handdator

Visa fullständig version : Träning på både bredden och längden.


Sidor : [1] 2

Jondahl
2006-11-01, 19:27
Inviger härmed mitt livs första träningsdagbok!

Att börja med lite kort info om mig och min bakgrund vore väl en bra start, så här kommer det:

Ålder: 21.
Vikt: 79kg.
Längd: 187cm.
Gym: Fysiken, Göteborg.
Idrottsmeriter: Lag-DM-guld i bordtennis -97 (p13), medverkat i fotbollslagets degradering från 4an till 6an på två år, sprungit Göteborgsvarvet på 1.31.48 (i år). Tränat styrka mer eller mindre regelbundet sedan i januari i år.

Mål:
-Bli starkare.
-Förbättra konditionen.
-Gå upp ett par kilo.
-Ha kul.
-Kapa fem minuter på Göteborgsvarvetstiden.

Långsiktiga mål:
-Ta mig runt Kalmar triathlon 2008.
-Klassikern nångång.
-Leva sunt och länge och göra allt för att undvika skador.

Varför träningsdagbok?
-För att få lite mer struktur bakom min träning.
-Kanske få ett och annat tips och råd från alla er kunniga.
-Ökad träningsmotivation.

Träningsfilosofi
-Har kört helkroppspass på gymet ett tag nu och ser ingen anledning att ändra det. Två till tre gånger i veckan är det som gäller.
-Löpning, cykling (har även tänkt prova spinning) och kicka boll är tänkt att ge cardio-träningen jag behöver. Så ofta jag orkar, tre till fyra gånger i veckan totalt är väl rimligt.
-Ska dessutom försöka lära mig simma ordentligt, ser gärna att jag kommer igång med det ganska snart.

Så, nog om det. Dags att köra hårt!

//Jonas

Jondahl
2006-11-01, 19:32
Första träningspasset är redan slutfört!

Trotsade kylan, snöfallet och min rediga träningsvärk (efter böjen igår) och gav mig ut och sprang fem kilometer.

Har tidigare löppass i veckan känt mig seg men idag kände jag mig som en kung på banan! Motivationen höjdes genast flera steg (inte för att den var låg från början men...). Tog dock inte tiden.

Noodles
2006-11-02, 08:35
Ska bli kul att följa din journal. Vi verkar ha liknande upplägg med helkroppspass och löpning. Skillnaden är att du verkar ligga på en betydligt högre nivå. :D Din tid på Göteborgsvarvet är riktigt grym och det vore galet om du kapar 5 minuter på den. :thumbup:

Har du tränat länge på Fysiken? Jag tränade där i fem år. Bytte gym i våras.

Edit: Gillar att du tar upp fotbollsdegraderingen som en merit. :D

Jondahl
2006-11-02, 19:07
Ska bli kul att följa din journal. Vi verkar ha liknande upplägg med helkroppspass och löpning. Skillnaden är att du verkar ligga på en betydligt högre nivå. :D Din tid på Göteborgsvarvet är riktigt grym och det vore galet om du kapar 5 minuter på den. :thumbup:

Har du tränat länge på Fysiken? Jag tränade där i fem år. Bytte gym i våras.

Edit: Gillar att du tar upp fotbollsdegraderingen som en merit. :D

Det där med högre nivå tycker jag du ska vänta med att uttala dig om tills du jämfört ett av dina styrkepass med ett av mina ;).

Har tränat på fysiken sedan januari, med ett uppehåll över sommaren. Så jag har väl ett par månader kvar på årskortet, och jag trivs riktigt bra. Vad tyckte du om stället? Varför och var bytte du?

Och har man inte en massa guldpokaler att skryta om så får man ta det man har, eller hur? =)

Jondahl
2006-11-02, 19:23
Så, innan jag lägger in mitt första styrkepass så tänkte jag fördjupa er lite i mitt styrketräningsupplägg.
Helkroppspass är det som gäller, som sagt. Varierar mellan två olika pass som ser ut som följer:

Pass 1:
Ben
Bröst
Rygg
Axlar
Biceps
Triceps
Mage

Pass 2:
Ben
Bröst
Rygg
Axlar
Vader
Korsrygg
Mage


Övningarna varierar lite beroende på vad jag känner mig sugen på, försöker dock hålla mig till så mycket basövningar som möjligt.

Antal reps försöker jag variera såhär: första två passen 10-12 reps, nästkommande två pass 5-8 reps. Tillbaka igen osv.

Jondahl
2006-11-02, 19:52
Dags för första träningspasset så!
Tränade ensam.

Uppvärmning - cykel 10 min.

Utfall
10x40kg
2*10x50kg
(10 på varje ben)

Lutande hantelpress
12x13.5kg
12x16kg
10x18.5kg

Axelpress (hantlar)
10x11kg
2*10x10kg

Latsdrag
12x47kg
2*12x52kg

Smal bänkpress
12x30kg
12x35kg (armbågarna flängde nog ut lite för mycket här)
12x30kg

Hammercurl (sittande)
3*12x11kg (fuskade nog en aning på de sista där =))

Sit-ups
3*15 (maximal lutning)

Stretching: Baksida lår - framsida lår - bröst.

Tid exkl. stretch och uppvärmning: 55 minuter.
Totalt antal lyfta kilon: 5597 (plus sit-ups)
Lyfta kilon/minut: 102

Kommentar: Träningsvärken i benen satt i, plus att jag hade kvällens fotbollsträning i tankarna under utfallet, kunde nog kört lite hårdare där annars. I övrigt är jag nöjd med passet, inte mycket folk heller så jag kunde köra på så snabbt jag ville.

Noodles
2006-11-03, 08:39
Det där med högre nivå tycker jag du ska vänta med att uttala dig om tills du jämfört ett av dina styrkepass med ett av mina ;).

Har tränat på fysiken sedan januari, med ett uppehåll över sommaren. Så jag har väl ett par månader kvar på årskortet, och jag trivs riktigt bra. Vad tyckte du om stället? Varför och var bytte du?

Och har man inte en massa guldpokaler att skryta om så får man ta det man har, eller hur? =)

Mina styrkepass är inte speciellt imponerande jämfört med snittet här på kolo. Jag skulle lätt byta eventuella styrkefördelar med dina tider på löpningen. :)

Jag gillade Fysiken. Tror många gillar att klaga på det instinktivt pga att det är ett studentgym. Hantlarna går väl upp till 63 kg och vad jag såg tränade inte ens de största gossarna så tungt. Min största fördel var att jag bara hade två minuters promenad dit. Brukade även spela en del innebandy.

Jag bytte helt enkelt pga att jag flyttade från Göteborg. Som du säkert sett i min journal är jag inte helt nöjd med mitt nya gym. Saknar Fysiken.

Jondahl
2006-11-03, 21:54
Tränade fotboll igår (torsdag). 1,5 timmes matchspel inomhus. Riktigt kul.

Idag testade jag för första gången spinning. Var något som dom kallade distans, vilket innebar att passet varade 1,5 timme, inklusive uppvärmning och stretch.
Svetten bara rann och mjölksyran brände stundvis. Det slår ju inte landsvägscykling en ljummen sommardag, men på vintern kan det nog funka som ett bra komplement till övrig träning. Det blir nog fler spinningpass!

Jondahl
2006-11-05, 13:44
Min största fördel var att jag bara hade två minuters promenad dit. Brukade även spela en del innebandy.

Jag har ungefär 60 gånger din restid till gymmet :cryout:
Kanske har du spöat mig i innebandy då, spelade också en del i våras.

Jondahl
2006-11-05, 13:47
Vilade igår (lördag).

Tänkte egentligen gjort detsamma idag också, men vädret såg alldeles för inbjudande ut för att kunna motstå en lugn sväng på cykeln.
Dryga 2 mil, med en medelhastighet strax under 30km/h blev resultatet. Dags att göra i ordning racern för dess vinterdvala nu kanske...

Noodles
2006-11-06, 07:46
Jag har ungefär 60 gånger din restid till gymmet :cryout:
Kanske har du spöat mig i innebandy då, spelade också en del i våras.

Då måste du verkligen gilla Fysiken om du ändå tränar där. ;)

Du verkar träna lite allt möjligt. Är du cykelfanatiker också?

Jondahl
2006-11-06, 17:56
Då måste du verkligen gilla Fysiken om du ändå tränar där. ;)

Du verkar träna lite allt möjligt. Är du cykelfanatiker också?

Det finns en enkel förklaring. Bodde betydligt närmare i våras, och jag går fortfarande i skolan i Göteborg så jag tränar när jag ändå är där.

Jo, kanske därför jag gillar fysiken också, finns ju mycket att välja mellan. Finns ju så många roliga idrottsdiscipliner :)

Cykelfanatiker? Njae, köpte ganska nyligen en racer vilken jag trivs mycket bra på. Sen måste jag ju träna om det ska bli något med det där triathlonmålet också...

Jondahl
2006-11-06, 18:07
Simmade idag.

Nyrenoverat bad, nedsatt pris (3:-) och ledig dag gjorde mig sugen på lite simning. Tänkte att badet säkert kommer vara fullt med tanke på läget, så jag gick dit när det öppnade i hopp om att iaf få lite utrymme.

Såg inte en själ under de första 45 minuterna, vilket passade mig perfekt då jag kunde träna min crawlteknik utan risk för att folk plötsligt skulle dragit upp mig ur vattnet och påbörjat första hjälpen =).

Jag har riktigt svårt för att få in andningen ordentligt. Får inte in tillräckligt med luft helt enkelt. Någon här kanske vet om det finns några speciella teknikövningar att prova? Krävs iaf betydlig bättring innan det blir nån triathlon för mig iaf!

Jondahl
2006-11-07, 20:38
Styrkepass 2.
Ensam, på ovant gym (Atlantica, Falköping)

Benpress
8x120 kg
2*6x160 kg

Bänkpress
2*6x50 kg
4x55 kg

Latsdrag
8x50
7x60
6x65

Hantelpress
7x12,5
6x15
5x15

Stående vadpress
3*6x70

Magmaskin
10x40
5x55
6x50

Hyperextensioner (tror jag de kallas)
2*8x10
8x15

Stretching
Baksida lår, framsida lår, vader och bröst.

Tid, exkl. uppvärmning och stretch: 65 min

Kommentar: Ovant att träna nån annanstans är Fysiken. Benpressen och vadpressen kan inte alls jämföras med Fysiken då maskinerna var helt annorlunda. Annars ett ganska bra pass, aldrig gått så tungt vare sig i bänkpress eller hantelpress förut. Kändes bra.
Tog i så jag bet sönder läppen i vadpressen också =).

Noodles
2006-11-07, 22:48
Det är lustigt det där med att byta gym. Även de fria vikterna verkar annorlunda trots att de ska väga lika mycket. :D

Ser att du kör vadträning också. Tycker du det fungerar bra ihop med löpningen? Jag tyckte det påverkade löpsteget negativt och lade av med vadträningen.

