handdator

Visa fullständig version : Ätstörning


larre
2006-11-05, 16:14
Jag har länge nu börjat få panik ifall jag inte äter tillräckligt ofta. Om det går mer än 3-4h mellan mina måltider så får jag direkt panik i rädlsla för att hamna i en kabolt fast och jag kan se det framför mig hur kroppen mumsar i sig mina bröstmuskler som hämnd för att jag inte ätit.

Är det fler som upplever detta "problem" eller ska man bara se denna störning som positiv?

Fartman
2006-11-05, 16:28
Du kan ju sluta få panik när det gått mer än 3-4h, för det är ju faktiskt det totala dygnsintaget som räknas.
Och för att svara på frågan: Nej, jag får inte panik över nått sådant.

holysunken
2006-11-05, 16:45
Jag har länge nu börjat få panik ifall jag inte äter tillräckligt ofta. Om det går mer än 3-4h mellan mina måltider så får jag direkt panik i rädlsla för att hamna i en kabolt fast och jag kan se det framför mig hur kroppen mumsar i sig mina bröstmuskler som hämnd för att jag inte ätit.

Är det fler som upplever detta "problem" eller ska man bara se denna störning som positiv?

Se det som att möbleringen sker på natten och om du ligger efter med intaget det är då kroppen för "äta" dina muskler istället.

rhotkiw
2006-11-05, 16:50
Lite grann har jag känt så på sistone nu när vi har dåligt ställt hemma så har vi fått leva på soppa och lite sån där fattig mat.. Kanske inga direkta energibomber.

regus
2006-11-05, 16:50
Så katabol blir man inte under en sådan kort tid.. Kroppen är inte allt för dum.

Kanske dags att skaffa lite distans till träningen och näring?

larre
2006-11-05, 17:05
Kanske dags att skaffa lite distans till träningen och näring?
Jo det är väl det... Går alltid runt o tänker på träningen/kosten, hur jag ska lägga upp ryggträningen, vad jag ska käka för att det ska gå ihop osv. Kanske får ta o ladda wow kontot så man kan döda tiden.

Jacky
2006-11-05, 18:08
Har känt precis som du förut. Nu har jag varit hemma o varit sjuk, sängliggandes i 4 dagar. Känns som att jag tänker "mer klart" nu.
Vad vore livet om det bara handlade om kost & träning? INGET!
Försök att "kliva ur dig själv". Jämför med hur dina kompisar lever och hur du levde innan du började träna. Övertygad om att du kommer att komma fram till att du "lever jäkligt optimalt" nu...jämfört med förut. Du lever förmodligen myyyyyyycket hälsosammare en genomsnitts-svensson...jämför dig inte med proffsen...de lever för träning...tränar ej säkert för att leva...

Att släppa tyglarna en aning kommer att göra dig gladare.
Vill du minnas att du levde efter regeln "kost var 3-4 timme" när du är 70år? FÖrmodligen inte...livet handlar om så mycket mer..

Om du tränar ett par dagar i veckan. Äter frukost, lunch, middag och mellis så gott det går kommer du att få resultat ändå. Skit i om det tar 3 mån längre tid än om du lyckas närings-tima varenda tillfälle. Det är inte värt det. Håll huvudet högt, tro på det du gör så får du resultat ändå...samtidigt som du kan må bra psykiskt och behålla din sociala kompetens...

Kämpa på...försök att kontrollera dina tvångstankar (kost var 3-4 tim alltså) - det är då du har kontrollen!

Jacky
2006-11-05, 18:13
Glömde...ett bra tips kan vara att ta små steg för att släppa kontrollen...göra sådant som är "läskigt" t ex.
*Skippa ett pass en dag och gör något kul
*Avsluta medvetet ett pass efter halva tiden
*Strunta i att planera din träningsvecka. Kör de som känns kul.
osv.

