handdator

Visa fullständig version : Hammerfall


Metal_boy_
2006-11-04, 00:22
Är det nån mer än jag som älskar deras musik?

Wikner
2006-11-04, 00:23
Ja och In Flames är det ända som går i högtalarna nu.

nemd
2006-11-04, 00:25
Micket pra mjusikk.

Diggler
2006-11-04, 00:25
Älskar är att ta i, men de är ok. Har skivan "Glory to the brave" som jag lyssnade mycket på förr, får nog rota fram den igen.

Metal_boy_
2006-11-04, 00:31
Härligt att det finns likasinnade. Låten "Natural High" går ju ganska hett på P3- Rockster nu :) Så jävla skön är den också.

Nån rackare som ska se dom i Januari?

nemd
2006-11-04, 00:42
Always will be är ju en av de kungligaste låtarna som existerar. ;F

dynamo
2006-11-04, 00:44
Gillade första skivan mycket, andra lite grann, sen blev jag less dem.

Sonny
2006-11-04, 01:49
Jag har inte mycket till övers för powermetall, finns några grejjer som funkar typ Gamma ray men Hammerfal, det går bara inte, det är för...tja...bögigt egentligen..

Metal_boy_
2006-11-04, 01:52
Jag har inte mycket till övers för powermetall, finns några grejjer som funkar typ Gamma ray men Hammerfal, det går bara inte, det är för...tja...bögigt egentligen..


Nä ny blir jag syr som satan :D Är det för mycket drakar och skit eller? :D

nemd
2006-11-04, 01:54
Jag har inte mycket till övers för powermetall, finns några grejjer som funkar typ Gamma ray men Hammerfal, det går bara inte, det är för...tja...bögigt egentligen..

Hihi haha hoho. Och du är osäker på din läggning så därför blir du lite mystiskt intresserad och får en skön känsla i magen av hammerfall och lockas åt det andra hål(l)et och det gillar du inte?!

Tihi... ;D

Sonny
2006-11-04, 01:58
Nä ny blir jag syr som satan :D Är det för mycket drakar och skit eller? :Dnja, inte så mkt texterna jag syftar på, jag lyssnar på Amon Amarth lixom ^^


Powermetal som Hammerfall och dylika band är så jävla mkt "vilja men inte kunna". Det är lite snabbt, lite hårt och lite argt, mer "lagom" hårdrock får man leta efter.

WheyProtein
2006-11-04, 02:00
Jag gillar Templars of Steel!

Metal_boy_
2006-11-04, 02:01
nja, inte så mkt texterna jag syftar på, jag lyssnar på Amon Amarth lixom ^^


Powermetal som Hammerfall och dylika band är så jävla mkt "vilja men inte kunna". Det är lite snabbt, lite hårt och lite argt, mer "lagom" hårdrock får man leta efter.


Det är hårt på rätt sätt enligt mig. Dubbelpedaler på ställen där det passar. Tunga riff och en bra sångare. Skit som bara smattrar igenom en hel låt kan jag iaf inte med. Det ska vara variation i en låt enligt mig och det ska vara en sångare som sjunger mer än han skriker. :)

Sonny
2006-11-04, 02:03
Skit som bara smattrar igenom en hel låt kan jag iaf inte med. Det ska vara variation i en låt enligt mig och det ska vara en sångare som sjunger mer än han skriker. :)Generalisera mera! :D

Metal_boy_
2006-11-04, 02:13
Generalisera mera! :D

Ska man inte generalisera kan du ju äta bajs! :D

;)

Henkzz
2006-11-04, 02:46
I like

L-Sami
2006-11-04, 02:52
Visst funkar det, men är inte alltför förtjust i powermetal...

King Grub
2006-11-04, 05:46
Hammerfall är skön musik. Inga absoluta favoriter, men klart behagligt att lyssna på.

MasterChief
2006-11-04, 08:57
Tycker de har en del guldkorn. Men ibland är det lite mycket schlager över allt och det blir lite töntigt på något sätt. Men de kör ju sin grej och har alltid gjort det.

Jacksatan
2006-11-04, 09:45
Är det nån mer än jag som älskar deras musik?

Hammerfall låter som nåt jävla popband med distade gitarrer. Sen är sångaren fruktansvärt dålig också. En sann hårdrockare tycker INTE om hammerfall, för deras musik inbegriper inget av vad sann hårdrock är musikmässigt.

Pingu
2006-11-04, 10:13
Är det nån mer än jag som älskar deras musik?

