handdator

Visa fullständig version : Realistiska mål?


krallo
2003-02-05, 00:49
Vad kan man säga är realistiska mål om man menar styrkemässigt?
Kan vi som kör 4-5 pass i veckan på ganska hög nivå komma upp i tunga vikter?
Själv har jag efter ett antal års träning gett mig fan på att komma en bit på vägen.

Jag minns att när jag började var 100 i bänk drömgränsen. Nu efter 10 år kan jag inte längre skilja på vad som är mina realistiska mål och vad som är näst intill fantasivikter.

Då jag sett ett antal strongmantävlingar och sett killarna bolla med grymma vikter för att inte tala om vad vissa drar i mark eller reppar på i bänk,så tror jag att man tappar lite av verklighetsuppfattningen vad gäller vikternas tyngd.

Som exempel såg jag i en intervju med Magnus Samuelsson att han sades vara 8ggr starkare än en genomsnittligt stark man.

Själv har jag som mål att ta 200 i bänk och 300 i mark innan jag fyller 30, 2 1/2 år kvar till det.

Vore kul och veta vad ni har för mål eller delmål.

CoC
2003-02-05, 00:58
Originally posted by krallo
Som exempel såg jag i en intervju med Magnus Samuelsson att han sades vara 8ggr starkare än en genomsnittligt stark man.

Själv har jag som mål att ta 200 i bänk och 300 i mark innan jag fyller 30, 2 1/2 år kvar till det.

Vore kul och veta vad ni har för mål eller delmål.

Hm, då marklyfter en genomsnittlig man ca 40 kg.

CoC
2003-02-05, 01:02
Mitt eget mål är att trycka ihop en IronMind #4 gripper innan 2005, dvs nästa år. Har 15 mm kvar.

michael
2003-02-05, 07:57
Originally posted by CoC
Mitt eget mål är att trycka ihop en IronMind #4 gripper innan 2005, dvs nästa år. Har 15 mm kvar.

:bow:

Fultjack
2003-02-05, 09:57
att försöka öka vikterna från varje pass :)

-AG-
2003-02-05, 11:04
Originally posted by krallo
Vad kan man säga är realistiska mål om man menar styrkemässigt?
Kan vi som kör 4-5 pass i veckan på ganska hög nivå komma upp i tunga vikter?
Själv har jag efter ett antal års träning gett mig fan på att komma en bit på vägen.

Jag minns att när jag började var 100 i bänk drömgränsen. Nu efter 10 år kan jag inte längre skilja på vad som är mina realistiska mål och vad som är näst intill fantasivikter.

Då jag sett ett antal strongmantävlingar och sett killarna bolla med grymma vikter för att inte tala om vad vissa drar i mark eller reppar på i bänk,så tror jag att man tappar lite av verklighetsuppfattningen vad gäller vikternas tyngd.

Som exempel såg jag i en intervju med Magnus Samuelsson att han sades vara 8ggr starkare än en genomsnittligt stark man.

Själv har jag som mål att ta 200 i bänk och 300 i mark innan jag fyller 30, 2 1/2 år kvar till det.

Vore kul och veta vad ni har för mål eller delmål.

Visst är strongmens starka, men du får inte glömma att det är mycket show över det hela, hur mycket saker väger och vad som krävs är inte alltid helt klart, en styrkelyftare behöver inte vara bra i strongman och vice verca. Hur vet man vad som krävs för att dra en lastbil? Vad är det för kriterier som ska uppfyllas, osv... Ditt mål 300 i mark och 200 i bänk kan räcka ganska långt i strongman. Jag vet strongmens som inte gör det och har tävlat på SSM. I min "värld" mäter man styrka genom maxlyft, och det jag tycker ligga närmast till detta är styrkelyft, även om det har sina brister också. Dessutom har man dopingtester i styrkelyft, vilket ger det en "något" mer seriös idrottsstämpel. Däremot gillar jag strongman mycket pga dess varierande utbud av grenar, och att det är nåt som fångar publiken mer än styrkelyft och tyngdlyftning. Jag tror att de flesta kraftsportintresserade gillar alla former av styrketävlingar, även om man kanske har någon sport som favorit av en eller annan anledning.

Och vad som är realistiskt som mål tror jag inte man ska fundera över så mycket. Att öka är ett bra mål, jag tror inte på att ha för långsiktiga mål, utan snarare bli bättre hela tiden. Det är svårt att ställa mål, och det blir lätt för mycket fokus på målen snarare än att träna på vettiga vikter som ger en kontinuerlig ökning. Men däremot kan det vara kul att sätta upp mål, och jag brukar göra det själv. Men jag har funderat på att sluta med det, och snarare fokusera mig på att bli starkare bara.

Janna
2003-02-05, 17:52
Originally posted by CoC
Mitt eget mål är att trycka ihop en IronMind #4 gripper innan 2005, dvs nästa år. Har 15 mm kvar.

oj är det 2004 nu .. jag måste ha missat ett år på vägen :confused:

CoC
2003-02-05, 21:11
Originally posted by Janna


oj är det 2004 nu .. jag måste ha missat ett år på vägen :confused:


Vi har en Einstein ibland oss ser jag. År 2004 är innan 2005. År 2004 är nästa år.

heltzonicka
2003-02-08, 02:49
realistiska mål?..

Hehe, först så ska jag ta itu med "spöa upp listan", om någon sen kommer sägandes typ "fan va grov du är" så är det ett plus..

Kosta vad det kostar..

Örjan
2003-02-08, 04:17
Första året efter Jesus födelse, år 0, var det första året på vår tideräkning, alltså är år 2004 det 2005:e året. Självklart var det så Janna resonerade.