handdator

Visa fullständig version : Telefonrädsla


Loke
2006-11-03, 18:46
Hej kollo, jag har ett problem...

Jag håller på och söker jobb, och då måste man ringa en hel del, och ibland blir man även uppringd. Problemet är att jag inte gillar att prata i telefon. Eller snarare, jag har inget emot att prata i telefon, men jag gillar inte att svara när okända nummer ringer, och jag gillar inte att ringa folk som jag inte känner väl. Jag är inte alls blyg i övrigt, älskar att prata inför publik och så, men just att ringa folk är jobbigt som satan...

Någon annan här som har de här problemen? Någon som har nån ide vad man ska göra åt dem?

L-Sami
2006-11-03, 18:48
Försök kom över rädslan, det gör inget om man säger fel saker. Prata lugnt och sansad bara så går det bra.

Loke
2006-11-03, 19:01
När jag väl har lyft på luren och så är det inga problem, det jobbiga är att göra det *screwy*

Drfg
2006-11-03, 19:29
När jag väl har lyft på luren och så är det inga problem, det jobbiga är att göra det *screwy*

Haha är likadan, jobbigt som fan är det.

Har inget tips på vad man kan göra åt det, är väl bara att säga åt sig själv att ringa iaf antar jag =)

Challenge
2006-11-03, 19:33
Skriv upp ett råmanus och tänk ut de frågor som skulle kunna vara knepiga att svara på. Förbered dig helt enkelt. Kan väl i och för sig vara lite svårare om man blir uppringd, men gäller det jobb har man väl ändå en aning om vad de kan tänkas ställa för frågor.

Mina tips, lycka till med jobben :thumbup:

Tolkia
2006-11-03, 20:22
Det är inte så ovanligt; blir bättre med övning för de flesta, även om vägen dit inte är så behaglig.

nemd
2006-11-03, 21:06
Aight samma här, fast jag hatar verkligen snacket i telen. Kan t.om banga för släktingar. Not så godt.

Ryska_raketen
2006-11-03, 22:11
Tänk så här när du lyfter luren. Jag ser inte honom/henne, hon/han ser inte mig, svårare än så är det inte :)

Lövbiffen
2006-11-03, 22:32
Hej kollo, jag har ett problem...

Jag håller på och söker jobb, och då måste man ringa en hel del, och ibland blir man även uppringd. Problemet är att jag inte gillar att prata i telefon. Eller snarare, jag har inget emot att prata i telefon, men jag gillar inte att svara när okända nummer ringer, och jag gillar inte att ringa folk som jag inte känner väl. Jag är inte alls blyg i övrigt, älskar att prata inför publik och så, men just att ringa folk är jobbigt som satan...

Någon annan här som har de här problemen? Någon som har nån ide vad man ska göra åt dem?


Jag har alltid haft telefonrädsla och varti allmänt kass på att prata i telefon. Nu jobbar jag däremot på ett callcenter i sthlm och har blivit mycket bättre :)
Det gällde bara att ta tjuren i hornen:whipped:

Krille 87
2006-11-03, 22:44
Hej kollo, jag har ett problem...

Jag håller på och söker jobb, och då måste man ringa en hel del, och ibland blir man även uppringd. Problemet är att jag inte gillar att prata i telefon. Eller snarare, jag har inget emot att prata i telefon, men jag gillar inte att svara när okända nummer ringer, och jag gillar inte att ringa folk som jag inte känner väl. Jag är inte alls blyg i övrigt, älskar att prata inför publik och så, men just att ringa folk är jobbigt som satan...

Någon annan här som har de här problemen? Någon som har nån ide vad man ska göra åt dem?

De e som de andra säger, övning ger färdighet, men försök gör det så spontant som möjligt, kolla inte vem som ringer utan bara gör det!! :thumbup:

Loke
2006-11-04, 00:00
Tack för tipsen :)

Egentligen är det nog bra att jag tvingas ringa en del nu, då tvingar jag kanske bort den här känslan.

