handdator

Visa fullständig version : Känner inget


Klenis
2006-11-02, 22:57
Jag känner INGENTING i brösten när jag kör bänkpress, jag blir bara trött i armarna... Känner ni något i brösten? Gör jag fel?

Samma sak med sittande rodd eller vad det nu heter. Känner inget i rygg, bara i armarna.

larre
2006-11-02, 22:57
Hur brett håller du?

Gpajpen
2006-11-02, 23:00
kedjan är bara så stark som sin svagaste länk.
och som svar på din fråga, ja jag känner i bröstet och ryggen vid övningar för dom muskelgrupperna. fel är möjligt att du gör. hur gör du?

Klenis
2006-11-02, 23:01
uhmm... på stången där det är "suddigt/rutigt" finns en smal rand som inte är "suddig". Där har jag fått lära mig att man ska ha ringfingret. Så det blir väl.... 80-90 cm?

regus
2006-11-02, 23:02
I bänkpressen: har du testat att sänka ner axlarna och bröstat ut mer?

Klenis
2006-11-02, 23:03
Regus.... ska prova ;)

En sak till.... ska man lyfta upp nedre delen av ryggen i bänkpress? Alltså så man svankar? Fick höra det av en kille på gymmet, men det känns fel.

larre
2006-11-02, 23:14
Regus.... ska prova ;)

En sak till.... ska man lyfta upp nedre delen av ryggen i bänkpress? Alltså så man svankar? Fick höra det av en kille på gymmet, men det känns fel.
Det gör jag. Men bara lite.

Jag håller ganska brett i bänk och skjuter ihop skulderbladen och jag tycker jag får bra kontakt. Stjärten har jag fastantsad i bänken.

regus
2006-11-02, 23:16
En sak till.... ska man lyfta upp nedre delen av ryggen i bänkpress? Alltså så man svankar? Fick höra det av en kille på gymmet, men det känns fel.

ska och ska, många gör det för man får upp mer vikt då, men känns det inte bra och du inte tycker vikten i bänkpress är viktig.
Finns det nog ingen speciell anledning att svanka skulle jag tro.

Tricklev
2006-11-02, 23:28
Detta trådnamnet skulle kunna vara namnet på min flickvännsdagbok.

Angående svank så är det något styrkelyftare gör för att få mindre lyftväg, så dom kan använda tyngre vikter. Ibörjan när man lär in svanken får man nästan räkna med att sänka vikter, då många får det lite vingligt och har det svårt att inte trycka upp röven.

För en som inte är ute efter att tävla/träna styrkelyft ser jag ingen större poäng med att svanka, det borde knappast hjälpa muskelbyggande.

Yip_man
2006-11-03, 09:20
Så många svar och inte en ända har tipsat om att se till att hålla ut armbågarna från kroppen. Överarmarna ska följa stången så gott det går, går ända ner till bröstet, när du pressar upp försök hålla en liten press som att du försöker pressa ihop armarna. Viktigast av allt somsagt överarmarna ska förlja stången.

LarsK
2006-11-03, 09:58
Regus.... ska prova ;)

En sak till.... ska man lyfta upp nedre delen av ryggen i bänkpress? Alltså så man svankar? Fick höra det av en kille på gymmet, men det känns fel.
Svanka JA, rövbänka NEJ. Men det beror på om man har långa armar eller ej så man måste ha en kortare bana för stången. En rullad handduk på bröstet är bättre, så du vet när stången är längst nere och ska upp igen. Men det är ingen lag att man ska göra så. Gör som du känner är bäst.

L-Sami
2006-11-03, 10:21
Jag tror att du kör för tungt med fel teknik. Bakhuvet, skulderbladen och röven på bänken, resten av kroppen ska inte röra den. Upp med bröstet.

pragmatist
2006-11-03, 10:27
Det finns ingen lag som säger att man måste köra just bänkpress eller att bänkpress är en oundgänglig övning för att bygga muskler och att den är bäst för alla. Om du verkligen inte får till det i bänk så skit i den övningen, kör hantelpressar istället som ofta är betydligt lättare att "pricka rätt" med om man har det problem som du beskriver.

Timme
2006-11-03, 10:36
Jag tror att du kör för tungt med fel teknik. Bakhuvet, skulderbladen och röven på bänken, resten av kroppen ska inte röra den. Upp med bröstet.

För tungt kör man i bänk när man inte kan få upp stången. Tycker jag :)

L-Sami
2006-11-03, 10:37
För tungt kör man i bänk när man inte kan få upp stången. Tycker jag :)

Det är nog förklaringen då till mina små armar :em:

Timme
2006-11-03, 11:31
Det är nog förklaringen då till mina små armar :em:

Jasså? okej, visserligen så jobbar triceps en del i bänk men nu är jag inte riktigt med :)

Men det där med rätt teknik är jag helt med på. Det är ett måste!

