handdator

Visa fullständig version : träning med kroppsvikt = Ökning i muskelmassa?


Hekos
2006-11-02, 02:12
Satt och sökte efter en liknande tråd men fan inga svar.
Jag har som slutgiltigt mål med min träning att jag ska bli uthållig, dels för att det är vad som krävs i mina fritidsysselsättningar (friluftsliv och liknande) och dels för att jag snart ska mönstra/göra lumen (förhoppningsvis) och där vill jag ha en uthållighetsmässigt tung tjänst.

Så som jag nu har fattat det är det ganska värdelöst för mig att biffa till mig, göra mig explosiv etc. Men nu återstår problemet, jag vill gå upp i vikt.
Går det att gå upp i vikt med hjälp att uthållighetsövningar såsom armhävningar etc om man äter mer än man förbrukar? givetvis går man ju upp i vikt men är det muskler eller blir det fett?

Jag har hört att man inte växer nämnvärt vid uthållighetsträning, att man inte får större muskelmassa.

Jag kör nu på att jag biffar till mig till min målvikt och sedan går över till uthållighetsträning, om jag gör det kommer jag förlora i muskelmassa eller gör jag bara min då befintliga massa uthålligare?

Om jag nu förlorar vikt i form av massa så känns det ganska omotiverat att kämpa 3 dar i veckan på gymmet liksom.

Mvh // Tomas

Guddi
2006-11-02, 08:53
Inga problem. Ditt upplägg är bra.

När du kör uthållighetsträning så lägg in ett pass i veckan då du kör som när du byggde massa så kommer du att behålla det du har tränat upp. Det är så de flesta lagidrottare behåller sin massa under säsong.

Sunesha
2006-11-02, 09:10
Du förlorar inte nämnbart muskelmassa under lumpen med en tung tjänst. Du kommer ha tillgång till gym i lumpen iaf en gång i veckan.

Jag förlorade bara 3 kg i lumpen men det var nog mest fett.

Ett bra sätt att träna på inför kombinerad fysik är att blanda tung styrketräning med mycket motion träning. Jag körde helkropps pass en gång i veckan och 2-3 motionpass.

Kroppsvikt övningar känner jag dock ger mer för "spänsten" än tunga vikter. Men tunga vikter är ofta bättre för råstyrka. Jag brukade förr träna både kroppsvikts övningar, tunga styrkepass och motion.

Tycker att träna varationsrikt anpassar en verkligen för det normala aktiva livet.

Hekos
2006-11-02, 13:12
Så alltså så tycker ni att jag ska köra som jag kör nu och biffa för att sedan köra kroppsvikt med ett pass tungt i veckan?

Det känns rent teoretiskt bra sen hur det blir i praktiken får vi la se:P

Hekos
2006-11-02, 13:27
Eller går det att gå upp i muskelmassa mha kroppsviktsövningar?
Alltså bara köra det...
Mvh Tomas

Guddi
2006-11-02, 13:57
Eller går det att gå upp i muskelmassa mha kroppsviktsövningar?
Alltså bara köra det...
Mvh TomasSjälvklart gör det det, men det är lite svårare att hitta övningar som utmar tillräckligt mycket efter ett tag. Om du bygger för volym så ska du inte klara mer än 12 repetitioner av övningen.

Sunesha
2006-11-02, 15:02
Kolla min journal, där finns massor av länkar till övningar. Går man in för träna med enbart kroppsvikt är det svårt att komma till övningar där man klarar över 14-16 rep.

Jag tror man kan bygga massa med kroppsvikt övningar. Dock tror jag om man är bara ute efter massa så är klassik bodybuilding träning lättare att proggsivt öka belastningen. Det är nog mycket lättare med vanliga vikter.

Jag har aldrig själv tränat för nå en optimal massa. Jag alltid tränat för känna mig stark eller för att det har hjälpt mig i annan idrott.

Min journal finns i min signatur. Bara klicka.

Hekos
2006-11-03, 01:21
Jo har kollat in en del av övningarna, gillar alla extrembalansövningar:P

Sunesha
2006-11-03, 11:21
Jo har kollat in en del av övningarna, gillar alla extrembalansövningar:P
Balans skadar aldrig att träna på. Ett bra balanssinne har räddat mig många gånger.