handdator

Visa fullständig version : forandra havregryns GI-varde?


saidy
2006-11-04, 03:32
som topic lyder, kan man forandra havregrynens GI-varde ?
om jag har 2 dl havregryn, sen mixar jag dom i en mixer (fraga mej inte varfor) sa att havreGRYNEN har blivit till havre"pulver" eller grovt havremjol, till min fraga da:

har dom iborjan sega kolhydraterna i havregrynen omvandlats till lite snabbare nar jag mixxade dom?
om ja, hur stor skillnad snackar vi om ?

Fredrik_S
2006-11-04, 05:02
som topic lyder, kan man forandra havregrynens GI-varde ?
om jag har 2 dl havregryn, sen mixar jag dom i en mixer (fraga mej inte varfor) sa att havreGRYNEN har blivit till havre"pulver" eller grovt havremjol, till min fraga da:

har dom iborjan sega kolhydraterna i havregrynen omvandlats till lite snabbare nar jag mixxade dom?
om ja, hur stor skillnad snackar vi om ?

Varför frågar du?.. GI är helt oväsentligt för en frisk individ. En frisk människas blodsocker åker inte berg och dalbana.

Chaan
2006-11-04, 05:36
Det du förändrar är i så fall inte det glykemiska indexet utan hur lång tid/hur mycket energi det går åt för kroppen att bryta ned det i beståndsdelar. Havregrynspulvret består fortfarande av kolhydrater av samma längd.

saidy
2006-11-04, 06:36
Det du förändrar är i så fall inte det glykemiska indexet utan hur lång tid/hur mycket energi det går åt för kroppen att bryta ned det i beståndsdelar. Havregrynspulvret består fortfarande av kolhydrater av samma längd.

ah okej, sry trodde de var GI jag var ute efter men nu vet jag, tack
sag om jag nu skulle mixxa 2 dl havregryn tills det blir som pulver, sen halla i det i en milkshakemix av mjolk, vatten, mojligtvis banan och en nypa oboy, skulle den energin jag far av havregrynen i sej racka kortare an om jag ater 2 dl havregryn + vatten (havregrynsgrot) ?

PS. kan nagon moderator flytta denna trad till kostsektionen tack?. DS


Visst.

regus
2006-11-04, 12:33
skulle den energin jag far av havregrynen i sej racka kortare an om jag ater 2 dl havregryn + vatten (havregrynsgrot) ?

Visst.

vad menar du med uttrycket att energin skulle räcka kortare?

larre
2006-11-04, 13:24
vad menar du med uttrycket att energin skulle räcka kortare?
Ren gissning är att han menar i jämförelse mot ifall han kokat gröt av havregrynet.

Max
2006-11-04, 13:45
Det kommer att vara lika mycket energi i de 2 dl havregrynen du kokat till gröt som de du mixat.

saidy
2006-11-04, 14:21
vad menar du med uttrycket att energin skulle räcka kortare?

jag gjorde nyss en trad om havregrynsmilkshake, ett av svaren var foljande:

Vad gäller långsamma kolhydrater så är mixade havregryn inte längre så långsamma men det kvittar ju då de är en del av en måltid.

mixade havregryn ar inte lika langsamma kolhydrater = snabbare men inte lika jamn och langvarande energi

undrar om detta stammer?

larre
2006-11-04, 15:40
jag gjorde nyss en trad om havregrynsmilkshake, ett av svaren var foljande:

Vad gäller långsamma kolhydrater så är mixade havregryn inte längre så långsamma men det kvittar ju då de är en del av en måltid.

mixade havregryn ar inte lika langsamma kolhydrater = snabbare men inte lika jamn och langvarande energi

undrar om detta stammer?
Jag har svårt o tro att GI värdet sänks för att du hackar sönder grynen.
Borde inte skilja så mkt mot att du tuggar sönder gröten.

Zakath
2006-11-04, 16:36
GI värdet sänks kraftigt om man t.ex. mixar grynen, men eftersom GI påstådda effekter mest är skitsnack så tycker jag inte att man ska tänka på det.

King Grub
2006-11-04, 17:04
GI värdet sänks kraftigt om man t.ex. mixar grynen,

Höjs.

Zakath
2006-11-04, 17:12
Höjs.

Skrev visst fel, tack.

rhotkiw
2006-11-04, 17:25
En potatis.. En hammare.. Hammaren slår sönder potatisen..Vips så är det snabba kolhydrater? fattar inte ..

Zakath
2006-11-04, 17:28
En potatis.. En hammare.. Hammaren slår sönder potatisen..Vips så är det snabba kolhydrater? fattar inte ..

Om det är mer finfördelat så blir det en större kontaktyta och enzymerna får lättare att komma åt samt att fler enzymer kan bryta ned det.

Men som sagt, GIs påstådda effekter är till stor del skitsnack. Så det är absolut inget man ska använda som en riktlinje för sin kost på något sätt. Det är mest av teoretiskt intresse för vanliga människor.

Sverker
2006-11-04, 17:46
En potatis.. En hammare.. Hammaren slår sönder potatisen..Vips så är det snabba kolhydrater? fattar inte ..

Ja, men det är en varm vals som plattar ut och torkar potatisen till pulver. På med varmt vatten och vips har du potatismos med högt GI.