handdator

Visa fullständig version : Nya regler!


130kg finsk sisu
2006-11-05, 19:10
*cry* :MrT: http://pub36.bravenet.com/forum/3040726964/show/687812

Kommer lite olägligt för mej!*cry* Med tanke på mitt WR försök!

Berra_88
2006-11-05, 19:20
*cry* :MrT: http://pub36.bravenet.com/forum/3040726964/show/687812

Kommer lite olägligt för mej!*cry* Med tanke på mitt WR försök!
Ska inte dom nya reglerna börja gälla 2007?

Berra_88
2006-11-05, 19:23
Hmm, såga att dom skulle börja gälla måndagen den 13 november, bara Norge som låter dom börja gälla 2007.

Timme
2006-11-05, 20:08
Hmm, såga att dom skulle börja gälla måndagen den 13 november, bara Norge som låter dom börja gälla 2007.


Bänk SM med nya regler alltså. Under hur det kommer att gå.

tp_88
2006-11-05, 20:25
Bänk SM med nya regler alltså. Under hur det kommer att gå.
Det gynnar mig iaf! :)

Har alltid huvudet i bänken, hela sulan i golvet och kör utan avlyft.

damir_T
2006-11-05, 20:32
Alsså vad fan, jag fattar inte danska lr norka lr vad det stod på. VAD är de nya reglerna.. Som jag " tp_88 " Skrev... SULORNA I ???? Vad i helvete.. ? Hur ska jag göra då :( Får försöka lära mig att göra en brygga som du Bernad :) Men Palla, vad jobbit....

Timme
2006-11-05, 20:38
Det gynnar mig iaf! :)

Har alltid huvudet i bänken, hela sulan i golvet och kör utan avlyft.

Men avlyft får man väl fortfarande? Annars, surt!

bubbe
2006-11-05, 20:48
Men avlyft får man väl fortfarande? Annars, surt!

jag uppfattade heller inget om avlyft.

huvudet i bänken, fötterna helt i marken, lyft på signal

Lillgrabben
2006-11-05, 20:53
jag uppfattade heller inget om avlyft.

huvudet i bänken, fötterna helt i marken, lyft på signal


Jag är på jobbet & kan inte läsa sådant som postats på bravenets forum ( blockat). Kan ngn klistra in reglerna som de står skrivna här i tråden!

Timme
2006-11-05, 21:00
jag uppfattade heller inget om avlyft.

huvudet i bänken, fötterna helt i marken, lyft på signal

Och domaren ger press signal! Ingen klapp från tränare mer.

Timme
2006-11-05, 21:01
Jag är på jobbet & kan inte läsa sådant som postats på bravenets forum ( blockat). Kan ngn klistra in reglerna som de står skrivna här i tråden!

Det ska gå att ordna :)

jwzrd
2006-11-05, 21:01
Det där forumet är så sinnessjukt jävla dåligt så det finns ingen gräns. Mängde spyware, reklam och bajs där är nästan så att man vill ge någon smörj.

Timme
2006-11-05, 21:01
IPF kongressen 2006

(05.11.2006 17:29:00 )



Av Morten Novum: De foreslåtte endringene til det tekniske reglementet ble alle vedtatt samlet på IPF kongressen i Stavanger i dag.

Endringene er tidligere presentert på NSFs forum og på IPFs hjemmeside. I Norge vil reglene tre i kraft fra 1. januar 2007. Unntak vil gjelde vedr. f.eks verdensrekorder, hvor IPFs regler gjelder fra mandag 13. November 2006.
Av nye regler kan nevnes at nå må hodet være nede i benken under hele benkpresset, føttene flatt i gulvet og signalet "press" skal gis på brystet i tillegg til dagens 2 eksisterende signaler.
Den letteste vektklassen forsvinner for damer og herrer, med unntak av ungdoms-og junior- alderskategoriene.
Fjerdeløft utgår og rekordløft skal nå telles med i sammenlagtresultatet. Nytt er også at rekordforsøk nå må være på minst 1 kilo over den eksisterende rekorden.

petersson
2006-11-05, 21:03
Tror jag alltid har huvet i bänken och fötterna på plats. Det där med signalen går väl att lära sig antar jag :)

damir_T
2006-11-05, 21:06
Alsså vad fan, det är kört....

