handdator

Visa fullständig version : 1kg muskelmassa, Kcal


muffe85
2006-11-02, 21:21
Det sägs att det krävs ett underskott av 7000-7500Kcal för att förbränna 1kg kroppsfett.
Det sägs även att det krävs ett överskott av ungefär 9000Kcal för att lägga på sig 1kg kroppsfett.
(båda under förutsättningen att samtliga angivna kcal går till fettet.)

Då är frågan:
Hur mycket Kcal kan 1kg muskelmassa frisätta?

extraförklaring: hur mycket energi i Kcal räknat får kroppen ut, när kroppen förbrännt 1kg muskelmassa?

hasse36
2006-11-02, 22:34
Muskler är kött!

Kött innehåller i storleksordningen 1200-1400 kcal/kg.

Hur mycket man går upp i vikt av överskott varierar kraftigt. Klickis (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1462833&postcount=12).

Fredrik_S
2006-11-03, 02:38
Fast stämmer det att det är 9000 kcal som krävs för att gå upp 1 kg kroppsfett? I din klicklänk så avser dom ju kroppsvikt.

pragmatist
2006-11-03, 10:47
Jag tror att anledningen till att det är väldigt svårt att beräkna vad som händer när man ligger på energiöverskott är att människors ämnesomsättning och dess anpassning till överätning varierar en hel del från person till person. Somliga personer har helt enkelt en mer "elastisk" ämnesomsättning än andra.

muffe85
2006-11-03, 11:35
om det är så att 1kg muskelmassa bara kan frisätta 1200-1400Kcal per kilo så är det ju MYCKET mer oekonomiskt att förbränna muskler för energi än jag någonsin kunde tro.

Nästa fråga...
Om man tittar på köttbitar i affären.. om jag är deffad, är du muskelns genomskärning med minimal fett, och om jag har högre kroppsfett, är då muskelns genomskärning mer fettinsprängd? t.ex. entrecote vs fläskkarre?

Alltså, MUSKELNS genomskärning, inte armens genomskärning (bortser från underhudsfett)

maRRtin
2006-11-03, 12:02
Det går jättefort att tappa muskler har fått erfara nu, mycket medicin, lite mat och mycket sängliggande.

Vips så hade jag förlorat nära 5 kilo på 2 veckor.

Ola Wallengren
2006-11-03, 12:23
om det är så att 1kg muskelmassa bara kan frisätta 1200-1400Kcal per kilo så är det ju MYCKET mer oekonomiskt att förbränna muskler för energi än jag någonsin kunde tro.

Nästa fråga...
Om man tittar på köttbitar i affären.. om jag är deffad, är du muskelns genomskärning med minimal fett, och om jag har högre kroppsfett, är då muskelns genomskärning mer fettinsprängd? t.ex. entrecote vs fläskkarre?

Alltså, MUSKELNS genomskärning, inte armens genomskärning (bortser från underhudsfett)

Det finns inte så mycket insprängt eller intramuskulärt fett hos någon som är "frisk". Det brukar korrelera positivt med insulinresistans, dvs med insulinresistans mer entrecote.
De som är väldigt vältränade kan å andra sidan ha mer inramuskulärt fett än normalpersonen som en anpassning till träningen, eftersom man då lagrar och förbränner fett mer effektivt i muskeln.

Hur det verkligen ser ut kan du ju fråga Arne om, han brukar gilla att lägga upp obduktionsbilder.

muffe85
2006-11-03, 15:01
Hur det verkligen ser ut kan du ju fråga Arne om, han brukar gilla att lägga upp obduktionsbilder.

har du någon bild, Arne? =):cool: