handdator

Visa fullständig version : Tyck till: Träna eller inte träna trapz?


Officer
2003-02-05, 23:50
Vad tycker Du om trapezius-träning?
Behövs det, eller ska man utesluta det?

Själv har jag kört trapz ett bra tag separat, runt 5-7 set på ryggdagen.

Grejen är att jag slutat träna trapz efter att ha snackat med ett antal tävlande bodybuilders (inga fjutt 70 kilossnubbar snackar jag om då.. no offense), och 90% av dom har sagt till mig att "hemligheten med att se bred ut är att inte ha för stora trapz".

Trapz får ju bra med stryk från rygg, och lite grann från axelträningen redan. Varför träna dom extra?
Visst, det kan verka coolt med "feta trapz", men vill man inte se bredare ut istället? Man vill väl inte se ut som en flaska.
Notera igen att trapz ändå får mycket stryk från rygg/axelträning.

Vad tycker ni om detta? Bara en opinionsundersökning, kan man säga..

spinkoo
2003-02-06, 07:34
Jag funderar ibland i dom banorna :thumbup:

Jag vet inte vad jag kom fram till, men iallfall att man ser mindre bred ut med större trapz. Vill inte offra dom breda axlarna, så jag kör shughs när jag känner för det. Dvs, ungefär varran vecka, då med gristunga shrughs.

Uppskattar om nån vet massa skumma grejer, man vill ju inte träna trapz halvdant :whipped:

AnderssoN
2003-02-06, 09:03
Jag tror på kombinationen feta trapz och breda axlar. Byggare utan stora trapz kan förvisso se breda ut, men personligen tycker jag symmetrin blir lidande pga det. Det är helt enkelt något som fattas.

Tränar 2-4 set shrugs i samband med ryggpasset.

Assazel
2003-02-06, 09:45
Vad är trapz och shrugs?

Matti
2003-02-06, 09:49
Vad är trapz och shrugs
http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html

Bläddra ner till trapezius.

King Grub
2003-02-06, 11:27
Breda axlar utan massiva traps ser väldigt bräckligt ut.

Officer
2003-02-06, 14:30
Originally posted by King Grub
Breda axlar utan massiva traps ser väldigt bräckligt ut.
Så jävla sant.
Aja jag kunde inte hålla mig, jag körde fanimej 4 set skivstångsshrugs idag under ryggträningen!
Det får väl fan räcka med 4 set. Som sagt trapzsen får ju mkt stryk under rygg+axelpasset ändå.
Eller hur? Grub?

JJ
2003-02-06, 14:53
Jag tränar dem inte specifikt, för de växer ändå så mycket. "Snyggast" är det väl med lagom stora, flasklooken är väl inte mitt mål direkt.

alme
2003-02-06, 14:57
Jag tycker det är kul och riktigt skönt att träna trapz! Jag brukar lägga in 3 sett för trapzen på mitt axelpass. Sen jag började träna dom vill jag inte sluta, bara för att det är så skönt.

Tomten
2003-02-06, 15:17
Om inte annat så är ju skivstångs och hantelshrugs roliga övningar, sen får man lasta på rejält med vikter med :MrT:

Fartman
2003-02-06, 16:38
jag tycker själv att man ser mycket "grövre" ut när man har stora trapz, man ser ordentligt grov ut när man flexar dom :)
kör dock inte trapz övningar för tillfället.. mest pga att jag tycker att dom får ordentligt med stryk i övningar som tex marklyft..

ivandrago
2003-02-06, 19:22
tycker trapsen växer i lagom takt utan att man tränar dem. Många har för stora traps, vilket visserligen ser bra ut utan tröja, men med kläder på kan man lätt få "flask-looken", vilket inte är snyggt. För att inte tala om hur man ser ut i en kavaj. Men kanske bara jag som bryr mig om hur man ser ut påklädd :MrT:

[euphoria]
2003-02-06, 19:27
Det är väl ganska lätt att föreställa sig hur man skulle se ut med större/mindre Trapz..

har ni tänkt på hur stark Trapezius är egentligen? otroligt vilka vikter man kan dra upp med denna muskel/muskler?

SILENCE
2003-02-06, 19:41
Brukar köra c:a 3 sets för trapzen.. 3 av 4 pass så att säga.. vill inte satsa så mycket på dom heller, lagom trapz är bäst.

MaW
2003-02-06, 20:54
Håller med fjärtis lite längre upp... jag tycker att de växer ganska så lagom när man kör Marklyft.. eller det kanske beror lite på vilka anlag man har.. för mig räcker det iaf..
För flask-locken... finns det något fulare?? då e jag fasen hellre en galge :thefinger

Fartman
2003-02-07, 00:16
"flask-looken" brukar väl också bero på lite underutvecklade axlar också? har man en hyffsat axelbredd så brukar inte stora traps ha så lätt att dumma till det.. då ser man fortfarande bred ut.