L-Sami
2006-11-03, 11:44
Jasså? okej, visserligen så jobbar triceps en del i bänk men nu är jag inte riktigt med :)

Men det där med rätt teknik är jag helt med på. Det är ett måste!

Jag lyfter med huvet du vet ;) hehe nerå, jag menade bara att om man kör alltför tungt så jobbar armarna och axlarnas mer än vad bröstet gör i bänkpress.

mini
2006-11-03, 11:53
Jag kan också tycka att det är svårt att "känna" bröstet när jag bänkar. Hur många reps kör du på? Hur länge har du tränat?
Jag bytte bänken mot hantelpress under en lång tid. Inte lika lätt att skryta om, men gav mer för utvecklingen.

Klenis
2006-11-03, 12:51
mini: har tränat en månad exakt idag. Började den 3:e oktober... Kör 3*12, följer de här nybörjarprogrammen. Hantelspress ska jag börja köra med nu, men mot slutet är det så satans svårt o hålla balansen :S

Tricklev
2006-11-03, 12:53
Så många svar och inte en ända har tipsat om att se till att hålla ut armbågarna från kroppen. Överarmarna ska följa stången så gott det går, går ända ner till bröstet, när du pressar upp försök hålla en liten press som att du försöker pressa ihop armarna. Viktigast av allt somsagt överarmarna ska förlja stången.

Att hålla överarmarna 90grader rakt ut ifrån kroppen är direkt farligt för axlarna.

Trance
2006-11-03, 12:54
mini: har tränat en månad exakt idag. Började den 3:e oktober... Kör 3*12, följer de här nybörjarprogrammen. Hantelspress ska jag börja köra med nu, men mot slutet är det så satans svårt o hålla balansen :S

Väldigt svårt att känna kontakt i början, dina muskler är ganska ojämt starka oftast.

130kg finsk sisu
2006-11-03, 17:16
Otroligt! Äntligen som förstått att man bänkpress är en övning där bröst,axlar och armar och till viss mån övre rygg jobbar ganska "jämnbördigt". Härligt!!! JAg är rörd till tårar...*cry*
:hbang: :hbang: :laugh:

LarsK
2006-11-04, 01:29
tricklev; 90 grader är OK, men går man under parallelt är det inte bra för axlarna.

Challenge
2006-11-04, 10:16
mini: har tränat en månad exakt idag. Började den 3:e oktober... Kör 3*12, följer de här nybörjarprogrammen. Hantelspress ska jag börja köra med nu, men mot slutet är det så satans svårt o hålla balansen :S
Har du bara tränat en månad är det nog inte så konstigt att det blir lite svajigt, bänkpress kopplar in många muskler. Kör på hantelpressen istället, personligen gillar jag den mycket bättre än bänkpress, kör några gånger lätt i början så att du får in tekniken, i början känns det obalanserat men det kommer fort!

mini
2006-11-04, 12:32
Jag tror inte det spelar så stor roll vilken övning du väljer. En månad är såpass kort träningsperiod att det fortfarande är jättesvårt att jobba rätt. Tränar du tillsammans med någon som tränat längre och kan hjälpa dig med utförandet? Jag tycker du ska köra ett tag till på ganska lätta vikter, lära dig hur du ska lyfta korrekt så du inte skadar dig och får ut det mesta av din träning. Börja inte fundera på brygga och annat än. Kör bara på med stång eller hantlar och hitta stabiliteten. Det kommer.

Jay-Z
2006-11-04, 12:41
Att hålla överarmarna 90grader rakt ut ifrån kroppen är direkt farligt för axlarna.

Varför då?

Jacksatan
2006-11-04, 13:30
Det här har bara att göra med att du inte är van övningen. Träna på nåra månader så kommer du garanterat få bättre teknik så du kan trycka upp bröstet mer +att du kommer känna mer vart övningarna tar. Jag minns att jag inte heller kände nåt i bröst när jag körde bänk i början, men det kommer med tiden. Bara köra på.

Jay-Z
2006-11-04, 17:57
Varför då?

Bump.

emil123
2006-11-04, 18:04
Någon kan ha skrivit detta men jag orkar inte läsa alla.


Istället för att ta ner stången så du får den under brösten (mot magen)
så tar du istället den ovanför brösten ungefär (mot skallen).


http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html <- precis som han gör.

Klenis
2006-11-04, 18:06
Emil, ska prövas ;)