Sofia4_4
2006-11-04, 00:17
Jag är exakt likadan! Jag hatar att prata i telefon. Ibland när det ringer svara jag inte ens.
Jag har inte hittat nåt bra sätt att komma över det. Men ibland är det nödvändigt så det är bara att intala sigsjälv att det är över om max 5 min och ringa...

Ame
2006-11-04, 00:58
Har samma problem. Fast bara när jag ringer upp, har inga poblem med att svara.
Skitjobbigt under gymnasiet då man var tvungen att ringa ibland för att göra intervjuer och shit...

Har väl inte kommit över det ännu egentligen, försöker alltid hitta sätt att undvika att behöva ringa någon jag inte känner väl men gör det iaf om jag evrkligen måste...

Klenis
2006-11-04, 01:07
Jag har också telefonrädsla... Dock inte som du, atta vara rädd för att svara. Haha xD Jag hatar när man ringer, och det låter piiip............. piiip..... man blir så nervös. har skjutit på ett samtal till tandläkaren i 3 veckor nu

raZmus
2006-11-04, 01:31
Jag har verkligen svårt att förstå telefonrädsla. Jag försöker men kan inte fatta riktigt. Försöker inte håna er nu, jag har bara svårt att sätta mig in i situationen. Och då brukar jag ändå ha en ganska väl utvecklad empatiskt förmåga. :)

Tigerkotten
2006-11-04, 01:34
Jag AVSKYR att ringa folk med, var mycke värre förr dock. Men det känns som jag stör på något sätt, och detta kan gälla mot kompisar med.

Är inte bra alls på hör av mig till folk om man säger så.

Sebbe_H
2006-11-04, 02:00
Folk jag känner är det lugnt med, men hatar att ringa personer, typ boka saker osv, vet inte varför men jag blir nervig på nått sätt.

Metal_boy_
2006-11-04, 02:04
Kom på en sak du undrar efter, så ringer du runt lite olika firmor och frågar om den saken. Sen hittar du på nån ny sak och ringer runt igen. Sen lär du vara uppvärmd och känna dig lite mer varm i kläderna :)

Sofia4_4
2006-11-04, 11:35
Jag har verkligen svårt att förstå telefonrädsla. Jag försöker men kan inte fatta riktigt. Försöker inte håna er nu, jag har bara svårt att sätta mig in i situationen. Och då brukar jag ändå ha en ganska väl utvecklad empatiskt förmåga. :)

Jag har också svårt att förstå det. Jag ingen blyg person så att säga och har ingen problem att prata framför stor folk massa, men ringer det, eller behöver jag ringa, då får jag panik. Oftast svarar jag inte i telefon eller låter killen svara och jag mejlar istället för att ringa.
Jag har försökt analisera det här och kom på att en stor del av vad det kan bero på är att jag klarar inte tom prat i början och slutet av ett samtal - det att man måste presentera sig och så, och sen avsluta med nåt "ja, vi hörs" eller trevligt att pratas vid, eller vi måste träffas nån gång...Jag är aldrig riktigt säker om jag menar allt det där och jag vill ju inte ljuga.
Men det finns andra anledningar som jag inte kan förklara än.

Slartibartfast
2006-11-04, 11:40
jag hatar att prata med folk i telefon. Cyklar hellre 10 km för att prata med nån personligen.

PingvinFlickan
2006-11-04, 12:13
Jag gillar heller inte att svara i telefon. Oftast gör jag det inte. Har börjat fundera på om det kan vara någon slags social fobi?

Axel2
2006-11-04, 12:21
Jag hatar att beställa saker som taxi o pizza o sånt..

christian
2006-11-04, 12:35
Istället för att åka runt och leta upp folk jag vill prata med eller kanske vänta tills de kommer till mig, använder jag telefonen. Ett ypperligt verktyg.