MaW
2003-02-07, 15:48
nä.. det ligger det någonting i.. men jag tycker att mina svarar bra på ryggträningen. och vill helt enkelt ine ha större.. så skulle ju alla nuvarande kläder krypma ännu mer... och vad gör man när man redan har den´största storleken man hittar?

Allan
2003-02-07, 19:36
Hur farao ska ni kunna bygga maffiga ryggar och ändå behålla den där fånigt raka linjen på nyckelbensspets till nyckelbensspets? Hur ska ni kunna jobba med riktigt tunga vikter i axelövningarna?
Saftiga trapezius är ett äkta adelsmärke för folk som tränar hårt...


http://www.bodybuildbid.com/articles/mrolympia/imgs/yates/yat4.jpg




allan

Gred
2003-02-07, 20:29
Mina trapz är mer utvecklade än mina axlar. :MrT:
Axlarna på mig släpar.. :(

Jag har väldigt stora trapz, fastän jag inte tränat dom speciellt mycket separat.. så jag kan inte direkt skylla migsjälv..
Axlarna kommer nog ikapp förr eller senare.

Antonius
2003-02-07, 21:15
Allan: Vem är det på bilden?

Åter till ämnet så tycker jag att man ska träna trapzen... personligen så hoppar jag sällan muskelgrupper bara för att man ser så och så ut då... bara man tränar resten av kroppen lika hårt så blir det väl inte flaskform?

Allan
2003-02-07, 22:06
Dorian Yates


allan

Fartman
2003-02-08, 00:55
Originally posted by MaW
nä.. det ligger det någonting i.. men jag tycker att mina svarar bra på ryggträningen. och vill helt enkelt ine ha större.. så skulle ju alla nuvarande kläder krypma ännu mer... och vad gör man när man redan har den´största storleken man hittar?

mmm, tröjorna börjar sitta som skit pga stora axlar och trapz för mej.. är ruskigt irriterande.. speciellt då jag är kort för om man börjar gå till större storlekar så ser det ut som man har klänning typ! undrar ibland vad fan det är för personer kläderna byggs efter... jävla fyrkaniga människor med pinnar till armar och ben eller?

MaW
2003-02-08, 03:13
Originally posted by Fartman


mmm, tröjorna börjar sitta som skit pga stora axlar och trapz för mej.. är ruskigt irriterande.. speciellt då jag är kort för om man börjar gå till större storlekar så ser det ut som man har klänning typ! undrar ibland vad fan det är för personer kläderna byggs efter... jävla fyrkaniga människor med pinnar till armar och ben eller?

Den som ändå hade det problemet.. mina tröjor blir för korta så man blottar korsryggen... :)

Lave
2003-02-08, 10:38
Har också ganska stora traps. Tränar inte trapsen separat, det räcker med den lilla träning de utsätts för i ex. marklyft. Ser grövre ut med tröja på, men tycker trapsen på mig är ganska stor i förhållande till axlarna.

Officer
2003-02-08, 10:49
Originally posted by MaW


Den som ändå hade det problemet.. mina tröjor blir för korta så man blottar korsryggen... :)

*Asgarvar*
Fan har exakt samma problem!! Har hur många schyssta DYRA tröjor som helst som jag köpt för några månader sen men som börjat blotta korsryggen!! Vad fan jag växer ju inte till längden heller, varför fan blir det så!!

betterbodies
2003-02-08, 10:51
Träna Trapz för mig e en självklarhet precis som att du kör bröst etc... Sen så tycker jag att man ser bredare ut med lagom stora trapz :kickass:

Linn
2003-02-08, 10:59
Originally posted by Gred
Mina trapz är mer utvecklade än mina axlar. :MrT:
Axlarna på mig släpar.. :(

Jag har väldigt stora trapz, fastän jag inte tränat dom speciellt mycket separat.. så jag kan inte direkt skylla migsjälv..
Axlarna kommer nog ikapp förr eller senare.

Tränar man axlar tungt i t ex hantellyft åt sidan så är det lätt att koppla in trapzen. övningen ska köras relativt lätt för att verkligen få kontakt med utsida axlar.
jag har också problem med axlarna, de är allt annat än breda ... för stora trapz förstör axelvidden rent visuellt, så jag tränar inte trapzen för tillfället.

GhostFace
2003-02-08, 11:08
Originally posted by AnabolicProtein
*Asgarvar*
Fan har exakt samma problem!! Har hur många schyssta DYRA tröjor som helst som jag köpt för några månader sen men som börjat blotta korsryggen!! Vad fan jag växer ju inte till längden heller, varför fan blir det så!!


