handdator

Visa fullständig version : Revidera deffen?


digitalpirate
2006-11-05, 03:07
Jag deffat i 9 veckor nu och undrar om jag borde revidera (göra om) mitt kalori behov och minska intaget.
har inte vägt mig än men midjemåttet har minskat med 4 centimetar och skinnet känns en storlek för stort så någor har ju hänt. Musklerna syns mer också men än har jag långt kvar tills jag är nöjd.
hur ska jag göra ?

Zakath
2006-11-05, 03:50
Jag deffat i 9 veckor nu och undrar om jag borde revidera (göra om) mitt kalori behov och minska intaget.
har inte vägt mig än men midjemåttet har minskat med 4 centimetar och skinnet känns en storlek för stort så någor har ju hänt. Musklerna syns mer också men än har jag långt kvar tills jag är nöjd.
hur ska jag göra ?

Väger du mindre så blir också ditt kaloribehov mindre. Väg dig och räkna om kaloribehov m.m.

Och grattis till att ha klarat av ett stort steg på vägen! :thumbup:

Fredrik_
2006-11-05, 09:08
Jag deffat i 9 veckor nu och undrar om jag borde revidera (göra om) mitt kalori behov och minska intaget.
har inte vägt mig än men midjemåttet har minskat med 4 centimetar och skinnet känns en storlek för stort så någor har ju hänt. Musklerna syns mer också men än har jag långt kvar tills jag är nöjd.
hur ska jag göra ?

Finns det någon speciell anledning till varför du inte väger dig? Har du inte bra koll på vad som händer så vet du ju inte heller om du behöver revidera nåt.

digitalpirate
2006-11-05, 14:35
anledningen att jag inte har vägt mig är att jag inte äger en våg.
Men jag får väl skaffa en.

tips på någon bra?

Sverker
2006-11-05, 14:55
Ta en greppvänlig diskusformad våg. Den ska ju i alla fall ut genom fönstret.


Strunta i vågen. Den mäter inget du har nytta av. Det du har nytta av är en spegel och bra ljus.

larre
2006-11-05, 14:59
Ta en greppvänlig diskusformad våg. Den ska ju i alla fall ut genom fönstret.


Strunta i vågen. Den mäter inget du har nytta av. Det du har nytta av är en spegel och bra ljus.
Kan inte annat än att instämma med sverker här. Vågen ljuger för ofta vid deff.

digitalpirate
2006-11-06, 01:51
Jo jag håller egentligen med om att jag inte behöver en våg och det är därför jag inte har vägt mig heller. men det var inte det tråden handlade om...

förr eller senare så behöver jag väl ändra mitt energiintag för att jag ska fortsätta minska i vikt?
så då undrar jag när man kan tänka sig att det är idé att göra det, jag ligger på 700kcal underskott nu, äter 2600kcal om dagen.

Hermanssson
2006-11-06, 06:48
Kan inte annat än att instämma med sverker här. Vågen ljuger för ofta vid deff.

Vågen ljuger för ofta allmänt ;)

muffe85
2006-11-06, 09:18
Kan inte annat än att instämma med sverker här. Vågen ljuger för ofta vid deff.

jag håller varken med sverker eller larre. håller med om att spegeln är bästa vännen, men vågen är ett bra riktmärke för att kontrollera att man går ned i rätt takt. Dock kan inte vågen mäta ens totala fysik, men det är där man kompletterar med spegeln.

Sverker
2006-11-07, 17:36
Tyvärr så blir det lätt att man fokuserar på vågen och inte på sig själv.

Vikten varierar alldeles för mycket dag till dag medan förbränningen av underhudsfett lunkar på i sin egen takt. Vad vågen mäter är ofta kroppens vattenbalans och hur mycket glykogen som är lagrat i musklerna.

Cerberus
2006-11-07, 17:39
Hur ofta bör man kolla sig i spegeln? Gör man det varje dag så ser man liksom ingen skillnad för man ser sig själv så ofta.

Zakath
2006-11-07, 18:01
Tyvärr så blir det lätt att man fokuserar på vågen och inte på sig själv.