Me 2 tycka om dom

blekfet2
2006-11-04, 10:15
Nej usch, riktigt jävla kassa :D

Hades
2006-11-04, 10:26
Hammerfall är bra. Alla låtar håller inte hög klass, men de har tillräckligt många som håller bra kvalitet. Tycker synd om Jacksatan m.fl. som inte har vett nog att uppskatta bra musik och försöker skylla på att det inte är "äkta". Hammerfall kör sin stil med självdistans och det är coolt.

blekfet2
2006-11-04, 10:37
Hammerfall är bra. Alla låtar håller inte hög klass, men de har tillräckligt många som håller bra kvalitet. Tycker synd om Jacksatan m.fl. som inte har vett nog att uppskatta bra musik och försöker skylla på att det inte är "äkta". Hammerfall kör sin stil med självdistans och det är coolt.


Vad Jackflatan skrev skiter jag fullständigt i utan jag tycker helt enkelt att som suger stjärt.

Hades
2006-11-04, 10:39
Vad Jackflatan skrev skiter jag fullständigt i utan jag tycker helt enkelt att som suger stjärt.
Det är helt ok. Du är förlåten.

blekfet2
2006-11-04, 10:40
Det är helt ok. Du är förlåten.


Yeees! Nu kan jag äntligen andas ut :D

Loke
2006-11-04, 10:41
Hammerfall är bra. Alla låtar håller inte hög klass, men de har tillräckligt många som håller bra kvalitet. Tycker synd om Jacksatan m.fl. som inte har vett nog att uppskatta bra musik och försöker skylla på att det inte är "äkta". Hammerfall kör sin stil med självdistans och det är coolt.

Håller med. Jag gillar hammerfall och många andra powermetalband just för att de har självdistans.

Hades
2006-11-04, 11:01
Håller med. Jag gillar hammerfall och många andra powermetalband just för att de har självdistans.
Tobias Sammet i Edguy är nog experten. Man garvar läppen av sig när man ser dom live, just för att han håller på och driver med hela genren hela tiden.

Officer
2006-11-04, 11:53
Love Hammerfall! Grym musik. Självklart inte absoluta favoriter, men helt klart bra tunggung.

Jag har tagit en bärs ihop med Magnus Rosén (bassisten) på Kelly's en gång :D

http://www.radiomelodic.de/cdcover/Hammerfall-ChapterV.jpg

Jorgen
2006-11-04, 11:59
Gillar AP det så är det hårdrock.

Officer
2006-11-04, 12:00
Gillar AP det så är det hårdrock.



You know it :hbang:

Chandler
2006-11-04, 12:01
Gillade första skivan mycket, andra lite grann, sen blev jag less dem.

Samma här, även om den andra ännu är helt bra. Den första var verkligen lysande, speciellt på sin tid!

Jacksatan
2006-11-04, 12:11
Gillar AP det så är det hårdrock.

jaså, lilla gubben. Du låter som en 6åring för övrigt.

Jorgen
2006-11-04, 12:13
jaså, lilla gubben. Du låter som en 6åring för övrigt.
Tack. :)

AlexGBG
2006-11-04, 12:21
hammerfall har väldigt lite variation mellan sina låtar tycker jag.. många intron låter väldigt lika tycker jag.. dock länge sen jag lyssnade på dom nu

Arf Pingvin
2006-11-04, 12:49
Hammerfall låter som nåt jävla popband med distade gitarrer. Sen är sångaren fruktansvärt dålig också. En sann hårdrockare tycker INTE om hammerfall, för deras musik inbegriper inget av vad sann hårdrock är musikmässigt.

Vad bitter du låter. Tidiga hammerfall är riktigt bra, senare alster är mindre intressanta. En sann musikälskare skiter i fackindelning och lyssnar på det man tycker är bra.

ankan
2006-11-04, 13:26
Hammerfall *spy*
Darin är ju förbanna manligare.

Trance
2006-11-04, 13:35
Hammerfall *spy*
Darin är ju förbanna manligare.

Ja, för det måste ju vara det viktigaste. Heh, folk är så töntiga med att inte bara lyssna på viss musik utan även måste ha en tuff image också.

Fartman
2006-11-04, 13:37
Vad Jackflatan skrev skiter jag fullständigt i utan jag tycker helt enkelt att som suger stjärt.
+100

nemd
2006-11-04, 14:22
Ja, för det måste ju vara det viktigaste. Heh, folk är så töntiga med att inte bara lyssna på viss musik utan även måste ha en tuff image också.

+1

Jacksatan
2006-11-04, 15:14
Vad bitter du låter. Tidiga hammerfall är riktigt bra, senare alster är mindre intressanta. En sann musikälskare skiter i fackindelning och lyssnar på det man tycker är bra.

Jomen Hammerfall är ju inte bra, oavsett fackindelning. Jämför man med Sonata arctica och Edguy som får sägas ligga i samma fack så är de ljusår bättre. Jag blir uppriven och arg när folk tycker att Hammerfall är bra.