PingvinFlickan
2006-11-04, 14:11
Sms är ofta lindrigare, i de fall det funkar

Tigerkotten
2006-11-04, 15:09
Sms är ofta lindrigare, i de fall det funkar

Jo, men då måste personen skriva tebax om man ska få något svar. Plus att sms är lite mesigt.. :) Sedan undrar man varför personen inte skriver tebax etc :D

NiXPhoenix
2006-11-04, 15:17
Jag har också telefonrädsla... Dock inte som du, atta vara rädd för att svara. Haha xD Jag hatar när man ringer, och det låter piiip............. piiip..... man blir så nervös. har skjutit på ett samtal till tandläkaren i 3 veckor nu



Gå dit istället och boka tid istället.
Jag har ofta problem med att ringa samtal, svara är däremot helt lugnt. Då är det den som ringer som ska stå för pratet i första hand.

Kommer ihåg förr när man ringde till olika kompisar, var ofta nervös för om nån förälder skulle svara, de var ofta jobbiga att prata med. Även om det enda man egentligen sa var vem man var och sen frågade om personen var hemma. Speciellt min gamla bästa kompis farsa, han och jag har aldrig riktigt kommit överens. Han försöker tom undvika att heja när man möter honom nu mer. Vad har jag gjort honom liksom??

Loke
2006-11-04, 15:20
Gå dit istället och boka tid istället.
Jag har ofta problem med att ringa samtal, svara är däremot helt lugnt. Då är det den som ringer som ska stå för pratet i första hand.

Kommer ihåg förr när man ringde till olika kompisar, var ofta nervös för om nån förälder skulle svara, de var ofta jobbiga att prata med. Även om det enda man egentligen sa var vem man var och sen frågade om personen var hemma.

Det där kan jag känna igen mig i, men det har jag faktiskt blivit av med, i stort sett. Jag har lärt mig att ha en mer avslappnad hållning till mina kompisars familjer. Dom känner man ju ändå i viss mån.

Vastrix
2006-11-04, 15:40
Jag har försökt analisera det här och kom på att en stor del av vad det kan bero på är att jag klarar inte tom prat i början och slutet av ett samtal - det att man måste presentera sig och så, och sen avsluta med nåt "ja, vi hörs" eller trevligt att pratas vid, eller vi måste träffas nån gång...Jag är aldrig riktigt säker om jag menar allt det där och jag vill ju inte ljuga.
Men det finns andra anledningar som jag inte kan förklara än.

Lite roligt var det...
Verkar vara rätt många som inte gillar att prata i telefon. Jag var likadan själv innan, men tog ett extra jobb där jag var tvungen att konstant prata i telefon och det hjälpte mycket.

/V.

Yes
2006-11-04, 15:54
Jag har också problem med telefoner. :D

Fast det är ju bara ta kontroll över samtalet...

Math
2006-11-04, 15:58
Hej kollo, jag har ett problem...

Jag håller på och söker jobb, och då måste man ringa en hel del, och ibland blir man även uppringd. Problemet är att jag inte gillar att prata i telefon. Eller snarare, jag har inget emot att prata i telefon, men jag gillar inte att svara när okända nummer ringer, och jag gillar inte att ringa folk som jag inte känner väl. Jag är inte alls blyg i övrigt, älskar att prata inför publik och så, men just att ringa folk är jobbigt som satan...

Någon annan här som har de här problemen? Någon som har nån ide vad man ska göra åt dem?

Om dom annonserar ut att dom behöver folk och att man ska ringa så kan du ju tänka att dom vill att du ska ringa och att dom är beredda på att folk ringer. Det brukar hjälpa för mig. Annars så gillar jag inte heller att ringa till folk, känns typ som man stör *screwy* .

Robbin
2006-11-04, 16:37
Gillar inte heller att prata i telefon. Kan skjuta upp samtal som man måste ringa flera dagar/veckor och ibland blir dem inte alls av. Vet inte vad det är jag är rädd för egentligen, att man inte vet vad man ska säga kanske? Det är jobbigt att det känns som att man måste prata hela tiden i telefon också, när man träffar någon personligen så gör det ju inget om det är tyst ett tag men i telefonen blir det pinsamt.

bedlam
2006-11-04, 19:47
haha, även jag lider av detta problem, jag drar mig in i det längsta att ringa halv/okända människor.
Detta problem försvann dock under den tid jag jobbade som intervjuare på Gallup :)

Nilsjohan
2006-11-04, 20:04
Jag har välldigt svårt för att känna ditt problem