handdator

Visa fullständig version : Föra över film från dv-kamera till datorn.


Jorgen
2006-11-05, 16:13
Hur gör man det?
Går det med usb?
Måste man ha firewire?
Vi pratar om från dv-band nu alltså.

The_RobRoy
2006-11-05, 16:15
Hade vi inte just en sånhär tråd som spåra ur? :)

Det beror på kameran, är den äldre så är det troligtvis firewire som gäller, läs manualen? :)

Jorgen
2006-11-05, 16:16
Mina trådar spårar aldrig ur. ;)

Om där inte finns firewire då? Can it be done?

The_RobRoy
2006-11-05, 16:21
Mina trådar spårar aldrig ur. ;)

Om där inte finns firewire då? Can it be done?

Då bör det ju finnas USB istället.

I båda fallen använder du ett program för att lägga över filmen på HDn, sen något annat (eller samma program) för att komprimera bild och ljud.

Jorgen
2006-11-05, 16:22
Thank you.

Solros
2006-11-05, 16:38
Pinnacle är bra program för att både föra över, redigera och komprimera videon sedan.

Achryl
2006-11-05, 17:01
USB måste ju ta sjukt lång tid? Jag kör med firewire, du får köpa ett firewirekort för 100-200 kronor, och tanka premiere pro2 som i men mening är skönare än alla föregångare. Det finns säkert många sätt att överföra men jag väljer capture i premiere, spelar filmen och väljer record på en röd liten knapp. Capture finns i arkiv-menyn i premiere.

The_RobRoy
2006-11-05, 17:03
USB måste ju ta sjukt lång tid? Jag kör med firewire, du får köpa ett firewirekort för 100-200 kronor, och tanka premiere pro2 som i men mening är skönare än alla föregångare. Det finns säkert många sätt att överföra men jag väljer capture i premiere, spelar filmen och väljer record på en röd liten knapp. Capture finns i arkiv-menyn i premiere.

USB 2.0 är snabbare än standard firewire.

Jorgen
2006-11-05, 17:08
Jag frågade inte för egen räkning. Jag har firewire på datorn, det var på kameran det inte fanns. :)

MasterChief
2006-11-05, 18:07
Jag frågade inte för egen räkning. Jag har firewire på datorn, det var på kameran det inte fanns. :)

MYCKET ovanligt med en DV-kamera utan Firewire. För DV till datorn är Firewire betydligt bättre generellt men om din kamera inte har det så har väl förmodligen tillverkaren gjort en komplett anpassning till USB. Skulle säga att nästan alla kameror använder USB enbaart för överföring av bilder.

MasterChief
2006-11-05, 18:09
Här är en smålustig tråd om samma ämne där jag och Internethjälten försökte övertyga trådskaparen att han faktiskt har Firewire. Han var väldigt envis (och en aning korkad om man får ta ut svängarna en aning). :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=72029&highlight=firewire

Jorgen
2006-11-05, 18:23
MYCKET ovanligt med en DV-kamera utan Firewire. För DV till datorn är Firewire betydligt bättre generellt men om din kamera inte har det så har väl förmodligen tillverkaren gjort en komplett anpassning till USB. Skulle säga att nästan alla kameror använder USB enbaart för överföring av bilder.
Det är inte min kamera. :)
Jo, jag antog också att Firewire skulle vara bättre för överföring av DV. Men dom sa att där inte fanns någon. Min käre fader har ingen Firewire på sin DV-kamera heller, den har några år på nacken.

Piranha
2006-11-05, 18:59
Det är inte min kamera. :)
Jo, jag antog också att Firewire skulle vara bättre för överföring av DV. Men dom sa att där inte fanns någon. Min käre fader har ingen Firewire på sin DV-kamera heller, den har några år på nacken.

Då är det analog överföring som gäller om du inte kan låna bandet och stoppa i en modernare kamera.

MasterChief
2006-11-05, 19:00
Det är inte min kamera. :)
Jo, jag antog också att Firewire skulle vara bättre för överföring av DV. Men dom sa att där inte fanns någon. Min käre fader har ingen Firewire på sin DV-kamera heller, den har några år på nacken.

Det tror jag faktiskt inte på.:D Alla gamla DV-kameror har FireWire.

Den heter oftast DV-out på DV-kameror.

The_RobRoy
2006-11-05, 19:06
Min farfar köpte en DV-kamera 1999, den hade firewire, så att den är gammal ska inte vara något hinder.

