handdator

Visa fullständig version : Utgångna vitaminer


-xR-
2006-11-01, 23:10
Jag har en burk Mitt val: sport vitamin/mineral-tillskott som gick ut 06 /2006. Går det att äta?

Passar på att fråga ifall utgångna koffein/stackers tillskott kan användas utan större risk.

Tack på förhand.

Dav0d
2006-11-02, 13:27
Jag har en burk Mitt val: sport vitamin/mineral-tillskott som gick ut 06 /2006. Går det att äta?

Passar på att fråga ifall utgångna koffein/stackers tillskott kan användas utan större risk.

Tack på förhand.

Du kan äta dem, men de lär ha minskad effekt jämfört med de färskare tillskotten.

Koffein tillskott är ingen fara i normala doser, de flesta använder det här på forumet. Men är inte stackers, effedrin ? Isåfall är det stor risk och olagligt att inta i sverige. Googla på det, du lär hitta biverkningarna för det preparatet väldigt snabbt.

-xR-
2006-11-02, 17:19
Du kan äta dem, men de lär ha minskad effekt jämfört med de färskare tillskotten.

Koffein tillskott är ingen fara i normala doser, de flesta använder det här på forumet. Men är inte stackers, effedrin ? Isåfall är det stor risk och olagligt att inta i sverige. Googla på det, du lär hitta biverkningarna för det preparatet väldigt snabbt.

Tack för svaret fast de två frågorna gällde utgångna produkter (även koffein alltså).

L-Sami
2006-11-02, 17:24
Jag skulle aldrig ta kosttillskott som har gått ut i datum, pga okänd effekt och biverkningar.

-xR-
2006-11-02, 21:44
Jag skulle aldrig ta kosttillskott som har gått ut i datum, pga okänd effekt och biverkningar.

Lite oekonomiskt att tänka som du ifall man hittar en nästan oanvänd burk mitt val sport i skåpet :)

Nilsjohan
2006-11-03, 00:09
Jag tror inte de har blivit "farliga" genom att de har gått över tiden. Grejen är nog mera att vissa ämnen tappar sin funktion när de åldras. mycket hänger också på förvaring (fukt, ljus och värme)

flenders
2006-11-03, 00:22
Saker brukar inte bli dödliga efter utgångsdatumet. Däremot kan saker som färg och smak förändras. Man kan även tappa lite effekt.

L-Sami
2006-11-03, 00:25
Lite oekonomiskt att tänka som du ifall man hittar en nästan oanvänd burk mitt val sport i skåpet :)

Hellre nåt som funkar 100% än 20% .. Vitaminer är inte så dyra!

Dav0d
2006-11-03, 02:39
Hellre nåt som funkar 100% än 20% .. Vitaminer är inte så dyra!

20% är att ta i. Eftersom det är så nära utgångsdatumet kan de ligga på 50% eller mer beroende på förvaring. Helt dumt att slänga om det är mycket kvar tycker jag.

-xR-
2006-11-03, 21:45
Tror personligen inte att något händer med mina vitaminer utan att det endast är en säkerthetsgrej.

Någon kemist eller apotekare som vet vad som händer?

Sverker
2006-11-04, 07:25
Klart att vitaminerna tar stryk. C-vitamin och E-vitamin är antioxidanter och förstörs med tiden. Folacin är också känsligt.


Frågan är ju ifall preparatet blir hälsovådligt efter Bäst före datumet. Jag vet inte ifall nedbrytningsprodukterna av vitaminerna är speciellt giftiga eller inte.

Jag skulle själv slänga burken.

Challenge
2006-11-04, 10:23
Lite offtopic, är Mittval sport bra skit eller finns det något annat som apoteket säljer som är bättre? Har sett att ica har några familjevitaminer/dagligvitaminer för 65 kr burken, har dock inte kollat vad som finns i eller hur mycket.

sleep is the enemy
2006-11-04, 10:47
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=5011&ProductSKU=52690&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Använder jag, har jämfört apotekets olika produkter och tycker den är bäst, dessutom är den billig! Förresten, bör man tänka på kvalité när man köper multivitamin och mineral tillskott. Jag menar från kända kosttillskott tillverkare är dom här tabletterna bra mycket dyrare än t.ex. apotekets. Och jag har inte sett så stor skillnad på innehållet. Om det är samma innehåll, ger båda samma resultat då? Eller är vitaminer och mineraler en kvalitetsfråga också?

L-Sami
2006-11-04, 14:21
Lite offtopic, är Mittval sport bra skit eller finns det något annat som apoteket säljer som är bättre? Har sett att ica har några familjevitaminer/dagligvitaminer för 65 kr burken, har dock inte kollat vad som finns i eller hur mycket.

Friggs Multifamilj som finns på ICA täcker 100% RDI (Nordiska näringsrekommendantioner) av vitaminer/mineraler förutom.

Vitamin A (50%)
Kalcium (15%)
Magnesium (19%)