Lillgrabben
2006-11-05, 21:09
Som tur är stod det inget om avlyften där.

Fördelen med en pressignal är att man inte kan dömas för dåligt stopp om man väntar in den.

Nackdelen är att man genom slopandet av egenbestämd stopplängd tar bort ett moment från lyftarens egen kontroll & låter domarstaben sköta detta istället.

( Tidigare fanns pressignalen i vårt förbund men den försvann för många år sedan.)

Berra_88
2006-11-05, 21:10
Bänk SM med nya regler alltså. Under hur det kommer att gå.
Nej, det är på Internationella tävlingar sanktionerade av IPF som gäller ifrån den 13 november. SSF har ju sina egna regler och det kan hända att det tar långre tid för dom reglerna att börja gälla här i Sverige.

Berra_88
2006-11-05, 21:11
Som tur är stod det inget om avlyften där.

Fördelen med en pressignal är att man inte kan dömas för dåligt stopp om man väntar in den.

Nackdelen är att man genom slopandet av egenbestämd stopplängd tar bort ett moment från lyftarens egen kontroll & låter domarstaben sköta detta istället.

( Tidigare fanns pressignalen i vårt förbund men den försvann för många år sedan.)
Har dom inte "pressignal" i WPO eller WPC?

jwzrd
2006-11-05, 21:14
Alsså vad fan, det är kört....

Vad är kört?

Timme
2006-11-05, 21:16
Alsså vad fan, det är kört....

Nej, tänk inte så! Tänk på så vis att det förmodligen blir jobigare för alla! Det är ju inte bara dig reglerna gäller (som tur är)

Timme
2006-11-05, 21:17
Vad är kört?

Hans medalj i SM syftar han nog på.

Timme
2006-11-05, 21:18
Nej, det är på Internationella tävlingar sanktionerade av IPF som gäller ifrån den 13 november. SSF har ju sina egna regler och det kan hända att det tar långre tid för dom reglerna att börja gälla här i Sverige.

Jasså! Då blir ju Damir glad! (och du :))

Berra_88
2006-11-05, 21:19
Hans medalj i SM syftar han nog på.
Det är lugnt, reglerna har ju inte förts in i SSF ännu, tar nog ett tag innan reglerna börjar gälla här i Sverige, förmodligen 2007.

damir_T
2006-11-05, 21:22
Okej tur det. Men kanske redan ska börja öva på ett annat sätt att ha fötterna på, Som bernad har dem ;) funkar nog bra, sett att en hel del har det så. Jag kör ju med sidan av fötterna i som mange eftersom han visade... Aja det var ju bra att det inte gäller nu på Sm.

Lillgrabben
2006-11-05, 21:50
Har dom inte "pressignal" i WPO eller WPC?



Bra fråga!

Jag är inte säker, är inte så insatt i deras lyftning.

tp_88
2006-11-05, 22:09
Men avlyft får man väl fortfarande? Annars, surt!
Jag ber om ursäkt, Timme och Bubbe, det har varit så mycket prat om det så jag tog det för givet och fick för mig att jag läste det. *screwy* :D

stahlberg
2006-11-06, 00:06
Det skulle vara befängt att ändra på reglerna inför en SM-tävling. Det tror jag inte man gör. Det är inte heller någon mening med att Damir ändrar FÖRE SM. Däremot gäller det att ändra så snabbt som möjligt efter SM.

Bernhard har väl inte hela foten i golvet? Eller har han ändrat stil efter U-VM. Men visst går det för vem som helst att ändra ställning och få stabilt benstöd med hela foten i golvet. Reglerna var sådana förut också, och då gick det bra för alla.

Press-signalen var ju med bara en kort tid. Minns jag rätt visade det sig att den inte alls var lättare att uppfatta än klappen (som huvuddomaren länge gav som signal). Införandet av press-signal kommer att leda till att antalet lyft som blir underkända pga för kort stopp minskar markant.

Börje H
2006-11-06, 08:44
Det skulle vara befängt att ändra på reglerna inför en SM-tävling. Det tror jag inte man gör. Det är inte heller någon mening med att Damir ändrar FÖRE SM. Däremot gäller det att ändra så snabbt som möjligt efter SM.