Jondahl
2006-11-08, 20:14
Det är lustigt det där med att byta gym. Även de fria vikterna verkar annorlunda trots att de ska väga lika mycket. :D

Ser att du kör vadträning också. Tycker du det fungerar bra ihop med löpningen? Jag tyckte det påverkade löpsteget negativt och lade av med vadträningen.

Hehe, du har så rätt så. Fick fippla lite fram och tillbaka med vikter mest hela passet =). Vad gäller benpressen och vadpressen är jag dock ganska säker på att där fanns en skillnad, i benpressen kändes det ju nästan som att man knuffade vikterna framåt och inte framåt/uppåt som man gör på fysiken...

Har faktiskt aldrig märkt av, eller ens tänkt tanken, att vadträningen skulle påverka min löpning. Men nu när jag är medveten om att andra har problemet lär det väl växa fram även hos mig...typiskt ;)

Jondahl
2006-11-08, 20:16
Löpning cirkus en mil idag, med bra tempo, dock utan tidtagning eller nåt sånt.
Jag ska iaf i fortsättningen tänka på att blända av till halvljus när jag möter springande folk på vägarna, var på väg ner i diket flera gånger...

Stretching:
Baksida lår, framsida lår, höftböjare, ljumskar, sätesmuskler och vader.

Jondahl
2006-11-10, 11:50
Spelade fotboll 1,5 timme igår, inomhus. Inte så mycket mer att säga om det.

Idag har hag återigen varit och simmat. Andningen kändes mycket bättre idag, när jag försökte tänka på att rikta blicken längre framåt jämfört med senast. Jag andas på vart tredje eller varannat armtag. Klarar iaf ett par längder (25m) utan syrebrist nu.
En annan sak som jag vet jag måste förbättra är min benkick. Har provat simma utan armtag och jag står nästan stilla. Märker även att jag har svårt att simma rakt, tror det kan bero på bentagen också (böjer nog för mycket i knäleden, tror jag).
Är väl bara att nöta på så ska nog simningen bli bra så småningom, hoppas jag.

Jondahl
2006-11-11, 21:59
Spelade lite innefotboll igår igen, blev väl en timme och en kvart ungefär.

Jag tänkte att någon kanske kan vara intresserad av att se hur jag äter och eftersom jag ändå har resultat från en femdagars kostregistrering vi gjort i skolan kan jag ju lägga upp det här.
Registreringen är ett par veckor gammal nu, men jag har inte ändrat speciellt mycket i min kost sedan dess.

Mitt totala energiintag/dag: 18,7MJ (ungefär 4500 kcal).
-fördelat på: 16,8% protein (ungefär 2,3g/kg kroppsvikt), 26,4%
fett och 57,7% kolhydrater.
Fiberintag/dag: 48,7g
Fettkvalitet: 9,2 E% mättat
9,9 E% enkelomättat
5,1 E% fleromättat
(0,7% n-3)

Om nån har några frågor eller kommentarer till detta så är ni välkomna. Mer data finns också, så om nån är intresserad så är det bara att fråga om det också!

Jondahl
2006-11-12, 18:26
Eftersom jag varit i Göteborg så lite i veckan körde jag ett pass hemma i garaget idag istället. Utrustningen består av en stång, en bänk (från julas fyndhörna) och lite vikter. Vikterna är inte exakta, både stången och vikterna är hemmagjorda och jag tycker mig märka en viss skillnad iaf mellan 5-kilosvikterna, har dock inte vägt varken stången eller vikterna.

Uppvärmning: cykel 7 minuter.

Knäböj
3*8x50
Stod bredare än vanligt med fötterna, för att kunna gå djupare. Detta eftersom det är lite krångligt att få upp/ner en tung stång från jula-ställningen =)

Bänkpress
3*6x50

Stångrodd
3*6x50

Militärpress
3*6x30

Bicepscurl
3*8x30

Smalbänk
3*8x40

Sit-ups
3x15, med tio kg på bröstet.

Var väl inget jättebra pass, men efter förutsättningarna kändes det rätt bra. Speciellt biceps, bröst och axlar fick nog lite träning iaf.

Jondahl
2006-11-16, 12:54
Har missat att fylla i under veckan, här kommer därför en snabb resumé av träningsveckan än så länge:

Måndag: A-box, en timme. Första gången jag provade det här. Kände mig _hyfsat_ löjlig får jag säga. Visst kan det väl vara bra både cardio- och koordinationsträning, men jag tror jag håller mig till andra träningsformer i fortsättningen.

Tisdag: Styrketräning. Med kompis denna gången. Skrev inte upp vad jag använde för vikter men ungefär såhär såg det ut:

Uppvärmning: cykel 10 min.

Provade sedan för första gången att maxa i bänkpress (första gången i någon övning öht för övrigt). Utförande och resultat:
10x30kg
6x40kg
2x50kg
1x60kg
1x70kg - Gick inte.
1x65kg - Gick inte.

60kg klarade jag som mest alltså, någon som är impad? =). Har dock en teori som jag filat på nu efteråt; körde ett ganska hårt bröstpass på söndagen samt a-box på måndagen. Bör ju varit precis helt slut i musklerna (här vill jag inte att någon säger emot, då sänker ni mitt självförtroende igen =)).
Ska prova igen vid jul och se om det går framåt!

Marklyft: 3x10x60
Militärpress, sittande: 3x10x22
Chins: 3x10x47
Vadpress: 3x10x110
Sit-ups: 3x15x maximal lutning.

Tiden vet jag inte.


Onsdag: Simning. Egentligen inget att säga om. Tekniken sitter väl hyfsat och det kändes som att jag hade lite lättare att hålla en rak linje i bassängen.

Torsdag: Löpning. Ca 1,3 mil. Kommit på att jag är bra sugen på en pulsklocka, ska nog börja kika runt på sånna. Skulle vara kul att följa resultaten på löpningen, inte ofta jag ens tar tid...

Noodles
2006-11-16, 14:59
Bra bänkat. Jag själv vågar aldrig maxa i någon övning. I förhållande till din vikt är det bra. Speciellt med tanke på att du kör mycket träning vid sidan om.

Har också långt gånga planer på en pulsklocka. Vill ha en Garmin Forerunner som även mäter hur långt man springer. Det enda som saknas är lite pengar och att jag kan springa igen.

Jondahl
2006-11-18, 20:31
Tack, det var ju snällt sagt, Noodles =)

Har fått tips om polars rs200sd av en kompis, men nu när jag kollat på Garmins sida ser det ju nästan mer intressant ut. 301an verkar ligga i samma prisklass som polaren, och 301an har ju några extra roliga funtioner. Men, men, tyvärr har inte jag några guldbyxor heller...

Jondahl
2006-11-18, 20:32
Tränade fotboll på torsdagen också. Match imorron, då gäller det =)

Jondahl
2006-11-21, 16:32
Söndag: Spelade 2 fotbollsmatcher á 2x20 minuter. Fick stryk med 1-4 resp. 0-7 (tror jag, en del räknade till 8 också...). Det var ganska kul ända fram till sista halvleken då vi släppte sex bollar. Det var för övrigt 7-manna på konstgräs inomhus.

Jondahl
2006-11-21, 16:39
Måndag: Styrka
Ensam.

Uppvärmning: cykel 8 minuter.

Benpress
3*12x100 (plus maskinvikten)

Hantelpress
3*12x16

Stående stångrodd
3*12x27,5

Drag till hakan
3*12x18

Bicepscurl, stång
3*12x18

Dra snören mot marken, för triceps (namn?)
3*12x16

Sit-ups
3*15 (maximal lutning)

Tid: 45 minuter

Kommentar: Snabbade mig på för att hinna med tåg hem. Ganska intensivt med andra ord, dock ej några anmärkningsvärda vikter. Har lite lagom träningsvärk i främst bröstet såhär dagen efter.

Jondahl
2006-11-21, 21:25
Sprang ungefär en mil på ungefär 45-50 minuter idag, varav brorsan hängde med på halva sträckan. Kändes bra.

Jondahl
2006-11-22, 17:07
Sprang ett intervallpass idag. Värmde först upp genom att jogga ca 1km sakta, göra lite töjövningar och köra lite höga knän och höga klackar.
Körde sedan 4x1km i bra tempo (ett tempo som jag inte var helt slut efter, men jag skulle inte klarat 500 meter till i samma fart, tror jag). Mellan intervallerna sprang jag i sakta tempo ungefär 500 meter.

Jondahl
2006-11-22, 19:22
Idag har jag fört träningsdagbok i tre veckor och här kommer en liten sammanfattning:
Totalt antal pass: 21.
Varav
Löpning 5
Styrka 5
Fotboll 5
Simning 3
Cykel 2
A-box 1

Såhär anser jag att jag uppfyller mina mål, vad jag kan göra bättre och lite uppdateringar av målen.

1. Bli starkare - tror inte jag har blivit ett dyft starkare under dessa tre veckor, förmodligen har jag knappt blivit starkare under hela mitt gymliv. Vad ska jag göra åt detta?
*Tydligare satsning på styrka fram till jul. Försöka träna styrka minst 2ggr/vecka.
*Tydligare mål. Någon som har något rimligt mål att föreslå? Jag maxade ju i bänk för ett tag sedan, att öka den vikten med fem kilo innan jul kanske? Kanske ska prova att maxa i fler övningar och följa upp de resultaten också?
*Äta mer.

2. Gå upp ett par kilo - har jag inte heller lyckats med, ligger på samma vikt nu som när jag startade. Vad ska jag göra åt detta?
*Tydligare mål. Målvikt innan jul: 82kg (3kg upp).
*Äta mer.

3. Ha kul - ja, det har jag, för det mesta.

4. Kapa fem minuter på Göteborgsvarvet. Målet står kvar. Hur ska det lyckas?
*Innan jul ska jag försöka springa mycket intervallpass och "kortare långpass" på mellan 5 och 10km.
*Efter jul kommer jag förmodligen satsa hårdare på längre pass, och lägga lite mindre tid på styrkan igen.
*Gå ner ett par kilo från de 82 jag hoppas väga vid jul. Målvikt på startlinjen: 78-79kg.
*Skaffa en pulsklocka. SKA ske inom en månad!
*Ska dessutom skaffa mig flera delmål under tiden fram till maj, men de får jag fundera på ett tag till.

5. Kalmar Triathlon 2008. Vad ska jag göra?
*Fortsätta simma, antar att det blir svårt att hålla frekvensen 3 ggr på 3 veckor men 2-3 gånger i månaden känns rimligt fram tills man kan börja simma ute.
*Löpning, se ovan, plus förbereda mig på ännu längre distanser.
*Cykling. Mer cykling/spinning!
*Testa träna med klubb. Funderar på att, om jag får tummen ur och flyttar ner till Göteborg snart igen, uppsöka en triathlonklubb och prova hur det känns.
*Ställa upp i en kortare distans i sommar.

6. Klassikern.
*Det kommer väl automatiskt, skidträning blir det nog när snön kommer.

7. Leva sunt och länge och göra allt för att undvika skador.
*Kommer nog automatiskt det också, hoppas jag.

Så sammanfattat: Kommer satsa hårdare på styrka och på viktuppgång fram till jul. Sedan blir det mer uthållighetsinriktat och kanske en viktnedgång.
Funderar på att minska ner fotbollen också. Det enda målet den egentligen bidrar till är ju "ha kul" och det kan jag ha ändå.

