handdator

Visa fullständig version : Illamående vid intag av koffeintabl.


knazcandy
2006-11-05, 15:57
En av biverkningarna är, enligt apoteket, illamående. Jag tar koffeintabletter innan träning, 2-3 ggr/v när jag vill ha lite boost eller när jag är seg. Några av gångerna har jag blivit så illamående att jag fått avbryta träningen och gå hem och kräkas.

Varför blir man illamående av koffein? Kan man äta något tillsammans med koffeinet för att minska illamåendet?

Någon som kan ge mig råd eller ska jag helt enkelt avstå från koffeinet överhuvudtaget?

Thorwaldsson
2006-11-05, 16:01
Undrar kort vilken/vilka doser som du använder?

Naturligtvis kan olika personer reagera olika på samma preparat och dos men jag har då aldrig fått känna av något värre än huvudvärk på sin höjd.

L-Sami
2006-11-05, 16:01
Prova ta mindre doser eller så tål du inte koffein helt enkelt och då är det bättre väl att låta bli att de det.

knazcandy
2006-11-05, 16:13
Undrar kort vilken/vilka doser som du använder?

Naturligtvis kan olika personer reagera olika på samma preparat och dos men jag har då aldrig fått känna av något värre än huvudvärk på sin höjd.

Jag har tagit 4 tabl. (400 mg) ca en timma innan träning, tillsammans med ett glas vatten.

Thorwaldsson
2006-11-05, 16:19
Mmkay, det var ju inga överdrivna doser. Skälig dosering beror naturligtvis på hur tolerant man är mot koffein. För egen del (98 kg karl) räcker det gott med 200mg.

Som L-Sami sagt, prova med en lägre dos. Blir du fortfarande illamående så finns det säkert något bättre du kan använda dig av om du känner att du skulle vilja ha en "boost" :)

L-Sami
2006-11-05, 16:20
Jag har tagit 4 tabl. (400 mg) ca en timma innan träning, tillsammans med ett glas vatten.

400mg? :D .. Kan vara lite väl mycket, om du inte väger 80kg eller nåt sånt. Kör själv med den där dosen. Som sagt tidigare prova med en mindre dos om du får biverkningar i form illamående

edit. thorwaldsson hann före

knazcandy
2006-11-05, 16:24
Ok, ska testa under några gånger att ta en lägre dos och se om det blir bättre. Annars får jag lägga koffeinet på hyllan.

Torre
2006-11-05, 17:42
Illamåendet beror troligtvis på en av två saker, överdos eller att du får magkatarrsymptom. Magkatarr är att du har för mycket magsyra i omloppet, något som förvärras av bl.a. fet mat, alkohol och koffein.

Jag har själv magkatarr och dricker inte alls kaffe. Koffeintabletter har jag slutat med och försöker att hålla igen på tedrickandet eller dricka koffeinfritt te.

ramagoen
2006-11-05, 17:52
jag tar 600-800mg plus ett antal koppar kaffe timmarna innan träning. Ändå känner jag inte så mycket. 16 år, 178 lång samt 82kg.

Är jag konstig? :D

knazcandy
2006-11-05, 18:00
Illamåendet beror troligtvis på en av två saker, överdos eller att du får magkatarrsymptom. Magkatarr är att du har för mycket magsyra i omloppet, något som förvärras av bl.a. fet mat, alkohol och koffein.

Jag har själv magkatarr och dricker inte alls kaffe. Koffeintabletter har jag slutat med och försöker att hålla igen på tedrickandet eller dricka koffeinfritt te.

Ok, jag har problem med magkatarr när jag slarvar med maten eller har druckit alkohol. Kan vara det som gör att jag mår så illa kanske? Hade ingen aning om att koffein kunde förvärra katarren.
Tack för tipset.

jwzrd
2006-11-05, 18:00
Men alltså, slog det dig inte att först testa med en tablett och sen utgå därifrån?

-squat-
2006-11-05, 18:37
Men alltså, slog det dig inte att först testa med en tablett och sen utgå därifrån?

Mer är alltid bäst! Det gäller att chocka kroppen!
;)

Torre
2006-11-05, 18:49
Ok, jag har problem med magkatarr när jag slarvar med maten eller har druckit alkohol. Kan vara det som gör att jag mår så illa kanske? Hade ingen aning om att koffein kunde förvärra katarren.
Tack för tipset.

Ja, isf är det antagligen det som gör att du mår illa.

Koffeintabletter är ju ingen bra vana egentligen så tycker du ska försöka skippa dem eller bara använda dem sällan. Det är ju inte värt det om man har magkatarrproblem.

knazcandy
2006-11-05, 20:59
Men alltså, slog det dig inte att först testa med en tablett och sen utgå därifrån?

Haha..jovisst, skulle man kunna börja lågt..Så typiskt mig att alltid överdriva saker och ting..
Nej, har kört 2 tabletter vid några tillfällen, ibland har det gått bra och ibland har jag känt av illamåendet ändå.

jwzrd
2006-11-05, 21:02
jag tar 600-800mg plus ett antal koppar kaffe timmarna innan träning. Ändå känner jag inte så mycket. 16 år, 178 lång samt 82kg.

