handdator

Visa fullständig version : Ålder för kreatin.


zeusden1
2006-11-05, 00:37
Jag vet inte om jag vågar börja använda kreatin. Men jag blir så sugen på att köpa det. Det ska ge så bra pump.

Jag undrar om min ålder (15) är en bra ålder att börja använda kreatin?

Varför/varför inte?
Har läst Kreatin - Frågor och svar men hittade inget.

<3:cool:

willis
2006-11-05, 00:48
Kreatin kan vara bra att använda om du har svårt att komma över en platå i din träning, el dylikt. Vid din ringa ålder och eftersom du inte tränat så länge än finns det ingen mening med att ta det ;)
Spara pengarna och köp något annat kul istället!

mangemani
2006-11-05, 00:59
dum nog sopm man är.så råkade man nämna kreatin och KCG till syrrans killes unge,han ville då stört testa detta.han är 16 år nu,började använda det när han var 15.jag sa (efter det att jag hade frågat om råd här på forumet) att han ej behövde kreatin osv men han envisades med att han ville testa,så jag kunde ju inte göra nått annat än att plocka hem en påse åt honom.
resultatet var faktiskt possetivt,både jag och han märker det,han orkar med mer och han har ökat i styrka.

det här var varken ett "köp en påse och testa" eller ett "låt skiten vara" inlägg,var bara den erfarenheten som en 15 åring fått utav det.

zeusden1
2006-11-05, 01:14
dum nog sopm man är.så råkade man nämna kreatin och KCG till syrrans killes unge,han ville då stört testa detta.han är 16 år nu,började använda det när han var 15.jag sa (efter det att jag hade frågat om råd här på forumet) att han ej behövde kreatin osv men han envisades med att han ville testa,så jag kunde ju inte göra nått annat än att plocka hem en påse åt honom.
resultatet var faktiskt possetivt,både jag och han märker det,han orkar med mer och han har ökat i styrka.

det här var varken ett "köp en påse och testa" eller ett "låt skiten vara" inlägg,var bara den erfarenheten som en 15 åring fått utav det.

Hur länge hade pojken tränat innan då?

emil123
2006-11-05, 01:50
Jag är 15 och jag tar kreatin.

Började med kreatin i slutet av denna sommar, innan dess hade jag tränat 1 halv år.

Philippp
2006-11-05, 02:15
klart det inte är negativt på något sätt, finns ju redan i maten liksom, bara ännu positivare för muskelfibrer och gud vet vad - SJÄLVKLART är det mening att ta det.


stulen quote från King Grub
"Kreatin förändrar muskeln på cellnivå och gör den mer kapabel att utnyttja styrketräningen till tillväxt genom att öka antalet satellitceller och antalet nuklei i muskelfibrerna."

stulen källa
"J Physiol. 2006 Mar 31; CREATINE SUPPLEMENTATION AUGMENTS THE INCREASE IN SATELLITE CELL AND MYONUCLEI NUMBER IN HUMAN SKELETAL MUSCLE INDUCED BY STRENGTH TRAINING."

Mantus
2006-11-05, 02:23
Jag vet inte om jag vågar börja använda kreatin. Men jag blir så sugen på att köpa det. Det ska ge så bra pump.

Jag undrar om min ålder (15) är en bra ålder att börja använda kreatin?

Varför/varför inte?
Har läst Kreatin - Frågor och svar men hittade inget.

<3:cool:

Varför skulle du inte våga? Det är knappast förbjudna preparat vi snackar om. Pröva, det värsta som kan hända är att du inte tycker det ger någon effekt.

Sverker
2006-11-05, 07:32
klart det inte är negativt på något sätt, finns ju redan i maten liksom, bara ännu positivare för muskelfibrer och gud vet vad - SJÄLVKLART är det mening att ta det.


stulen quote från King Grub
"Kreatin förändrar muskeln på cellnivå och gör den mer kapabel att utnyttja styrketräningen till tillväxt genom att öka antalet satellitceller och antalet nuklei i muskelfibrerna."

stulen källa
"J Physiol. 2006 Mar 31; CREATINE SUPPLEMENTATION AUGMENTS THE INCREASE IN SATELLITE CELL AND MYONUCLEI NUMBER IN HUMAN SKELETAL MUSCLE INDUCED BY STRENGTH TRAINING."

Det är här, förklaringen är.
Det tar tid att lära sig styrketräning. Inte bara teknik i lyften utan även att lära känna vad som är bra för kroppen. Att träna rätt mängd träningspass med rätt intensitet osv.

För en 15-åring som börjar träna är världen kaos, men med tiden faller bitarna på plats. När man ser hela spelplanen och vet vart man ska så är säkert kreatin bra.

King Grub
2006-11-05, 07:54
Och långtidseffekten på hälsan av kreatinbruk för barn och för personer i lägre tonåren är inte känd. Det finns inget som pekar på att det är skadligt, men det är inte klarlagt om det är utan negativ hälsopåverkan.

mangemani
2006-11-05, 11:12
Hur länge hade pojken tränat innan då?


oseriöst ett tag och nu seriöst i 1 år.

hultman
2006-11-05, 14:04
Sen att du antagligen inte märker ett piss skillnad är väl som vanligt irrelevant?