Detta är vad jag tycker känns som rätt just nu, ni får gärna kommentera om ni tycker något ser galet ut, eller fråga om ni undrar något.

Jondahl
2006-11-24, 13:30
Vilade onsdag.


Körde ett rätt mediokert styrkepass hemma i garaget idag. Som ni vet är vikterna inte helt att lita på.

Bänkpress
6x50, 5x55, 6x52

Stångrodd
10x40, 2*6x50

Marklyft
8x50, 2*8x60

Militärpress, sittande
3*8x30

Sit-ups
3*15x15

Som sagt, ett skitpass mer eller mindre, kände mig egentligen inte speciellt motiverad att köra alls, men tvingade mig ut i garaget ändå. Värmen är avslagen också, så fick börja med ytterjackan på tills temperaturen i kroppen steg något.

Tid: 50 minuter (inklusive uppvärming, som jag körde genom att lyfta lite lätta vikter fler gånger).

Jondahl
2006-11-24, 18:01
Var ute och joggade, ca 3km förut. Väldigt sakta och lugnt, kändes skönt att komma ut lite.

Tog för övrigt en liten dos rapsolja i morgongröten för att få i mig lite extra energi. Försöket slog väl ut, då jag var tvungen att dränka gröten i sylt => ännu mera extrakalorier =)

Avslutar med en liten fundering; hur kommer det sig egentligen att man kan så gott som alla kolozzeums trådar utantill när man suttit vid datorn och arbetat hårt på en hemtenta hela dagen? :confused:
Tur att jag med lite (ganska mycket) god vilja kan se kolozzeum som ett led i min utbildning.

Jondahl
2006-11-26, 19:13
Tog en lätt joggingtur på ca 4km idag igen. Är rädd att jag har en förkylning på gång igen, därför jag tog det lugnt. Hoppas inte!

Noodles
2006-11-27, 08:01
Avslutar med en liten fundering; hur kommer det sig egentligen att man kan så gott som alla kolozzeums trådar utantill när man suttit vid datorn och arbetat hårt på en hemtenta hela dagen? :confused:
Tur att jag med lite (ganska mycket) god vilja kan se kolozzeum som ett led i min utbildning.

Var glad att du kan se Kolo som en hjälp i din utbildning. De flesta har nog sett det som ett hot mot sin utbildning/jobb. :D

Cykelmannen
2006-11-29, 01:46
Åh, trevligt träningsupplägg det här. En massa massa cardio och helkroppspass.. det känns som nära på optimalt om man vill ha en snygg beachkropp...för det är väl ditt primära mål, om du ska vara helt ärlig :D

Om du är missnöjd med dina styrkeökningar skulle jag vilja föreslå att du kör lågrepspass ibland, t.ex 6 set á 4 reps eller liknande. Jag har märkt att man ökar grymt mycket mer i styrka då än om man bara kör 8-12 reps på varje pass. Ett annat tips är att inte köra samma övning två pass i rad. Du kan istället t.ex. köra lutande hantelpress för bröstet ena helkroppspasset för att nästa helkroppspass köra plan bänkpress. Samma sak för nedre rygg kan vara marklyft ena gången och hyperextensions nästa gång.

Du verkar äta grymt mycket mat, 4500 kcal är ju t.om mer än mig.. å då säger ändå folk att jag äter mycket. Men du tar priset.. och grym koll har du på vad du stoppar i dig med. Otroligt :thumbup:

Jondahl
2006-11-29, 18:31
Man känner andra som man känner sig själv, eller hur? =)

Det låter klokt det du säger, jag måste nog försöka variera övningarna mer än jag gör. Det beror ju på lathet att det blivit så dåligt på den fronten. Blir lätt att jag kör de övningarna där jag känner mig någorlunda säker på övningsutförandet.
Kanske är en bra idé med lägre antal reps också, mina "lågrepspass" består ju i dagsläget av set med mellan 5 och 8 reps.
Tack för tipsen iaf, ska ha dem med mig i tanken och prova snart!

Och äta måste man ju ordentligt nu när man vill lägga på sig lite, har ätit alldeles för lite under mina första månader som muskelbyggare...Och koll vet jag egentligen inte om jag har, äter mest det morsan stoppar i mig :em:

Och till Noodles: På något sätt kan man alltid se det som positivt, kolo utvecklar en på många olika sätt :cool:

Jondahl
2006-11-29, 18:43
Efter ett par dagars förkylningsvila körde jag idag styrkepass nr. 7, med sällskap.

Uppvärmning: Cykel 5.43

Dips:
3*5x kroppsvikt

Bänkpress:
3*8x45

Axelpress:
2*8x13,5
6x13,5 (Gav upp här för att inta faila)

Utfall:
8x50
8x55
8x60

Latsdrag:
3*8x54

Hammercurl:
2*8x13 (Här var det inte strikt nånstans)
8x11 (striktare)

Sit-ups
3x15, maximal lutning.

Tid: Strax över en timme.

Kommentar: Var väl rätt klen idag. Dipsen kändes dock bra. Den kortare uppvärmningen idag berodde på kamratens oerhörda lathet ;) . Utfallen tog skönt också.
För övrigt är det alldeles för många Göteborgsvarvetslöpare på gymmet, alla har ju samma vattenflaskor ju. Tur att det var en snäll tjej jag snodde av idag och inte någon ondsint jätte...=)

Jondahl
2006-11-29, 19:23
Just det ja, jag vägde mig innan passet idag. Strax över 80, första gången jag varit över 80kg på fysikens våg, så det känns som att det är på rätt väg nu!

Noodles
2006-11-30, 07:44
För övrigt är det alldeles för många Göteborgsvarvetslöpare på gymmet, alla har ju samma vattenflaskor ju. Tur att det var en snäll tjej jag snodde av idag och inte någon ondsint jätte...=)

Du får springa marathon så du har en sådan flaska i stället. ;)

Jag är fortfarande fascinerad av din tid på Göteborgsvarvet. Det ska bli kul att följa din löpträning och ditt försök till förbättring på en redan jättebra tid.

Jondahl
2006-11-30, 20:35
Marathon är ju väldigt långt, men får man en flaska så...:hbang:

Gällande mitt mål så är det baserat mest på en chansning; fem minuter kändes rimligt.
Inför förra året hade jag sprungit längre än milen 2-3 gånger i hela mitt liv, och aldrig längre än en mil på tid. Nu har jag ju iaf sprungit en gång, bara erfarenheten gör att jag kanske kan kapa lite. Sen får jag ju starta lite längre fram och kanske slipper kryssa lika mycket (även om jag inte tyckte det var ett jätteproblem). Jag ska dessutom försöka komma bättre tränad i år. Ifjol var det mest innebandy och fotboll som gav konditionsträning fram tills ca sex-sju veckor innan loppet.

Jondahl
2006-11-30, 20:38
Simmade en sväng idag igen. Klarar fortfarande inte längre än 4-5 längder (25m) i rad, börjar kännas lite tradigt nu...Kanske borde försöka få tag i nån som kan lära mig lite snart.

Jondahl
2006-12-02, 11:28
Styrketräning nr. 8, igår fredag.
Med sällskap

Uppvärming: cykel 6.20 minuter

Chins (kör i en maskin som hjälper mig upp)
5 (med 41 på maskinen), 2x7 (56 på maskinen)

Benspark
12x32, 12x45, 12x52

Raka marklyft
12x30, 2x12x40

Stående vadpress
3x12x130

Lutande hantelpress (minimal lutning, bänken var sönder o gick inte ändra)
10x18,5, 2x12x16

Drag till hakan
12x18,5, 2x12x23,5

Benlyft
3x15

Kommentar: Första gången med raka marklyft. Kändes hyfsat, gav en skön träningsvärk i baksida lår iaf, trots att jag inte lyfte speciellt tungt. Chins och benspark var också länge sen, visste inte hur tungt jag skulle köra, men nu vet jag ju ungefär till nästa gång! I övrigt kändes det hyfsat, speciellt stark kände jag mig i drag till hakan, får nog öka en del där nästa gång.
Ska försöka hitta lite nya magövningar, som ger lite mer motstånd också.

Jondahl
2006-12-02, 16:34
Ute o sprang ca 5-6km idag. Kändes ovanligt tungt.

Jondahl
2006-12-03, 21:23
Plockade fram cykeln idag och var ute på en en cykeltur. Drygt två mil med ungefär 30km/h i medelhastighet. Var riktigt skönt!

Jondahl
2006-12-07, 15:10
Styrketräning nr. 9, måndagen 4/12.

Uppvärmning: cykel 6 minuter.

Hantelpress
2x8x21, 6x21

Stångrodd
8x45, 6x55 (här har min kompanjon gjort en anmärkning om fusk, förstår inte riktigt vad han menar =)), 8x50

Militärpress
8x23,5, 8x26, 2x8x28,5

Benspark
8x59, 2x8x66

Dips
3x5 (kroppsvikt)

Bicepscurl, stång
2x8x23,5, 10x23,5

Situps (maximal lutning, viktskiva på bröstet)
8x5, 2x8x10

Tid: 65 min.

Kommentar: Kändes bra. Glömde dock blocket hemma, så visste inte riktigt hur tunga vikter jag skulle lassa på.

Jondahl
2006-12-07, 15:11
Löpning, 6/12, runt 7, 8 kilometer. Kändes rätt tungt igår också.

Jondahl
2006-12-07, 15:17
Styrkepass 10, idag torsdag.

Uppvärmning: cykel 5 minuter.

Bänkpress
5x57,5, 2x4x57,5

Knäböj
5x70, 2x4x80

Chins
2x4 med maskinhjälp, 1x4 med levande hjälp.

Axelpress
5x16, 6x16, 18,5x4

Korsrygg (maskin)
5x86, 6x100, 6x113, 6x113

Sittande vadpress
4x50, 4x45, 5x40

Benlyft
3x8 med mänskligt motstånd.

Jondahl
2006-12-11, 18:23
Har varit lite dålig på att uppdatera på sistone, men här kommer iaf de gångna dagarna lite snabbt:

Torsdag: Fotboll, inomhus 1,5h. Inte mycket mer att säga om det.

Fredag: Vilade, hade en av de värsta träningsvärkar jag någonsin haft, speciellt i ben, bröst och axlar.

Lördag: Fotbollsturnering! Inomhus. Blev dock bara två matcher (á 15 min) för min del, sen var det roliga slut och vi fick åka hem utan medalj igen...

Söndag: Styrketräning nr. 11
Med sällskap.

Uppvärmning: cykel 5 minuter

Hantelpress
3x8x21

Latsdrag
3x8x56

Axelpress (utan ryggstöd)
8x11, 10x11, 8x11

Raka marklyft
8x45 (20kg stång, 15kg på ena och 10 på andra sidan...Ville snabba på lite och vikterna såg faktiskt ganska likadana ut), 2x8x50

Hammercurl
8x11, 2x8x13

Benlyft
3x15

Kommentar: Hade lite bråttom, kändes som lite väl bråttom faktiskt. Inga vikter att skryta med heller (även om jag är rätt nöjd med hantelpressen).

