handdator

Visa fullständig version : Hur kan man dela upp träningen


hofman
2002-07-03, 11:43
Hejsan, jag har träningen uppdelad i två pass, ena passet Arm&Bröst, andra passet Rygg&Ben.
Jag tränar varannan dag vilket innebär att det blir 4 dagar mellan "samma" pass, kan man träna varje dag o växla mellan passen eller blir det för lite vila? :confused:

Sen måste jag fråga ang sajten http://get.to/bankpress , är vikterna i kilo?? :eek:

robertk
2002-07-03, 12:08
Hej och välkommen till forumet :).

Det är nog läge att vila mer tycker jag. Kroppen behöver du knappast träna genom mer än en gång i veckan.. risken för överträning med efterföljande stagnation/ökad skaderisk etc är annars onödigt stor. Beror iofs en hel del på hur du tränar, men jag utgår från tungt och intensivt.

Ett förslag:

Dag1: Bröst, triceps, mage
Dag2: vila
Dag3: Rygg, biceps
Dag4: vila
Dag5: Ben inkl vader, ev axlar & ev underarmar
Dag6: vila
Dag7: vila

Själv har jag som mål att komma genom kroppen en gång i veckan. Sen blir vilodagarna lite slumpvis placerade, men detta är helt beroende på min smått kaotiska jobbsituation och inget annat.

Ps. Vikterna där är i kilo ja..

mvh, Robert

[ 03 Juli 2002: Inlägget har ändrats av: robertk ]

Frazze
2002-07-03, 12:33
Saknas gör: axlar, mage och eventuellt vader (vilket kanske räknas in på ben)

Själv kör jag:

Dag1: Axlar, rygg
Dag2: Bröst
Dag3: Ben(inkl. vader)
Dag4: Armar, mage
Dag5: Vila
Dag6: Axlar, rygg
osv.

Dettta sliter dock som satan. Men nu under sommarlovet gör jag inget annat än tärnar och äter och slappar så...

På www.muskelbyggarn.com (http://www.muskelbyggarn.com) finns en träningssida med exempel på olika splitar. kan vara värt att kika på.

hofman
2002-07-03, 13:46
Tack för svaren, så här tränar jag nu och slutsatsen efter era svar är att det verkar vara lagom.......

Dag1: Bröst, triceps, mage, biceps, axlar
Dag2: vila
Dag3: Rygg,Ben inkl vader,
Dag4: vila
Dag5: Som dag 1
Dag6: vila
Dag7: som dag 3

Det är som max, brukar faktiskt inte inträffa :p Jag brukar ligga på max tre pass i veckan

robertk
2002-07-03, 14:14
Toxicated: Förutom att det är 100% för mycket :)!

Dela upp kroppen på en dag till och kör kroppen en gång i veckan tycker jag som sagt.. iofs kanske du inte tränar så gristungt så det går ändå men värt att testa!

mvh, r

Abel
2002-07-03, 14:19
Skulle rekommedera att köra

Dag1: Bröst, biceps

Dag2: Ben, Vader

Dag3: Vila

Dag4: Rygg, Mage

Dag5: Axlar, triceps, underarmar

Dag 6&7: Vila

hofman
2002-07-03, 14:56
Okey, men hur många övningar per muskel kör ni då? Det måste ju bli jättekorta pass om man kör så? Eller?

Visserligen kör jag fettförbränning efteråt så det kan ju kvitta :D

Baha
2002-07-03, 17:22
dela kroppen på 2 ggr som du kör sen köra rullande 3 ggr i veckan tycker jag är perfekt, spec. om man inte tränat så jättelänge!

jag ökade asbra på det förut när jag körde så, varje kroppdel 1 ggr vecka är för lite för MÅNGA

Fredszky
2002-07-03, 18:01
Sen måste jag fråga ang sajten http://get.to/bankpress , är vikterna i kilo??

Ja..!

iconoclast
2002-07-05, 12:40
Inspirerad av "ryssen" (Pavel nå'nting) som det var på tal om här i forumet för ett tag sedan kör jag nu betydligt oftare och aldrig till failure - det känns verkligen bra just nu men jag har kört det under för kort tid för att kunna uttala mig om resultaten.

Jag gillar i allmänhet att ifrågasätta saker och mig veterligen finns det inget som talar för att just 7 dagar (en vecka) skulle vara den perfekta tiden att vila... sedan upplever jag liksom många andra att vissa muskelgrupper återhämtar sig snabbare än andra och då kan jag inte se varför den ska behöva vänta lika lång tid om man får bättre resultat av att köra den oftare...

hofman
2002-07-05, 12:56
Originally posted by iconoclast
Inspirerad av "ryssen" (Pavel nå'nting) som det var på tal om här i forumet för ett tag sedan kör jag nu betydligt oftare och aldrig till failure - det känns verkligen bra just nu men jag har kört det under för kort tid för att kunna uttala mig om resultaten.



Exakt vad menar du med : kör jag nu betydligt oftare och aldrig till failure

Japp man måste ju testa motsatser för att se om det man håller på med funkar bättre eller sämre.....allt är ju så individuellt när det kommer till kroppen......

iconoclast
2002-07-05, 13:28
Angående ryss-träningen...

Jag har börjat köra rygg och bröst två gånger i vecka nu. Främst bänkpress 5*5 och chins enl. "trappmetoden" (kör 1, kör 2, ..., kör till failure -1, börja om) + några komplementövningar. Kan inte uttala mig om några resultat då jag, som sagt, nyss börjat. Håller fortfarande på att experimentera så jag kanske ändrar något snart...

Failure är som namnet antyder "misslyckande", d v s du får inte upp vikten sista reppet...

Baha
2002-07-05, 14:22
jag kör likadant som du på chins och stående press..många många set

1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3 reps när jag klara så ökar jag vikten 2.5 kg

man kan bygga upp en stor volym som fan utan att bli ens lite trött, gillar det

Swedeman
2002-07-05, 16:03
Baha:

Hur väljer du vikten? och hur många set totalt?

Baha
2002-07-05, 17:09
som det var rekomenderat där jag läste det så skulle man ta ett 5 rep max och köra 1, 2, 3,1, 2, 3, 1, 2, 3 reps med alltså om man orkade, inget set skall vara till max dvs 9 set totalt då skulle man öka vikten men ibörjan kanske det bara blir 1, 2, 3, 1, 2 sen känner man att det är nog då vä'ntar ,man innan man ökar vikten tills man klarar alla seten, men dom skall inte vara extremt hårda så man får ju känna lite själv, där rekomenderades det oxå att man skulle kunna köra det fler ggr i veckan eftersom man aldrig kör till failure


ville man bli repsstarkare så var det bara att ta en lättare vikt och köra tex 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 1, 2, 3,4, 5,6

vitsen är att man skall bygga upp en stor träningsvolym utan att trötta ut sig själv

inget revulutionerande kanske men klart värt att testa om man vill köra många set!