Vikten varierar alldeles för mycket dag till dag medan förbränningen av underhudsfett lunkar på i sin egen takt. Vad vågen mäter är ofta kroppens vattenbalans och hur mycket glykogen som är lagrat i musklerna.

Är det inte bara att ta medelvikten för en vecka då för att jämna ut felkällorna?

Sverker
2006-11-07, 18:12
Eller föra in vikten i ett Exelldokument och få ut ett diagram över tiden. Vips har du flyttat fokus från det du vill uppnå till en vikt på vågen.


Fördelen med ett diagram är att det går att följa trenden.

tigerofsweden
2006-11-07, 18:16
Har man tillgång till en kamera gör man ju bäst i att ta bilder med jämna mellanrum eftersom det är svårt att låta bli att kolla i spegeln varje dag, och man blir ganska blind för förändringar då tyvärr :Virro

Zakath
2006-11-07, 19:35
Eller föra in vikten i ett Exelldokument och få ut ett diagram över tiden. Vips har du flyttat fokus från det du vill uppnå till en vikt på vågen.

Fördelen med ett diagram är att det går att följa trenden.

Ja precis. :)

Tycker du verkligen att han ska strunta i vågen eller var det bara din första reaktion?

Zakath
2006-11-07, 19:56
Ang. "Vips har du flyttat fokus från det du vill uppnå till en vikt på vågen." Så måste det ju inte vara negativt, det är ju faktiskt väldigt viktigt med konkreta mål, speciellt när man inte har så stor erfarenhet som du Sverker.

Sverker
2006-11-07, 19:57
Ja. Strunta i vågen.

Jag har ju skrivit flera gånger att vågen tar uppmärksamheten från det man verkligen vill.

larre
2006-11-07, 20:14
Jag tycker man ska kolla sig i spegeln och klämma på fläsket istället för att väga sig, visst kan vågen hjälpa om man väger sig vid samma dag vid samma tillfälle men jag tycker inte att vikten överrensstämmer till fullo med resultatet då vikten pendlar friskt iaf för mig trots att jag vägt mig vid samma dag och samma tillfälle.

Zakath
2006-11-08, 00:43
Ja. Strunta i vågen.

Jag har ju skrivit flera gånger att vågen tar uppmärksamheten från det man verkligen vill.

Jag vet att du är mycket kunnig inom det du gör, så ha överseende med att jag ifrågasätter dig. Men vilka konkreta och exakta mål menar du att man kan ha istället för ett kroppsviktsmål? Notera att kroppsvikten inte behöver vara ett primärmål, utan kan fungera också som en komplettering.

Och sedan kvarstår fortfarande fakta att det är bra mycket lättare att approximera sitt kaloribehov om man har tillgång till en våg.

Sverker
2006-11-08, 07:30
konkreta och exakta mål för mig skulle vara att bli av med en hälsovådlig övervikt;)
Det är enorma krav på ungdommar idag. De ska vara smala över höfterna och ha rutor på magen. Det är en enorm stress för att fortast möjligast få resultat. Alla vill ha rutor på magen. Vill man ha det målet så är det ju spegeln som gäller.



Nu vill jag inte uppman någon till det. Ge er tid. Ta träningen för vad det är, en kul och vettig sysselsättning där kropp och själ får en utmaning varje träningspass. Äter man och tränar bra får man en självkänsla och utstrålning som inte går att uppnå genom att svälta sig X antal kg.

Cerberus
2006-11-08, 14:46
konkreta och exakta mål för mig skulle vara att bli av med en hälsovådlig övervikt;)
Det är enorma krav på ungdommar idag. De ska vara smala över höfterna och ha rutor på magen. Det är en enorm stress för att fortast möjligast få resultat. Alla vill ha rutor på magen. Vill man ha det målet så är det ju spegeln som gäller.



Nu vill jag inte uppman någon till det. Ge er tid. Ta träningen för vad det är, en kul och vettig sysselsättning där kropp och själ får en utmaning varje träningspass. Äter man och tränar bra får man en självkänsla och utstrålning som inte går att uppnå genom att svälta sig X antal kg.

dagens inlägg!:bow:

Zakath
2006-11-08, 17:48
konkreta och exakta mål för mig skulle vara att bli av med en hälsovådlig övervikt;)

Det är varken konkret eller exakt, och så vitt jag vet så är det två av huvudkriterierna för ett bra mål (enligt Stahlbergs definition).