Måndag: Löpning 5km. Blåste storm och regnade spön, var väl sådär.

Jondahl
2006-12-13, 18:46
Styrkepass nr. 12, tisdag

Uppvärmning: cykel 6 minuter

Bänkpress
10x50, 8x50, 9x50 (på gränsen till fail här, det var ett tag sen sist)

Hantellyft åt sidan
7x8, 2x8x6

Stångrodd
8x50, 12x40, 10x42,5

Dips
3x6xkroppsvikt

Knäböj
3x10x60

Stånde vadpress
3x12x140

Kabelcrunches
10x27, 2x10x32

Kommentar: Två mer eller mindra nya övningar idag, hantellyft åt sidan och kabelcrunches. Hantellyften, för att veriera pressövningarna lite, kändes sådär. Provade med lätt böjda armar och med raka armar. Raka kändes bäst, men det knakade rätt rejält i axeln.
Kabelcrunshes kändes bra, filar jag lite till på tekniken tror jag det kommer bli en övning jag kommer gilla!
I övrigt ett helt okey pass. Dips, bänkpress och knäböj kändes fina. Däremot är jag inte helt nöjd med hur stångrodden känns. Får inte riktigt den rätta kontakten där. Är lite sugen på att börja känna på lite sittande rodd för att variera lite med.

Jondahl
2006-12-13, 18:47
Löpning ca 9km idag. Kändes mycket bättre än det gjort på sistone, trots en del träningsvärk i låren och ganska slitna vader.

Noodles
2006-12-14, 07:11
Hur ska du lägga upp träningen för att minska tiden på Göteborgsvarvet? Du har skrivit något om att öka snabbheten. Kommer du köra många distanspass också?

Jondahl
2006-12-14, 18:59
Hur ska du lägga upp träningen för att minska tiden på Göteborgsvarvet? Du har skrivit något om att öka snabbheten. Kommer du köra många distanspass också?

Styrkan har faktiskt kommit lite före i prioriteringen på sistone. Har dock tänkt satsa hårdare på löpningen efter jul och fram till varvet. Har dock ingen speciell plan upplagd, men att fortsätta variera träningen anser jag vara viktigt. I variationen ingår helt klart längre pass, vet dock inte hur långa eller hur ofta i dagsläget. Jag har alltid lagt upp min löpträning på känsla förr, kanske är det dags för lite mer tanke bakom om jag ska uppnå mina mål. Ett led i det är att köpa en pulsklocka (nästan bestämt mig för en Garmin nu faktiskt). Mycket mer har jag inte att säga om min löpsatsning just nu, men jag hoppas att jag ska komma till klarhet snart. Du (eller nån annan) kanske har nåt oslagbart förslag för hur man ska lägga upp det? =)

Jondahl
2006-12-14, 19:09
Styrkepass nr. 13

Uppvärmning: cykel, 5 minuter

Hantelpress
3x12x18,5

Hantellyft åt sidan
12x6, 10x6, 10x7

Latsdrag
3x12x52

Raka marklyft
3x12x50

Smal bänkpress
12x33, 2x8x40

Magmaskin
3x12x36

Kommentar: Fick inte riktigt ordning på hantellyften idag heller. Det knakar och brakar, och jag kände ingen riktig kontakt...Får se om den övningen får några fler chanser. Testade magmaskinen idag också förresten, den var riktigt skön. I övrigt kändes det rätt okey.
Vägde mig innan passet idag. 80,8kg, men då hade jag en ganska stor portion pytt i panna skvalpande i magen =)

Noodles
2006-12-14, 19:22
Styrkan har faktiskt kommit lite före i prioriteringen på sistone. Har dock tänkt satsa hårdare på löpningen efter jul och fram till varvet. Har dock ingen speciell plan upplagd, men att fortsätta variera träningen anser jag vara viktigt. I variationen ingår helt klart längre pass, vet dock inte hur långa eller hur ofta i dagsläget. Jag har alltid lagt upp min löpträning på känsla förr, kanske är det dags för lite mer tanke bakom om jag ska uppnå mina mål. Ett led i det är att köpa en pulsklocka (nästan bestämt mig för en Garmin nu faktiskt). Mycket mer har jag inte att säga om min löpsatsning just nu, men jag hoppas att jag ska komma till klarhet snart. Du (eller nån annan) kanske har nåt oslagbart förslag för hur man ska lägga upp det? =)

Jag borde vara diskvalificerad att ge råd med tanke på mina egna skadeproblem och det faktum att du är betydligt snabbare än jag. :D

Skämt å sido så tror jag också på variation i träningen. Under min marathonträning och inför Göteborgsvarvet satsade jag på en kombination av teknikträning, tempolöpning och långpass. Jag gillar det upplägget och träningen blir roligare med variationen. Pulsklocka kan nog vara en bra idé. Om inte annat är det alltid kul med prylar för att göra träningen roligare. Förhoppningsvis ska jag själv ha en Garmin inom en snar framtid. :)

Jondahl
2006-12-15, 19:43
Det kan ju också vara så att du är en utmärkt läromästaren, du verkar ju ha lärt en hel del av dina skador =).

Detta är träningssätt som jag ämnar sysselsätta mig med fram till varvet:
Långpass (mellan en mil och upp till 25km, kanske ännu mer)
Korta pass (4-10km)
Intervallpass/fartlekar (av olika slag, tips på bra sätt mottages gärna)
Backträning
Styrketräning
Hopprep
Fotboll
Löpteknikträning (om jag bara lär mig hur)
Skidor (om det blir nån snö nångång)
Cykling (olika distanser, olika farter + spinning)
Simning

Hur uppdelningen kommer se ut får jag fundera ett tag till på dock.

Jondahl
2006-12-15, 21:44
Igår, torsdag: fotbollsträning, 1,5 timme inomhus

Idag: Löpning. Körde lite intervaller (sprang tre "vägpinnar", joggade sakta två, upprepade...körde väl 40 minuter inklusive uppvärmning ungefär). Kändes ganska bra

Noodles
2006-12-15, 21:47
Detta är träningssätt som jag ämnar sysselsätta mig med fram till varvet:
Långpass (mellan en mil och upp till 25km, kanske ännu mer)
Korta pass (4-10km)
Intervallpass/fartlekar (av olika slag, tips på bra sätt mottages gärna)
Backträning
Styrketräning
Hopprep
Fotboll
Löpteknikträning (om jag bara lär mig hur)
Skidor (om det blir nån snö nångång)
Cykling (olika distanser, olika farter + spinning)
Simning


Som sagt. Variation är alltid bra. Det där ser ut som kul träning. Intervallpass och fartlekar behöver inte vara speciellt komplicerat. Det samma gäller träning av löptekniken. Jag tyckte jag gjorde stora framsteg med min löpteknik i början av hösten men sedan kom skadan och förstörde allt. Det är möjligt att jag var för ivrig med teknikträningen. Det sliter på kroppen och man får trappa upp långsamt.

Jondahl
2006-12-17, 21:17
Ska tänka på det, att ta det lugnt med ovana övningar alltså...

För övrigt spelade jag fotboll igår, en match á 2x20 minuter, på konstgräs, 7-manna. Vann med 6-3 och hade rätt kul.

Idag har jag vilat.

Jondahl
2006-12-19, 21:45
Styrketräningspass 14, igår.

Uppvärmning: Cykel 5 minuter.

Hantelpress
3x4x23,5

Chins, smalt grepp
3x4

Drag till hakan
8x26, 5x31, 8x31

Smalbänk
3x6x45

Bicepscurl
2x8x13,5, 7x13,5

Utfall m. hantlar
10x13,5, 9x18, 9x21

Repcrunches
3x10x32

Kommentar: Träningsvärk i magen idag. Känns bra med repcrunches. Tycker nog att hantlar i utfall gav lite sämre balans jämfört med stång. Annars rätt okey pass.

Jondahl
2006-12-19, 21:56
Idag: Simning.

Hamnade intill ett par proffs idag. Vilket gjorde att jag till en början blev lite blyg och kände mig rätt usel. Men sen tog jag tag i mig själv och koncentrerade mig mycket hårt på att göra rätt. Kändes faktiskt som att jag tog ett stort steg framåt teknikmässigt idag.

Jondahl
2006-12-23, 16:33
Styrketräning nr. 15, onsdag 20/12

Uppvärmning: cykel 7 minuter.

Knäböj
2x8x60, 4x80

Lutande hantelpress
8x17,5, 2x6x20

Axelpress
3x8x12,5

Sittande vadpress
13x25, 2x6x45

Sen körde jag hantelrodd, magmaskin och korsryggsmaskin, kommer dock inte ihåg antal reps och vikter.

Kommentar: Ensam. På Atlantica i Falköping. Kändes helt okey, blev dock en hel del avbrott pga skitsnack med gamla bekanta.

Jondahl
2006-12-23, 16:36
Simning: torsdag 21/12
Ytterliggare ett steg framåt teknikmässigt. Nu blir det nog inget mer jobb, så jag måste nog börja betala för badbesök. Jag som kände mig på gång...

Styrketräning: fredag 22/12
Körde ett litet specialpass. Kände mig inte så motiverad så jag körde mest lite roliga övningar och provade runt lite. Blev lite bröst, armar och ben iaf.

Jondahl
2006-12-23, 21:47
Lördag 23/12: löpning 17km (tid 1,27)

Ute på första långpasset på mycket lång tid. Ekblom hade naturligtvis mörkat formen och såg fruktansvärt stark ut. Ovanligt. För egen del kändes det inget vidare, kände mig tung och stel. Ska nog ta ett par dagars vila över helgen nu för att sedan komma tillbaka och träna bättre än nånsin!

Jondahl
2007-01-04, 18:48
Den planerade vilan blev längre än planerat pga en elak förkylning som intog min kropp nånstans runt juldagen. Höll mig mer eller mindre helt stilla fram tills nyårsafton, då jag vågade mig ut på en liten promenad, ca 3km.
Dom senaste dagarna, 2-4, har jag varit ledare/tränare för ett pingisläger. I träningsväg har de väl inte gett mig så värst mycket mer än en del pingisspel, lite promenader och ett bad.

Ett intressant iaktagande från en av spelarna:
-Du får ingen mat hemma va?
-Jo...
-Hur kan du då äta så mycket men ändå vara så smal?

Nåja.

Nu känner jag mig iaf ganska frisk, och ser fram emot att börja träna snart igen. Har dessutom beställt en Garmin Forerunner 305, som bör komma nu i dagarna :D

Noodles
2007-01-04, 19:00
Har dessutom beställt en Garmin Forerunner 305, som bör komma nu i dagarna :D

Haha. Din prylnörd. Du kunde inte hålla dig borta. :D

Min kommer förhoppningsvis om ett par veckor. :em:

Var köpte du den? Hur mycket kostade underverket?

Hoppas du kan fortsätta din träning snart.