Nej, det får vi verkligen hoppas att de inte gör.
Inte för att det skulle missgynna mig mer än någon annan, men folk har ju kvalat in under året med vissa regler och bör ju då få tävla på mästerskapet med gällande kvalregler.

Jag välkommnar dock de ny reglerna inför 2007:bpump:

polaren
2006-11-06, 08:59
Det där med att man ska få signal innan man få pressa låter dåligt tycker jag. Huvudet brukar jag lyfta på, men det lär ju inte va så svårt att träna bort.

bubbe
2006-11-06, 09:07
Det där med att man ska få signal innan man få pressa låter dåligt tycker jag. Huvudet brukar jag lyfta på, men det lär ju inte va så svårt att träna bort.

flyttar över tiden för stopp till domarna istället för lyftaren själv, problemet är väl att olika domare är olika snabba och i sverige blir det väl 10 sek stopp innan domaren har reagerat. :laugh:

polaren
2006-11-06, 09:47
flyttar över tiden för stopp till domarna istället för lyftaren själv, problemet är väl att olika domare är olika snabba och i sverige blir det väl 10 sek stopp innan domaren har reagerat. :laugh:

Det var det jag tänkte, domarna kan ju inte ge exakt lika långt stopp till alla lyftare, och så kan man ju inte chansa med stoppet heller.

Haha är vi kända för långa stopp här i sverige eller? :P

bubbe
2006-11-06, 09:49
Det var det jag tänkte, domarna kan ju inte ge exakt lika långt stopp till alla lyftare, och så kan man ju inte chansa med stoppet heller.

Haha är vi kända för långa stopp här i sverige eller? :P

130 finska pinnar verkar tycka så, men det är väl jag som har gett han dåliga vibbar......

stahlberg
2006-11-06, 10:13
Det är både för- och nackdelar med att huvuddomaren ger signal när stoppet (enligt honom) varit tillräckligt långt.

Den största fördelen är att lyftaren kan vara säker på att inte få underkänt för stoppet om han väntat på huvuddomarens signal. Signalen visar både för lyftaren och för alla tre domarna att stoppet varit tillräckligt långt.

Det är klart att lyftarna kan råka ut för olika långa stopp. Det är ingen lätt sak att sitta som domare och ge stopp efter stopp. Men de facto har lyftare olika stopp nu också. Signalen är till nackdel för lyftare som lyckats lära sig att utnyttja ett kort stopp. Men den är till fördel för lyftare som själva håller överlånga stopp för att säkra godkänt. Domarna är inte mer än människor : i värsta fall kan en känd lyftare få snabbare signal än en okänd.

För coachen är signalen förstås bara en fördel. Coachen slipper en av sina uppgifter (att klappa, ifall han är en coach som valt att klappa till sina adepter). Då slipper han samtidigt risken att klappa för snabbt eller att klappa snabbare än vad domarna tycker är godkänt.

Det sämsta med press-signalen är det att man kan råka ut för en av de "besvärliga" domarna, som överdriver stoppets längd. Då kan man hamna att hålla längre stopp än man tränat med, och att hålla ett betydligt längre stopp än om press-signalen inte hade funnits.

sweetkarolina
2006-11-06, 11:44
jävla helvete... *grr27*

aja, dom gav ju iaf en hel vecka innan det börjar gälla, hade de varit lite jävligare hade dom väl börjat gälla idag så lyftarna på VM fått lite att bita i.

tycker presssignalen är dum, inte bara för att man riskerar olika långa stopp beroende på domaren utan för att jag tycker man tappar fokus när man bara ligger och väntar på signal (oavsett om det är "press" eller klapp)

the_PL_man
2006-11-06, 11:52
Tja, för oss som är uppväxta (upptränade?) med klappet så gör det ingen större skillnad.
Lyftarna har alltid försökt estimera "klappet" ändå & chansat & gått för tidigt. Så skillnaden mot idag blir nog minimal.

