handdator

Visa fullständig version : Fett kring midjan


Super_Johan
2006-11-01, 20:33
Tjoho!

Efter 2 månader av hård träning och efter att ha ätit lite bättre har jag lyckats åstadkomma en viktminskning! yay. Från 114kg i September till 105 idag. Allt har gott fint. Men ett problem dock, de sista fettet kring midjan/naveln envisas och busar. Brukar skymta såna här frågor i dam-tidningar men men *bs*

Så min fråga är, hur ska man få en slät o fin mage? muskulös eventuellt, men inte fet. Trodde att minska i vikt räckte men obviusly inte! Tips tas emot med glädje!

*slap*

King Grub
2006-11-01, 20:39
Ett energiunderskott skapat med konditionsträning förbrukar mer fett från magregionen än ett lika stort energiunderskott skapat utan konditionsträning.

Super_Johan
2006-11-01, 20:41
ah, det är just det jag håller på med. Konditionsträning. Så jag antar det är bara att jobba på då, och ta bort nåt kilo till :banned

Super_Johan
2006-11-01, 20:44
Jag har egentligen mest sysslat med konditionsträning under min viktnedgång. Joggat, 45-60 minuters länkar 3-4 gånger i veckan. Men nu, här där jag bor har vi redan snö, jag är inte säker på va ja ska ta mig till nu, gillar inte halka o kyla. Och skidning lockar inte alls :o

Tralfamadore
2006-11-01, 21:26
Jag har samma problem. Lite för mycket fett omkring just midjan. Med en tröja på ser jag vanlig ut men några magmuskler är det inte tal om att man ser. Tycker jag nått gränsen för hur nyttigt jag kan äta. Jag unnar mig något då o då men att skära ner på all alkohol + 1 bulle i veckan blir allt för asketiskt för mig. Det enda jag kan tänka mig nu är att jag äter för stora portioner men samtidigt måste man vräka på med proteiner för att växa. right?

En liten fundering. Joggar man ca: 1 h bränner man runt 500 kalorier va? Det känns som väldigt lite. Ungefär obetydligt om man inte joggar två timmar varje dag. Och joggar man för mycket bryter det väl ner musklerna också? Eller åtminstone hämmar det muskeltillväxten?

Sen jag började titta in här på kolozzeum har jag fått fler frågor än svar.

sara_varberg
2006-11-01, 21:27
kan du inte ta o köpa ett gymkort då? och springa på löpbandet där? eller spinning eller liknande? lycka till!

flenders
2006-11-01, 21:41
Jag har samma problem. Lite för mycket fett omkring just midjan. Med en tröja på ser jag vanlig ut men några magmuskler är det inte tal om att man ser. Tycker jag nått gränsen för hur nyttigt jag kan äta. Jag unnar mig något då o då men att skära ner på all alkohol + 1 bulle i veckan blir allt för asketiskt för mig. Det enda jag kan tänka mig nu är att jag äter för stora portioner men samtidigt måste man vräka på med proteiner för att växa. right?

En liten fundering. Joggar man ca: 1 h bränner man runt 500 kalorier va? Det känns som väldigt lite. Ungefär obetydligt om man inte joggar två timmar varje dag. Och joggar man för mycket bryter det väl ner musklerna också? Eller åtminstone hämmar det muskeltillväxten?

Sen jag började titta in här på kolozzeum har jag fått fler frågor än svar.
Vet inte exakt hur mycket man bränner men jag kan tänka mig att den totala mängden energi för en timmes jogging landar däromkring (då räknar man ihop energin man skulle använt i viloläge + det man bränt pga jogging). I övrigt är det så att det är svårt att bygga muskler och ligga på kaloriunderskott. Vill du få bort fettet så får du sänka din bodyfat. Annars så är 500kcal ganska mycket, speciellt med tanke på att en fjärdedel av en normal människas totala konsumtion av mat under en dag. Ja, att jogga är katabolt. Det tar en längre tid för kroppen att återhämta sig efter en joggingrunda jämfört med tex promenader.

Tralfamadore
2006-11-01, 22:49
sänka min bodyfat? Vad menas med det?