Jondahl
2007-01-04, 19:15
Haha. Din prylnörd. Du kunde inte hålla dig borta. :D

Min kommer förhoppningsvis om ett par veckor. :em:

Var köpte du den? Hur mycket kostade underverket?

Hoppas du kan fortsätta din träning snart.


Hehe, jag tänkte såhär: ska Noodles ha en sån så ska jag fasenimej inte vara sämre =)

Jag köpte för ungefär 2 800:- på unbelievableshop. Min oerhörda rädsla för att bryta mot reglerna gör att jag inte riktigt vågar länka, men är man intresserad kan man säkert hitta mer information via google =)

Noodles
2007-01-05, 06:54
Jag köpte för ungefär 2 800:- på unbelievableshop. Min oerhörda rädsla för att bryta mot reglerna gör att jag inte riktigt vågar länka, men är man intresserad kan man säkert hitta mer information via google =)

Jag är gärna inspiration till din träning men skyll inte på mig när du blivit prylmissbrukare. ;)

Det är ett bra pris. Tror 3600 var det billigaste jag hittade i Sverige. Snabb leverans verkar de ha också. Min kommer via kurir och är beroende av när jag har chans att träffa honom nästa gång.

Jondahl
2007-01-05, 17:16
Sprang en runda på ca 5 km idag. Tog det lugnt, och förkylningsmässigt kändes det helt ok.

Jondahl
2007-01-05, 17:56
Tänkte mig på en liten sammanfattning igen. Från och med 23/11 till och med 31/12 (39 dagar) tränade jag följande pass:

Styrka: 11
Löpning: 7
fotboll: 4
Simning: 3
cykel: 1

Jag vilade två gånger under perioden pga av förkylning, totalt nio dagar. Hoppas verkligen att jag ska kunna hålla mig friskare framöver. Vet dock inte vad jag gör för fel, eller om det kanske är slumpen...Får försöka att minimera riskerna framöver iaf.

Hur har jag lyckats uppnå målen jag satte upp i början oc uppdaterade den 22/11?
1. Bli starkare - har faktiskt lyckats öka lite i flera övningar sen den dagen, så på den biten är jag nöjd. Jag har haft en tydligare satsning på styrketräningen, fler pass och en del nya övningar som känns bra.

2. Gå upp ett par kilo - har jag också lyckats med. Har varit uppe på över 84 på vågen här hemma, vilket är i paritet med vad jag hade som mål.

3. Ha kul - japp.

4. -5 minuter på gbgvarvet - jag har inte löptränat så mycket som jag tänkt och jag känner att jag ligger lite efter i planeringen här. Pulsklockan jag lovade mig själv är på väg, dock något senare än jag hoppades.

5. Kalmar Triathlon 2008 - Har inte så mycket att säga om det än.
Simning 2-3 gånger i månade sa jag, och det har jag väl levt upp till än så länge. Cyklingen går dock segare.

6. Klassikern - Inget att tillägga.


Det om det förflutna. Framtiden då?
Fram till maj har jag ju tänkt koncentrera mig främst på konditionsträning. Jag har inget nytt att tillägga sen senast, men att den här träningsdagboken kommer att vara inriktad mer på längden än på bredden framöver. Dock kommer jag inte lägga av med styrketräning, det återstår dock att se i vilken omfattning det blir. "Bulken" är i vart fall avslutad, det är mycket möjligt att det blir en mindre deff nu, men hur den ska se ut får jag också fila vidare på.
Jag hoppas komma med ett inlägg de närmaste dagarna där jag noggrannare beskriver framtiden, inklusive lite nya mål och så...

Jondahl
2007-01-06, 20:55
Cyklade en sväng på träningscykeln hemma idag. Blev väl nåt sånt här ungefär:
Uppvärmning 2min - 5 intervaller á 40 sek med 20 sekunders aktiv vila emellan - 20 minuter "på halvfart" - 5 intervaller till - nedcykling 2 min.

Kändes bra.

Jondahl
2007-01-07, 18:26
Löpning nånstans runt 7-8km idag. Kändes bättre än på mycket länge, trots regn, mörker och blåst!

Noodles
2007-01-08, 14:34
Löpning nånstans runt 7-8km idag. Kändes bättre än på mycket länge, trots regn, mörker och blåst!

Ungefär vilket tempo håller du i löpningen?

Det är kul om din journal inriktar sig mer på uthållighetsträning. Omväxling förnöjer och på Kolozzeum dominerar styrketräningen. :)

Glöm bara inte bort styrketräningen helt. För egen del har jag upptäckt vilken fördel den är i löpningen.

Jondahl
2007-01-08, 15:01
Ungefär vilket tempo håller du i löpningen?

Det är kul om din journal inriktar sig mer på uthållighetsträning. Omväxling förnöjer och på Kolozzeum dominerar styrketräningen. :)

Glöm bara inte bort styrketräningen helt. För egen del har jag upptäckt vilken fördel den är i löpningen.

Lovar att redovisa tempo och lite annan rolig info så fort pulsklockan kommer (borde vara när som helst nu). Som det är nu vet jag inte ens själv, tror att de 7-8km tog knappa 40 minuter.

Och jag glömmer inte styrketräning, det kan du lita på :bpump:

Jondahl
2007-01-08, 15:04
Löpning idag igen. Blev ca 5km i lugnt tempo (ca 30 minuter) och efter det lite fartlek, bestående av 3 st tempoökningar på ca 500-700m vardera, och däremellan lite lugnare jogging nästan lika långt.

Noodles
2007-01-08, 16:50
Lovar att redovisa tempo och lite annan rolig info så fort pulsklockan kommer (borde vara när som helst nu). Som det är nu vet jag inte ens själv, tror att de 7-8km tog knappa 40 minuter.

Och jag glömmer inte styrketräning, det kan du lita på :bpump:

Du kommer nog få din klocka innan jag får min. Under tiden får jag nöja mig med att dregla över all onödig statistik du kan redovisa.

Jondahl
2007-01-09, 18:11
Du kommer nog få din klocka innan jag får min. Under tiden får jag nöja mig med att dregla över all onödig statistik du kan redovisa.

Tyvärr var jag för snål för att välja den snabbare leveransen, men nu borde den iaf komma när som =)

Så, till dagens bravader: Styrkepass nr. 16

Uppvärmning: cykel 10 min.

Knäböj
3x10x60kg

Raka marklyft
3x10x60kg

Hantelpress
12x16kg, 2x10x18,5kg

Drag till hakan
3x10x26kg

Latsdrag
10x45kg, 2x10x52kg

Vadpress
3x10x130kg

Magmaskin
3x10x(30 nånting, tror jag)

Kommentar: Skönt att vara tillbaka efter en tids frånvaro! Passet var riktigt jobbigt, jag har nog aldrig varit så svettig i gymmet förut. Allt som allt tog det ca 60 minuter.

Jondahl
2007-01-11, 21:04
Varit ute och provat pulsklockan idag.

Började med lite cykel inomhus, men det var ganska tråkigt eftersom man inte får användning av GPSen där. Så jag nöjde mig med 10 minuter cykling.

Gav mig sedan ut på en löprunda. Det började bra, verkade inte vara några problem med mottagning eller så. Efter ett par hundra meter tar dock gatlyktorna slut, och jag har ingen aning om hur man tänder lampan på klockan. Pillar lite men får det inte att funka. Nåja, springer vidare och tänker att jag kan väl kolla värdena när jag kommer fram. Men icke, då har jag visst råkat stänga av klockan under mit blindtryckande. Runda i onödan alltså. Tur att det var en ganska kort runda ändå.

Kom hem, tog fram instruktionsboken och fick igång lampan. Sprang ett varv till. Och allt verkar ha fungerat!

Resultaten då
Sträcka: 4,47km
Medelhastighet: 4,24min/km
Medelpuls: 175bpm
Maxpuls 188bpm

Pinnade på ganska bra, ville ju komma hem och sätta mig vid datorn =). Medelhastigheten är något sämre än när jag sprang Göteborgsvarvet i våras (4,22 då), och jag orkar inte hålla det här tempot speciellt mycket längre i dagsläget. Hård träning fram till i maj kommer alltså krävas!
Kul att man kan se på kartan var man sprungit och även se vilken puls, hastighet m.m. man har på specifika ställen. Och höjdskillnader kan man se också, även om jag hört att dessa in helt är att lita på. Någon som vet mer om det kanske?

Man kan inte säga annat än att pulsklockor är bra motivationshöjare iaf :thumbup:

Noodles
2007-01-12, 07:22
Det verkar lovande. Som du säger är motivationen högre att springa när man kan överanalysera träningen efteråt. :D

Anlin
2007-01-13, 23:45
Varit ute och provat pulsklockan idag.

Började med lite cykel inomhus, men det var ganska tråkigt eftersom man inte får användning av GPSen där. Så jag nöjde mig med 10 minuter cykling.

Gav mig sedan ut på en löprunda. Det började bra, verkade inte vara några problem med mottagning eller så. Efter ett par hundra meter tar dock gatlyktorna slut, och jag har ingen aning om hur man tänder lampan på klockan. Pillar lite men får det inte att funka. Nåja, springer vidare och tänker att jag kan väl kolla värdena när jag kommer fram. Men icke, då har jag visst råkat stänga av klockan under mit blindtryckande. Runda i onödan alltså. Tur att det var en ganska kort runda ändå.

Kom hem, tog fram instruktionsboken och fick igång lampan. Sprang ett varv till. Och allt verkar ha fungerat!

Resultaten då
Sträcka: 4,47km
Medelhastighet: 4,24min/km
Medelpuls: 175bpm
Maxpuls 188bpm

Pinnade på ganska bra, ville ju komma hem och sätta mig vid datorn =). Medelhastigheten är något sämre än när jag sprang Göteborgsvarvet i våras (4,22 då), och jag orkar inte hålla det här tempot speciellt mycket längre i dagsläget. Hård träning fram till i maj kommer alltså krävas!
Kul att man kan se på kartan var man sprungit och även se vilken puls, hastighet m.m. man har på specifika ställen. Och höjdskillnader kan man se också, även om jag hört att dessa in helt är att lita på. Någon som vet mer om det kanske?

Man kan inte säga annat än att pulsklockor är bra motivationshöjare iaf :thumbup:


Vad kul! Vill oxå ha. Men det får vänta lite. Jag lyckades springa en mil idag! Känner mig så glad och stolt!

Jondahl
2007-01-16, 21:06
Vad kul! Vill oxå ha. Men det får vänta lite. Jag lyckades springa en mil idag! Känner mig så glad och stolt!

Det verkar lovande. Som du säger är motivationen högre att springa när man kan överanalysera träningen efteråt. :D

Den verkar fungera riktigt bra faktiskt, tyvärr har jag åkt på en omgång med halsont igen. Gick väl på träningen för hårt förra veckan kanske. Känns ganska bra nu, ska se om jag har lärt mig något av min läxa...

Körde iaf styrkepass nr. 17 igår. Tog det ganska lugnt, följande ingick:
Bänkpress, benspark, lårcurl, dips, militärpress, bicepscurl, repcrunches. Plus att jag provade lite sittande rodd för första gången, det kändes ganska bra. Blir nog fler gånger.