Pumpitup
2006-11-04, 15:17
Jag tyckte att hammerfall var asbra i mellanstadiet/högstadiet.

Men nu tycker jag bara att de låter som dagisrock på nå vis :)

Akilles
2006-11-04, 15:19
Ja, för det måste ju vara det viktigaste. Heh, folk är så töntiga med att inte bara lyssna på viss musik utan även måste ha en tuff image också.

Vad är det för fel med det?

Trance
2006-11-04, 15:25
Vad är det för fel med det?

Det är lika onödigt som när mamma bits under sex.

Akilles
2006-11-04, 15:55
Det är lika onödigt som när mamma bits under sex.

Nej det är jättenödvändigt med image, annars tror jag inte att typ alla människor över fem år skulle ha en. Bra för sammanhang, identitet och gruppgemenskap. Och en tuff image är väl knappast varken bättre eller sämre än någon annan image, som tex en mesig image. Möjligtvis bättre då, iom att den kanske hjälper en i vissa praktiska situationer (tex löneförhandlingar). Och dessutom låter musiken 100 ggr bättre om man verkligen kan förknippa sin personlighet med den.

Pudzianovski
2006-11-04, 17:32
Jag tycker en del band har grym image men låter för jävligt. Jag tycker en del band har kass image men låter förbannat bra. Jag lyssnar på många band som jag inte har en aning om vilken image de har. Sen fattar jag inte varför bandet blir bättre bara för att de sägs ha självdistans till sig själva. ÄR de bra så är de, oavsett om de har självdistans eller ej.

Jag tycker Hammerfall var ganska bra men just nu lyssnar jag sällan på dem. Jag gillar den första skivan bäst. Jocke Cans har dessutom gått musikutbildning för sin sång i USA för de som inte visste.:D

Metal_boy_
2006-11-04, 19:22
Jomen Hammerfall är ju inte bra, oavsett fackindelning. Jämför man med Sonata arctica och Edguy som får sägas ligga i samma fack så är de ljusår bättre. Jag blir uppriven och arg när folk tycker att Hammerfall är bra.
Om du tycker att sångaren i Edguy sjunger bättre än Joacim Cans, så vill jag beklaga ditt sinne för tondövhet.

heltzonicka
2006-11-04, 20:51
Ja och In Flames är det ända som går i högtalarna nu.

Synd bara att In flames har gått med i the unholy experience (tror det var någon sådan titel iaf) annars hade en polare med hans band fått agera förband till In flames på deras tour.

Ett smakprov från deras demo:
http://www.septima.nu/septima_-_my_end.mp3

Rätt schysst sound faktiskt.

oath5
2006-11-04, 21:44
Om du tycker att sångaren i Edguy sjunger bättre än Joacim Cans, så vill jag beklaga ditt sinne för tondövhet.

metalboy du är trummis va? :thumbup: Jag hoppas att du skämtade här

trummisar är tondöva

Metal_boy_
2006-11-04, 23:03
metalboy du är trummis va? :thumbup: Jag hoppas att du skämtade här

trummisar är tondöva


Är man tondöv för att man är trummis? Förklara lite mer?

blekfet2
2006-11-04, 23:19
takt & ton ditt jävla jon. :Virro

Hades
2006-11-04, 23:25
Om du tycker att sångaren i Edguy sjunger bättre än Joacim Cans, så vill jag beklaga ditt sinne för tondövhet.
Sammet har ljusår bättre röst än Cans. Mycket mer kraftfull och varierad. Tror han slår Cans på fingrarna vad gäller sångteknik också. Så jag hoppas också att du skämtade.

Metal_boy_
2006-11-04, 23:28
Sammet har ljusår bättre röst än Cans. Mycket mer kraftfull och varierad. Tror han slår Cans på fingrarna vad gäller sångteknik också. Så jag hoppas också att du skämtade.

Sa inte att han sjöng dåligt. Men han sjunger inte bättre.

Hades
2006-11-04, 23:30
Sa inte att han sjöng dåligt. Men han sjunger inte bättre.
Jag sa inte att du sa det. Jag tycker dock att Sammet sjunger väldigt mycket bättre (dessutom lika bra live som på skiva - vilket man inte kan säga om Cans). Jag har rätt till min åsikt!

Metal_boy_
2006-11-04, 23:34
Jag sa inte att du sa det. Jag tycker dock att Sammet sjunger väldigt mycket bättre. Jag har rätt till min åsikt!

Och jag har rätt till min. Jag tycker att det är mer att prestera sångmässigt, när man sjunger höga toner utan att det rasslar i stämbanden. Det upplever jag att det gör på din favorit och det är enligt mitt tycke en brist. Även om andra ser charmen i det och upplever det som unikt eller fan vet vad.