Gpajpen
2006-11-01, 22:54
Tjoho!

Från 114kg i September till 105 idag. Allt har gott fint. Men ett problem dock, de sista fettet kring midjan/naveln envisas och busar.

Ja det sista fettet.. då får du gå ner mer i vikt. är inte speciellt många som väger 105 pannor och har synliga magrutor.

Philippp
2006-11-01, 22:55
förlora kroppsfett, gå ner i fettvikt

Hermanssson
2006-11-01, 23:01
Det enda jag kan tänka mig nu är att jag äter för stora portioner men samtidigt måste man vräka på med proteiner för att växa. right?

Tänk på att om du ligger på underskott under en period så kommer du gå ner i vikt. Under den tiden kan du inte få mer muskelmassa oavsett hur mycket protein du petar i dig.

Super_Johan
2006-11-02, 12:37
"Ja det sista fettet.. då får du gå ner mer i vikt. är inte speciellt många som väger 105 pannor och har synliga magrutor."

uhm. Du vet inte hur lång jag är. Men jo, ja ska nog försöka ta en 10kg till, men ändå :sleep:

(193 cm btw)

Super_Johan
2006-11-02, 12:40
kan du inte ta o köpa ett gymkort då? och springa på löpbandet där? eller spinning eller liknande? lycka till!

Ja jo låter helt vettigt! Men men... Har en bit till närmaste gym, vill inte göra träningen svårare än va de behövs

general
2006-11-02, 14:17
Jag har också lite kvar runt midjan. Förra vintern vägde jag 95kg och gick ner till 82, jag är 183cm. Jag hade kunnat forsatt med viktminskningen men alla sa att jag höll på bli för smal så då tog jag ett uppehåll. Nu har jag gått och stört mig på fettet kring midjan länge och vill ta tag i det. Att börja gå på diet igen är nog ingen bra idé. Det jag vill ha nu är musklerna som jag förlorade. Jag tänkte köra stenhårt på gymmet över vintern och börja med konditionsträning till våren.

Masters
2006-11-02, 14:30
Jag tänkte köra stenhårt på gymmet över vintern och börja med konditionsträning till våren.

Låter perfekt! , men varför inte kombinera konditionsträning med "stenhårt på gym"? Ännu effektivare :)

general
2006-11-02, 15:13
Ja varför inte? :) Det finns så blandade åsikter om konditionsträning under tiden man bygger muskler. Kanske är en bra idé att köra konditionspass dom dagar man inte är nere i gymmet för att inte komma tillbaka till "formen" jag hade förra vintern :P

Jag har inte så stora mål, mindre fett kring midjan och lite mera muskler för att se lite starkare ut. Tror ni jag kan åstadkomma det under vintern?

TylerDurden84
2006-11-02, 22:04
Ett energiunderskott skapat med konditionsträning förbrukar mer fett från magregionen än ett lika stort energiunderskott skapat utan konditionsträning.

Är detta någon ny studie som jag har missat helt? Hur kommer det sig att konditionsträning förbränner mer just runt magen.

King Grub
2006-11-02, 22:07
Det har varit känt länge.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1840213&postcount=4

Tralfamadore
2006-11-02, 22:42
Om man tränar tungt alltså och inte deffar är det då måttligt att lägga in ett konditionspass i veckan? Så ökar iaf inte fanskapet kring midjan.

TylerDurden84
2006-11-02, 23:08
Det har varit känt länge.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1840213&postcount=4

Det du länkar till är från 2006, vet inte om jag vill kalla det för länge!?

Men vad exakt är det som gör att kroppen bränner mer fett runt magen vid konditionsträning? Sist jag var på denna delen av forumet (ett par månader sedan) och likande fråga kom upp så stod det inget om detta. Det enda jag såg då var att en förbättrad insulinkänslighet kunde till viss del hjälpa att få bort fett runt midjan.

King Grub
2006-11-03, 05:43
Det du länkar till är från 2006, vet inte om jag vill kalla det för länge!?