Jondahl
2007-01-17, 19:29
Sprang en väldigt lung runda idag. Var för ivrig för att tänka på att söka satelliter med klockan, så jag missade gps-funktionerna idag tyvärr. Passet tog iaf 23.45, och medelpulsen var 128.

Noodles
2007-01-17, 22:14
Sprang en väldigt lung runda idag. Var för ivrig för att tänka på att söka satelliter med klockan, så jag missade gps-funktionerna idag tyvärr. Passet tog iaf 23.45, och medelpulsen var 128.

Hur lång tid behöver den på sig för att hitta satelliter innan man börjar passet?

Anlin
2007-01-17, 23:25
Sprang en väldigt lung runda idag. Var för ivrig för att tänka på att söka satelliter med klockan, så jag missade gps-funktionerna idag tyvärr. Passet tog iaf 23.45, och medelpulsen var 128.

Tråkigt att du missade det. Verkar väldigt avanserad din klocka. Jag tror min kropp kommit ikapp min klocka lite. Ska ha den kvar lite till. :Virro

machine gun
2007-01-18, 12:02
Ahapp! Hur har jag kunnat missa den här journalen?

Galet imponerad över alla som satsar på Ironman, hur långsiktigt det än må vara. Det är än så länge bara en (mycket) avlägsen dröm för mig :) Tänkte eventuellt testa en triathlonsprint till hösten dock. Och att göra en klassiker ligger högt på listan, om möjlighet finns rent logistikmässigt ger jag mig på Vansbrosimmet i sommar och helst även Lidingöloppet. Känns däremot lite väl optimistiskt att ta Vasaloppet i sin helhet redan nästa år, då jag inte åkt skidor på väldigt många år nu ;) Det skulle va om jag trotsar min rullskideskräck och får in den typen av träning under barmarksäsongen isf, haha.

Hur känns formen nu inför Varvet?

Lycka till med träningen!

EDIT: Är det en Garmin forerunner 305 du skaffat dig? *drool*

Jondahl
2007-01-18, 19:50
Hur lång tid behöver den på sig för att hitta satelliter innan man börjar passet?

Tog för din skull tiden idag =). 1.03 stannade klockan på. Det är väl en nackdel, men en minut känns ändå överkomligt.

Tråkigt att du missade det. Verkar väldigt avanserad din klocka. Jag tror min kropp kommit ikapp min klocka lite. Ska ha den kvar lite till.

Jag tycker också den verkar ganska avancerad. Har knappt ens börjat utforska alla finesser, pga förkylningen. Ser fram emot att prova alla intervallinställningar, för att inte tala om den virtuella partnern :thumbup:

Ahapp! Hur har jag kunnat missa den här journalen?

Galet imponerad över alla som satsar på Ironman, hur långsiktigt det än må vara. Det är än så länge bara en (mycket) avlägsen dröm för mig :) Tänkte eventuellt testa en triathlonsprint till hösten dock. Och att göra en klassiker ligger högt på listan, om möjlighet finns rent logistikmässigt ger jag mig på Vansbrosimmet i sommar och helst även Lidingöloppet. Känns däremot lite väl optimistiskt att ta Vasaloppet i sin helhet redan nästa år, då jag inte åkt skidor på väldigt många år nu ;) Det skulle va om jag trotsar min rullskideskräck och får in den typen av träning under barmarksäsongen isf, haha.

Hur känns formen nu inför Varvet?

Lycka till med träningen!

EDIT: Är det en Garmin forerunner 305 du skaffat dig?

Kul att du hittat hit Machine Gun :D , har läst en del i din journal och stämmer in i kören som väntar på din kolojournal, du verkar ju ha en hel del intressant att skriva om...
Triathlon är en riktig utmaning, krävs nog att man jobbar hårt för att klara det. Har för övrigt tankar på att ställa upp i nån kortare tävling i sommar jag också.

Just nu är väl formen inget vidare, har varit förkyld på sistone. Men jag tror fortfarande att mitt mål är realistiskt, även om jag kommer få kämpa hårt framöver. Är dessutom tyngre än någonsin nu, och det gör väl sitt också.

Och, ja, just en sån är det :hbang:

Jag är ganska övertygad om att du, som verkar vara såpass allroundtränad, skulle klara (iaf att gå i mål) en klassiker, så fort dina ben är bra. Men det klart, det är alltid roligare att känna sig ordentligt förberedd.
Lycka till och välkommen hit iaf!

ps. jag var tvungen att ta bort era smileysar, för att få plats med alla mina =)

Jondahl
2007-01-18, 19:58
Dagens bravader:

Pingis, 2 timmar. Alltid lika kul.

Styrketräning nr. 18

Jondahl
2007-01-18, 20:11
Meh, råkade trycka enter, var inte meningen att det skulle posta då...Här kommer iaf fortsättningen på förra meddelandet:

Bänkpress
4x4x55kg

Latsdrag
5x59kg, 3x4x61kg

Dips
4x4xKV

Stående vadpress
5x150kg, 3x5x160kg

Rotatorcuff
4x6x6kg

Marklyft
3x4x60kg, 4x70kg

Magmaskin
4x5x41kg

Kommentar: Ingen cykeluppvärmning idag. Fick räcka med promenaden till gymmet (japp, bor inom promenadavstånd nu) och lite lätta bänkpressar. Verkade inte ta någon skada av det. Känner mig inte helt bekväm med marklyft heller, men det kommer.

Jondahl
2007-01-19, 22:22
Innebandy, 1,5 timme idag. Sprang så mycket jag bara orkade och vart riktigt trött.

För övrigt har jag bestämt mig för att gå ner lite i vikt nu. Har redan gått ner ca ett kg från mitt max på 81,8 på en dryg vecka. Satsar på att plocka ca ett halvkilo till i veckan fram till dess att vikten är nånstans runt 78. Vägde ungefär 76 när jag sprang göteborgsvarvet förr året...

Noodles
2007-01-19, 23:34
För övrigt har jag bestämt mig för att gå ner lite i vikt nu. Har redan gått ner ca ett kg från mitt max på 81,8 på en dryg vecka. Satsar på att plocka ca ett halvkilo till i veckan fram till dess att vikten är nånstans runt 78. Vägde ungefär 76 när jag sprang göteborgsvarvet förr året...

Vikten gör mer än vad man tror för tiderna. :)

Anlin
2007-01-20, 23:00
Innebandy, 1,5 timme idag. Sprang så mycket jag bara orkade och vart riktigt trött.

För övrigt har jag bestämt mig för att gå ner lite i vikt nu. Har redan gått ner ca ett kg från mitt max på 81,8 på en dryg vecka. Satsar på att plocka ca ett halvkilo till i veckan fram till dess att vikten är nånstans runt 78. Vägde ungefär 76 när jag sprang göteborgsvarvet förr året...

Samma här, med vikten... Just n vill jag att det ska gå snabbare... Men det får ta sin tid.. Jag mäter mig med måttband oxå, för jag har typ inga muskler kvar, så vikten kommer inte stämma riktigt...

Anlin
2007-01-20, 23:01
Vikten gör mer än vad man tror för tiderna. :)

Det är verkligen sant!

Jondahl
2007-01-21, 13:49
Vikten gör mer än vad man tror för tiderna. :)

Det är verkligen sant!

Bra, känns som jag är på rätt spår då iaf.

Samma här, med vikten... Just n vill jag att det ska gå snabbare... Men det får ta sin tid.. Jag mäter mig med måttband oxå, för jag har typ inga muskler kvar, så vikten kommer inte stämma riktigt...

Okey, jag har förstått att det är svårt att öka i muskelmassa samtidigt som man minskar i fettmassa, så jag räknar med att under viktminskningen jobba för att behålla så mycket muskler som möjligt (de få muskler som kanske finns). Det är väl dock lättare som nybörjare. Men all cred till dig om du lyckas.

Jondahl
2007-01-21, 14:01
Löpning idag. Sprang lugnt och fint i nästan 7,5 km, med två korta tempohöjningar nånstans i mitten på 1,5 minut vardera. Kom då upp i en maxpuls på 192bpm. Antar att det är i närheten av min absoluta maxpuls.

Jondahl
2007-01-22, 15:07
Löpning idag igen.
Sträcka: 10,00km
Tid: 43,15
Tempo: 4,19/km.
Medelpulsen: 181
Maxpuls: 191
Kunde idag inte gjort det mycket snabbare, och det var mycket tack vare min virtuella polare (en funktion i pulsklockan) som jag öht orkade runt.

Noodles
2007-01-22, 17:06
Löpning idag igen.
Sträcka: 10,00km
Tid: 43,15
Tempo: 4,19/km.
Medelpulsen: 181
Maxpuls: 191
Kunde idag inte gjort det mycket snabbare, och det var mycket tack vare min virtuella polare (en funktion i pulsklockan) som jag öht orkade runt.

Riktigt bra tempo på milen. :thumbup:

Din medelpuls verkar ha varit hög. Kan tänka mig att det blev lite svettigt. :)

Jondahl
2007-01-22, 17:24
Tack!
Det här var väldigt nära max. Så det finns en del att jobba på. Hoppas dock att fyllda glykogendepåer, lite lugnare infördagar, lite mindre kläder och mindre snö ska göra underverk i maj =)

Anlin
2007-01-22, 23:00
Okey, jag har förstått att det är svårt att öka i muskelmassa samtidigt som man minskar i fettmassa, så jag räknar med att under viktminskningen jobba för att behålla så mycket muskler som möjligt (de få muskler som kanske finns). Det är väl dock lättare som nybörjare. Men all cred till dig om du lyckas.

Jag har 12 kg's övervikt, samt förlorat en del muskler på kuppen, så för mig är det inga problem att bygga muskler när jag går ner i fettvikt, till en viss gräns. Att "bygga" antar ag inte går, men att få tillbaka lite tonus är inga problem, hoppas jag... :-)

En annan sak, har du nåt tips på bra löparskor nu i vinter? Det är både halt och kallt i mina vanliga...

Jondahl
2007-01-23, 15:11
En annan sak, har du nåt tips på bra löparskor nu i vinter? Det är både halt och kallt i mina vanliga...

Jag brukar köra i mina vanliga faktiskt, men det är ju som du säger inte helt optimalt. Kikade in på stället där jag köpte mina skor (www.loplabbet.se) och där hade de några vintermodeller. Jag upplevde dessutom en riktigt bra service när jag var där, så ett besök kan jag rekommendera.

Jondahl
2007-01-23, 20:32
Hade tänkt köra ett spinningpass idag, men det var fullbokat. Så provade runt lite bland gymmets konditionsmaskiner istället. Blev väl drygt 10 minuter rodd, drygt 10 minuter i nån sån där crosstrainer och lite cykling. Slutsatsen jag drar är att det är betydligt roligare att träna sin kondition utomhus i ett löpspår än i gymmet.
Körde lite vader också, sittande vadpress.

Ganska mediokert pass får man nog ändå säga...

Cykelmannen
2007-01-24, 00:12
Jondahl..att du bara orkar flänga omkring sådär mycket nu i vintertider. Siktar du på att i framtiden köra "En svensk klassiker" eller åtminstone någon av Vasaloppet, Vansbrosimmet, Lidingörundan eller Vättern runt? Det verkar ju få upp en kondition som skulle klara av alla dessa.

Noodles
2007-01-24, 09:09
Slutsatsen jag drar är att det är betydligt roligare att träna sin kondition utomhus i ett löpspår än i gymmet.


Den slutsatsen har jag också dragit många gånger. Däremot upptäckte jag en kul grej när halkan tvingade in mig på löpbandet förra vintern. Löpband med lutning kan ge riktigt bra backträning som är svår att göra utomhus.

Iofs har ju Göteborg sin beskärda del av backar om du vill springa ute. Ta Aschebergsgatan upp och ner några gånger eller Dr Forselius backe om du är vid Fysiken. :)

Anlin
2007-01-24, 16:40
Jag brukar köra i mina vanliga faktiskt, men det är ju som du säger inte helt optimalt. Kikade in på stället där jag köpte mina skor (www.loplabbet.se) och där hade de några vintermodeller. Jag upplevde dessutom en riktigt bra service när jag var där, så ett besök kan jag rekommendera.

Tack för tipset! Att jag inte kom på att söka där själv.. Jag köpte ju mina skor där. Blev väldigt frestad att köpa dem faktiskt, trots att jag just kom fram till att jag inte "behövde" det. Nu tror jag jag behöver. ;)

Jondahl
2007-01-24, 19:20
Jondahl..att du bara orkar flänga omkring sådär mycket nu i vintertider. Siktar du på att i framtiden köra "En svensk klassiker" eller åtminstone någon av Vasaloppet, Vansbrosimmet, Lidingörundan eller Vättern runt? Det verkar ju få upp en kondition som skulle klara av alla dessa.

Nån gång hoppas jag kunna genomföra en klassiker (framförallt Vasaloppet verkar kul), men just nu tycker jag det känns mer lockande och en roligare utmaning att först klara av en långdistans i triathlon. När jag klarat det får jag väl börja fundera över nya mål.

Den slutsatsen har jag också dragit många gånger. Däremot upptäckte jag en kul grej när halkan tvingade in mig på löpbandet förra vintern. Löpband med lutning kan ge riktigt bra backträning som är svår att göra utomhus.

Iofs har ju Göteborg sin beskärda del av backar om du vill springa ute. Ta Aschebergsgatan upp och ner några gånger eller Dr Forselius backe om du är vid Fysiken. :)

Kanske skulle prova det nångång. Kan bara påminna mig om att jag sprungit på löpband en gång, och det var i samband med test av syreupptagningsförmåga. Men även om det är bra träning, så känns det ändå segt och tråkigt att springa på ett band.

Göteborg är ju ett backträningsparadis. Kombinerat med all blåst så är det bra nära optimalt för intervallträning. :thumbup:

Tack för tipset! Att jag inte kom på att söka där själv.. Jag köpte ju mina skor där. Blev väldigt frestad att köpa dem faktiskt, trots att jag just kom fram till att jag inte "behövde" det. Nu tror jag jag behöver. ;)

Man får ju bara användning för skorna under ett par veckor varje år egentligen. Vissa påstår ju dessutom att skor är färskvara, och att man inte ska ska använda gamla skor, även om de är oanvända. Om det är sant vet jag inte (gissar att det är lite överdrivet), någon kanske gör? Är det så känns det ju lite onödigt att köpa extra vinterskor, tycker jag.

Jondahl
2007-01-24, 19:26
Styrkträning nr. 19

Bänkpress
3x4x57,5, 3x57,5

Sittande rodd
3x8x52

Sittande axelpress, utan ryggstöd
2x4x13,5, 2x5x13,5

Bicepscurl
4x4x33,5

Dips
4, 3x5

Knäböj
5x60, 3x5x70

Magmaskin
5x45, 2x4x45

machine gun
2007-01-25, 11:48
Bra miltid där! :thumbup:

Fast rejält hög medelpuls, verkar grymt jobbigt *spy*
:D

Planerar du att delta i några lopp i år?

Jondahl
2007-01-25, 17:36
Planerar du att delta i några lopp i år?

Jag är anmäld till Göteborgsvarvet. Får se om det blir något mer i sommar/höst, inget planerat än så länge iaf. Samma fråga till dig då, planerar du att delta i några lopp i år?

Jondahl
2007-01-29, 12:35
Har varit sjuk igen, ont i halsen. Börjar tröttna på att vara sjuk nu. Kände mig iaf tillräckligt frisk för ett lite lugnare styrkepass i dag.

Latsdrag
3x5x45, 5x52

Bänkpress
4x4x55

Militärpress
2x4x31, 2x4x33x,5

Dips
3x3

Bicepscurl
4x4x31

Magmaskin
3x4x41

Vägde 79,7kg idag. Siktar väl på nåt kg till, sen får det vara bra.

Noodles
2007-01-29, 13:31
Har varit sjuk igen, ont i halsen. Börjar tröttna på att vara sjuk nu. Kände mig iaf tillräckligt frisk för ett lite lugnare styrkepass i dag.



Tråkigt. Ta det försiktigt med träningen om du mår sämre. Risken är att du missar betydligt mer träning om du inte lyssnar på kroppen.

Jondahl
2007-02-01, 17:44
Lyssnade på Noodles råd och vilade ett par dagar till, för att idag ta en lugn löprunda.

Sträcka: 3,73 km
Tid: 21,05 min
Medelpuls: 147 bpm
Medeltempo: 5,39 min/km.

Som sagt, lugnt och riktigt skönt!

Noodles
2007-02-01, 18:05
Lyssnade på Noodles råd och vilade ett par dagar till, för att idag ta en lugn löprunda.

Sträcka: 3,73 km
Tid: 21,05 min
Medelpuls: 147 bpm
Medeltempo: 5,39 min/km.

Som sagt, lugnt och riktigt skönt!

Förståndigt av dig. Lär av mina misstag vad gäller att ignorera kroppens signaler. Verkar ha varit ett behagligt pass. :thumbup:

Jondahl
2007-02-02, 19:46
1,5 timme innebandy idag.

Jondahl
2007-02-04, 21:10
Styrketräningspass 21

Bänkpress
4x4x55

Chins
4x4, med upphopp. Ett led i mina försök att snart klara iaf en ordentlig chin.

Militärpress
7x32,5, 6x32,5, 5x32,5

Knäböj
3x5x65, 4x65

Bicepscurl
2x4x15, 2x4x13,5

Magmaskin
3x5x45

Jondahl
2007-02-05, 11:16
Löpning idag.

Sträcka: 4,7 km
Tid: 24.29
Medelpuls: 165bpm
Medeltakt: 5,13/km

Cyklade fram och tillbaka till spåret också.

Total sträcka: 9,2 km
Total tid: 34 min
Medelpuls: 137bpm

Så, ännu ett ganska lugnt och skönt pass, ökade dock lite jämfört med förra gången, både längd och fart. 4,6 km hade jag alltså till Skatås, blir nog fler turer dit, inte så förtjust i att springa i stan.

Jondahl
2007-02-05, 12:01
Ska försöka mig på en kort sammanfattning av januari månad:

Antal pass trotalt: 15
Löpning: 7
Styrka: 5
Innebandy: 1
Pingis: 1 (plus en del pingis under det där lägret också!)
Cykel: 1

Förkylningar har sabbat månaden. Har nog börjat lite för hårt och inte hunnit bli riktigt frisk mellan passen. Därför är många av passen av typen "tog det lugnt". Hoppas att det blir bättre nu. Ska framför allt försöka träna mer uthållighet under februari månad!

Jondahl
2007-02-07, 16:44
Pingis, 1,5h

Löpning, ca 5km
Tappade kontakten med satelliterna för en stund (tror jag) så sträckan blev nog inte exakt.
Tid: 29:31
Medelpuls: 142bpm
Maxpuls: 180bpm

Ganska lugn runda idag. Hittat ett litet skogsparti precis bakom Liseberg. Vägen dit var dock ganska mycket längre än slingan, som jag dock tyckte var ganska trevlig.

Jax
2007-02-07, 21:48
Verkar populärt med gps-klockor. Vilken har du?

Noodles
2007-02-08, 14:46
Har du uppdaterat din programvara (firmware etc) i klockan? Fick du några problem efter det? Det verkar vara lite småsaker som är åtgärdade i senaste versionen men en del verkar ha fått problem efter uppdateringen. Vill inte förstöra något som fungerar.

Jondahl
2007-02-08, 19:49
Verkar populärt med gps-klockor. Vilken har du?

Ja, tror jag blev lite påverkad av alla här som var så glada i sina klockor när jag köpte min. En Forerunner 305 som jag haft i ungefär en månad nu.

Har du uppdaterat din programvara (firmware etc) i klockan? Fick du några problem efter det? Det verkar vara lite småsaker som är åtgärdade i senaste versionen men en del verkar ha fått problem efter uppdateringen. Vill inte förstöra något som fungerar.

Nej, jag har faktiskt inte kollat så mycket på det där öht. Jag laddade ner nåt som hette WebUpdater, som, om jag förstod det rätt, skulle leta efter nödvändiga uppdateringar åt en. Jag kanske har fått det om bakfoten dock? I vilket fall som helst så upptäckte jag att den inte fungerade på min dator, eftersom mitt operativsystem är för gammalt. Men krånglar det för folk så kanske det är onödigt...

Jondahl
2007-02-08, 19:56
Styrketräningspass nr 22.

Jag tror jag struntar i att skriva upp vikterna nu, eftersom mitt huvudmål nu är löpningen, och jag tror ändå inte nån tycker det är speciellt intressant. Kommer väl kanske markera om det tycker upp några nya pb'n jag vill skryta med.

Bänkpress - här provade jag att svanka lite mer än vanligt idag. Kändes lite ovant. Sittande rodd, drag till hakan, bicepscurl, raka marklyft, magmaskin.

Mycket folk idag. Fick köa innan flera övningar. Segt. I magmaskinen kom det en instruktör som ville gå emellan efter ett set. Orkade inte vänta och inte heller hitta på nåt annat, så struntade i mer mage.
Lågreps på allt (<6 reps).

Jondahl
2007-02-09, 21:34
Löpning
Sträcka: 4,31km
Tid: 25:47
Medelpuls: 147bpm
Medeltempo: 5:59/km

Skön morgonrunda. Spöade Lewis i spurten. Rätt lätt. =)

Innebandy, 1,5 timme.

Jondahl
2007-02-10, 21:51
Styrketräning

Uppvärmning: cykel, 5 minuter.

Hantelpress, latsdrag, baksida axlar i maskin, militärpress, bicepscurl.
3-4 set, 4-6 reps på varje.


Cyklade dessutom till Mölndal och tillbaka på morgonkvisten. Var väl ca 15km och alldeles för kallt i förhållande till mina kläder.

