handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler.. Bra mat?


rhotkiw
2006-11-05, 19:21
Kanske postat detta tidigare men vill gärna göra det en gång till..

Så här äter jag, ungefärligt varje dag:

Frukost: 1,5 dl havregryn, cirka 1 dl mjölk(mellan), en frukt till gröten, 2 grova smörgåsar med lätta margarin och skinka/ost/leverpastej och ev grönsaker på.

Lunch: Skollunch: 3-4 potatisar, 100-150 gram proteindel ( 5-8 köttbullar, något mer en en bit kött., en bit fisk osv.) Morot, övriga grönsaker, 1 glas mjölk.

Efter träning: En halv portion gainer, en smörgås med skinka.

Middag: Ungefär samma som lunch, något mindre.

Kvällsmat: 2 smörgåsar med tunnt lager lättmargarin, skinka, ett glas mjölk med 1 msk oboy.

Ser det bra ut?

Brooklyn
2006-11-05, 19:26
lite mer protein till kvällsmålet är att rekommendera! exempelvis kasseinproteinpulver, keso, kesella, tex.

Mass-Tech
2006-11-05, 19:31
Ät något mellan frukost och lunch.

Hur gammal är du?
Hur mycket väger du?

rhotkiw
2006-11-05, 19:40
Ät något mellan frukost och lunch.

Hur gammal är du?
Hur mycket väger du?

jag är 16 år och väger drygt 68-70kg( nånstans där )

Mass-Tech
2006-11-05, 19:58
jag är 16 år och väger drygt 68-70kg( nånstans där )
Kan du ta med mat till skolan.

rhotkiw
2006-11-05, 20:20
Kan du ta med mat till skolan.

Hmm.Funkar det bättre att fylla på med lunch istället? Lite jobbigt att ta med mat varje gång..

Mass-Tech
2006-11-05, 20:26
Hmm.Funkar det bättre att fylla på med lunch istället? Lite jobbigt att ta med mat varje gång..
Men du bör äta något för och efter lunch.

King Grub
2006-11-05, 20:43
Hmm.Funkar det bättre att fylla på med lunch istället?

Det går lika bra, inga problem.

roddaren
2006-11-05, 22:52
tycker det ser lite för sparsamt ut. skulle lägga till ett litet mål mellan frukost och lunch och även ett mellanmål är och rekomendera. förövrigt så är det väl bara och försöka trycka i sig lite extra varje måltid! själv väger jag bara lite mer en dig och sätter i mig mer en dubbelt så mycket som du gör. tex i bamba blir det kanske 20 - 30 köttbullar och cirka 15 potäter (dock ganska små) och massa sallad om rasten inte är för kort. ett tips är att hitta en kompis som du kan sitta med i bamba hela rasterna så att du inte känner dig stressad för då blir det ofta att man slarvar.

Max
2006-11-06, 19:00
tycker det ser lite för sparsamt ut. skulle lägga till ett litet mål mellan frukost och lunch och även ett mellanmål är och rekomendera. förövrigt så är det väl bara och försöka trycka i sig lite extra varje måltid! själv väger jag bara lite mer en dig och sätter i mig mer en dubbelt så mycket som du gör. tex i bamba blir det kanske 20 - 30 köttbullar och cirka 15 potäter (dock ganska små) och massa sallad om rasten inte är för kort. ett tips är att hitta en kompis som du kan sitta med i bamba hela rasterna så att du inte känner dig stressad för då blir det ofta att man slarvar.
20-30 köttbullar? Eller är det bara när du skriver inlägg på internet?

Sniggel
2006-11-06, 19:16
Låter inte helt omöjligt med 20 köttbullar dock, tror jag vet vilken storlek det är på dem. Det äter man nog om man är hungrig tonåring.
Har för mig att roddaren var väldigt aktiv dessutom, har jag fel?

Max
2006-11-06, 19:30
30 köttbullar kan väl vara ett paket, låt säga 500 g (minst?). Det är mycket även för en aktiv tonåring.

Gpajpen
2006-11-06, 19:35
jaaaa han åt väl 19 st då.