Piranha
2006-11-05, 19:07
http://www.dpreview.com/news/9908/firewire.jpg

MasterChief
2006-11-05, 19:11
Bild på Firewireport

Det vanligare är att den ser ut så här på kameran( och som din på datorn). Alltså betydligt mindre:
http://imgs.idnes.cz/digital/A050330_PSP_PANASONIC_NV-GS75_(12)_V.JPG

Den lilla märkt "DV".

MasterChief
2006-11-05, 19:15
Bättre bild på DV-porten (andra från vänster):
http://www.camcorderinfo.com/images/upload/Image/Sony/Sony%20DCR-HC96/Sony-DCR-HC96-baseports.jpg

High1ander
2006-11-05, 22:55
USB 2.0 är snabbare än standard firewire.
Ja, men Firewire kraver inte processorkraft, och firewire e mycket battre for att streama ljud/bild.

Som andra sager sa kan firewire kallas for DV-out ocksa, eller iLink...

Hela Firewire-standarden e utvecklad just for miniDV-kameror, sa det e konstigt nar kameror saknar FW.

aliquis
2006-11-06, 03:42
Hade vi inte just en sånhär tråd som spåra ur? :)

Det beror på kameran, är den äldre så är det troligtvis firewire som gäller, läs manualen? :)Vad rob roy menar är "Är den bättre så är det firewire som gäller" ;)

Firewire har alltid varit bättre än USB, dock mycket mer på USB 1.x-tiden ;)

aliquis
2006-11-06, 03:44
USB 2.0 är snabbare än standard firewire.Vad är "standard firewire" då? Firewire finns ju i 100, 200, 400 och 800mbps.

USB 1.x fanns väl i 1.5 eller 9 mbps beroende på hur snabb överförning man behövde ha, eller något sådant. USB 2.0 stödjer 480 mbps.

MEN en disk kopplad via Firewire är ändå mycket snabbare än USB 2.0 av någon anledning, någon menade att det berodde på att USB 2.0 är tänkt för små korta överförningar och att det är 480 mbps för alla enheter men inte tänkt att en kommer utnyttja det (vet inte om det är så att kontrollrarna i en USB-låda för en disk är rätt värdelös) medans firewire ju är skapt för det där från början, är tänkt att användas för det och därför kanske de har lagt mer krut på hårdvaran.

High1ander
2006-11-06, 08:17
Vad är "standard firewire" då? Firewire finns ju i 100, 200, 400 och 800mbps.

USB 1.x fanns väl i 1.5 eller 9 mbps beroende på hur snabb överförning man behövde ha, eller något sådant. USB 2.0 stödjer 480 mbps.

MEN en disk kopplad via Firewire är ändå mycket snabbare än USB 2.0 av någon anledning, någon menade att det berodde på att USB 2.0 är tänkt för små korta överförningar och att det är 480 mbps för alla enheter men inte tänkt att en kommer utnyttja det (vet inte om det är så att kontrollrarna i en USB-låda för en disk är rätt värdelös) medans firewire ju är skapt för det där från början, är tänkt att användas för det och därför kanske de har lagt mer krut på hårdvaran.
Ali wikipedia vill informera dig om skillnaden.

Technical differences

The most significant technical differences between FireWire and USB include the following:
USB networks use a tiered-star topology, while FireWire networks use a repeater-based topology.
USB uses a "speak-when-spoken-to" protocol; peripherals cannot communicate with the host unless the host specifically requests communication. A FireWire device can communicate with any other node at any time, subject to network conditions.
A USB network relies on a single host at the top of the tree to control the network. In a FireWire network, any capable node can control the network.

These and other differences reflect the differing design goals of the two buses: USB was designed for simplicity and low cost, while FireWire was designed for high performance, particularly in time-sensitive applications such as audio and video.

[edit]
USB 2.0 Hi-Speed vs FireWire

The signaling rate of USB 2.0 Hi-Speed mode is 480 megabits per second, while the signaling rate of FireWire 400 (IEEE 1394a) is 393.216 Mbit/s [8]. USB requires more host processing power than FireWire due to the need for the host to provide the arbitration and scheduling of transactions. USB transfer rates are theoretically higher than FireWire due to the need for FireWire devices to arbitrate for bus access. A single FireWire device may achieve a transfer rate for FireWire 400 as high as 41 MB/s, while for USB 2.0 the rate can theoretically be 55 MB/s (for a single device). In a multi-device environment FireWire rapidly loses ground to USB: FireWire's mixed speed networks and long connection chains dramatically affect its performance.

The peer-to-peer nature of FireWire requires devices to arbitrate, which means a FireWire bus must wait until a given signal has propagated to all devices on the bus. The more devices on the bus, the lower is its peak performance. Conversely, for USB the maximum timing model is fixed and is limited only by the host-device branch (not the entire network). Furthermore, the host-centric nature of USB allows the host to allocate more bandwidth to high priority devices instead of forcing them to compete for bandwidth as in Firewire.

