handdator

Visa fullständig version : Vad är skillnad?


Prankie
2006-11-01, 22:47
Nu har jag tre studentkort...
Mercenat
Studentkort
CSN-kortet

Vad är skillnaden? Jag får samma erbjudande från allafall mercenat och studentkortet. Har sverige överskott av plast?

jakke
2006-11-01, 22:49
Nu har jag tre studentkort...
Mercenat
Studentkort
CSN-kortet

Vad är skillnaden? Jag får samma erbjudande från allafall mercenat och studentkortet. Har sverige överskott av plast?
ICA
Konsum
Hemköp
Lidl
osv.

Tolkia
2006-11-01, 22:54
Om du har Mecenat eller SFS/Studentkortet beror på vilken fakultet du tillhör och vilka den studentkåren har avtal med. Jag hade Mecenat när jag läste på tek. fak och SFS när jag läste på hum. fak.
(vad skall du plugga, det är inte meningen att du skall betala dubbel kåravgift om du pluggar kurser på flera fakulteter)

Off/on topic: Nä, inte överskott av plast, men ett överskott av institutioner som vill pracka på dig grejor du inte har bett om att få. *screwy*

Prankie
2006-11-01, 23:00
Pluggar bara en random kurs bara för att kunna hyra studentlägenhet. Jag har inte tagit lån från CSN.

Tolkia
2006-11-01, 23:27
Lite kul att du får CSN-kort då. ;)
De andra är från studentkåren, vilket som är "mest ditt" beror alltså på vilken kår du tillhör. Du har inte pluggat i samma stad tidigare? Då kan det hända att du "finns kvar i rullorna" bara (det en studentkår inte kan göra med ett register ...).

PowPow
2006-11-01, 23:50
Pluggar bara en random kurs bara för att kunna hyra studentlägenhet. Jag har inte tagit lån från CSN.

Inte bidrag heller?

Prankie
2006-11-02, 00:00
Inte bidrag heller?

Noup, jag jobbar för fullt. LÄser bara kursen för att få möjlighet att kunna hyra studentlägenhet som jag behöver till nästa termin. Eller allafall söka utan att skita på mig ifall jag få ett. :D Ta inte bidrag heller för att jag kommer förmodligen kugga i den här kursen, vill inte csn ska neka till lån nästa terminen när jag verkoigen behöver det.

PowPow
2006-11-02, 00:04
Noup, jag jobbar för fullt. LÄser bara kursen för att få möjlighet att kunna hyra studentlägenhet som jag behöver till nästa termin. Eller allafall söka utan att skita på mig ifall jag få ett. :D Ta inte bidrag heller för att jag kommer förmodligen kugga i den här kursen, vill inte csn ska neka till lån nästa terminen när jag verkoigen behöver det.

Sen sparar du ju på den kvarvarande tiden också.

Men konstigt att du fått csn-kort då.

Prankie
2006-11-02, 00:07
Jag har inte varit i Sverige i ett år, jag har 10tals olika plastkort hemskickad. :Virro

Squirrel
2006-11-02, 21:30
Tycker också de olika korten är onödiga.

http://www.csn.se/GemensamInformation/CSNkortetStudentkortetMecenatkortet/CSNkortetStudentkortetMecenatkortet.asp?MenyIdnr=5 16

^^ Som sagt: nästan ingen skillnad alls. Förutom att man ska betala för studentkortet från och med andra terminen. Fast varför ska man göra det när Mecenatkortet ger samma rabatter?

Om Mecenat
Kortet är gratis och kan ge dig tillgång till exempelvis studentrabatter hos SJ, SAS och andra reseföretag.
Om Studentkortet
Kortet kan ge dig tillgång till exempelvis studentrabatter hos SJ, SAS och andra reseföretag. Det skickas hem till dig när du betalat din terminsräkning och avgiften på 50 kronor.

Prankie
2006-11-02, 21:38
ICA
Konsum
Hemköp
Lidl
osv.

De är ju faktist olika affärer. :) Willy är nog mest överlägset i Umeå, fast Maxi ligger bra till för studenter.

aliquis
2006-11-03, 00:25
Mecenat o CSN utges väl av samma företag, med samma förmåner. Mecenat och Studentkortet skiljer sig väl åt men det första är antagligen bättre.