handdator

Visa fullständig version : Cheesecake i glas-enkelt, gott och rätt nyttigt!


Fed up
2006-11-03, 21:19
På min födelsedag fick vi cheesecake i ett glas serverat som efterrätt och det var så sjukt gott så jag försökte göra en kopia idag.

Det var sukt lätt att göra och blev mycket smaskigt.

Recept:
200 g philadelphia 7%
250 g lättkesella
1,5 florsocker (eller sötningsmedel eller nåt)
1 halv pressad citron
ett gäng lightdigestive fullkorns kex

Rör ihop allt utom kexen. Varva smeten och grovt smulade kex i ett glas, in i kylen ett par timmar och sen: Smaskens!

Den på resturangen var snäppet godare, men den var nog ingen light variant heller. Sen hade jag smulat kexen lite för mycket och kunde haft lite mer kex i. Nästa gång blir det perfekt.

Fed up
2006-11-03, 21:19
en bild till

blekfet2
2006-11-03, 21:21
1,5 florsocker (eller sötningsmedel eller nåt)
1.5 liter? :MrT:


verkar smaskigt iaf!

Fed up
2006-11-03, 21:22
1,5 florsocker (eller sötningsmedel eller nåt)
1.5 liter? :MrT:


verkar smaskigt iaf!

haha, 1,5 DL ska det såklart stå. Hann inte edita! Attans!

blekfet2
2006-11-03, 21:23
haha, 1,5 DL ska det såklart stå. Hann inte edita! Attans!
rackarns, så då slösade jag så mycket i onödan? :D

Fed up
2006-11-03, 21:24
rackarns, så då slösade jag så mycket i onödan? :D

Ah, det kan väl aldrig bli för sött? :Virro

blekfet2
2006-11-03, 21:32
Ah, det kan väl aldrig bli för sött? :Virro


Nu syftade du på mig va? :D

Fed up
2006-11-03, 21:35
Nu syftade du på mig va? :D

eeeeeeh....ja precis.

blekfet2
2006-11-03, 21:36
eeeeeeh....ja precis.


Såklart du gjorde, för jag är verkligen lika söt som en okammad armhåla.

Rozzo
2006-11-09, 10:10
Ser sjukt gott ut, påminner lite om ett recept på Arlas' hemsida...men då var det frusna hallon i - oxå grymt gott :thumbup:

Doctor Snuggles
2006-11-09, 11:29
Såklart du gjorde, för jag är verkligen lika söt som en okammad armhåla.

Till skillnad från en kammad, som är mycket sötare?

Cheezecake är så jävla gott... måste pröva receptas.

Pata
2006-11-09, 18:12
Jaha, nu står dom i kylen och ska avnjutas efter middag med flickvännen och två kompisar. Blir dom inte nöjda med desserten kommer jag efter dig Fed up!!
Tycker dom däremot att det var gott kan du räkna dig som under mitt beskydd, vilket vanligtvis inte är gratis...;)

http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/d/d7/180px-Brando_as_don_corleone.jpg.png

Fed up
2006-11-09, 19:22
Jaha, nu står dom i kylen och ska avnjutas efter middag med flickvännen och två kompisar. Blir dom inte nöjda med desserten kommer jag efter dig Fed up!!
Tycker dom däremot att det var gott kan du räkna dig som under mitt beskydd, vilket vanligtvis inte är gratis...;)

http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/d/d7/180px-Brando_as_don_corleone.jpg.png

Du, det är ju jag som är gudfadern, bildbevis nedan. :D


(ok då, hoppas de gillar det! Gör de inte det har du gjort fel!)

Pata
2006-11-09, 20:12
Ok, du slipper ett hästhuvud i sängen när du vaknar... det var gott!
Undrar om man kan göra ett glasyrtäcke av floursocker och citron (med nedblandade citronskalsbitar) att hälla på toppen? Tror det skulle funka ...