Despite all this and despite USB's theoretically higher speed, in real life benchmarks the actual speed of FireWire hard drives nearly always beats USB 2 hard drives by a significant margin (for example[9]). In addition to this some operating systems take a conservative approach to scheduling transactions and limit the number of transfers per frame, reducing the maximum transfers from, say, the theoretical 13 per frame to 10 or 9.

However, on Bare Feats, the Mac only USB 2.0 vs. FireWire speed comparison, the poster notes the measured PC speed of USB 2.0 instead of Mac "The Windows PC implementation of USB 2.0 puts the Mac to shame. Today we tested the same USB 2.0 drive/enclosure on a Windows PC (3GHz Pentium 4) with built-in USB 2.0 on the motherboard, similar to Apple's approach. We measured 33MB/s READ and 27MB/s WRITE."

In 2003, FireWire was updated with the IEEE 1394b specification. This provides a new mode called S800, which operates at 786.432 Mbit/s. S800 requires a new physical layer, but S800 nodes can be connected to existing FireWire 1394a ports, just as USB Hi-Speed nodes will operate with older full-speed hosts. However, unlike USB Hi-Speed systems, which can change the speeds on each branch, a 1394a device on a 1394b system requires all devices to fall to 1394a speeds. IEEE 1394b also provides rates up to approximately 3.2 Gbit/s; however, the higher rates use special physical layers which are incompatible with 1394a devices.

aliquis
2006-11-06, 14:16
MEN en disk kopplad via Firewire är ändå mycket snabbare än USB 2.0 av någon anledningJag har aldrig använt något av det, men någon sade det, och:
"Despite all this and despite USB's theoretically higher speed, in real life benchmarks the actual speed of FireWire hard drives nearly always beats USB 2 hard drives by a significant margin (for example[9]). In addition to this some operating systems take a conservative approach to scheduling transactions and limit the number of transfers per frame, reducing the maximum transfers from, say, the theoretical 13 per frame to 10 or 9."

Verkar ju tyda på det.någon menade att det berodde på att USB 2.0 är tänkt för små korta överförningar och att det är 480 mbps för alla enheter men inte tänkt att en kommer utnyttja det"These and other differences reflect the differing design goals of the two buses: USB was designed for simplicity and low cost, while FireWire was designed for high performance, particularly in time-sensitive applications such as audio and video."

Även om det övre inte stämde särskilt bra..(vet inte om det är så att kontrollrarna i en USB-låda för en disk är rätt värdelös) medans firewire ju är skapt för det där från början, är tänkt att användas för det och därför kanske de har lagt mer krut på hårdvaran."USB uses a "speak-when-spoken-to" protocol; peripherals cannot communicate with the host unless the host specifically requests communication. A FireWire device can communicate with any other node at any time"

"some operating systems take a conservative approach to scheduling transactions and limit the number of transfers per frame, reducing the maximum transfers from, say, the theoretical 13 per frame to 10 or 9."




Men tack för informationen, dåligt insatt i det där... 12mbps kanske usb 1.x var dessutom.

Squirrel
2006-11-06, 16:43
^^ I korthet: USB2 ger 480 Mb/s burst, medan Firewire ger 400 Mb/s sustained.

internethjälten
2006-11-06, 22:30
Spela roll vilken port som är snabbast eller vems penis som är längst när kamerabandet snurrar 1/1 i hastighet vid överföring...

Firewire är det man ska annvända, om man inte tycker det
är fränt med dropped-frames och andra roliga fenomen ;)

antonio
2006-11-06, 23:04
Ja, men Firewire kraver inte processorkraft, och firewire e mycket battre for att streama ljud/bild.

Som andra sager sa kan firewire kallas for DV-out ocksa, eller iLink...

Hela Firewire-standarden e utvecklad just for miniDV-kameror, sa det e konstigt nar kameror saknar FW.

Mkt skummt...kan inte vara vanligt med USB-uttag på dv-kameror för den delen heller. Min vx1000 kom ut 97/98 och har firewire.

/A

High1ander
2006-11-07, 07:41
Mkt skummt...kan inte vara vanligt med USB-uttag på dv-kameror för den delen heller. Min vx1000 kom ut 97/98 och har firewire.

/A
Jag tror inte jag forstar vad du menar?

USB pa dv-kamereror e oftast till for bilder, eller "familj-anvandare".

Som sagt, FW kom i princip ut samtidigt som miniDV kom ut, 1995. VX1000 e miniDV...

Som andra sagt, USB e helt ok om man inte bryr sig om "dropped-frames"...