Sluta tvätta dina T-shirts i 60 grader....!



:thumbup:

GhostFace
2003-02-08, 11:10
Originally posted by Antonius
Allan: Vem är det på bilden?


Nu blir det påläsning i ämnet 'Nutidsbodybuilding' Antonius...!!

:angel:

Du vet väl vad Mr Olympia är, eller ? :naughty: ;)

Lave
2003-02-08, 11:13
Vem är Dorian Yates ? :smash: :cool:

Gred
2003-02-08, 14:33
Linn: Jag kör aldrig mer än 3set traps.

Just i hantellyft åt sidan känns det iallafall som att det bränner ordentligt i hela axelpartiet.
Men det är bara kämpa på.. de kommer förr eller senare! :smokin:

GhostFace
2003-02-08, 15:42
Originally posted by JJ
/ flasklooken är väl inte mitt mål direkt.

Nå´t sån´t här kanske?
http://digilander.libero.it/mrolympia/m573.jpg

JJ
2003-02-08, 15:56
He, he, precis:smokin:

Allan
2003-02-08, 16:04
Öh...vem är det där? Där ser ni - har man för mycket trapz ser man smalaxlad ut....dööööööh...


allan

GrovJens
2003-02-08, 17:56
Sluta klaga på stora traps nu! :nono:
Stora traps är respekt!
Finns det något fulare än raka axlar?

Jag har aldrig tränat traps och jag har aldrig behövt det heller. Det ligger i generna jag fått från farsan, tillsammans med breda axlar :hbang:
Tack vare dem ser jag betydligt kraftigare ut än jag egentligen är, folk tror alltid att jag väger 5-10kg mer än jag egentligen gör.

GhostFace
2003-02-08, 18:23
Jaa...ööhhh du ser verkligen stor ut på avataren...kindmusklerna åtminstone ;)

Större Trapezius ger intrycket av muskulärare intryck, större överkroppsmuskler överhuvudtaget ger ett mera imponerande intryck än exempelvis stora Quadriceps.

Retoriskt påstående, jag vet. ;)

alme
2003-02-08, 18:25
om man får så som vissa av er säger, att tröjan åker upp nere vid korsryggen för att man har så stora trapz. Ska man träna upp brösten då för att kompensera eller?

King Grub
2003-02-08, 18:26
Originally posted by alme
om man får så som vissa av er säger, att tröjan åker upp nere vid korsryggen för att man har så stora trapz. Ska man träna upp brösten då för att kompensera eller?

Här har vi en positiv inställning, får man väl säga. :D

Allan
2003-02-08, 18:55
Större muskler = kläderna passar sämre. Man får köpa kostym i storlek gorilla som inte passar, man nöter sönder brallorna i grenen, dojjerna blir nedtrampade alldeles för fort, man kan inte knäppa översta knappen i skjortan, tajta tröjor blir verkligen tajta, och omöjliga att dra ner över magen...

Allt detta är helt naturliga följder av att man tränar. Det är bara att älska det. Det är så det är...



För inte är det väl så att vi har en massa spännisar här som gärna vill ha en flexad arm hängande ur den vita t-shirtsärmen? Då blir man verkligen deppad...

allan

Pecca
2003-02-08, 19:19
Originally posted by Allan


För inte är det väl så att vi har en massa spännisar här som gärna vill ha en flexad arm hängande ur den vita t-shirtsärmen?



Jo det kan du hoppa upp o fethaja!:D

:angel:

Cardo
2003-02-09, 01:29
Originally posted by AnabolicProtein


*Asgarvar*
Fan har exakt samma problem!! Har hur många schyssta DYRA tröjor som helst som jag köpt för några månader sen men som börjat blotta korsryggen!! Vad fan jag växer ju inte till längden heller, varför fan blir det så!!








NEJ du är ganska liten!

matrix
2003-02-09, 01:40
Det skiftar nog ganska mycket från person till person om man ska träna trapzen eller ej. På vissa växer de utan träning, eller iaf utan att man har speciella övningar för just trapzen.

alme
2003-02-09, 12:02
vart fäster trapzen? Går dom ner mellan skulderbladen eller?

matrix
2003-02-09, 19:54
http://www.exrx.net/Muscles/TrapeziusMiddle.html
Hela muskeln på högersidan är trapzen. Alltså inte bara den som är markerard med rött.

imbigsobig
2003-02-09, 20:17
Stora trapz äger! :thumbup:

alme
2003-02-10, 12:04
då får man altså grov nacke av att träna trapz! det är ju lyx!! ska börja hårdträna:D

alme
2003-02-10, 12:06
iof så var den där bilden på Arnold inge vidare snygg precis. Blev just lite mindre peppad på att träna trapz hehe