handdator

Visa fullständig version : Shanghai och Kina på Lördag


raZmus
2006-11-03, 00:25
Halloj,


Åker till Kina på lördag. Kommer hålla till i Shanghai och Suzhou. Tänkte bara höra om det finns några som varit där eller kanske till och med bott där ett tag? Skulle uppskatta lite tips kring vad man inte får missa :)


Fire away Kolo!

Nilsjohan
2006-11-03, 00:26
fyra små rätter skall tydligen vara helt grymmmt

Prankie
2006-11-03, 00:32
Fyra små rätter är nånting som bara existerar i Sverige. :D

LarsK
2006-11-03, 00:46
Åk snabbtåget i Shanghai, snabbast i världen? 500km/h ungefär. Tyvärr går det till ingenstans just nu,området där det stannar är under uppbyggnad. Vad jag hört.....

Empe
2006-11-03, 02:35
Du kan hälsa till min gamla brevkompis från mig om du ska till Shanghai.

Tomten
2006-11-03, 03:36
Fyra små rätter är nånting som bara existerar i Sverige. :D

Fast fyra små hundar går det nog att få. :thumbup:

raZmus
2006-11-04, 08:03
Många bra tips... hmpf :D


Snabbtåget ska jag åka dock!

ManuelIT
2006-11-04, 08:14
marknaden i shanghai! :laugh: "DVD? DVD? DVD? CD? DVD? SEX DVD?"

går att hitta massor med filmer, spel, spelkonsoler, rolex, kläder osv. alla på marknaden säljer samma saker med så det går att pruta sjukt mycket... när du prutat så lågt att du inte trodde det var möjligt, så pruta ännu mer, för det går! ibland kan det vara kul att shoppa bara för att få pruta, det är så skrattretande. runt omrking på marknaden kommer folk springa fram och fråga om du vill köpa saker... ignorera bara dom. jag råka göra misstaget att jag sa "later" en gång, ett par minuter senare hade det bokstavligt talat samlats en hel flock med små asiater omkring oss som drog i oss och ville sälja oss skit, var nästan skrämmande

MacLeod
2006-11-04, 12:14
Köp Lonely planets nya guide, den som kom ut 2006. Den var helt oumbärlig att ha där nere. Tåget går inte i över 500 km/h under alla avgångar, se till att kolla när dom kör på max, annars halverar dom hastigheten o då är det roligare med en taxi.
F.ö, ta just taxi vart du än ska. 11 kronor i grundtariff, o då kan du åka hur långt som helst.

Kwon
2006-11-04, 12:20
Hur länge skall du vara där Raz?

Tyvärr var jag bara i Peking (nattklubbar o kinesiska muren), Xi'an (terracotta warriors och grymt bra mat, allt gjort av lammkött), ZhengZhou och kutade runt i Henan-bergen på Mount Song.

MacLeod
2006-11-04, 12:32
Det finns en gratistidning som heter Shanghai News, på engelska som ger dig info om saker som händer varje dag. Dom bästa klubbarna annonserar i deras bilagor osv. Klubbscenen är en av dom bästa i världen just nu, alla stora namn åker dit och spelar.

raZmus
2006-12-18, 16:22
Jag var tyvärr bara där i åtta dagar, så jag hann inte med alls så mycket som jag hade önskat.

Det var dock grymt häftigt och jag kommer säkerligen att återvända.

Taxi åkte jag som en galning, hyrde faktiskt en i 12 timmar en dag - haha :) Det kostade mer än 11 kronor dock. Snabbtåget åkte inte full speed när vi var där tyvärr.


Vilka ärenden har du varit i i Kina MacLeod? Jobb eller semester?

MacLeod
2006-12-18, 17:08
Jag var tyvärr bara där i åtta dagar, så jag hann inte med alls så mycket som jag hade önskat.

Det var dock grymt häftigt och jag kommer säkerligen att återvända.

