallafall för de flesta linjer, extremt många kräver även Ma B.

Kolla bara på www.studentum.se och sök på de program som intresserar dig.

Angel
2006-11-06, 12:36
Ja, Samhäll A med, och Religion A också va?

Ångrar som fan att ja ej läste Ma B på gymnasiet, pga de kommer ja ej in på de ja vill

Loke
2006-11-06, 12:41
Ja, Samhäll A med, och Religion A också va?

Ångrar som fan att ja ej läste Ma B på gymnasiet, pga de kommer ja ej in på de ja vill

Det är väl bara att ta en kvällskurs? Ma B är bara 50 poäng, det utspritt över en hel termin är inte så tungt.

ManuelIT
2006-11-06, 12:41
sv A och B, eng A, Ma A, Naturkunskap A, Religionkunskap A, Samhällskunskap A

utöver det måste du skrapa ihop 2300 gymnasiepoäng för att få en exam så att säga. dessa poäng kan vara vilka ämnen du själv vill

Angel
2006-11-06, 12:44
Det är väl bara att ta en kvällskurs? Ma B är bara 50 poäng, det utspritt över en hel termin är inte så tungt.

fan skitsvårt ju

ManuelIT
2006-11-06, 12:48
fan skitsvårt ju
på komvux här kan man ha ett tilägg till ma B på 20 poäng (sammanlagt 70p), där man först går igenom grunderna från ma A för de som glömt bort mycket. annars är ma B rätt simpelt, handlar bara om att orka träna lite till och från under terminen

Angel
2006-11-06, 12:52
på komvux här kan man ha ett tilägg till ma B på 20 poäng (sammanlagt 70p), där man först går igenom grunderna från ma A för de som glömt bort mycket. annars är ma B rätt simpelt, handlar bara om att orka träna lite till och från under terminen

Jag fattade iallfall nada av ekvationerna och grejjer. Matte is not my piece of cake...

Nilsjohan
2006-11-06, 12:53
det är skillnad på Grundläggande behörighet och Särskild behörighet. trådskaparens fråga gäller Grundläggande behörighet.

Angel
2006-11-06, 12:53
det är skillnad på Grundläggande behörighet och Särskild behörighet. trådskaparens fråga gäller Grundläggande behörighet.

du ska inte förklara skillanden då också när du nu gjort ditt statement?

eyhomie
2006-11-06, 13:35
Jag tror samhälle A behövs med. Iallafall för de flesta linjer, extremt många kräver även Ma B.

Kolla bara på www.studentum.se och sök på de program som intresserar dig.

Nice sida som fan. Anledning till att jag frågar är att jag är jäääävligt skoltrött. (skolkar idag igen suck). Så jag hade tänkt tenta av ämnen för 1000kr per tenta. Ämnen jag redan har betyg i är:

Datorkunskap
Webdesign
Projekt och företagande
Esetetisk verksamhet
Elkunskap A
Idrott och hälsa A
Matte A
Matte B
Fysik A (får i början av december)
Svenska A
Egenlska A
Naturkunskap A
Kemi A
Tyska steg 1


Något ämne ni spontant tycker att jag ska lägga till och läsa nu??

Kan tänka mig samhälle A, religion A, engelska B och svenska B själv.

mela
2006-11-06, 13:40
Är Sv B verkligen är grundläggande kurs?
Det är ju en skitkurs, bara massa litteraturhistoria.

Nilsjohan
2006-11-06, 13:48
du ska inte förklara skillanden då också när du nu gjort ditt statement?

Varför? Allt står ju på Högskoleverkets sida (se länk längre upp i tråden).

och om du missade den eller inte orkar gå tillbaka:

Behörighetskraven är indelade i grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande behörighet krävs för all högskoleutbildning. De flesta utbildningar kräver ytterligare förkunskaper, så kallad särskild behörighet.

Grundläggande behörighet
Grundläggande behörighet kan den ha som har ett slutbetyg/avgångsbetyg från gymnasieskolan eller komvux, samt den som har en avslutad utländsk gymnasieutbildning. En förutsättning är dock att resultaten är tillräckligt bra. Man kan också få grundläggande behörighet genom studier vid folkhögskola.

Arbetslivserfarenhet kan också ge grundläggande behörighet, enligt den så kallade 25:4-regeln. 25:4-regeln innebär att den som fyller minst 25 år under det kalenderår utbildningen börjar och som har arbetat minst halvtid under sammanlagt minst fyra år före det kalenderhalvår utbildningen startar är behörig till högre studier. Därtill kommer krav på svenska och engelska motsvarande godkänt i gymnasieskolan.

Särskild behörighet
För tillträde till många utbildningar krävs ytterligare förkunskaper utöver grundläggande behörighet, så kallad särskild behörighet. Särskild behörighet avser i allmänhet kunskaper från en eller flera kurser i gymnasieskolans nationella program, eller motsvarande kunskaper.