handdator

Visa fullständig version : Vilken typ av sittande bencurl finns på ditt gym?


SWETiger
2006-11-05, 22:47
After att ha beklagat mig i min träningslogg över den usla konstruktionen på den maskin vi för nuvarande har för sittande bencurl blev jag lite nyfiken på hur det ser ut på andra gym. Vad är normen?

Posta gärna bilder och kom med åsikter på vilken som är bästa konstruktionen, ska försöka bedriva lite lobby för att skaffa en ny variant. ;)

SWETiger
2006-11-05, 22:52
Såhär ser vår nuvarande maskin ut, tycker att den ger ett obehagligt tryck i knäna när man lägger på lite vikt och framförallt vid explosiva repetitoner. Dessutom blir rörelsen lite väl kort för mitt tycke och tycker att man gott och väl skulle kunna få komma lite närmare att sparka sig själv i ändan.

SWETiger
2006-11-05, 22:55
Något i den här stilen är det jag önskar vi hade, och det har funnits en äldre modell av denna på gymmet men den hade ett par år på nacken om man säger så. Det jag tycker är bra med denna är att det finns bälte, handtagen är placerade på ett mer naturligt sätt och stödet för benen ligger över låren istället för under knäskålen.

Erik__
2006-11-05, 23:02
Något i den här stilen är det jag önskar vi hade, och det har funnits en äldre modell av denna på gymmet men den hade ett par år på nacken om man säger så. Det jag tycker är bra med denna är att det finns bälte, handtagen är placerade på ett mer naturligt sätt och stödet för benen ligger över låren istället för under knäskålen.

vi har exakt en såndär, jag älskar den, man kan ju rotera plattan där så att även dom med minimala ben som jag kan sitta fast.

L-Sami
2006-11-05, 23:10
vi har exakt en såndär.

+1 kör sällan den men den är bra

Jontez
2006-11-05, 23:12
Vi har också likadan, funkar prima tycker jag :) Jag tycker trycket minskar om man liksom justerar dendär rullen man har på smalbenet

SWETiger
2006-11-05, 23:23
Jontez: Antar att du syftar på den första som jag beklagade mig över? Den övre rullen går väl inte att justera och knäledens axel ska ligga i linje med vridaxeln för maskinen så det finns inte så mycket utrymme att justera var den hamnar. För mig är det övre delen av smalbenet, nästan där det slutar under knät.

DavidN
2006-11-05, 23:38
Vi har två; Sittande och Liggande
Jimsa Smartline, värdelösa maskiner. Önskar vi hade mer Nordic gym.
(det är den enda övningen jag gör i maskin dock)

Arne Persson
2006-11-06, 00:08
Vi har två; Sittande och Liggande
Jimsa Smartline, värdelösa maskiner. Önskar vi hade mer Nordic gym.
(det är den enda övningen jag gör i maskin dock)


Var med och konstrurerade Bl.a Nordic Gyms bencurl mfl maskiner.

Sonny
2006-11-06, 00:38
http://www.nordicgym.se/produkter/se_serien/images/103SE_l.jpg

Fast av äldre modell, funkar bra. Finns även en liggande, också från Nordic.

Hades
2006-11-06, 09:11
Vi har en David (som på bilden ovan) och en Gymleco och en liggande av okänt märke. Tycker att Davidmaskinen är bäst.