Axel2
2006-11-06, 19:46
Om det är sånna köttbullar vi har på skolan, så är runt 30st inte så mycket.. Dom är relativt små enligt mig.

Kanske ta med cashwenötter (eller hur det stavas) eller en banan till skolan? Ät något sånt innan lunchen, det funkar för mig :)

rhotkiw
2006-11-06, 19:55
Okej ska ta vara på tipsen, annars får jag i värsta fall vräka i mig mat när jag kommer hem efter skolan. Man har liksom inte tid att äta i våran klass direkt utan vi bara slänger i oss maten, sen är det liksom inget mer med det, vet, inte det bästa kanske hehe.

1000 kcal i bara nyttig bra mat, är otroligt stor mängd mat.. Där räcker det inte med att sätta i sig 4-5 potatisar inte..

By the way..Jag tål ej nötter.. Där är ju ett problem.. Finns det ingen annan energität mat i liten mängd?

regus
2006-11-06, 19:58
1000 kcal i bara nyttig bra mat, är otroligt stor mängd mat.. Där räcker det inte med att sätta i sig 4-5 potatisar inte..

By the way..Jag tål ej nötter.. Där är ju ett problem.. Finns det ingen annan energität mat i liten mängd?

Bra mat behöver inte vara energifattig..
att äta pasta-köttfärssås och dricka mjölk för 1000 kcal är inte allt för svårt.

avokado är ganska energitätt har jag för mig,

Sen behöver du inte äta 1000 kcals måltider. Ät fler fast mindre måltider om aptiten sviker

rhotkiw
2006-11-06, 20:00
nej men jag tröttnar efter 1 glas mjölk, låter wierd kanske men så är det. Och ska man sätta i sig sen då cirka 900 i mat så kan det bli tungt.. fast köttfärsås och spaghetti är ganska lättsmält.

rhotkiw
2006-11-06, 20:06
Det är 3 saker som är jobbigt tycker jag:

1: när jag äter utan att kolla upp vad jag äter så hamnar jag alltid cirka 4-500 minus kcal, ändå känner jag mig mätt.
2: Kollar jag upp maten, och ligger energiplus, så slutar det alltid med att jag frossar i mig all möjlig mat i världen.
3: Sen beror det även på min familj. Jag menar jag är inte uppväxt med föräldrar som matar sina barn med kyckling och morötter, utan vi äter rött kött varenda dag ( utom en dag som vi äter fisk, av den sämre sorten ) + att det går absolut inte att ändra min familjs matvanor för trots att jag gainat kanske 10kg i mestadelsfett ( nu väger jag 70kg ) så tycker morsan fortfarande.. EHH ät nu du behöver gå upp i vikt, så kommer hon fortsätta säga tills jag ätit mig till en riktig rejäl tjockis.

Sen är det ju inte så kul att varje dag behöva laga mateländet själv, utan om man hade det så bra att föräldrarna var nyttiga, så var ju det problemet ur världen.

Oj, kanske lite onödig text detta men ändå :P

Gpajpen
2006-11-06, 20:14
Det är 3 saker som är jobbigt tycker jag:

1: när jag äter utan att kolla upp vad jag äter så hamnar jag alltid cirka 4-500 minus kcal, ändå känner jag mig mätt.
2: Kollar jag upp maten, och ligger energiplus, så slutar det alltid med att jag frossar i mig all möjlig mat i världen.
3: Sen beror det även på min familj. Jag menar jag är inte uppväxt med föräldrar som matar sina barn med kyckling och morötter, utan vi äter rött kött varenda dag ( utom en dag som vi äter fisk, av den sämre sorten ) + att det går absolut inte att ändra min familjs matvanor för trots att jag gainat kanske 10kg i mestadelsfett ( nu väger jag 70kg ) så tycker morsan fortfarande.. EHH ät nu du behöver gå upp i vikt, så kommer hon fortsätta säga tills jag ätit mig till en riktig rejäl tjockis.

Sen är det ju inte så kul att varje dag behöva laga mateländet själv, utan om man hade det så bra att föräldrarna var nyttiga, så var ju det problemet ur världen.

