handdator

Visa fullständig version : Vävnaden mättad - Av protein?


Humanist
2006-11-05, 16:14
Nu postar jag en detaljfråga, och hoppas därför om överseende med detta *innocent*

Bakgrunden till denna fråga hör samman med att jag hörde någon påstå att vävnaden kunde bli mättad av protein, vilket skulle ned-reglera proteinsyntesen. Rent praktiskt innebar detta att man inte borde ta en proteindrink både före- och efter träningspasset. Själv kör jag rent vassle innan träning, och vassle + kolhydrat efter träning.

Nu undrar jag om någon kan bekräfta eller vederlägga detta påstående?

Lizard
2006-11-05, 17:54
Någon "vävnadsmättning" i klinisk mening pågår inte även om det är en illustrativ term.

Dietary protein paradox: decrease of amino acid availability induced by high-protein diets.

Moundras C, Remesy C, Demigne C.

Vad som verkar hända är att kroppen tillgodogör sig allt sämre och allt mindre av proteinet när tillgången blir för god. Med för god avser vi tämligen hysteriska doser och på icke-tränande individer. I alla fall om du är en gnagare. Samtidigt vet vi att människor som är gravt överviktiga och i det närmaste orörliga ändå uppvisar en betydande muskelmassa. Det sista troligtvis beroende på att de haft god tillgång till aminosyror genom sin överkonsumtion av mat.

Tycker man att det är viktigt att ha stor muskelmassa så bör man följdriktligen ligga över de allmäna proteinnivåerna i kosten men samtidigt inte inta groteska doser. Det mesta tyder på doser runt 1,5 - 3 gram per kilo kroppsvikt och dygn är mer muskelbyggande än nivåer under eller över. Hänsyn bör även tas till energiin- och -uttag. Äter du för lite energi händer i princip ingenting med själva muskelmassan. Äter du för mycket händer det mesta i fettvävnaden.


Lizard

Humanist
2006-11-05, 18:43
Någon "vävnadsmättning" i klinisk mening pågår inte även om det är en illustrativ term.

Dietary protein paradox: decrease of amino acid availability induced by high-protein diets.

Moundras C, Remesy C, Demigne C.

Vad som verkar hända är att kroppen tillgodogör sig allt sämre och allt mindre av proteinet när tillgången blir för god. Med för god avser vi tämligen hysteriska doser och på icke-tränande individer. I alla fall om du är en gnagare. Samtidigt vet vi att människor som är gravt överviktiga och i det närmaste orörliga ändå uppvisar en betydande muskelmassa. Det sista troligtvis beroende på att de haft god tillgång till aminosyror genom sin överkonsumtion av mat.

Tycker man att det är viktigt att ha stor muskelmassa så bör man följdriktligen ligga över de allmäna proteinnivåerna i kosten men samtidigt inte inta groteska doser. Det mesta tyder på doser runt 1,5 - 3 gram per kilo kroppsvikt och dygn är mer muskelbyggande än nivåer under eller över. Hänsyn bör även tas till energiin- och -uttag. Äter du för lite energi händer i princip ingenting med själva muskelmassan. Äter du för mycket händer det mesta i fettvävnaden.


Lizard

Jag antar att de rön du för fram handlar om betydligt större tidsintervall än de 90 minuter när det gäller mina proteindrinkar. Jag uppfyller inga av de övriga kraven som det verkar för att "överdosera" protein, så jag antar därmed att mina proteindrinkar är "riskfria".

Tack för ditt svar! :)

King Grub
2006-11-05, 18:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1739344&postcount=4

Humanist
2006-11-05, 19:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1739344&postcount=4

Oj tack. Pinsamt att det redan fanns en tråd med exakt samma frågeställning...:em: