handdator

Visa fullständig version : Hur tejpa knän?


Whistler
2006-11-02, 13:35
Har sedan ett jävla tag tillbaka haft hopparknä på båda knäna, dvs bristning i patellarsenan. Gör dagligen 3x20 dropsquats med KV, och det börjar äntligen ge resultat.

För ett par veckor sedan började det ryktas om att en instruktör för Vale Tudo/Brasiliansk Jiu-jitsu skulle starta träning i staden. Beslöt mig för att testa på och har kört en Vale Tudo och en BJJ-träning nu.

Har tidigare bakgrund som kampsportare och tog det väldigt lugnt. Tror dock jag sträckte senan på insidan av högerknät på Vale Tudo-passet (hade bara tejpat tre varv under vardera knäskål, för att lindra hopparknäna), så på BJJ-passet tejpade jag knäna ordentligt. Jag drog förutom hopparknä-tejpningen även en remsa med tre varv ovanför knäskålen på högerknät, och satte en längsgående remsa som förband de två remsorna med varandra och förhindrade att jag sträckte benet inåt, dvs som om jag försökte trycka insidan av fötterna mot varandra.

Det här hjälpte hur mycket som helst och träningen gick kanonfint.
Dock så fick jag känningar i mitt gamla löparknä på höger sida efter passet och har haft rejält ont de senaste dagarna. Stretching av sätesmuskulaturen hjälper i princip omedelbart, men stretchar jag inte i alla fall var tredje timma så kommer smärtan tillbaka.


Frågan jag ställer mig nu är hur jag ska tejpa knäna för nästa pass (Vale Tudo på lördag). Har letat på nätet, men det enda jag hittar är tejpningen för hopparknä, samt gigantiska tejpomslag som går halvvägs upp på låret med tre sorters tejper i olika färger, vilket i princip gör att man inte kan böja på benet alls. Hittar också en del böcker i 300kr-klassen, samt online-instruktioner på betalsiter, som jag inte alls är intresserad av.

Och snälla säg inte "Gå till en sjukgymnast".

Tejpningen ovanför knäskålen gav ju en jäkla stabilitet under passet, men kan det var det som var orsaken till att löparknät gick upp igen? Jag har också haft viss svullnad och ont vid beröring på senfästet under knät, dvs precis där tejpningen låg över. Känns som om det blev för hårt tryck och ena skadans stabilisering ledde till en annans överbelastning.

Hur fan tejpa? Tycker inte att sådana där blå knästrumpor ger något nämnvärt stöd för mina problem.

Guddi
2006-11-02, 13:55
E du säker på att det var tejpningen som gjorde så att du fick löparknä igen? Det kan ju mycket väl vara så att du stretchat tractus iliotibialis dåligt medan du kört rehab för dig hopparknä och på så sätt provocerat fram den skadan igen.

Vilken sena menar du på insidan av knät? säker på att det inte är ligamentet? För i så fall bör du inte träna något som kan göra så att underbenet böjs "utåt" förrän efter typ 1-2veckor.

Med tanke på alla problem du har runt ditt knä så låter det som att du ska bygga muskler innan du börjar ge dig på en massa annan träning.

Whistler
2006-11-02, 14:05
Ja, du kan ha rätt i att jag stretchat tractus iliotibialis för dåligt. Har slarvat lite det senaste, och BJJ-passet kan blivit den utlösande faktorn.

Kan mycket väl vara ett ligament jag menar, jag har inte stenkoll på anatomin. Det är dock när jag försöker pressa underbenet inåt som jag stöter på smärta. Dock bara med motstånd. Har inte ont längre vid rörelsen längre, men är lite svullen och det gör som sagt ont när jag trycker på det stället.

Jag har styrketränat i snart ett år. Känner att jag måste börja komma igång med kampsporten igen, innan jag blir galen.

Whistler
2006-11-03, 13:56
Ingen som vet hur man tejpar lämpligt?