SWETiger
2006-11-06, 09:27
Arne Persson: Coolt med en konstruktör! Du råkar inte ha lite hints hur man ska använda den/de maskiner du konsruerat på bästa sätt och eventuellt en kort designmotivering? Bara något kort sådär men lite utfyllnad till vad som står på maskinen sig om man säger så. :)

Arne Persson
2006-11-06, 09:45
Arne Persson: Coolt med en konstruktör! Du råkar inte ha lite hints hur man ska använda den/de maskiner du konsruerat på bästa sätt och eventuellt en kort designmotivering? Bara något kort sådär men lite utfyllnad till vad som står på maskinen sig om man säger så. :)


Jag får inte avslöja något om det. Det har jag skrivit på papper på. Jag jobbar inte på Nordic längre. Sedan nyår jobbar jag på pulse i Helsingborg och säljer numera bl.a Flex maskiner via Star Trac.

pragmatist
2006-11-06, 10:07
Jag brukar också använda den där Technogym-maskinen du visar, och jag känner inte alls igen det problem du beskriver. Får du tryck mot knät så är det väl bara att skjuta tillbaks sitsen ett snäpp eller två? Förmodligen sitter du med knäna för långt fram.

SWETiger
2006-11-06, 13:34
Det är inte i det slutläget jag framförallt upplever obehag utan precis i den tidigare delen av rörelsen med benet i kanske i 10-60 graders vinkel. Flyttar jag bak sätet så pass att jag inte mer än nuddar den övre kudden fungerar det problemfritt men då måste jag också hålla i mig i sätet väldigt hårt för att inte öka trycket på knät.

Kudden är väl just till för att se till att man ges stöd nog att inte glida framåt och benen inte lyftas från sätet, annars är handtagen en smula felplacerade. Tyvärr vet jag för lite om anatomi för att egentligen beskriva hur kraftfördelningen bli annorlunda i det inre av benet men det råder ingen tvekan om att den övre kudden bidrar till en skillnad i vridmoment på underbenet. Det känns i vilket fall som helst som om det bli ett tryck i knät snarlikt det som skulle uppstå om man försöker böja benet åt fel håll så att säga.

SWETiger
2006-11-06, 14:18
Vi har en David (som på bilden ovan) och en Gymleco och en liggande av okänt märke. Tycker att Davidmaskinen är bäst.
Är det en sån här ni har från Gymleco?
http://www.gymleco.fi/maskin/hevarmsbilder/41stor.jpg
Ser rätt intressant ut.

bertbert
2006-11-06, 15:26
Där jag tränar finns liggande cybex samt nautilus leg curl samt sittande technogym samt nordic gym. Jag kan köra allihopa utan något som helst besvär, föredrog dock nordic gym tills jag slutade helt med leg curl och började köra raka mark istället.

Känner dock inte av något besvär alls med att det gör ont i knäna på technogym-maskinen, gillar dock inte riktigt var i rörelsen motståndet är som störst.

/BB

SWETiger
2006-11-06, 15:37
bertbert: Raka mark är riktigt sköna, kör tre varianter för baklåren: Sittande curl, stående curl och stelbenta marklyft. Fint med variation tycker jag. :)

Technogymmaskinen är inte smärtsam utan snarare obehaglig, den känns väldigt onaturlig. Är det något jag bör tänka extra på när jag ställer in maskinen som en instruktör kan missa och inte står på maskinen?

bertbert
2006-11-06, 16:17
Vet inte, knäet måste ju vara nära rotationscentrum så särskilt stora variationsmöjligheter finns ju inte, jag brukar aldrig memorera maskininställningar eftersom jag kör dem så sällan, ställer in på känn.

/BB

Yes
2006-11-06, 16:52
Jag tycker inte Technogym-maskinen känns obehagligt på något sätt, däremot känns rörelselängden helt handikappad. Vet inte om det är vanligt för sådana sittande maskiner. Jag brukar använda en liggande maskin(som inte heller den är speciellt bra).

flenders
2006-11-06, 17:02
Vi har en massa technogym-maskiner. Håller mig till stela marklyft men kör maskinen ibland för variera.

willis
2006-11-06, 18:20
Är det en sån här ni har från Gymleco?
[IM
G]http://www.gymleco.fi/maskin/hevarmsbilder/41stor.jpg[/IMG]
Ser rätt intressant ut.