Varje liten grejj du klarar av kommer att göra dig starkare mentalt. Tror att det kan vara ett knep under en övergångsperiod för att släppa lite. Har funkat för mig.
För varje grejj jag har klarat av berömmer jag mig själv.
"Bra, du skippade ditt pass osv".
Varje avklarad läskighet gör mig starkare, mer övertygad om att jag kan kontrollera tvånget. Tvånget kontrollerar inte mig...

rhotkiw
2006-11-05, 18:14
Har känt precis som du förut. Nu har jag varit hemma o varit sjuk, sängliggandes i 4 dagar. Känns som att jag tänker "mer klart" nu.
Vad vore livet om det bara handlade om kost & träning? INGET!
Försök att "kliva ur dig själv". Jämför med hur dina kompisar lever och hur du levde innan du började träna. Övertygad om att du kommer att komma fram till att du "lever jäkligt optimalt" nu...jämfört med förut. Du lever förmodligen myyyyyyycket hälsosammare en genomsnitts-svensson...jämför dig inte med proffsen...de lever för träning...tränar ej säkert för att leva...

Att släppa tyglarna en aning kommer att göra dig gladare.
Vill du minnas att du levde efter regeln "kost var 3-4 timme" när du är 70år? FÖrmodligen inte...livet handlar om så mycket mer..

Om du tränar ett par dagar i veckan. Äter frukost, lunch, middag och mellis så gott det går kommer du att få resultat ändå. Skit i om det tar 3 mån längre tid än om du lyckas närings-tima varenda tillfälle. Det är inte värt det. Håll huvudet högt, tro på det du gör så får du resultat ändå...samtidigt som du kan må bra psykiskt och behålla din sociala kompetens...

Kämpa på...försök att kontrollera dina tvångstankar (kost var 3-4 tim alltså) - det är då du har kontrollen!

*Applause*

Milia
2006-11-05, 21:11
*Applause*
I agree:bow:

EnJoker
2006-11-05, 21:44
Jag har länge nu börjat få panik ifall jag inte äter tillräckligt ofta. Om det går mer än 3-4h mellan mina måltider så får jag direkt panik i rädlsla för att hamna i en kabolt fast och jag kan se det framför mig hur kroppen mumsar i sig mina bröstmuskler som hämnd för att jag inte ätit.

Är det fler som upplever detta "problem" eller ska man bara se denna störning som positiv?

Känner igen det mycket väl, speciellt när det är långa dagar i skolan och man bara ätit lunchen.

Jag undrar hur ni som går i skolan och får i er tillräckligt många mål gör?

LarsK
2006-11-06, 04:27
Jag har länge nu börjat få panik ifall jag inte äter tillräckligt ofta. Om det går mer än 3-4h mellan mina måltider så får jag direkt panik i rädlsla för att hamna i en kabolt fast och jag kan se det framför mig hur kroppen mumsar i sig mina bröstmuskler som hämnd för att jag inte ätit.

Är det fler som upplever detta "problem" eller ska man bara se denna störning som positiv?
Jag använder det för att hålla mig strikt i min diet. Om det gör skillnad eller ej kvittar mig, jag äter bättre och har en riktlinje för min kost. Sen vill jag inte svulla med middagen på kvällen (äter mellan 19:00 - 20:00 varje dag), så det passar mig bra att äta mindre mål flera gånger om dagen.

Fredrik_S
2006-11-06, 07:36
Jag har länge nu börjat få panik ifall jag inte äter tillräckligt ofta. Om det går mer än 3-4h mellan mina måltider så får jag direkt panik i rädlsla för att hamna i en kabolt fast och jag kan se det framför mig hur kroppen mumsar i sig mina bröstmuskler som hämnd för att jag inte ätit.

Är det fler som upplever detta "problem" eller ska man bara se denna störning som positiv?

Det är bara gamla myter om att det är viktigt att äta med 3-4 timmars mellanrum, du kan lika gärna äta 3 gånger om dagen som 6. Ät bara en dubbelt så stor måltid om du vet att du inte kan äta på många timmar.

rhotkiw
2006-11-06, 17:12
Får jag fråga en sak här som inte alls har med tråden att göra riktigt, för mig är det tvärt om.

