handdator

Visa fullständig version : Intressant artikel


Ulf A Big
2006-11-04, 22:20
ttp://scholar.google.se/scholar?hl=en&lr=&q=cache:DaH4mlRUUHwJ:users.ihs.se/kents/l%25C3%25A4nkade%2520dok/f%25C3%25B6rdjupningsuppgifter/Excentriskt%2520arbete.pdf+TILLV%C3%84XTFAKTORER (http://scholar.google.se/scholar?hl=en&lr=&q=cache:DaH4mlRUUHwJ:users.ihs.se/kents/l%25C3%25A4nkade%2520dok/f%25C3%25B6rdjupningsuppgifter/Excentriskt%2520arbete.pdf+TILLV%C3%84XTFAKTORER)

Vad kan man säga? Jo, slarva inte i den excentriska fasen av övningen.

Nilsjohan
2006-11-05, 03:15
Det enda man kan få ut av att läsa denna "artikel" är att orsakerna och mekanismerna inte är helt klarlagda

resten är ju bara hypoteser.

Detta är ett försök till en review basserad på andra reviews

Ulf A Big
2006-11-05, 11:44
Det enda man kan få ut av att läsa denna "artikel" är att orsakerna och mekanismerna inte är helt klarlagda

resten är ju bara hypoteser.

Detta är ett försök till en review basserad på andra reviews

Då kan du försöka berätta vad som man inte kan utläsa? orsakerna och mekanismerna inte är helt klarlagda? Vad är inte helt klarlagt och vad är din tolkning av hypoteserna....

Men uppriktigt sagt missar du hela poängen med den här sammanfattningen.

Sedan la jag inte mer värde på innehållet än en intressant artikel och det är den fortfarande även om artikeln har några år på nacken.

Ulf A Big
2006-11-05, 11:59
Excentriska vs koncentriska muskelaktioner; Det går att generera mer kraft excentriskt än koncentriskt, vilket innebär att högre krafter verkar på de kontraktila strukturerna vid excentriskt än vid koncentriskt arbete (6). EMG-aktiviteten har visat sig vara lägre under excentriskt arbete, vilket bidrar till att färre fibrer är rekryterade för att producera större kraft. Därför, under jämförbara belastningar, skapar excentriska aktioner större tension per tvärsnitts area i den aktiva muskeln, jämfört med koncentriska kontraktioner. I studier där man jämfört koncentrisk träning med excentrisk träning har man sett att excentrisk träning leder till både en större styrkeökning och hypertrofi av typ II fibrer (upp till 10 ggr större), bl a genom ”sarcomere popping” och ökning av antalet satellitceller, jämfört med koncentrisk träning. Hypertrofin har också visat sig kvarstå längre tid efter det att träningen upphört jämfört med koncentrisk träning (7). Det har dock visat sig att muskelstyrkan kortsiktigt minskar efter excentriskt arbete. Lägsta värdet nås direkt efter arbetet, och återhämtas sedan gradvis under ca 10 dagar. Denna akuta styrkenedgång tros vara konsekvenser av reduktion i viljemässig kraft till följd av smärta, tillsammans med en minskad kapacitet att generera inre kraft, troligtvis till följd av skada på det sarcoplasmatiska retiklet (3) och infiltration av inflammatoriska celler (5). Muskulaturen anpassar sig därefter tillden ökade träningsbelastningen så att efterföljande träningstillfälle resulterar i mindre eller ingen skada (3).
Positiva/negativa effekter av excentrisk träning: Positivt: excentrisk träning är ett mycket potent stimulus för ökad muskelstyrka. Negativt: excentrisk träning är specifikt associerat med muskelskada och värk.

Flera forskare har dock visat att excentrisk träning har en skyddande effekt mot ytterligare träningsorsakad muskelskada. Detta sker genom att muskulaturen anpassar sig till träningsform och intensitet. Denna träningseffekt uppstår enbart efter excentrisk träning av den specifika muskelgrupp som testas, dvs specificiteten gällande den skyddande effekten av träning är hög (4)

Slutsats är att man skall inte slarva med excentriska fasen av rörelsen då den troligen skapar det mesta av muskeltillväxt och styrketillväxt.

Nilsjohan
2006-11-05, 14:50
http://scholar.google.se/scholar?hl=en&lr=&q=cache:DaH4mlRUUHwJ:users.ihs.se/kents/l%25C3%25A4nkade%2520dok/f%25C3%25B6rdjupningsuppgifter/Excentriskt%2520arbete.pdf+hypotes+klarlagda+hypot eser

Titta på den igen, jag har highlightat det som du ej kunde utläsa.

Sedan är just denna artikel (eller skolarbete gjort av sjukgymnaster) en review gjord av artiklar som redan är litteraturstudier. Så i metod så ger jag dem underkänt.