Oj, kanske lite onödig text detta men ändå :P

säg åt din morsa att inte tänker äta mer än nog om du nu känner dig tvingad. annars slutar du laga mat åt familjen? :P

rhotkiw
2006-11-06, 20:23
Asså jag lagar min egen mat själv bara till mig, morsan/farsan äter sin mat, sen lagar jag min egen. Sen viskar dom i köket om hur konstig jag har blivit tycker dom, att jag börjat laga mat själv och grejer och "inte är som alla andra".*flex*

Axel2
2006-11-06, 21:25
Gå in i din närmaste matbutik och leta upp Exotic Snacks hyllorna.. Där kan du finna många energitätta varor

ex.

JAPANSK RISCHIPS (väldigt goda dessutom)

-Näringsvärde per 100g:
energi 380 kcal/1590 kJ, kolhydrater 83,5g, fett 1,4g, protein 8,0g, fibrer 0,3g

WASABIÄRTOR

-Näringsvärde per 100g: Energi 435 kcal/1827 kJ, kolhydrater 13,3g, fett 11,7g, protein 16,3g, fiber 0g.

Du kan även köpa eller laga egna proteinkakor..

Gpajpen
2006-11-06, 21:40
Asså jag lagar min egen mat själv bara till mig, morsan/farsan äter sin mat, sen lagar jag min egen. Sen viskar dom i köket om hur konstig jag har blivit tycker dom, att jag börjat laga mat själv och grejer och "inte är som alla andra".*flex*
ja ännu lättare? då gör du bara 2 köttbitar om du bara vill äta 2 köttbitar.

roddaren
2006-11-07, 14:53
[QUOTE=Sniggel]QUOTE]

japp det stämmer, dock inte lika mycket nu när det börjar bli vinter.

[QUOTE=rhotkiw]QUOTE]

haha precis, det är exakt samma i min klass. antingen så äter dom inte alls eller så slänger dom i sig maten på 5 min lr ngt. man får helt enkelt hota dom att sitta med och vänta på att man ska äta upp, annars :whipped:. men nu har jag hittat en "biff kompis" som jag kan sitta och käka med :) .

roddaren
2006-11-07, 14:54
ursäkta min okunnighet i programmering :D

nutz
2006-11-08, 00:22
5-8 köttbullar. Skolans köttbullar alltså? Det är då fanimej inga 100 gram, snarare 25-30.

20 köttbullar som roddarn sa är absolut inga konstigheter, och inte 30 heller för den delen.

nutz
2006-11-08, 00:32
Du behöver ta åt dig av det här citatet:

Ät mer enligt tallriksmodellen, då. ÄT MER. Det är där ditt problem ligger. Du är underviktig och lider uppenbarligen av ätstörningar som du behöver hjälp att komma över, och den hjälpen får du inte på ett kroppsbyggarforum utan hos din skolsyster/kurator/psykolog. Du behöver gå upp i vikt och släppa tvångstankarna kring din mat och din kropp; det är ett sjukligt beteende du uppvisar som kommer att sluta riktigt illa om du inte kommer till rätta med dina problem.

Kan du inte äta efter tallriksmodellen, så ÄT bara. Ät när du är hungrig, tills du är mätt. Sluta räkna kalorier. Dra inte upp chipspåsar och godis som exempel - gå inte från ytterlighet till ytterlighet. Ät normal mat och glöm kalorierna, sluta räkna protein och kolhydrater och kalorier.

Philippp
2006-11-08, 00:47
Gå in i din närmaste matbutik och leta upp Exotic Snacks hyllorna.. Där kan du finna många energitätta varor

ex.

JAPANSK RISCHIPS (väldigt goda dessutom)

-Näringsvärde per 100g:
energi 380 kcal/1590 kJ, kolhydrater 83,5g, fett 1,4g, protein 8,0g, fibrer 0,3g

WASABIÄRTOR

-Näringsvärde per 100g: Energi 435 kcal/1827 kJ, kolhydrater 13,3g, fett 11,7g, protein 16,3g, fiber 0g.

Du kan även köpa eller laga egna proteinkakor..

Det där du skrivit för wasabi ärtorna blir inte riktigt 435 kcal :i snarare typ 2xx något