handdator

Visa fullständig version : Stenålderskost?


mrflyes
2006-11-04, 11:13
Jag har nyss köpt en bok om stenålderskost och tycker den är jätteintressant och tänkte börja börja äte mer likt stenålderskost, fast inte helt strikt..kommer fortfarande äta baljväxter t.ex. vad tycker ni om denna kost..någon som provat? passar det bra om man tränar mycket?

MVH

Yankeee
2006-11-04, 11:35
En stor del av din dag kommer att gå åt till att planera kosten, laga mat och äta. Inte alls lika lätt att få i sig lika mycket energi som med "vanlig" mat. Men de som har kört paleo ett tag verkar ha fått bra resultat. Bara man orkar med den extra ansträngningen som krävs är det nog inga problem.

zirak
2006-11-04, 13:03
Jag har ätit paleo i drygt 4 år nu, första året var lite till och från men eftersom jag ändrade vanor framförallt när jag handlade, så har det blivit rutin. Jag äter en hel del rotfrukter samt potatis, bönor och baljväxter äter jag som innan jag blev paleo d.v.s. som medelsvensson.

Till en början så är det precis som Yankeee säger mycket planering och förberedelse. men efter ett tag så är det ingen skillnad.

mrflyes
2006-11-04, 21:46
ok..skulle vara roligt att veta vad ni ungefär äter under en dag?

zirak
2006-11-05, 20:18
En normal dag börjar med en fruktsallad på 600-700 gr frukt och bär. Mellanmål vi 9-fika på jobbet blir en sallad med 2 ägg sammt 100-150 gr kött. Lunch oftast rester från middag dagen innan som är något kött med kokta, frästa eller rostade gronsaker till. Vid 3-fikat så blir det 2-3 frukter. Middag vid 6 som lunchen mycket grytor lätt och effektivt att storkoka, efter träning brukar det bli lite juice en banan och två ägg.

Nötter till mellanmål och i matlagning och som snacks ibland.

Gpajpen
2006-11-05, 20:20
En normal dag börjar med en fruktsallad på 600-700 gr frukt och bär. Mellanmål vi 9-fika på jobbet blir en sallad med 2 ägg sammt 100-150 gr kött. Lunch oftast rester från middag dagen innan som är något kött med kokta, frästa eller rostade gronsaker till. Vid 3-fikat så blir det 2-3 frukter. Middag vid 6 som lunchen mycket grytor lätt och effektivt att storkoka, efter träning brukar det bli lite juice en banan och två ägg.

Nötter till mellanmål och i matlagning och som snacks ibland.
vad exakt är det man undviker i en stenålderskost? för det där ser ju hyffsat likt ut en vanlig kroppsbyggar diet. allt som är fabriksförberett undviks eller?

mrflyes
2006-11-06, 15:22
vad exakt är det man undviker i en stenålderskost? för det där ser ju hyffsat likt ut en vanlig kroppsbyggar diet. allt som är fabriksförberett undviks eller?

är väl framförallt mejeri och spannmålsprodukter

mrflyes
2006-11-06, 15:23
En normal dag börjar med en fruktsallad på 600-700 gr frukt och bär. Mellanmål vi 9-fika på jobbet blir en sallad med 2 ägg sammt 100-150 gr kött. Lunch oftast rester från middag dagen innan som är något kött med kokta, frästa eller rostade gronsaker till. Vid 3-fikat så blir det 2-3 frukter. Middag vid 6 som lunchen mycket grytor lätt och effektivt att storkoka, efter träning brukar det bli lite juice en banan och två ägg.

Nötter till mellanmål och i matlagning och som snacks ibland.



ok.så t.ex. gröt, bröd och keso/kesella..ingår inte i din "kost".?