Ulf A Big
2006-11-05, 15:23
http://scholar.google.se/scholar?hl=en&lr=&q=cache:DaH4mlRUUHwJ:users.ihs.se/kents/l%25C3%25A4nkade%2520dok/f%25C3%25B6rdjupningsuppgifter/Excentriskt%2520arbete.pdf+hypotes+klarlagda+hypot eser

Titta på den igen, jag har highlightat det som du ej kunde utläsa.

Sedan är just denna artikel (eller skolarbete gjort av sjukgymnaster) en review gjord av artiklar som redan är litteraturstudier. Så i metod så ger jag dem underkänt.
Självklart hade jag redan sett det där men jag tyckte ändock att de delar de lyft fram var värda att ges ut. Särskilt de delar jag plockade ut.
Christer Malm och JG Yu har gjort en hel del forskning om man nu vill ha det riktigt till metod.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/86/2/461
http://www.springerlink.com/content/w62ftexkw2ypj6pw/
Mer av samma:
http://scholar.google.se/scholar?hl=en&q=+Eccentric+exercise&spell=1

tano
2006-11-05, 18:36
Slutsats är att man skall inte slarva med excentriska fasen av rörelsen då den troligen skapar det mesta av muskeltillväxt och styrketillväxt.

Hörrudu, efter att jag i våras några månader enbart körde marklyft för benen, och då självklart endast den positiva fasen, så kan jag inte säga att det där är ganska mycket bladder.

Ökade mycket i marklyftet, och är till 100% säker att jag ökade mycket i benstyrka också.

Det är ju egentligen inte många övningar som det endast sker en koncentrisk fas, men just marklyft är ju ett praktexempel.

Allan
2006-11-05, 18:50
Vill bara påpeka att Ulf A Big knappast skulle posta det där om han var tveksam till riktigheten. Han lär ha glömt mer träningsmetodik än de flesta andra hinner lära sig. Att excentrisk träning skulle vara ytterligt effektiv är ingen nyhet - det handlar mest om att faktiskt hitta övningar där det är tillämpligt.

tano
2006-11-05, 19:06
Vill bara påpeka att Ulf A Big knappast skulle posta det där om han var tveksam till riktigheten. Han lär ha glömt mer träningsmetodik än de flesta andra hinner lära sig. Att excentrisk träning skulle vara ytterligt effektiv är ingen nyhet - det handlar mest om att faktiskt hitta övningar där det är tillämpligt.

Koncentrisk träning verkar också kunna ge väldigt bra styrkeökningar. Därför jag vänder mig emot "inte slarva med excentriska fasen av rörelsen då den troligen skapar det mesta av muskeltillväxt och styrketillväxt."

Om sedan excentrisk träning ger bättre ökningar, kan hända, jag ser inte att det är fullständigt bevisat ännu?
Sedan som du säger, finns ju inte alltid möjligheten till excentrisk träning i alla övningar, t.ex. marklyft.

Själv tränar jag den excentriska fasen i de övningar där det passar och det följer de mål jag har med träningen.

krosus
2006-11-06, 23:30
Ge gärna några tips på övningar där man kan använda det.

Ulf A Big
2006-11-07, 10:55
Det är bara att att hålla emot i 2-5 sekunder i den negativa delen av rörelsen och försöka explodera i den koncentriska delen.
Att använda högre belastningar än 100% är kanske inte att rekommendera mer än någon gång per månad och endast i ett set för att inte skada muskeln för mycket.

DavidN
2006-11-07, 11:00
Ni som tränar i Ume på IKSU kan ju i allafall träna med Agaton maskinen (finns moduler för bänkpress/militärpress med).
Det är bara att lasta på excentriska vikthyllan.

mangs
2006-11-07, 12:13
Intressant att läsa även om det som redan sagt inte är helt nytt och överaskande men det man ocks skall tänka på är att styrkan enligt denna rapporten minskade i upp till 10 dagar för de med den excentriska träningen.

Med andra ord, folk som kör den excentriska fasen ordentligt bör träna mer sällan än de som bara kör koncentriskt och släpper ned vikterna.

Min (ringa men ändå) erfarenhet av att köra några set bänkpress med lååångsam excentrisk fas och väldigt explosiv koncentrisk fas har gett mig bättre tillväxt och även ökad styrka i just vanlig bänkpress.

krosus
2006-11-07, 18:45
Varför kör man bara positiva fasen i mark?

För övrigt är jag mycket excentrisk som person och borde få rejäl muskelutveckling av detta faktum enbart.

Njabbesh
2006-11-07, 18:49
Hörrudu, efter att jag i våras några månader enbart körde marklyft för benen, och då självklart endast den positiva fasen, så kan jag inte säga att det där är ganska mycket bladder.

Ökade mycket i marklyftet, och är till 100% säker att jag ökade mycket i benstyrka också.

Det är ju egentligen inte många övningar som det endast sker en koncentrisk fas, men just marklyft är ju ett praktexempel.

Marklyft har väl även den en excentrisk fas, inte sant?

Gpajpen
2006-11-07, 18:57
Marklyft har väl även den en excentrisk fas, inte sant?
självklart :P omtvistat om det är "bra" att använda sig av det. korsryggen å grejer :D