Taxi åkte jag som en galning, hyrde faktiskt en i 12 timmar en dag - haha :) Det kostade mer än 11 kronor dock. Snabbtåget åkte inte full speed när vi var där tyvärr.


Vilka ärenden har du varit i i Kina MacLeod? Jobb eller semester?


Jag kallade det för rekreationsresa. Jag funderar på att dra till Kuala Lampur, det verkar nästan likadant, fast närmare paradisstränder och djungel. Plus att stan är renare. Men Shanghai är grymt, finns ingen stad som växer mer just nu i Världen. Enligt svenska exportrådet etablerar sig 5 svenska företag där nere i veckan numera. Och det bara i Shanghai.
Shangahi suprise.

Angel
2006-12-18, 17:14
kan du köpa en billig gucciväska till mig då?

PowPow
2006-12-18, 17:34
fyra små rätter skall tydligen vara helt grymmmt

:laugh: :laugh:

Thorwaldsson
2006-12-18, 18:15
kan du köpa en billig gucciväska till mig då?

Han har redan varit där :smash:

Angel
2006-12-18, 18:45
Han har redan varit där :smash:


Det va väldigt dåligt av han!

raZmus
2006-12-19, 16:08
Haha, jag köpte flera väskor, fast ingen till dig ;)

PowPow
2006-12-19, 16:09
hur var det razmus? Många kineser va?

raZmus
2006-12-19, 16:10
Jag kallade det för rekreationsresa. Jag funderar på att dra till Kuala Lampur, det verkar nästan likadant, fast närmare paradisstränder och djungel. Plus att stan är renare. Men Shanghai är grymt, finns ingen stad som växer mer just nu i Världen. Enligt svenska exportrådet etablerar sig 5 svenska företag där nere i veckan numera. Och det bara i Shanghai.
Shangahi suprise.

Ja, det är sjukt. Var ju i Suzhou också som är, eller i alla fall var den mest expansiva industriregionen i världen för något år sedan.

En polare kom tillbaka från Hong Kong, Peking och Filipinerna nu i dagarna. För stränder osv. menade han att Filipinerna var mycket bättre än exempelvis Thailand.

Jag skulle gärna testa att åka till Hainan, som kallas Kinas Hawaii.

Beroende på hur det blir med jobbkontrakt nu vid nyår, så kanske jag far iväg en runda igen. I like!

MacLeod
2006-12-19, 21:45
Ja, det är sjukt. Var ju i Suzhou också som är, eller i alla fall var den mest expansiva industriregionen i världen för något år sedan.

En polare kom tillbaka från Hong Kong, Peking och Filipinerna nu i dagarna. För stränder osv. menade han att Filipinerna var mycket bättre än exempelvis Thailand.

Jag skulle gärna testa att åka till Hainan, som kallas Kinas Hawaii.

Beroende på hur det blir med jobbkontrakt nu vid nyår, så kanske jag far iväg en runda igen. I like!


Har läst på lite om Hainan, men det känns lite förorenat och smutsigt där.
Dom har ju fan ingen koll på hur man underhåller det dom har.
Tror helt enkelt att man får trängas med en jävla massa kinesiska bönder om precis allt som finns på plats, plus deras otrevliga sätt att ta sig fram.
Tydligen väldigt vanligt att Kineser ser havet för första gången i sitt liv där.

Angel
2006-12-19, 21:59
Haha, jag köpte flera väskor, fast ingen till dig ;)


No Gucci?

raZmus
2006-12-20, 13:14
Har läst på lite om Hainan, men det känns lite förorenat och smutsigt där.
Dom har ju fan ingen koll på hur man underhåller det dom har.
Tror helt enkelt att man får trängas med en jävla massa kinesiska bönder om precis allt som finns på plats, plus deras otrevliga sätt att ta sig fram.
Tydligen väldigt vanligt att Kineser ser havet för första gången i sitt liv där.

Låter ju iofs inte särskilt trevligt :)

raZmus
2006-12-20, 13:18
No Gucci?

Fendi, Armani, Laboss, LV och en till som jag inte kommer på nu :(