Vi har en sån där jag tränar, tycker den är riktigt skön faktiskt.
Samt en liggande curl från World Class

DavidN
2006-11-06, 19:33
Var med och konstrurerade Bl.a Nordic Gyms bencurl mfl maskiner.

Coolt.
Ja, jag tycker många Nordic Gym maskiner är bra, speciellt mage, den måste vara den mest effektiva (eller arbetsenkla) jag provat.

Mass-Tech
2006-11-06, 20:25
Har ingen på mitt gym, så jag får ta och köra den i CC.
Inte det bästa, men det går.

Rockhard
2006-11-06, 20:32
Vad ska man med en sittande till? Så gott som alla sittande jag har prövat är sämre än tom. den sämsta liggande. Om det finns bra varienter har jag iaf inte prövat dom.

Jorgen
2006-11-06, 20:53
Nordic.

Arne Persson
2006-11-06, 21:09
Coolt.
Ja, jag tycker många Nordic Gym maskiner är bra, speciellt mage, den måste vara den mest effektiva (eller arbetsenkla) jag provat.


Min grundidé faktiskt! Ha ha!:em:

Piranha
2006-11-06, 21:14
http://www.nordicgym.se/produkter/se_serien/images/103SE_l.jpg

Fast av äldre modell, funkar bra. Finns även en liggande, också från Nordic.

+1

Strongman
2006-11-06, 21:56
SWETiger här har vi en sån du ville ha..

Gillar den inte alltför mycket, testade liggande lårcurl och jävlar, den var sjukt mycket jobbigare.. fast det kanske är två helt olika grejjer?

Sonny
2006-11-06, 21:58
Arne, ang. Nordic maskinerna, på instruktionsguiden som sitter på maskinerna står det en slogan under Nordic märket som läser "Lyft inte skrot" kan du ge någon sorts bakgrund till denna slogan? :)

Arne Persson
2006-11-06, 22:11
Arne, ang. Nordic maskinerna, på instruktionsguiden som sitter på maskinerna står det en slogan under Nordic märket som läser "Lyft inte skrot" kan du ge någon sorts bakgrund till denna slogan? :)


Den myntades på 90talet av Spirit Reklambyrå. Andemeningen var att man inte skulle träna på undermålig utrustning. :)

Jorgen
2006-11-06, 22:13
Jag har faktiskt kvar en av era t-shirt med det trycket. Den är nog från mitten av 90-talet.

Arne Persson
2006-11-06, 22:17
Jag har faktiskt kvar en av era t-shirt med det trycket. Den är nog från mitten av 90-talet.


Stämmer bra.;)

SWETiger
2006-11-06, 23:11
SWETiger här har vi en sån du ville ha..

Gillar den inte alltför mycket, testade liggande lårcurl och jävlar, den var sjukt mycket jobbigare.. fast det kanske är två helt olika grejjer?
Kör stående bencurl vilket är i princip samma sak som den liggande förutom att man slipper sniffa i en svettig brits, känns som det är lite skillnad mellan de varianter där man curlar sittande och är raklång men kan inte garantera att det är så.

Hoppas någon som kan mer om anatomi sitter inne med svaret på den nöten. :)

BigForre
2006-11-06, 23:19
Kör stående bencurl vilket är i princip samma sak som den liggande förutom att man slipper sniffa i en svettig brits, känns som det är lite skillnad mellan de varianter där man curlar sittande och är raklång men kan inte garantera att det är så.

Hoppas någon som kan mer om anatomi sitter inne med svaret på den nöten. :)

Känner att det är helt annorlunda. Man jobbar ju med en mycket mer utsträckt muskel när man sitter ner än när man står/ligger ned. Fast vill man verkligen jobba med stretch så blir det såklart raka marklyft.

DavidN
2006-11-06, 23:23
Jag utför tre övningar per vecka på hamstrings fördelade på tre dagar; sittande, liggande och raka mark. Givetvis finns ju övningarna om marklyft, good mornings och knäböj ;)

Vi får se om jag får några monster ben en dag...

