handdator

Visa fullständig version : Är det lönt och träna med kcal-underskott?


Toel
2006-11-02, 16:42
Som topic lyder. Jag tänker då på styrketräning med mål att få större muskler. Är det ens möjligt att få större muskler om man inte ligger på energiplus? Nu snackar jag inte super-teoretiskt typ att om man äter 14.56gram EAA 2.54sek efter man kört första setet så växer man, utan om ett normalt liv där man helt enkelt ligger på negativ energinivå. Vad säger ni? Spelar ålder någon roll?

Lite osäker om tråden ska ligga under kost- eller träningavdelning, ni får gärna flytta om den ligger fel. Tack.

Edit: Jag är 22år.

HookersUnited
2006-11-02, 16:44
Träna tungt så behåller du mer styrka/massa under deffen.

Toel
2006-11-02, 16:46
Träna tungt så behåller du mer styrka/massa under deffen.

Men om det mer handlar om en livslång deff :D

Jag varken vill eller har tid att hela tiden kontrollera hur mycket jag äter, men jag misstänker starkt att jag äter under min "+-0 kcal-nivå". Iaf om man jämför med hur mycket andra verkar äta här på brädan.

Fredrik_
2006-11-02, 16:50
Men om det mer handlar om en livslång deff :D

Jag varken vill eller har tid att hela tiden kontrollera hur mycket jag äter, men jag misstänker starkt att jag äter under min "+-0 kcal-nivå". Iaf om man jämför med hur mycket andra verkar äta här på brädan.

Med en livslång deff skulle du väl dö till sist. Går du inte ner i vikt konstant hela tiden så ligger du inte på minusnivå. Däremot så får du sämre resultat av styrketräningen än vad du skulle ha fått med en ordentlig kost.

Robbin
2006-11-02, 16:50
Varför inte bara försöka äta lite mer?
Är det verkligen så svårt?

regus
2006-11-02, 16:51
Men om det mer handlar om en livslång deff :D
.


Hade du tänkt att försvinna helt? Ingen kan deffa sig igenom hela livet, tillslut finns det inget kvar att deffa.

Dra inte slutsatser från vad andra äter och om vart du ligger i energimässigt.
Det är inte svårt att veta om man ligger på posetiv eller negativ energibalans, går du ner i vikt ligger du på negativ energibalans, går du upp i vikt ligger du på posetiv...

L-Sami
2006-11-02, 16:56
Du kan inte bygga muskler när du ligger på energiunderskott...

Nina L
2006-11-02, 17:03
Du kan inte bygga muskler när du ligger på energiunderskott...Edit: inte speciellt mycket

Diamond
2006-11-02, 17:36
Du kan inte bygga muskler när du ligger på energiunderskott...

Jo.
men inte rent.

Philippp
2006-11-02, 17:40
Jo.
men inte rent.

Precis som nina sa så kan man visst bygga muskler på underskott, rent aswell, sen om det är MÄRKBART hur mycket muskelmassa man lagt på sig är en annan sak men jo muskelmassa kan även byggas på underskott.

Johan86
2006-11-02, 17:43
Jag tycker det är sjukt svårt att uppskatta mitt dagliga kalori intag. Om man ligger lite över alltså så det blir kalori + hur mycket bör man gå upp i vikt då per vecka/månad?

L-Sami
2006-11-02, 18:20
Jo.
men inte rent.

Han frågor om man lever ett normalt liv och ligger på kaloriunderskott..doping klassas väl inte som normalt?

Exhale_
2006-11-02, 18:28
Jag tycker det är sjukt svårt att uppskatta mitt dagliga kalori intag. Om man ligger lite över alltså så det blir kalori + hur mycket bör man gå upp i vikt då per vecka/månad?

Det verkar ju snarare som om du ligger i energibalans med tanke på att du inte går ner i vikt?

Mitt tips till dig är att fortsätta att käka på som vanligt, men att du timear ditt näringsintag runt träningen, på så sätt kanske du kommer upp i större energiintag de dagar du tränar. Det kan räcka långt!

kyla
2006-11-02, 18:28
Ligger man på kaloriunderskott är styrketräning bara nedbrytande?

Exhale_
2006-11-02, 18:30
Ligger man på kaloriunderskott är styrketräning bara nedbrytande?

Nej, vid kaloriunderskott krävs styrketräningen för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Det är energiintaget i sig som är "nedbrytande"

kyla
2006-11-02, 18:32
Nej, vid kaloriunderskott krävs styrketräningen för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Det är energiintaget i sig som är "nedbrytande"


Mmm men du kan väl kanppast öka i muskelmassa när du ligge på energiunderskott? Hur ser den ekvationen ut?

Exhale_
2006-11-02, 18:43
Mmm men du kan väl kanppast öka i muskelmassa när du ligge på energiunderskott? Hur ser den ekvationen ut?

Det skriver jag inte heller, vid energiunderskott kommer du tappa muskler och fett. Men för att minimera muskelförlusten så krävs tung styrketräning under deffen. Det är alltså energiunderskottet i sig som gör att du tappar muskler, inte att du biffar.

kyla
2006-11-02, 18:50
Nej det var inte du som sa det, det var några andra i tråden som sa att man kunde det ;)

Philippp
2006-11-02, 20:12
Nej det var inte du som sa det, det var några andra i tråden som sa att man kunde det ;)

Klart man kan, kan man det med AAS och ökad testosteron halt så säger all logik i världen att man kan det när man är clean, hur ser den ekvationen ut för dig? Att hålla proteinsyntesen är självklart möjligt även på energiunderskott

Gpajpen
2006-11-02, 20:16
Klart man kan, kan man det med AAS och ökad testosteron halt så säger all logik i världen att man kan det när man är clean, hur ser den ekvationen ut för dig? Att hålla proteinsyntesen är självklart möjligt även på energiunderskott

? det är väl INTE logiskt att du skulle kunna det rent bara för att du kan det med vissa preparat

Philippp
2006-11-02, 20:18
? det är väl INTE logiskt att du skulle kunna det rent bara för att du kan det med vissa preparat

Självklart går det inte att applicera på varje människa men logiskt nog så måste det finnas folk som har samma mängder naturligt som VISSA andra har med AAS, förstår inte hur det inte kan vara logiskt?

larre
2006-11-02, 20:28
Enda sättet jag har hört om att öka i muskelmassa vid underskott är att tima matintagen noga, dvs att man ser till att kroppen får energi nog att växa efter träningen men ligger på underskott under resten av tiden. Har svårt o tro att det är särskilt lätt att få till.

Fanns en skitbra tråd om detta förut men jag hittar den varken via sök funktionen eller google.

Philippp
2006-11-02, 20:30
Enda sättet jag har hört om att öka i muskelmassa vid underskott är att tima matintagen noga, dvs att man ser till att kroppen får energi nog att växa efter träningen men ligger på underskott under resten av tiden. Har svårt o tro att det är särskilt lätt att få till.

Fanns en skitbra tråd om detta förut men jag hittar den varken via sök funktionen eller google.

Fullträff, det är vad jag försöker säga, sen om man har orken att få till det är en annan sak, sen om resultaten ens är märkbara spegelmässigt eller dylikt är också en annan sak, möjligheten finns.

muffe85
2006-11-02, 20:34
Muskler = Muskelprotein
Proteinsyntes = nybildandet av muskelprotein
Proteinnedbrytning = förbränningen av muskelprotein
Proteinsyntes - proteinnedbrytning = proteinbalans

proteinsyntes och proteinnedbrytningen sker konstant.

Negativ proteinbalans betyder att man tappar mer muskelprotein än vad man får nytt.
Positiv proteinbalans betyder att man bygger mer muskelprotein än vad mantappar.


Ät mycket protein för att ha normal nivå på proteinsyntesen.
Träna för att höja proteinsyntesen.
Styrketräna hårt för att höja proteinsyntesen extra mycket.
Styrketräna hårt och optimera proteinintagen för att få optimal proteinsyntes.

Ju större underskott av Kcal du har, desto större blir Proteinnedbrytningen.
Ju större överskott av Kcal du har, desto mindre blir proteinnedbrytningen.
ät mycket långsamt protein, t.ex. råprotein/kasein så sänks proteinnedbrytningen en del.

Ungefär så ser jag på saken.


Sen en massa myter "man kan inte bygga på Kcal-minus"... både ja och nej.

OM Kcalunderskottet är SÅ PASS STORT att Resultatet (proteinbalansen) blir negativ, kan du inte bygga muskelmassa. MEN om Kcalunerskottet är sådant att proteinsyntesen är större än proteinnedbrytningen så bygger man muskler.

Detta gäller i alla normala fall.

Dock, sådana individer med mycket muskelmassa, har svårare att ha positiv proteinbalans än en normalsvensson, och därmed svårare att behålla muskelmassa under diet och därmed(igen) svårare att bygga muskler under diet.
DÄRFÖR är det SVÅRT att bygga muskelmassa under dieten, dock mindre svårt för normalsvensson men svårare för den med mer muskelmassa.

jag håller med om att det är lättare att bygga muskler på ex. 50+ än 50-, men att säga att det INTE GÅR är ren lögn i mina öron:P

Detta är så jag ser på saken.

reguards

larre
2006-11-02, 20:37
visa ord

Head on muffe :thumbup: :thumbup:

eyhomie
2006-11-06, 23:54
Jo.
men inte rent.


....... Steorider är inget mirakelmedel...

Sniggel
2006-11-07, 00:24
Och därmed tror jag att vi kan svara på frågan:
Ja det går nog att bygga lite muskler på energiunderskott, ett tag iaf, men inte genom att leva ett "normalt liv" för det krävs en jäkla massa engagemang för att lyckas med bedriften.

Tricklev
2006-11-07, 13:54
....... Steorider är inget mirakelmedel...

Det är just det dom är.

flenders
2006-11-07, 20:51
Det är just det dom är.
Jag vet inte om du känner till steroiders bieffekter, det är inga miraklar.

holysunken
2006-11-07, 21:30
Det är just det dom är.

Ett mirakelmedel skulle det väl vara om du kunde ta det utan att träna/äta/vila rätt? men så ju inte fallet krävs mycket av dig där med.

holysunken
2006-11-07, 21:35
Självklart går det inte att applicera på varje människa men logiskt nog så måste det finnas folk som har samma mängder naturligt som VISSA andra har med AAS, förstår inte hur det inte kan vara logiskt?

Nej, det finns nog INGEN som har en egenprododuktion som en som tar AAS om du inte pratar extremfall.

Bert 50år = 1mg egenproduktion + intag 5mg dbol
Kalle 18år = 12mg egenproduktion
Tommy 25år = 6mg egenproduktion + 5mg intag

Dbol's effekt är ju bättre än kroppens egna testo också.
Tänk då också på att ingen KURAR på en dos av 5mg.

holysunken
2006-11-07, 21:42
Glömde skriva att siffrorna för 50åringen kanske +1-3 och på 18:åringen räknad på morgonen då nivån är högre.

AJO
2006-11-08, 00:07
Lånar tråden: Har styrkeökning som kommer från att cns stärks med energibalansen att göra?

Philippp
2006-11-08, 00:30
Nej, det finns nog INGEN som har en egenprododuktion som en som tar AAS om du inte pratar extremfall.

Bert 50år = 1mg egenproduktion + intag 5mg dbol
Kalle 18år = 12mg egenproduktion
Tommy 25år = 6mg egenproduktion + 5mg intag

Dbol's effekt är ju bättre än kroppens egna testo också.
Tänk då också på att ingen KURAR på en dos av 5mg.

du bara bevisade att allt jag sa stämmer?
jag tycker att ordet NÅGON visar rätt bra att jag tar med extremfallen, tycker att du borde räkna med att aas höjer östrogenet med över 100% också

holysunken
2006-11-08, 08:50
du bara bevisade att allt jag sa stämmer?
jag tycker att ordet NÅGON visar rätt bra att jag tar med extremfallen, tycker att du borde räkna med att aas höjer östrogenet med över 100% också

Jo, men så som du tänker är ju helt irrellevant eftersom det inte gäller någon här...man kan inte bygga lika bra utan AAS med egenproduktion som med AAS.För det finns ingen som kör så låg dos att en egenproduktion skulle vara högre. Och vad har östrogenets effekt med testoseron att göra? Östrogen är inte ens dopingklassat för det har sån ytterst liten påverkan av muskeluppbyggandet.

Tricklev
2006-11-08, 09:51
Jag vet inte om du känner till steroiders bieffekter, det är inga miraklar.

No shit.

Ett mirakelmedel skulle det väl vara om du kunde ta det utan att träna/äta/vila rätt? men så ju inte fallet krävs mycket av dig där med.

Jo, du behöver i stort sätt inte träna något för att uppleva den förhöjda proteinsyntesen du får i samband med AAS.

Philippp
2006-11-08, 10:39
Jo, men så som du tänker är ju helt irrellevant eftersom det inte gäller någon här...man kan inte bygga lika bra utan AAS med egenproduktion som med AAS.För det finns ingen som kör så låg dos att en egenproduktion skulle vara högre. Och vad har östrogenets effekt med testoseron att göra? Östrogen är inte ens dopingklassat för det har sån ytterst liten påverkan av muskeluppbyggandet.

Var god och förklara att hur jag tänker kan vara irrelevant? irrelevant till vad? jag har aldrig påstått att det gäller någon här, du huxfluxar fram massa olika saker som jag inte ens menar och sen försöker använda de som argument mot mig när jag inte ens påstått dem

har du några källor som visar hur "liten" effekt östrogen har av muskeluppbyggnaden?
någon källa som visar hur _muskelnedbrytningen_påverkas av aas?
"MAN" kan bygga lika bra utan AAS som med aas, jag har inte påstått någon mängd i mina posts, det är du som snackar om mängder AAS, du kan gärna bevisa att INGEN kör på så låga doser att egenproduktion skulle vara högre.
Jag har inte snackat om någon specifik mängd testo ökning så mitt resonemang kommer alltid hålla :Psjälvklart kan alla poppa upp sig högre än även den mest extrema människa

holysunken
2006-11-08, 12:56
Var god och förklara att hur jag tänker kan vara irrelevant? irrelevant till vad? jag har aldrig påstått att det gäller någon här, du huxfluxar fram massa olika saker som jag inte ens menar och sen försöker använda de som argument mot mig när jag inte ens påstått dem

har du några källor som visar hur "liten" effekt östrogen har av muskeluppbyggnaden?
någon källa som visar hur _muskelnedbrytningen_påverkas av aas?
"MAN" kan bygga lika bra utan AAS som med aas, jag har inte påstått någon mängd i mina posts, det är du som snackar om mängder AAS, du kan gärna bevisa att INGEN kör på så låga doser att egenproduktion skulle vara högre.
Jag har inte snackat om någon specifik mängd testo ökning så mitt resonemang kommer alltid hålla :Psjälvklart kan alla poppa upp sig högre än även den mest extrema människa

Okej, glöm det med mängden osv. jag pratar om sånt som skulla ha betydelse för folk på forumet...däremot så återkommer jag med info om östrogenetseffekt samt om muskelnedbrytningen när jag har tid.

holysunken
2006-11-08, 13:56
No shit.



Jo, du behöver i stort sätt inte träna något för att uppleva den förhöjda proteinsyntesen du får i samband med AAS.

Om du pratar om småresultat så visst.
Hur mycket muskelprotein som ska bildas, bestäms bl a av typen av muskelansträngning, samt mängden anabolt testosteron i kroppen. En ökad för ekomst av testosteron, ökar också muskeltillväxten. Men detta förutsätter förstås att muskeln stimuleras genom träning, samt att det finns aminosyror i kroppen att bygga det nya proteinet av.

Rockhard
2006-11-08, 14:09
Om du pratar om småresultat så visst.
Hur mycket muskelprotein som ska bildas, bestäms bl a av typen av muskelansträngning, samt mängden anabolt testosteron i kroppen. En ökad för ekomst av testosteron, ökar också muskeltillväxten. Men detta förutsätter förstås att muskeln stimuleras genom träning, samt att det finns aminosyror i kroppen att bygga det nya proteinet av.

Finns studier där man gett ganska mycket testosteron (1 gram/vecka) till folk som helt utan träning har ökat sin muskelmassa dramatiskt utan någon som helst träning. Dom var iofs otränade från början.

holysunken
2006-11-08, 14:19
Finns studier där man gett ganska mycket testosteron (1 gram/vecka) till folk som helt utan träning har ökat sin muskelmassa dramatiskt utan någon som helst träning. Dom var iofs otränade från början.

Okej, för på det sättet som AAS fungerar så borde det logiskt sätt inte kunna ske...men länka gärna så ska jag ändra mig.

Krokodil
2006-11-08, 16:54
Som topic lyder. Jag tänker då på styrketräning med mål att få större muskler. Är det ens möjligt att få större muskler om man inte ligger på energiplus? Nu snackar jag inte super-teoretiskt typ att om man äter 14.56gram EAA 2.54sek efter man kört första setet så växer man, utan om ett normalt liv där man helt enkelt ligger på negativ energinivå. Vad säger ni?
Nej!

Philippp
2006-11-08, 20:23
Okej, glöm det med mängden osv. jag pratar om sånt som skulla ha betydelse för folk på forumet...däremot så återkommer jag med info om östrogenetseffekt samt om muskelnedbrytningen när jag har tid.

nah där håller jag med dig, tror inte det finns några (någon?) på detta forum som kan bygga tillräckligt hög mängd muskler så att det MÄRKS under kcal underskott.