handdator

Visa fullständig version : Vanligaste skador inom SL?


Johan86
2006-11-04, 19:56
Vilka är dom vanligast förekommande skadorna inom Styrkelyft? Och vad beror dom på?

Dav0d
2006-11-04, 20:37
Kan nog lova dig att de i grund och botten beror mest på "viktkåthet" :)
eller dålig uppvärmning.

muffe85
2006-11-04, 23:41
dålig uppvärmning
dålig stretching
lyssnar inte på kroppen
viktkåthet som förra talaren sa
Dålig eller katastrofal teknik
Doping

Timme
2006-11-04, 23:46
dålig uppvärmning
lyssnar inte på kroppen
viktkåthet som förra talaren sa
Dålig eller katastrofal teknik
Doping

Så, nu såg det bättre ut :) Kör man bara med full rörelselängd så behöver man inte stretcha. Jag har inte stretchat på två år och jag är vigare än någonsin och mår superbra. (nu kommer lite vig skryt från min sida. JAg vinner vilken limbotävling som helst, jag kan gå från stående position ner i brygga bakåt. Kan nästan gå ner helt och hållet i spagat, det fattas cirka 3cm)

obesogen
2006-11-05, 00:09
Så, nu såg det bättre ut :) Kör man bara med full rörelselängd så behöver man inte stretcha. Jag har inte stretchat på två år och jag är vigare än någonsin och mår superbra. (nu kommer lite vig skryt från min sida. JAg vinner vilken limbotävling som helst, jag kan gå från stående position ner i brygga bakåt. Kan nästan gå ner helt och hållet i spagat, det fattas cirka 3cm)

Vad kör du för övningar för adductorerna med full rr? I och med att du var så vig o nästan kunde gå ner i spagat...

oggen
2006-11-05, 00:16
Jag skulle säga axlar och armbågar.

bubbe
2006-11-05, 07:55
Säger som oggen, plus har hört en del med rygg problem, diskbråck samt några med ljumskbråck.

Fö är viktkåthet själva sporten, man skall försöka lyfta maximalt i tävlingen.

130kg finsk sisu
2006-11-05, 08:40
Viktkåthet? Hahahahahahha! Hur f-n skall man öka då om man inte är viktkåt?

Axlar,knän och i viss mån rygg är väl vanliga. Men jag tycker ryggproblemen har avtagit rejält.

mystic[-_-]
2006-11-05, 09:07
Är poppis med avslitna pecs och rotatorskador där jag tränar samt knäproblem

DavidN
2006-11-05, 09:20
avslitna pecs mm. är ju offer av dålig träning. En ny generation med ROM träning kommer ha mycket mindre av dessa problemen

Börje H
2006-11-05, 09:22
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=2711326&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

"A questionnaire, designed to elict information about training programs, experience and injury profile, was administered to 358 bodybuilders and 60 powerlifters...The upper extremity, particulary the shoulder and elbow joint, showed the highest injury rate. More than 40% of all injuries occurred in this area. The low back region and the knee were other sites of elevated injury occurrences. Muscular injuries (muscle pulls, tendonitis, sprains) were perceived to account for 83.6% of all injury types. Powerlifting showed a twice as high injury rate as bodybuilding, probably of grounds of a more uniform training program."

En gammal goding:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=6634267&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

"The incidence and severity of pain in 13 regions of the body, as well as the site and type of powerlifting injury, were investigated. The low back region was shown to be the site with the greatest number of injuries"

Börje H
2006-11-05, 09:32
avslitna pecs mm. är ju offer av dålig träning. En ny generation med ROM träning kommer ha mycket mindre av dessa problemen

Ang ruptur av pectoralis så är det en tämligen ovanlig skada. Mindre än 200 fall finns beskrivna i litteraturen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15262651&query_hl=4&itool=pubmed_docsum

Däremot så har fallen blivit ngt fler under de sista 20 åren. Man kan spekulera i varför men antagligen har missbruket av AAS gjort att belastningen på muskelfästen överstiger hållbarheten. Naturligtvis är det bänkpress som är den mest frekventa övningen som utförs vid ruptur. Själva skadan uppkommer precis i vändläget då mukelarbetet övergår fån eccentriskt till koncentriskt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16847645&query_hl=4&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16689519&query_hl=4&itool=pubmed_docsum

Timme
2006-11-05, 11:12
Vad kör du för övningar för adductorerna med full rr? I och med att du var så vig o nästan kunde gå ner i spagat...

Det är endast djupa knäböj och djupa benpressar m.m.

muffe85
2006-11-05, 12:55
Quote:
Originally Posted by muffe85
dålig uppvärmning
lyssnar inte på kroppen
viktkåthet som förra talaren sa
Dålig eller katastrofal teknik
Doping

Så, nu såg det bättre ut Kör man bara med full rörelselängd så behöver man inte stretcha. Jag har inte stretchat på två år och jag är vigare än någonsin och mår superbra. (nu kommer lite vig skryt från min sida. JAg vinner vilken limbotävling som helst, jag kan gå från stående position ner i brygga bakåt. Kan nästan gå ner helt och hållet i spagat, det fattas cirka 3cm)


Jag nämnde stretching eftersom en som jag själv, är underrörlig i baksida lår, så jag måste stretcha den muskeln hela tiden för att inte bli så stel att jag knappt kan röra mig :P
Om jag skulle köra ett SAFTIGT baksida lår-pass hade jag knappt kunna ha benen raka dagen efter, tyvärr.

Dock håller jag med om att det är väldigt individuellt hur rörlig man är och att träningens dynamik påverkar rörligheten vilket gör att olika personer har olika behov av att tänja ut muskeln. Men att i allmänhet sålla bort stretching låter som vansinne =) :bow:

Tricklev
2006-11-05, 13:00
Man får lite intrycket när man läser tråden att vissa inte har förstått att han frågar om vanligaste SL-Skador, och inte skador för "vanliga" styrketränande individer.

Timme
2006-11-05, 18:04
Jag nämnde stretching eftersom en som jag själv, är underrörlig i baksida lår, så jag måste stretcha den muskeln hela tiden för att inte bli så stel att jag knappt kan röra mig :P
Om jag skulle köra ett SAFTIGT baksida lår-pass hade jag knappt kunna ha benen raka dagen efter, tyvärr.

Dock håller jag med om att det är väldigt individuellt hur rörlig man är och att träningens dynamik påverkar rörligheten vilket gör att olika personer har olika behov av att tänja ut muskeln. Men att i allmänhet sålla bort stretching låter som vansinne =) :bow:


Du har en poäng men jag tror absolut inte att det är vansinne att ta bort stretching i allmänhet. Än en gång, detta är vad jag tror. Jag säger inte att det är så.

petersson
2006-11-05, 18:08
Om man redan har smidigheten som krävs för t.ex. knäböj räcker det förmodligen med att just träna knäböjning för att behålla sin smidighet.