Fed up
2006-11-09, 20:13
Ok, du slipper ett hästhuvud i sängen när du vaknar... det var gott!
Undrar om man kan göra ett glasyrtäcke av floursocker och citron (med nedblandade citronskalsbitar) att hälla på toppen? Tror det skulle funka ...

ja man kan ju ha citronskal i också, men jag gillar inte det, därför struntade jag i det. hallon som nämndes ovan dock, tror jag skulle bli super i.

ramagoen
2006-11-11, 18:16
detta var svingott. :) tack för tipset!

izza
2006-11-20, 20:02
Nu fick inte jag till en så bra bild, valde lite dumt glas för bra bilder. Men gott var det!
Jag använde mig av Philadelhia light 12 % och tog ca 1 dl florsocker. Sedan varvade jag röran med bitar av digestive fullkorn och överst har jag hällt en sås av mixade jordgubbar, utan socker i (endast upptinade frysta jordgubbar, mixas). Gott och lite syrligt! Passade jättebra ihop!

izza
2006-11-20, 20:02
Typiskt mig att glömma bilden dessutom!

heraso
2006-11-20, 21:26
Hur många portioner räcker receptet till, och vad är det röda i glasen? Mixade jordgubbar? Hallon? Vinbär? Lingon?

*vill också vara duktig i köket**whistle*

izza
2006-11-21, 10:51
Hur många portioner räcker receptet till, och vad är det röda i glasen? Mixade jordgubbar? Hallon? Vinbär? Lingon?

*vill också vara duktig i köket**whistle*


"Sedan varvade jag röran med bitar av digestive fullkorn och överst har jag hällt en sås av mixade jordgubbar, utan socker i (endast upptinade frysta jordgubbar, mixas). Gott och lite syrligt! Passade jättebra ihop!"

:D

Jag gjorde tre portioner (inte så stora) och sen blev det minst lika mycket över som jag slängde.

Pata
2006-11-29, 10:56
Jag har bjudit på detta ett par gånger nu och blivit attackerad av receptförfrågningar. Starkt jobbat Fed up! :thumbup:

Fed up
2006-11-29, 11:16
"Sedan varvade jag röran med bitar av digestive fullkorn och överst har jag hällt en sås av mixade jordgubbar, utan socker i (endast upptinade frysta jordgubbar, mixas). Gott och lite syrligt! Passade jättebra ihop!"

:D

Jag gjorde tre portioner (inte så stora) och sen blev det minst lika mycket över som jag slängde.

Slängde? HÄDARE!!!

Pata: Du skulle aldrig göra så, eller hur!? :D

:thumbup:

Fed up
2006-11-29, 11:17
Hur många portioner räcker receptet till, och vad är det röda i glasen? Mixade jordgubbar? Hallon? Vinbär? Lingon?

*vill också vara duktig i köket**whistle*

Mitt recept på första sidan blev 2 portioner, men då är de rejält tilltagna.

Pata
2006-11-29, 12:57
Slängde? HÄDARE!!!

Pata: Du skulle aldrig göra så, eller hur!? :D

:thumbup:

Slänga mat?! Det är ju katabolt för faen!*grr27*

izza
2006-11-29, 15:20
Haha, nåja, det är bara jag i familjen som är intresserad av sådana hära efterrätter, men jag tog med en portion till farfar, som tock har lite problem med diabetes, så det blev inte så stor portion.

Ja jag hädar....

Fed up
2006-11-29, 15:24
Haha, nåja, det är bara jag i familjen som är intresserad av sådana hära efterrätter, men jag tog med en portion till farfar, som tock har lite problem med diabetes, så det blev inte så stor portion.

Ja jag hädar....

Vad ha du för galen familj egentligen?:confused:

izza
2006-11-29, 15:37
Vad ha du för galen familj egentligen?:confused:

Haha, min sambo tycker inte om konstiga saker så som kesella och philadelphia ;)