/the_PL_man

jävla helvete... *grr27*

aja, dom gav ju iaf en hel vecka innan det börjar gälla, hade de varit lite jävligare hade dom väl börjat gälla idag så lyftarna på VM fått lite att bita i.

tycker presssignalen är dum, inte bara för att man riskerar olika långa stopp beroende på domaren utan för att jag tycker man tappar fokus när man bara ligger och väntar på signal (oavsett om det är "press" eller klapp)

sweetkarolina
2006-11-06, 12:17
Tja, för oss som är uppväxta (upptränade?) med klappet så gör det ingen större skillnad.
Lyftarna har alltid försökt estimera "klappet" ändå & chansat & gått för tidigt. Så skillnaden mot idag blir nog minimal.

/the_PL_man


Hehe, för mig som ALDRIG orkat vänta in en klapp kan det bli drygt att lära sig. Dom har försökt många gånger att lära mig, men jag har envist totalt ignorerat alla ljudsignaler. När jag lyfter så kan jag inte skifta fokus till något utanför.

Nitrometan
2006-11-06, 18:37
Hehe, för mig som ALDRIG orkat vänta in en klapp kan det bli drygt att lära sig. Dom har försökt många gånger att lära mig, men jag har envist totalt ignorerat alla ljudsignaler. När jag lyfter så kan jag inte skifta fokus till något utanför.
Då får du lära dig att gissa domarens pressignal istället.

damir_T
2006-11-06, 18:39
Då får du lära dig att gissa domarens pressignal istället.

Eller så tänker du ett tusen ett ett tusen två... sedan kan du trycka upp stången, då är du nog säker på det. Kan bli tungt men men

Nitrometan
2006-11-06, 18:42
Eller så tänker du ett tusen ett ett tusen två... sedan kan du trycka upp stången, då är du nog säker på det. Kan bli tungt men men
Ja. Man gissar hur länge det dröjer innan domaren vrålar "PRESS!"

Kan funka.

damir_T
2006-11-06, 18:44
Ja. Man gissar hur länge det dröjer innan domaren vrålar "PRESS!"

Kan funka.

Mm preics ;) Vilka mer regler var det, och när börjar skiten att gälla...

Timme
2006-11-06, 18:58
Mm preics ;) Vilka mer regler var det, och när börjar skiten att gälla...

Det vet vi inte. Internationellt så börjar det gälla 13 november...

sweetkarolina
2006-11-13, 15:03
okej ryktesvis så sägs det att SSF ska börja med de nya reglerna 1 januari 2007 men jag vet inte säkert.

snubben från åland har gjort en fin jämförelse mellan nya å gamla regelboken. http://fanny.atc.aland.fi/~johanl/IPFregelandringar2007.pdf

*gah!*

Börje H
2006-11-13, 18:50
okej ryktesvis så sägs det att SSF ska börja med de nya reglerna 1 januari 2007 men jag vet inte säkert.


Fasiken. Det vore trevligt med annat än rykten i denna fråga. Är ju inte så många pass kvar......*gah!* *gah!* *gah!* *gah!* *gah!*

bubbe
2006-11-13, 19:05
Fasiken. Det vore trevligt med annat än rykten i denna fråga. Är ju inte så många pass kvar......*gah!* *gah!* *gah!* *gah!* *gah!*

är väl inte helt orimligt att 2007 går ändringarna igenom SSF eftersom dom nu redan går igång internationellt.

Nitrometan
2006-11-14, 22:45
är väl inte helt orimligt att 2007 går ändringarna igenom SSF eftersom dom nu redan går igång internationellt.
Men vi brukar ju vara ett halvår sena?

130kg finsk sisu
2006-11-15, 07:00
Fick en glädjande nyhet nyligen. Även på WR försök gäller reglerna först från 1.1 2007 :hbang: :laugh: :D :thumbup:

Börje H
2006-11-15, 08:43
Fick en glädjande nyhet nyligen. Även på WR försök gäller reglerna först från 1.1 2007 :hbang: :laugh: :D :thumbup:
Gut. Då slapp man ovissheten:thumbup:

130kg finsk sisu
2006-11-15, 10:54
Det var sekreteraren på finska IPF som mailade mej! Glömde att skriva det i förra inlägget.
Japp börje känns fint,fint... Chanserna ökar markant igen!

sweetkarolina
2006-11-15, 12:03
alltså, SSF kan tidigast införa regler 1:a januari, antingen då eller om det var 1:a juni tror jag dem sa.
alltså ingeting som händer innan bänk-SM... lugnt...