handdator

Visa fullständig version : Frivilligt framkallad kramp


Marulk
2006-11-01, 22:03
hej!
ja, jo, det låter kanske konstigt. Tänkte dock fråga här - på detta trevliga träningsnörd-forum :)

Jag kan alltså med flit sätta igång kramp i en del av mina muskler, och överlägset lättast är vaderna. Spänner jag vaderna på ett visst sätt, så fastnar dom i kramp - och krampen håller väl i 30 sek - nån minut. Ja, det gör j*vligt ont, men eftersom jag är van vid det nu kan jag låta bli att göra något åt det och så att säga vänta ut det.
Min fråga är - är detta normalt?
haha, jag skojade bara - det är klart det inte är, ursäkta mig.

nej, min riktiga fråga är - är det skadligt - eller kan det liknas vid en form av "träning" för muskeln - typ som elektrostimulans eller styrketräning?
Nej - jag tänker inte "styrketräna" på det här sättet.*rolleyes*

Men faktum är att mina vadmuskler är misstänkt stora jämfört med min övriga klena kropp......

....någon...?

roddaren
2006-11-01, 22:39
hej!
ja, jo, det låter kanske konstigt. Tänkte dock fråga här - på detta trevliga träningsnörd-forum :)

Jag kan alltså med flit sätta igång kramp i en del av mina muskler, och överlägset lättast är vaderna. Spänner jag vaderna på ett visst sätt, så fastnar dom i kramp - och krampen håller väl i 30 sek - nån minut. Ja, det gör j*vligt ont, men eftersom jag är van vid det nu kan jag låta bli att göra något åt det och så att säga vänta ut det.
Min fråga är - är detta normalt?
haha, jag skojade bara - det är klart det inte är, ursäkta mig.

nej, min riktiga fråga är - är det skadligt - eller kan det liknas vid en form av "träning" för muskeln - typ som elektrostimulans eller styrketräning?
Nej - jag tänker inte "styrketräna" på det här sättet.*rolleyes*

Men faktum är att mina vadmuskler är misstänkt stora jämfört med min övriga klena kropp......

....någon...?


har upplevt samma sak! dock så är det ibland är det svårare och ibland lättare att framkalla krampen. samma som för dig så är det den muskelguppen som e störst förhållande till resten av kroppen som e lättast att framkalla kramp i, i mitt fall framsida lår. dock så kan jag inte svara på dina frågor, väntar ivrigt på svaren :)

Marulk
2006-11-01, 22:52
har upplevt samma sak! dock så är det ibland är det svårare och ibland lättare att framkalla krampen.

exakT! Ibland går det nästan inte, och andra gånger får jag en fruktansvärt kraftig kramp direkt när jag testar.
Min erfarenhet är att det är lättast när muskeln är utvilad, och tvärtom, har man just haft kramp i muskeln - så går det alls inte.

Har testat det här som partytrick faktiskt - visat benet utan att nämna nåt om kramp eller så - folk stirrar i misstro på vaden som ser HELT sjuk ut. "ser det konstigt ut? jaså. nej, alltså - jag har rätt kraftiga vadmuskler helt enkelt" :naughty:

roddaren
2006-11-01, 23:13
haha, man skulle nästan kunna satsa på en bodybuild kariär bara för att man kan krampa musklerna så att dom blir stora :hbang:

Absinteh
2006-11-01, 23:15
Det är väldigt normalt. Är du ouppvärmd och spänner muskeln så hände det helt enkelt. För vissa, i vissa muskelgrupper.

Sniggel
2006-11-02, 00:25
Hehe det här får jag ibland också eller sendrag eller vad det kallas, erkänn att smärtan ibland är rätt skön! :D
Vanliga ställen för mig är låret, vaden, senan till stortån som sköter flexion, någon av senorna till tårna, eller vad jag tror är platysma vid halsen.
Går att avbryta genom att stretcha muskeln som får kramp. Iaf på mig.

buttcrack
2006-11-02, 00:28
kramp i vaden är det jävligaste man kan ha, kramp i bicepen är dock ganska "skönt" enligt mitt eget tycke om det inte blir något långvarigt

flenders
2006-11-02, 00:45
Fyfan vad jag hatar vakna på morgonen att vaden har krampat ihop sig något så fruktansvärt.

harding
2006-11-02, 11:05
jag har samma problem, baksida lår krampar som fan när jag spänner i vissa lägen, ibland kan även vaden börja krampa. som bot på detta har folk sagt att jag ska dricka mer vatten å stretcha mer ... vet inte riktigt om de funkar , har inte testat =P

Absinteh
2006-11-02, 11:09
Testa att dricka mer och äta mer ..vänta nu..var det zink som skulle motverka kramp, selen också tror jag.
Annars blir ni som Krampus när ni blir äldre, HA HA HA

polaren
2006-11-02, 11:22
För mig krampar det också om jag spänner vaderna

Ello
2006-11-02, 12:20
Hehe det här får jag ibland också eller sendrag eller vad det kallas, erkänn att smärtan ibland är rätt skön! :D
Vanliga ställen för mig är låret, vaden, senan till stortån som sköter flexion, någon av senorna till tårna, eller vad jag tror är platysma vid halsen.
Går att avbryta genom att stretcha muskeln som får kramp. Iaf på mig.

Haha, det där känner jag igen! Fotens undersida (antar att det är senan till strotån som du pratar om), där har jag lättast att framkalla kramp. Dessutom brukar jag, ofrivilligt, få kramp i halsen när jag gör vissa övningar på gymet. (Kommer inte ihåg vilka...)

Guddi
2006-11-02, 13:18
Visst har man några muskler som man kan framkalla kramp i väldigt lätt.

Jag tror inte att det är någon bra ide att göra det för ofta då kramp leder till syrebrist i muskeln. Jag tror inte det finns några undersökningar på det men syrebrist är i stort sett aldrig något bra även om effekterna av att framkalla kramp några sekunder någon gång om dagen antagligen är totalt försummbara.. Själv försöker jag undvika det även om jag ibland inte kan låta bli att få undersidan av foten att krampa ibland när jag tittar på TV :D

För att motverka kramp som uppstår vid utmattning så är det salt, vatten och stretching som brukar gälla. Vet dock inte om det hjälper mot den typen vi talar om nu.

Vi har det dock inte så jobbigt jämfört med vissa andra (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=11832881&query_hl=7&itool=pubmed_DocSum)

Sorabo
2006-11-02, 13:53
Jag kan göra precis samma sak med undersidan av min fot! Sträcker på benet och foten så mycket jag kan o en försöker jag böja stortån och efter cirka 3 sekunder får jag kramp. Det gör jävligt ont och jag måste bända upp tån med mina händer! :p