Sonny
2006-11-06, 23:36
Den myntades på 90talet av Spirit Reklambyrå. Andemeningen var att man inte skulle träna på undermålig utrustning. :)Tack så mycket, suttit och funderat på det där varje gång ja använt en nordicmaskin. Hyfsat fyndigt, nu när jag vet vad dom syfta på. Jag hade såklart fått för mig att maskiner var bättre än frivikter enligt Nordic :D

Yes
2006-11-07, 01:14
Min grundidé faktiskt! Ha ha!:em:
Isåfall tycker jag farbror Arne förtjänar beröm. Jag gillade verkligen den maskinen när jag provade den. :)

Några andra Nordic-maskiner jag provade verkade dock lida av lite för hög friktion(minns inte specifikt vilka det var). Det får du försöka ändra på om du har chansen. ;)

Arne Persson
2006-11-07, 01:25
Isåfall tycker jag farbror Arne förtjänar beröm. Jag gillade verkligen den maskinen när jag provade den. :)

Några andra Nordic-maskiner jag provade verkade dock lida av lite för hög friktion(minns inte specifikt vilka det var). Det får du försöka ändra på om du har chansen. ;)


Min bästa maskinidé enligt mig själv... he he.... är nog ländryggsmaskinen.

Mantus
2006-11-07, 01:32
Min bästa maskinidé enligt mig själv... he he.... är nog ländryggsmaskinen.


Bild? På mag och ländryggsmaskinen.

Yes
2006-11-07, 01:43
Min bästa maskinidé enligt mig själv... he he.... är nog ländryggsmaskinen.
Den var iof inte heller så dum, men just ländryggsmaskiner i sig har jag förstått är rätt svåra att få att isolera ländryggsmusklerna(typ att höft m.m måste fixeras).

En fråga angående den maskinen dock; på gymet där jag provade den hade de satt upp en lapp om att den där ryggdelen alltid skulle vara i ett visst läge. Detta läge var sådant att rörelsen blev väldigt kort. Jag har för egen del alltid utgått ifrån att man skall luta sig så långt fram som möjligt. Hur är det egentligen? Jag kan förvisso tänka mig att nedre ryggen lätt blir rundad om man går väldigt långt fram.

Yes
2006-11-07, 01:48
Bild? På mag och ländryggsmaskinen.
http://www.nordicgym.se/produkter/s_serien/images/128S_l.jpg
http://www.nordicgym.se/produkter/se_serien/images/129SE_vl.jpg

Det är dom två jag själv använt. Sen finns ett par till..

http://www.nordicgym.se/produkter/se_serien/images/128SE_vl.jpg
http://www.nordicgym.se/produkter/s_serien/images/129S_l.jpg

general
2006-11-07, 21:17
Jag hatar att köra sittande bencurl för på maskinen i vårat gym så går det inte att sitta still, arslet glider frammåt för varje gång man ska pressa neråt. Funderar på att be någon binda fast mig eller nått :)

Jorgen
2006-11-07, 21:19
Jag hatar att köra sittande bencurl för på maskinen i vårat gym så går det inte att sitta still, arslet glider frammåt för varje gång man ska pressa neråt. Funderar på att be någon binda fast mig eller nått :)
Skaffa en Nordic. Där finns det bälte att spänna fast sig med.

JailBait
2006-11-07, 23:55
Det finns en hel del maskiner på gymmet där jag tränar (SSK, finns i Sundahallen i Stenungsund) av märket Nordic. Dom funkar alldeles utmärkt! +1 till alla inblandade av konstruktionen!

Arne Persson
2006-11-08, 00:16
Det finns en hel del maskiner på gymmet där jag tränar (SSK, finns i Sundahallen i Stenungsund) av märket Nordic. Dom funkar alldeles utmärkt! +1 till alla inblandade av konstruktionen!

Där har man haft ett antal kurser...:D Mycket trevligt ställe!