Jag har hamnat i ett fruktansvärt dilemma. Jag äter som f-n, ligger säkert överskott 1000 varje dag även om jag slappar..Jag känner mig aldrig riktigt mätt utan känner mig hungrig hela tiden. Har ingen aning om vad jag väger nu, tror säkert att jag väger 68-70..

Om jag äter lagom, det vill säga energibalans, så får jag så lågt socker, och känner mig trött och hängig och pallar ej träningen.. Träningen skiter jag oftast i då och äter som fan istället för att få upp humöret och få bort tröttheten.

Om jag ligger på ett riktigt högt överskott så orkar jag tränar mer ( överskott = 1000-1500 överskott )..

Ligger jag energibalans eller 500+ så pallar jag inte ens dagen.

Har ni några råd?

OBS jag äter nyttigt så det handlar ej om att jag äter skräp och blir trött.

L-Sami
2006-11-06, 17:21
Jag hade samma problem förut, fick panik om jag inte fick protein var 3-4 timme och kände typ att musklerna försvann om jag inte fick det. Nu när King Grub redovisade att man kan äta mer protein åt gången t ex 80gram protein och det räcker i ca 8timmar istället för 20-30gram var tredje timme så har det blivit mycket lättare för mig. Slipper oroa mig för att få i mig protein så ofta.

Fartman
2006-11-06, 17:30
Får jag fråga en sak här som inte alls har med tråden att göra riktigt, för mig är det tvärt om.

Jag har hamnat i ett fruktansvärt dilemma. Jag äter som f-n, ligger säkert överskott 1000 varje dag även om jag slappar..Jag känner mig aldrig riktigt mätt utan känner mig hungrig hela tiden. Har ingen aning om vad jag väger nu, tror säkert att jag väger 68-70..

Om jag äter lagom, det vill säga energibalans, så får jag så lågt socker, och känner mig trött och hängig och pallar ej träningen.. Träningen skiter jag oftast i då och äter som fan istället för att få upp humöret och få bort tröttheten.

Om jag ligger på ett riktigt högt överskott så orkar jag tränar mer ( överskott = 1000-1500 överskott )..

Ligger jag energibalans eller 500+ så pallar jag inte ens dagen.

Har ni några råd?

OBS jag äter nyttigt så det handlar ej om att jag äter skräp och blir trött.

Så länge du inte blir påtagligt fet är det väl inga problem?

Om det nu skulle bli så att du verkligen blir fet snabbt så är det ju ett tips att käka sånt som mättar rätt mycket trots rätt låg energi. Typ ex potatis och ffa grönsaker mättar bra utan att ge för mycket kcal.

kyla
2006-11-06, 18:26
anorexia atletica?

Jacky
2006-11-06, 21:16
Får jag fråga en sak här som inte alls har med tråden att göra riktigt, för mig är det tvärt om.

Jag har hamnat i ett fruktansvärt dilemma. Jag äter som f-n, ligger säkert överskott 1000 varje dag även om jag slappar..Jag känner mig aldrig riktigt mätt utan känner mig hungrig hela tiden. Har ingen aning om vad jag väger nu, tror säkert att jag väger 68-70..

Om jag äter lagom, det vill säga energibalans, så får jag så lågt socker, och känner mig trött och hängig och pallar ej träningen.. Träningen skiter jag oftast i då och äter som fan istället för att få upp humöret och få bort tröttheten.

Om jag ligger på ett riktigt högt överskott så orkar jag tränar mer ( överskott = 1000-1500 överskott )..

Ligger jag energibalans eller 500+ så pallar jag inte ens dagen.

Har ni några råd?

OBS jag äter nyttigt så det handlar ej om att jag äter skräp och blir trött.

Kika på om du äter tillräckligt med omega-3. För min del så blir jag trött & sugen på mängder av mat om jag inte får i mig tillräckligt. Tappar träningslust & livslust. Ät mer lax, valnötter och linfröolja...värt att testa!