Bara för att en sak är känd... innebär det att inga nya studier någonsin kommer att göras på saken? ;)

Källan jag anger är en lärobok i träningsfysiologi, inte en studie. Alla uppgifter i sådana är baserade på väl accepterade studier. Läroböcker är grunderna av kunskap, medan nya studier är spjutspetsarna.

Anledningen är troligen preferentiell mobilisiering av lipider från subkutan fettvävnad för att täcka bränslekravet vid träningen samt just konditionstränings gynnsamma effekt på glukosstimulerad insulinfrisättning.

TylerDurden84
2006-11-03, 11:06
Bara för att en sak är känd... innebär det att inga nya studier någonsin kommer att göras på saken? ;)


Vilket år blev detta känt då? Jag har letat runt på forumet här och kan inte hitta någon annan tråd där samma sak diskuteras

King Grub
2006-11-03, 11:15
Vilket år blev detta känt då?

80-talet någon gång. Det beskrivs i Acta Med Scand Suppl. 1988;723:205-12. Physical training and changes in regional adipose tissue distribution.

AST freak 001
2006-11-03, 11:20
hur svårt ska det vara att förstå att Max-OT cardio är det grymmaste sättet att få fettet att försvinna som piss

Jorgen
2006-11-03, 11:32
hur svårt ska det vara att förstå att Max-OT cardio är det grymmaste sättet att få fettet att försvinna som piss
Det tror jag inte på.

TylerDurden84
2006-11-03, 12:56
Att det är fettförbrännande att köra kondition är nog ingen nyhet för någon, men att det skulle förbränna mer just runt magen var något alldeles nytt för mig. Ingår bukfettet i detta med?

King Grub
2006-11-03, 14:36
Ja.

Att det är fettförbrännande att köra kondition

Det stämmer däremot inte. Konditionsträning ökar inte fettförbränningen över dygnet. Den förbrukar energi. Och det är ett energiunderskott som innebär fettförlust, oavsett hur det åstadkoms. Konditionsträning gör att en större del tas från midjeområdet.

Rataxes
2006-11-03, 15:58
Ett energiunderskott skapat med konditionsträning förbrukar mer fett från magregionen än ett lika stort energiunderskott skapat utan konditionsträning.
Säg att man skulle gå ned några kilo fett under en period utan konditionsträning, så att en större andel av fettet som då förbränns kommer från andra ställen av kroppen än magen, och efter denna period försöka hålla sig på +0, fast nu med hjälp av konditionsträning. Skulle då fördelningen av det kroppsfett man har kvar efter en tid med energibalans ha förskjutits något från magregionen och mot övriga kroppen, eller kan en specifik fördelning av kroppsfettet bibehållas så länge man är i energibalans?

nutz
2006-11-03, 16:14
Konditionsträning gör att en större del tas från midjeområdet.

Är det som vanligt marginaler vi pratar om eller är det faktiskt något som gör en praktiskt synlig skillnad? Några avvikelser vad gäller kombination med styrketräning? Säg att man skalar bort fem kg överflöd.

King Grub
2006-11-03, 16:15
är det faktiskt något som gör en praktiskt synlig skillnad?

Ja.

King Grub
2006-11-03, 16:17
Säg att man skulle gå ned några kilo fett under en period utan konditionsträning, så att en större andel av fettet som då förbränns kommer från andra ställen av kroppen än magen, och efter denna period försöka hålla sig på +0, fast nu med hjälp av konditionsträning. Skulle då fördelningen av det kroppsfett man har kvar efter en tid med energibalans ha förskjutits något från magregionen och mot övriga kroppen, eller kan en specifik fördelning av kroppsfettet bibehållas så länge man är i energibalans?

Konditionsträning innebär en reducering av midjemåttet även utan viktnedgång, så ja.

TylerDurden84
2006-11-03, 17:03
Det stämmer däremot inte. Konditionsträning ökar inte fettförbränningen över dygnet. Den förbrukar energi. Och det är ett energiunderskott som innebär fettförlust, oavsett hur det åstadkoms. Konditionsträning gör att en större del tas från midjeområdet.

Vart skrev jag att konditionsträning ökar fettförbränningen över dygnet???

