handdator

Visa fullständig version : Muskelminne?


Antonius
2003-02-05, 20:50
Vad fasen är det?

z_bumbi
2003-02-05, 21:05
Om man en gång har haft stora och/eller starka muskler men av någon anleding tappar dem så kan man få tillbaka dem fortare än en som börjar helt från början pga att kroppen kommer ihåg att den hade muskler.
Vet inte om det är vetenskapligt bevisat men de flesta som haft långa svackor märker att det går relativt snabbt att komma tillbaka.

MAXX
2003-02-05, 21:15
hur fort går det att komma man tillbaka i gammal form efter 1 halvårs vila på ett ungefär?

King Grub
2003-02-05, 21:18
Det måste vara helt individuellt. Dubbelt så fort som det tog första gången, kanske? :bpump:

z_bumbi
2003-02-05, 21:27
MAXX: Ingen aning men jag tror att det går snabbare för en som har hållit på och tränat ett längre tag än om man t ex bara tränat ett år för att sen hålla upp

Örjan
2003-02-05, 21:31
Jag har läst en andra definition av muskelminne. Franco Columbo menade att man ska köra sista setet tungt, eftersom kroppen då kommer ihåg denna vikten, och då är starkare till nästa pass. (Låter som muskelromantik, tycker jag.) Det står ungefär så i Arnolds "Bible of Bodybuilding". Kan ju vara en slarvig översättning, jag vet inte.

Officer
2003-02-05, 22:23
Originally posted by Örjan
Jag har läst en andra definition av muskelminne. Franco Columbo menade att man ska köra sista setet tungt, eftersom kroppen då kommer ihåg denna vikten, och då är starkare till nästa pass. (Låter som muskelromantik, tycker jag.) Det står ungefär så i Arnolds "Bible of Bodybuilding". Kan ju vara en slarvig översättning, jag vet inte.

Det Arnold och Franco skrivit är Bibel! :bow:


Själv så hade jag gått ner en ca 7-8 kilo från 80 till 72 efter sommaren helt utan träning + dålig kosthållning.
Hade tappat 20 kilo i bänken och massor i andra övningarna.

Men efter bara 4 veckor var jag tillbaka och ännu mer = 82 kilo och hade ökat tillbaka till mina vikter efter bara några pass... helt underbart, vad människokroppen kan åstadkomma!:kinky:

davve
2003-02-05, 22:39
"Jag har läst en andra definition av muskelminne. Franco Columbo menade att man ska köra sista setet tungt, eftersom kroppen då kommer ihåg denna vikten, och då är starkare till nästa pass. (Låter som muskelromantik, tycker jag.) Det står ungefär så i Arnolds "Bible of Bodybuilding". Kan ju vara en slarvig översättning, jag vet inte."

Tror Paul Delia(Max-OT guden) predikar ngt liknande också, det var därför han var emot pyramidset, lr nått.

Officer
2003-02-05, 23:21
Varför ska man va emot pyramidträning?
Det är ju exakt det Arnie och Franco menade, att man ska öka vikten för varje set / sänka repsen..

Örjan
2003-02-06, 03:06
Angående min förra post: Kom på att det ju inte är en översättning. :smash: Är inte längre 100 på att det är där jag läst det, men nästan...

Assazel
2003-02-06, 18:14
Men alltså vaddå kom ihåg vad du lyfte från förra passet?
Låt säg att du lyfte tungt som fan på sista settet och sen dagen efter så lyfter du upp en halvtung sak på jobbet. Då borde den ju komma ihåg det som i detta faller är lättar!? Det låter FANTASTISKT vidskepligt.

Jag menar då får man ju titta på hur länge muskelminnet håller i sig och om det gäller efter en viss vikt och så vidare...

spinkoo
2003-02-06, 18:23
Träningen blir mycket roligare om man tror på sådana små charmiga saker :rolleyes:

Rolig träning är effektiv träning :thefinger

Placebo - dagens billigaste kosttillskott, som i studier visar sig vara mer anabolt än ginseing :love:

Assazel
2003-02-06, 18:31
mm, jag blev också glad där ett tag. Tänkte okej ska alltid avsluta med ett tungt pass. Men sen... :) Tänkte sen på scenariet: Chefen kommer och frågar "du kan du hjälpa mig här med bordet..?"
"ihelvete heller, då blir mitt pass om en vecka helt förstört, lyft det själv"

davve
2003-02-06, 18:48
Anabolic, han syftade väl på pyramid set där man ökar vikten och sen sänker vikten.......

made
2003-02-06, 21:26
Kan inte detta ha att göra med motoriska program och proprioception.
I korta ordalag så ligger det kvar en kopia av en "rätt" utförd rörelse kvar i CNS, och när det blir dags att utföra rörelsen igen så kopplas musklerna in i rätt ordning, med rätt frekvens, vid rätt tillfälle o.s.v.
Detta måste ju dels leda till att man har en "bättre" form(när jag säger bättre så menar jag effektivare, även om den inte skulle klassas som korrekt utförd). Och detta leder till att man kan träna hårdare / bättre än en icke tränande = snabbare muskeltillväxt.

Jag kanske dock är helt ute och seglar ;)