Är jag konstig? :D

Nej du är en skrytputte som är skitstolt över att han vågar ta en jävla massa piller. Skitballt.

jwzrd
2006-11-05, 21:05
Haha..jovisst, skulle man kunna börja lågt..Så typiskt mig att alltid överdriva saker och ting..
Nej, har kört 2 tabletter vid några tillfällen, ibland har det gått bra och ibland har jag känt av illamåendet ändå.

Vad är syftet med bruket?

Sunesha
2006-11-05, 21:13
Min kompis är överkänslig mot koffein. Han mår illa om han dricker mer en kopp kaffe. Han har dock ingen magkatarr, dock lider han ofta av migrän.

Cerberus
2006-11-06, 21:14
illamående och oro är vanliga bieffekter om man e för glad i koffein :D har lyckats att få diarré med intag av för mkt koffein. Mer är inte bättre om man mår dåligt...

L-Sami
2006-11-06, 23:27
Man har gått i överdrift med koffeinbruket om man tar så mycket att den ger biverkningar. LYSSNA PÅ KROPPEN. :whipped:

Larsson85
2006-11-07, 16:19
Koffeintabletter håller jag mig ifrån. Jag testade 2 ggr, det gav en knapp märkbar effekt på gymmet, men dagen efter hade jag sprängande huvudvärk båda gångerna.

Jag dricker för övrigt varken kaffe eller läsk, så det kan vara att det blev för mycket med att bara slänga in koffein så där.

Hermanssson
2006-11-08, 16:25
Jag dricker för övrigt varken kaffe eller läsk, så det kan vara att det blev för mycket med att bara slänga in koffein så där.

Menar du att din kropp inte är van med koffeinintag alls då, eller?

knazcandy
2006-11-08, 16:42
Vad är syftet med bruket?

Ja, som jag skrev är det för att boosta träningen när jag känner att det behövs. Haha, det känns som om jag framstår som värsta koffeinpundaren, men jag har endast användt koffein i samband med träning under 2-3v varav 2-3 ggr per vecka.

Men jag ska ta en mindre dos nästa gång och se hur magen reagerar på detta!

BigForre
2006-11-08, 18:55
jag tar 600-800mg plus ett antal koppar kaffe timmarna innan träning. Ändå känner jag inte så mycket. 16 år, 178 lång samt 82kg.

Är jag konstig? :D

Äh pojkvaskedoser, vågar du inte ta mer eller?

MrBoris
2006-11-10, 13:25
tar jag 200mg 1timme före träning mår jag illa :D hyperkänslig.. så 100mg räcker gott o väl för mig och ger mig en riktigt bra kick..

användaren
2012-06-14, 11:44
förlåt om jag väcker en gammal tråd till liv men jag har en fundering.

är det möjligt att må illa av för hög koffein dos även fast man inte lider av magkatarr? tar ibland 200,g koffein ibland och tycker inte jag har känt av någon större pigghet så jag testa med 400mg idag och mår illa som fan.

Linjedomarn
2012-06-14, 12:08
Dra ner till 200mg. Fick nästan samma när jag testade ta 600mg.

King Grub
2012-06-14, 13:51
är det möjligt att må illa av för hög koffein dos även fast man inte lider av magkatarr?

Absolut.

Sandra81
2012-06-14, 14:16
En av biverkningarna är, enligt apoteket, illamående. Jag tar koffeintabletter innan träning, 2-3 ggr/v när jag vill ha lite boost eller när jag är seg. Några av gångerna har jag blivit så illamående att jag fått avbryta träningen och gå hem och kräkas.

Varför blir man illamående av koffein? Kan man äta något tillsammans med koffeinet för att minska illamåendet?

Någon som kan ge mig råd eller ska jag helt enkelt avstå från koffeinet överhuvudtaget?

Drick kaffe istället .. mådde pyton av koffeintabletter när jag åt sånt tror det kan ha göra med att de är kemiskt tillverkat å mer koncentrerat?

King Grub
2012-06-14, 14:31
Drick kaffe istället ..

Det fungerar dock inte om man vill ha koffeinet i prestationsförbättrande syfte. Koffein från rent koffein har en prestationsförbättrande effekt, koffein från kaffe antagligen inte. Det beror inte på koffeinet i sig, utan troligtvis på något annat, ännu oidentifierat, ämne i kaffe som motverkar effekten.

Ondskapelsen
2012-06-14, 15:23
Till och med stora starka jag blir svajig i knäna av 400mg!

AEB
2012-06-14, 21:56
Jag mår illa efter 1 koffein tablett (200mg), riktigt illa. Klara dock att dricka en Celsius (200mg), men inte två Celsius, för då mår jag skit. Alla är olika, utgå från dig själv. Det gjorde inte jag, men blir ju jobbigt att försöka intala sig till att man klarar mer bara för att "andra gör det". :)