Det är enorma krav på ungdommar idag. De ska vara smala över höfterna och ha rutor på magen. Det är en enorm stress för att fortast möjligast få resultat. Alla vill ha rutor på magen. Vill man ha det målet så är det ju spegeln som gäller.

Nu vill jag inte uppman någon till det. Ge er tid. Ta träningen för vad det är, en kul och vettig sysselsättning där kropp och själ får en utmaning varje träningspass. Äter man och tränar bra får man en självkänsla och utstrålning som inte går att uppnå genom att svälta sig X antal kg.

Väl skrivet, men jag ser inte hur det är relaterat till om man använder en våg eller ej. En våg är inget magiskt föremål som gör att man får ätstörningar och störd kroppsuppfattning för att man använder den, om man får det beror det förmodligen på helt andra underliggande orsaker. En våg är ett bra redskap för att hålla reda på kroppsvikten.

Sverker
2006-11-08, 19:20
En intressant diskussion Zakath:thumbup:

Måste ett mål vara konkret eller exakt. Skulle det vara så är mina tankar om att visualicera målet helt fel.

Zakath
2006-11-08, 20:17
En intressant diskussion Zakath:thumbup:

Måste ett mål vara konkret eller exakt. Skulle det vara så är mina tankar om att visualicera målet helt fel.

Jag är säker på att din "visualisering" fungerar, det är ju ett vanligt förekommande medel för att bl.a. förbättra sina prestationer, jag använder det själv ganska flitigt.

Här är Stahlbergs post ang. mål, det handlar främst om styrketräningsmål, men jag tror också att Ståhlberg menar att de generella kriterierna kan appliceras på det mesta.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1240629&postcount=23

Hela tråden med Stahlbergs övriga poster kan också vara av intresse:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1240638

Ledsen för att ha gått off topic i tråden.

Edit: Och ang. konkret så kom jag ihåg fel, men i viss mån (beror på typ av mål) så följer det med att målen ska vara konkreta i.o.m. kravet på exakthet.

digitalpirate
2006-11-08, 20:30
okej...
vågar verkar vara ett väldigt hett ämne här, kanske skulle kunna lämna det ämnet och istället svara på min fråga.

vilken var:
Hur mycket vikt kan man gå ner innan man behöver räkna om energibehovet ?

Zakath
2006-11-08, 20:32
okej...
vilken var:
Hur mycket vikt kan man gå ner innan man behöver räkna om energibehovet ?

Beror på hur noggrann du vill vara. Men efter 5-10kg skulle jag definitivt ta och tänka på det.

digitalpirate
2006-11-10, 22:51
tack zakath.
då ska jag införskaffa en våg då, trots allas negativa inställning till vågar.

Sniggel
2006-11-11, 10:23
Varför är det ingen som nämnt måttband? :confused:
Mät midjan om man vill bli av med fett, det är oftast där de största förändringarna sker.
För sedan in mätningarna i excel och kolla över en tidsperiod.

Hades
2006-11-11, 11:36
Jag tycker att vågen är ett ypperligt hjälpmedel om man, som jag, äter väldigt regelbundet och lika från vecka till vecka under deffen. Man kan förstås inte dra några större slutsatser av resultatet från en vecka till nästa, men om man ser det över en längre tid, kanske tre till fyra veckor, så får man en ganska bra uppfattning om hur snabbt man går ner i vikt. Varken spegel eller måttband är heller några exakta verktyg eftersom mätvärdena även där påverkas av vätskebalans, hur mycket mat man har i magen och så vidare.

Däremot håller jag med Sverker om fördelarna med att sätta upp en mer subjektiv målsättning än en målvikt. Själv har jag en inre bild av hur deffad jag kommer vara när jag är färdig. Vågen använder jag bara som ett hjälpmedel för att se till att jag inte äter för lite eller för mycket.