King Grub
2006-11-03, 17:23
Säger så här då: konditionsträning ökar inte fettförbränningen, punkt. Man får ju prata om en relevant mätperiod eller relevanta förutsättningar, i alla fall. Annars kan man ju säga att det är fettförbrännande att äta en brakmiddag och sedan sätta sig i TV-soffan - då kommer nästan 100% av energin från fett. :D

TylerDurden84
2006-11-03, 17:45
Annars kan man ju säga att det är fettförbrännande att äta en brakmiddag och sedan sätta sig i TV-soffan - då kommer nästan 100% av energin från fett. :D

Det är väl ändå att jämföra äpplen med bananer ;)

Hur som helst. Även om nu det nu inte är fettförbrännande över en lång period så blir effekten av det fettförbrännande då det är såpass energikrävande, höjer insulinkänsligfheten + annat smått å gott.

Jag ser inte många fotbollsspelare utan tvättbräda, muskulösa ben (och överkropp) och lite underhudfett.

King Grub
2006-11-03, 17:56
Påverkar bara fettbalansen om energibalansen påverkas. Det går att springa en halvmara varje dag och ändå bli fetare, bara energiintaget är större än energiförbrukningen. Bara för att det kallas "träning" gör inte att det är annorlunda än någon annan aktivitet - en energiförbrukare, helt enkelt (som du också säger). Men det blir energibalansen som avgör. En person som spenderar dagen i soffan och åstadkommer ett energiunderskott på -500 kcal får lika stor viktnedgång som en orienterare som är ute i skogen halva dagen och slutar på -500. Men orienteraren kan äta i princip hur mycket han vill. :eating:

TylerDurden84
2006-11-03, 18:33
Jo, det är ju så att även en soffpotatis nu har skulle förbränna mer fett än vad en fotbollsspelare hade gjort med matchat energiintag så verkar detta inte stämma i PRAKTIKEN. Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt.

Gå ut och en en titt på stan... hur än teorin om fettförbränning än ser ut så kvarstår faktum: Soffpotatisar är i regel lönnfeta, fotbollsspelare är det inte.

King Grub
2006-11-03, 18:35
Jo, det är ju så att även en soffpotatis nu har skulle förbränna mer fett än vad en fotbollsspelare hade gjort med matchat energiintag så verkar detta inte stämma i PRAKTIKEN.

Jodå, det stämmer i praktiken. Soffpotatisen har helt enkelt inte det matchande energiintaget - inte så kul att matcha ett matintag kalorimässigt med en dag i soffan. Aktivitet är den stora energiförbrukaren, och det är bara en av fördelarna med att röra på sig. :) Och den som tränar får ju mer muskulatur som gör hans/hennes kropp annorlunda och mer visuellt tilltalande.

TylerDurden84
2006-11-03, 19:14
Jodå, det stämmer i praktiken

Då skriver jag såhär istället: Det stämmer inte "in real life":D

general
2006-11-03, 22:27
Avbryter lite i er diskussion med en fråga. Om jag äter normalt och ser till att få i mig tillräckligt med protein, kommer jag kunna bli av med fettet kring midjan undertiden jag styrketränar, och samtidigt öka lite i styrka? Om man kollar på Du är vad du äter så får ju personerna ner fettprocenten samtidigt som dom bygger en del muskler. Ligger det någon sanning i det?

datamg
2006-11-03, 22:58
Jo, det är ju så att även en soffpotatis nu har skulle förbränna mer fett än vad en fotbollsspelare hade gjort med matchat energiintag så verkar detta inte stämma i PRAKTIKEN. Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt.

Gå ut och en en titt på stan... hur än teorin om fettförbränning än ser ut så kvarstår faktum: Soffpotatisar är i regel lönnfeta, fotbollsspelare är det inte.


Du drar lite felaktiga slutsatser - man behöver inte vara fet för att det analogiskt ska innebära att man är en "soffpotatis". Problemet är snarare att för många överviktiga äter för mycket mot vad de förbrukar.
I regel tror man sig ha ett större matbehov än vad man egentligen behöver - dvs man tar för stora portioner i onödan, och äter fel saker. I takt med att man äter mer ökar också magsäckens volym och man kan äta ännu mer för att uppnå mättnadskänsla.

