handdator

Visa fullständig version : Styrke- och konditionsträning


n2ke
2006-11-01, 23:16
Jag spelar under vår och höst fotboll med träning ca 3 ggr i veckan. Ska nu börja gymma i 4 månader under vintern då jag bara har en träning med fotbollen då vi mest lirar 2mål.
Jag tänkte lägga upp min gymträning på ca 3 ggr per vecka ungefär som rekomenderas här på forumet. Men jag har några frågor som jag undrar över.
Hur ska man träna kondition, jag tänkte först springa 25 min innan gympasset eller möjligen efteråt. Men det kanske ger mer både för styrkan och konditionen om jag delar upp träningen på enskilda konditions- och styrkepass?
Sedan undrar jag om det finns några speciella gym-övningar som är bra för en fotbollsspelare?

Tacksam för svar!

Timmi
2006-11-01, 23:49
Det som brukar rekomenderas här på forumet är att dela upp kondis och styrketräning alternativt ha lång tid mellan de båda passen om de körs på samma dag.

Gällande övningar är det väl bara bra att bli allmänt starkare i hela kroppen som är bra för fotbollslirare, kanske är biceps inte den viktigaste av muskler men du förstår kanske konceptet iaf.

/Tim

pragmatist
2006-11-02, 09:54
Att springa innan du styrketränar är inte direkt någon hit om du vill ha ut maximalt av styrketräningspasset, framför allt inte för benen. Dels så tömmer du ju delvis benen på "bränsle" och dels ställer nervsystemet in sig för uthållighetsarbete snarare än maximal ansträngning.

Många styrke- och konditionstränar efter varandra men det är mest en praktisk kompromiss, har man möjlighet så bör man dela upp de två träningstyperna precis som Timmi säger.

n2ke
2006-11-02, 12:27
Tack, jag ska hädan efter dela på passen så mycket jag hinner. Men om jag inte skulle ha tid att dela på dem ska jag börja eller avsluta med konditionen då? Har hört att det är bättre att avsluta med den?