handdator

Visa fullständig version : SL for dummies


Kurash
2006-11-03, 21:12
Fick mersmak av kolo-serien och vill givetvis prestera bättre nästa gång. Hur ska man gå tillväga som total nybörjare? Tänkte börja med att SL-anpassa min 4-split. Ha 2 stycken böj/mark-pass i veckan, det ena med fokus på mark och det andra på böj. Den sekundära övningen blir då teknikträning på lättare vikter. Dessa blir på måndagar och torsdagar.
Sen har jag 2 bänkdagar, tisdag och lördag. På tisdagar blir det tunga bänkar och hantelpressar. På lördagarna har jag mer fokus på axlar och triceps, så då blir det lockouts, smalbänk, militärpressar o dyl. Poängen är att bli bättre på SL-momenten utan att för den sakens skull lägga om schemat totalt.
Bör man köra många set/reps på lägre vikter för att få in teknik eller försöka överbelasta för att få viktvana? I mitt upplägg försöker jag med bägge delarna.
Mina största problem är dåligt tryck i bottenläget i knäböj och taskig avslutning på marklyften. Bänkpress har jag kört ett tag, så det känns förhållandevis stabilt.
Sista frågan: När är det dags att skaffa bälte?

Börje H
2006-11-03, 21:25
Fick mersmak av kolo-serien och vill givetvis prestera bättre nästa gång. Hur ska man gå tillväga som total nybörjare?

Sista frågan: När är det dags att skaffa bälte?
Kika in på det SL-journaler som finns; Timme´s, Bubbe´s, , OlofW´s, Pahkama´s, Big L´s mfl. Kika även på en av de bästa trådarna som finns på hela kolozzeum:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=75392

När du skall skaffa bälte? Med en endaste gång!!