Det finns nog en hel del människor som lider av en smärre övervikt och håller igång en del men ändå inte lyckas bli av med denna. Pudelns kärna består i för mycket och/eller felaktig mathållning i förhållande till den energi man gör av med.

Det är betydligt enklare att äta mindre och rätt saker än att träna bort överflödiga kilon. Tänk efter själv, en timmes hård cykling kanske innebär en förlust på 500 kcal. Hur mycket måste du jobba för att orka hålla på och cykla en timme? Att minska sitt matintag med 500 kcal innebär ingen större uppoffring. Det är bara att ta några mindre antal skedar med pasta till köttbullarna.

Sedan har ju konditionsträningen sina fördelar som tidigare påpekats av King Grubb.

Att minska sin övervikt och lyckas med att behålla den nya vikten kräver ett långt engagemang - det måste bli en livsstil.

//Micke

Masters
2006-11-04, 01:03
Jag har sett att sedan jag började med min kondisträning, ca 2mån sedan.. så har man bränt ganska mkt vid just midja och precis nedanförbröstet.. Väger 96kg och har redan synliga magmuskler och revben vid det området*flex* .. fast o man går lite nedåt så ser det likadant ut som förut *grr27* :thumbup:

King Grub
2006-11-04, 05:45
Avbryter lite i er diskussion med en fråga. Om jag äter normalt och ser till att få i mig tillräckligt med protein, kommer jag kunna bli av med fettet kring midjan undertiden jag styrketränar, och samtidigt öka lite i styrka? Om man kollar på Du är vad du äter så får ju personerna ner fettprocenten samtidigt som dom bygger en del muskler. Ligger det någon sanning i det?

En absolut nybörjare som i det programmet har andra förutsättningar och kan inte jämföras med en som har tränat en tid.

Jag kan inte säga om du kan minska i midjemått och samtidigt "bulka" (tveksamt), men du kan påverka att fettökningar vid ett energiöverskott blir mindre vid det aktuella området.

Öka i styrka kan du tveklöst göra, även under en deff där du tappar i vikt, åtminstone initialt.

TylerDurden84
2006-11-04, 11:15
Jag vet inte om du ens har läst igenom mina inlägg ordentligt? Det du skriver är ju samma sak men med en längre text.

man behöver inte vara fet för att det analogiskt ska innebära att man är en "soffpotatis". Problemet är snarare att för många överviktiga äter för mycket mot vad de förbrukar.

"Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt."


I regel tror man sig ha ett större matbehov än vad man egentligen behöver - dvs man tar för stora portioner i onödan, och äter fel saker.

"Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt."


Det är betydligt enklare att äta mindre och rätt saker än att träna bort överflödiga kilon. Tänk efter själv, en timmes hård cykling kanske innebär en förlust på 500 kcal. Hur mycket måste du jobba för att orka hålla på och cykla en timme? Att minska sitt matintag med 500 kcal innebär ingen större uppoffring. Det är bara att ta några mindre antal skedar med pasta till köttbullarna.

"Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt."


Sedan har ju konditionsträningen sina fördelar som tidigare påpekats av King Grubb.

"...så blir effekten av det fettförbrännande då det är såpass energikrävande, höjer insulinkänsligfheten + annat smått å gott."

King Grub
2006-11-04, 11:16
"Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt."

Det är det faktiskt inte, inte så svårt, om man vet vad man vill. "Karaktär" kallas det. ;) Självkontroll. Nu är naturligtvis ett aktivt liv att föredra, men om man periodvis inte har möjlighet till det, går det att reglera både fettbalans och kroppsvikt enbart med matintaget, utan problem.

TylerDurden84
2006-11-04, 11:26
Det är det faktiskt inte, inte så svårt, om man vet vad man vill. "Karaktär" kallas det. ;) Självkontroll. Nu är naturligtvis ett aktivt liv att föredra, men om man periodvis inte har möjlighet till det, går det att reglera både fettbalans och kroppsvikt enbart med matintaget, utan problem.

