handdator

Visa fullständig version : Kraftig Smäll!


tano
2006-11-01, 21:55
Ikväll körde vi basket som varje onsdag.. Jobbarkompisar och lite blandat folk.
Det kan gå ganska hett till, lite hårda tag ska det vara ;)

Hursomhelst träffades jag av ett väldigt hårt knä rakt i låret. Kände direkt att smällen var kraftig, och muskeln stramade ihop.
Nu går det knappt böjja på låret, och muskeln dunkar.

Jag antar att jag fått en kraftig lårkaka, men vet ej hur den ska behandlas.
Ni som är kunniga, hur ska jag göra nu? hur lång tid tar det innan det går över, några dagar, en vecka?
känner mig inte så oroad, trotts allt är det ju bara en smäll på muskeln vilket ju måste gå över, men lite obehagligt att inte kunna böjja benet är det.

Tack!

Zakath
2006-11-01, 21:58
Detta kanske kan hjälpa, hittade det på google:

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5rkaka

tano
2006-11-01, 22:23
Detta kanske kan hjälpa, hittade det på google:

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5rkaka

Tack, då blir det att massera imorgon.

På fredag eller lördag blir det lätt träning om låret tillåter och måndag är det fitt to go!
:)



förhoppningsvis...

linaalice
2006-11-01, 22:49
Några råd till ditt lår... Det jag hoppas på att du gjorde när du gjorde illa dej var att lägga hård kompress övr skadan. Annars, gör det nu, det kan ge lite effekt i form av mindre blödning. Sen ska du inte massera de närmaste två dagarna tycker jag, då skadan är i det akuta skedet. Kopression och försiktiga rörelser gäller de första dagarna. Undvik smärtsamma rörelser. Sen kan du börja massera försiktigt, kanske töja lätt och börja röra på benet, för att sedan gå över mer o mer i rörelserträning och excentrisk träning.

Guddi
2006-11-01, 22:52
Efter en kraftig blödning så ska du vänta minst 48 timmar innan du börjar massera annars så drar du bara ut på skadan då du kommer öka storleken på blödningen.

tano
2006-11-01, 23:00
Tack så mycket för svaren linaalice och Guddi.
Ska genast sluta massera! undrar hur mycket jag fövärrat blödnigen redan. (har redan så smått masserat låret)

Ska skaffa mig en doverbinda (har slarvat bort min förra) hade någon sorts kompress som jag lindade runt, men det blev ingalunda så hårt som det nog bör vara.

Kanske bör linda nu, men nu är det ju ändå 2 timmar sedan skadan inträffade.
Ska leta binda...