Dessutom så är Hammerfalls trummis ljusår bättre ;)

Hades
2006-11-04, 23:46
Och jag har rätt till min. Jag tycker att det är mer att prestera sångmässigt, när man sjunger höga toner utan att det rasslar i stämbanden. Det upplever jag att det gör på din favorit och det är enligt mitt tycke en brist. Även om andra ser charmen i det och upplever det som unikt eller fan vet vad.

Dessutom så är Hammerfalls trummis ljusår bättre ;)
Det är bland annat Cans gälla röst i de höga registren som gör att jag inte gillar honom jättemycket. Förstår inte alls vad du menar med att det rasslar i stämbanden, har lyssnat några låtar nu och det låter helt klockrent, även i falsetten.

Angående trummisen så har du säkert rätt, medlemmarna i Edguy kommer aldrig få några större utmärkelser för individuell skicklighet.

Ps. Har du missat "Jag har rätt till min åsikt"-skämtet? ;)

oath5
2006-11-05, 10:49
Och jag har rätt till min. Jag tycker att det är mer att prestera sångmässigt, när man sjunger höga toner utan att det rasslar i stämbanden. Det upplever jag att det gör på din favorit och det är enligt mitt tycke en brist. Även om andra ser charmen i det och upplever det som unikt eller fan vet vad.

Dessutom så är Hammerfalls trummis ljusår bättre ;)

Tobias Sammet använder sig av vibrato nästan hela tiden när han sjunger så det du tycker rasslar är förmodligen när hans röst svänger/svajar i de höga tonerna...Och det är ingen brist, snarare så finns det inte många som klarar av att göra detta.

Har du hört hur han lägger upp körer i Avantasia projektet? Det är så man får rysningar i hela kroppen.

angående att trummisar är tondöva, så var det ett skämt :)

bedlam
2006-11-05, 10:56
För mig känns Hammerfall, precis som Manowar lite som ett skämt. Det jag menar är att jag har väldigt svårt att ta dem på allvar i sina tajta läderbyxor och kastratsång. Trots detta tycker jag de kan vara helt ok ibland, har lyssnat på "The dragon lies bleeding" så många gånger att texten sitter i ryggmärgen vid det här laget :)
Men hursomhelst är Manowar betydligt bättre om man nu ska lyssna på kastratpowermetal :)
Carry on

Ironbabe
2006-11-05, 20:31
I like hammerfall :hbang:

Metal_boy_
2006-11-05, 20:32
I like hammerfall :hbang:


Bra, bra!! :)

Lelle Pelle
2006-11-05, 20:49
Hammerfall är musik för kungar. Den nya skivan är ju apbra! Threshold och Natural high går om och om igen i spellistan!:hbang:

grisbil3n
2006-11-05, 22:05
Hammerfall låter som nåt jävla popband med distade gitarrer. Sen är sångaren fruktansvärt dålig också. En sann hårdrockare tycker INTE om hammerfall, för deras musik inbegriper inget av vad sann hårdrock är musikmässigt.

Du tycker som jag *L* *S* *SkjAttAj*

grisbil3n
2006-11-05, 22:09
Jag blir genuint förbryllad när folk betraktar Hammerfall som något annat än ett jävla skämt, och nu är jag helt seriös.

Rock'nRoll
2006-11-06, 00:13
Jag blir genuint förbryllad när folk betraktar Hammerfall som något annat än ett jävla skämt, och nu är jag helt seriös.

Då är vi två då.. ;)

Whistler
2006-11-06, 00:28
Glory to the Brave var schyrre när man gick på högstadiet. Legacy of Kings var också schysst, men hade inte samma känsla. Därefter gick det bara utför. Templars of Steel är ett sånt där album som jag ångrar att jag har i min skivhylla.

Sonny
2006-11-06, 00:39
Då är vi två då.. ;)tre min kära maffia broder.

blekfet2
2006-11-06, 20:06
tre min kära maffia broder.
fyra, mina små buttpluggs.

edvin
2006-11-06, 20:26
Jag är beredd att joina ligan.

Cans är riktigt kass på att sjunga live. Bara lyssna på vilket P3 live med Hammerfall som helst.

Sedan jag såg Hammerfall inviga friidrotts em blev det ju inte bättre. Robert Kronberg (häcklöparen ni vet) sjöng, medan Cans mimade. Sedan satt Anders Johansson och försökte spela trummor men det är ju rätt svårt om det som man lägger mest fokus på att bita på trumstocken. Tycker det talar sitt egna språk.

Var detta kanske ett utrop av deras självdistans, eller ett rop på hjälp, det är frågan.