Man måste ha självdisciplin (eller "Karaktär") för detta ja. Och många här på kolo klarar säkert av detta utan större problem. Men i mina ögon så verkar inte många andra i denna värld klara av det. Jag tänker inte på smällfeta personer som pit-stoppar på varje hamburgerbar utan individer som hävdar att de tycker att de äter nyttigt, men ändå blir överviktiga.

general
2006-11-04, 11:31
Hur mycket mer än normalt ska man äta under bulken? Jag äter nog så jag ligger precis på gränsen för jag har inte gått upp ett enda kilo på nästan ett år, och då har jag inte tränat ett dugg typ. lite löppass då och då. Jag vill ju inte ligga på ett förstort överskott så jag rullar fram till sommaren :)

TylerDurden84
2006-11-04, 12:54
Hur mycket mer än normalt ska man äta under bulken? Jag äter nog så jag ligger precis på gränsen för jag har inte gått upp ett enda kilo på nästan ett år, och då har jag inte tränat ett dugg typ. lite löppass då och då. Jag vill ju inte ligga på ett förstort överskott så jag rullar fram till sommaren :)

Det finns inga regler på hur mycke energiöverskott man ska ligga på, men ca 500 kcal energiöverskott är en riktlinje som många byggare använder sig av.

datamg
2006-11-04, 13:55
Jag vet inte om du ens har läst igenom mina inlägg ordentligt? Det du skriver är ju samma sak men med en längre text.



"Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt."



"Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt."



"Att vara en soffpotatis och samtidigt ligga på energiunderskott är så fruktansvärt svårt."



"...så blir effekten av det fettförbrännande då det är såpass energikrävande, höjer insulinkänsligfheten + annat smått å gott."


Har visst läst ditt/dina inlägg och jag gillade inte din generalisering bara där du drog alla överviktiga över en och samma kam och kallade dem soffpotatisar.

Bara för att man inte tränar behöver inte innebära att man är en soffpotatis. Försökte belysa det genom mitt exempel med cykling kontra minskning av portionsstorleken. Det behövs karaktär och insikt för att man ska kunna gå ned i vikt. Helt enkelt äta rätt och mindre om man nu är soffpotatis.

Soffpotatisen kan naturligtvis inte kosta på sig att äta mer än fotbollspelaren därför att den sistnämnda förbränner mer.


Träning och framför allt kardio är inte nödvändigt för att man ska kunna gå ned i vikt men det är en välldigt bra komponent att använda sig av. Den ger andra fördelar som du säkerligen är medveten om.


//Micke

TylerDurden84
2006-11-04, 14:28
Har visst läst ditt/dina inlägg och jag gillade inte din generalisering bara där du drog alla överviktiga över en och samma kam och kallade dem soffpotatisar.

Bara för att man inte tränar behöver inte innebära att man är en soffpotatis. Försökte belysa det genom mitt exempel med cykling kontra minskning av portionsstorleken. Det behövs karaktär och insikt för att man ska kunna gå ned i vikt. Helt enkelt äta rätt och mindre om man nu är soffpotatis.

Soffpotatisen kan naturligtvis inte kosta på sig att äta mer än fotbollspelaren därför att den sistnämnda förbränner mer.


Träning och framför allt kardio är inte nödvändigt för att man ska kunna gå ned i vikt men det är en välldigt bra komponent att använda sig av. Den ger andra fördelar som du säkerligen är medveten om.


//Micke


Jag drar inta alla över en kam, naturligtvis är inte alla soffpotatisar, men MÅNGA är det. Och det sista du skrev vet jag om ja... har nämnt det i 2 inlägg!

Cerberus
2006-11-05, 13:22
Det är mycket skönare att träna sig i form istället för att enbart svälta sig i form. Även om man gör samma sak energimässigt så tycker jag att det kräver betydligt mindre av psyket att kuta en timme istället för att minska dagsintaget med motsvarande mängd energi.

nutz
2006-11-05, 19:30
Det är mycket skönare att träna sig i form istället för att enbart svälta sig i form. Även om man gör samma sak energimässigt så tycker jag att det kräver betydligt mindre av psyket att kuta en timme istället för att minska dagsintaget med motsvarande mängd energi.

Lik förbannat blir man hungrig som satan om man inte äter sig mätt.