Jondahl
2007-02-11, 16:07
Längdskidåkning

Första gången för i år. Riktigt kul! Slingan var 1,3 km lång. Ett par varvs uppvärmning först, försökte sedan hänka på ett par tjejer som åkte förbi mig. Det höll i ett varv, sen vart jag helt slut. Fortsatte sedan att variera tempot, ett varv sakta, ett varv fort under ett par varv.
Totalt visade pulsklockan dessa resultat:

Längd: 14,42km
Tid: 1h 12min
Medeltempo: 5,00/km
Medelpuls: 165bpm

Kan väl tillägga att det finns nog lite att träna på teknikmässigt, speciellt i uppförsbackarna, där det kändes som jag tappade jämfört med de andra. Men kul var det!

Noodles
2007-02-12, 07:04
Härligt med lite skidåkning också. Var åker du?

Jondahl
2007-02-12, 15:07
Jag åkte i Falköping. Där är iaf snötillgången lite bättre än nere i Göteborg.

Jondahl
2007-02-14, 21:44
Längdskidåkning

Samma slinga som förra gången, dock utan pulsklockan den här gången. Hade glömt den på senast, så batteriet var dött. Det blev 12 varv iaf, på 1,3-kilometersslingan.

Jondahl
2007-02-15, 11:22
Löpning

Testade intervallfunktionen för första gången på pulsklockan. Ställde in den på 3 minuter löpning/1 minuts vila. Gånger 7.

Resultatet blev följande:
Total tid: 45:23 (uppvärmning 6:41, nedjogg 10:42)
Total sträcka: 8,53 km (uppvärmning: 1,1 km, nedjogg: 1,68 km)
Snabbaste intervall: 4:14/km (näst sista, medelpuls: 175 bpm)
Långsammaste intervall: 4:39/km (första, medelpuls: 166 bpm)
Högsta medelpuls: 177 bpm (sista; 4:19/km)

Började blöda näsblod under första intervallen. Tog det därför ganska lugnt. Annars kändes allt bra, förutom att det var lite halt.

Noodles
2007-02-15, 13:21
Började blöda näsblod under första intervallen. Tog det därför ganska lugnt. Annars kändes allt bra, förutom att det var lite halt.

Det är ett tecken på att du kör hårda intervaller. Bra jobbat. :thumbup:

Hur tycker du annars att klockan fungerar för intervaller? Jag älskar normalt intervallträning men måste vara försiktig med det så länge som mina smalben inte är helt tillförlitliga.

Jondahl
2007-02-15, 14:42
Det är ett tecken på att du kör hårda intervaller. Bra jobbat. :thumbup:

Hur tycker du annars att klockan fungerar för intervaller? Jag älskar normalt intervallträning men måste vara försiktig med det så länge som mina smalben inte är helt tillförlitliga.

Jag vet faktiskt inte riktigt. Det hände ju trots allt under den första intervallen, jag hade ju knappt fått upp pulsen...Kanske kan det ha berott på kylan? Jag tyckte iaf det var obehagligt.

Den funkade kanon, räknar ner högt och tydligt från och med att det är fem sekunder tills intervallen startar/slutar. Det är ju bra att man kan välja intervalllängd både i form av tid och distans. Efter passet kan man utläsa alla resultat som går ut att utläsa från ett vanligt pass, både totalt och intervall för intervall. Vet faktiskt inte vad mer man skulle kunna begära...?

machine gun
2007-02-15, 15:11
Den funkade kanon, räknar ner högt och tydligt från och med att det är fem sekunder tills intervallen startar/slutar. Det är ju bra att man kan välja intervalllängd både i form av tid och distans. Efter passet kan man utläsa alla resultat som går ut att utläsa från ett vanligt pass, både totalt och intervall för intervall. Vet faktiskt inte vad mer man skulle kunna begära...?

*drool* Måste. Ha. En. Garmin. Forerunner. 305. NU!



:D

Noodles
2007-02-15, 15:26
Jag vet faktiskt inte riktigt. Det hände ju trots allt under den första intervallen, jag hade ju knappt fått upp pulsen...Kanske kan det ha berott på kylan? Jag tyckte iaf det var obehagligt.

Den funkade kanon, räknar ner högt och tydligt från och med att det är fem sekunder tills intervallen startar/slutar. Det är ju bra att man kan välja intervalllängd både i form av tid och distans. Efter passet kan man utläsa alla resultat som går ut att utläsa från ett vanligt pass, både totalt och intervall för intervall. Vet faktiskt inte vad mer man skulle kunna begära...?

Det kan också bero på hur benägen man är att få näsblod. När jag var yngre fick jag nästan jämt näsblod av torr/kall luft.

Nu blir jag ju sugen på intervallträning fast jag inte borde köra det. Jag längtar också efter att testa Virtual partner någon gång när jag vill pressa tiden på en viss distans.

*drool* Måste. Ha. En. Garmin. Forerunner. 305. NU!

:D

Försök uppföra dig lite, tack. Det går knappt att nämna Forerunnern utan att du ska börja dregla. Jag tycker du ska köpa en på direkten och fira det med en träningsjournal.

:D

machine gun
2007-02-15, 20:03
Försök uppföra dig lite, tack. Det går knappt att nämna Forerunnern utan att du ska börja dregla. Jag tycker du ska köpa en på direkten och fira det med en träningsjournal.

:D

Erkänn att du dreglade minst lika mycket innan du hade en egen!

Men jag måste nog ändå skaffa en snart. Vi planerar en resa till NY i maj, då blir det nog läge att skaffa en. Prisskillnaden där mot här är ju ganska avsevärd. Journal kommer, sluta tjata :D

Jondahl
2007-02-16, 22:37
*drool* Måste. Ha. En. Garmin. Forerunner. 305. NU!



:D

Nu blir jag ju sugen på intervallträning fast jag inte borde köra det. Jag längtar också efter att testa Virtual partner någon gång när jag vill pressa tiden på en viss distans.



Försök uppföra dig lite, tack. Det går knappt att nämna Forerunnern utan att du ska börja dregla. Jag tycker du ska köpa en på direkten och fira det med en träningsjournal.

:D

Äh, i min journal får man faktiskt dregla hur mycket man vill, akta tangentborden bara. :D

Virtual partner var faktisk ganska trevlig, funderar på att använda honom när jag springer Varvet också.

Jondahl
2007-02-16, 22:38
Inomhusfotboll

1,5 timme. Spel 3 mot 3. Fartfyllt och roligt.

Jondahl
2007-02-17, 15:25
Längdskidåkning

Längd: 15.09 km
Tid: 1:21.
Medeltempo: 5:24/km
Medelpuls: 163 bpm

Lugnt och fint i förmiddagssolen.

Jondahl
2007-02-19, 20:49
Igår:Längdskidåkning

Eller et försök iaf. Blev bara tre varv, sen vart mamma trött på de dåliga spåren och ville åka hem...Så, 3,9km blev det åkt.

Idag: Styrketräning
Var över en vecka sen nu, kändes ganska skönt att vara tillbaka. Mycket folk dock, och det blev ett ganska segt pass.
Bänkpress
Chins (med upphopp och i maskin)
Militärpress
Vadpress
Knäböj
Magmaskin

Fyra set x 3-6 reps på varje, utom vader där jag körde 2x10 och mage där jag körde 2x8 (plus lite ab wheel, som kändes sådär).

Jondahl
2007-02-20, 18:34
Löpning
Blev en sväng nere vid Mossen idag.

Tid: 24:22
Sträcka: 4,45 km
Medeltempo: 5:28/min
Medelpuls: 139bpm
Maxpuls: 181bpm

Ganska lugnt idag också. Känns som att det är dags att börja ta i lite i löpningen snart igen...

Noodles
2007-02-20, 19:01
Löpning
Blev en sväng nere vid Mossen idag.

Tid: 24:22
Sträcka: 4,45 km
Medeltempo: 5:28/min
Medelpuls: 139bpm
Maxpuls: 181bpm

Ganska lugnt idag också. Känns som att det är dags att börja ta i lite i löpningen snart igen...

Nu är det bara tre månader kvar till Göteborgsvarvet.:D Kommer det bli fler löppass och mindre av annan träning?

Jondahl
2007-02-20, 19:19
Nu är det bara tre månader kvar till Göteborgsvarvet.:D Kommer det bli fler löppass och mindre av annan träning?

Mm, snart är det dags. Har inte lagt upp nån plan direkt, men mer löpning måste det bli. Satsar mot minst tre gånger i veckan, helst ännu mer. Siktar mot att syrketräna en, max två gånger i veckan framöver. Dessutom blir det väl en och annan innebandy och kanske lite mer cykel.

Detta är hur det känns just nu, det kommer väl säkert justeras en del...

Jondahl
2007-02-21, 19:18
Löpning

Satte klockan på en timme och sprang runt, runt tills tiden gått. Resultat:

Sträcka 11,52 km
Medeltempo: 5:12/km
Medelpuls: 167 bpm

Tog ut mig ganska rejält, dock inte helt. Positivt är att varje varv gick snabbare än det förra, bortsett från ett (nr. 5 av 10). Det sista gick snabbast då jag sprang 1,13 km med farten 4:54/km.
En uppräkning av problem, för att höja mitt självförtroende lite: Det blåste, snöade, låg flera centimeter nysnö, var halt på sina ställen, jag hade inte ätit eller druckit på fem timmar, jag har ätit mycket mindre än vanligt under hela veckan (satsar hårt på finishen av deffen), det var mörkt...tja det var väl vad jag kan komma på nu =)

Jondahl
2007-02-23, 20:02
Innebandy
1,5 timme.

Jondahl
2007-02-24, 11:41
Styrketräning

Hantelpress
Latsdrag
Drag till hakan (2 set)
Baksida axlar (2 set)
Marklyft (lätt och försiktigt)
Bicepscurl
Repcrunches

3x8 på alla, utom jag skrivit nåt annat på. Kändes bra idag. Var på gymmet 25 minuter innan det öppnade så värmde upp med en promenad.


Cykel
Avslutade gympasset med lite cykelintervaller. Körde 5 treminutare med en minuts vila och 3 sjuttisekundare med 20 sekunders vila.

Resultat treminutare:
Medelpuls: 162 bpm
Maxpuls: 181 bpm

Skulle kunna lagt in en snygg graf här också, men jag vet inte hur man gör och orkar inte sätta mig in i det just nu =).

Resultat sjuttiosekundare:
Medelpuls: 164 bpm
Maxpuls: 176 bpm.

Var rejält trött efteråt. Kändes bra.

Jondahl
2007-02-25, 15:03
Löpning + cykling

Cyklade till Skatås, sprang en runda, cyklade hem.

Resultat löpningen:
Sträcka: 8,77 km
Tid: 46:29
Medelpuls: 158 bpm
Medeltakt: 5:18/km.

Inklusive cyklingen sammanfattas passet:
Tid: 1:26:09
Medelpuls: 145 bpm
Distans: 18.52 km.

Kände mig ganska tung idag. Kan kanske berott på att det började regna, och att jag därmed blev ganska blöt.

Jondahl
2007-02-27, 17:02
Löpning

Tog en sväng i skogarna på Änggårdsbergen idag. Var backigt och halt, och både pulskurva och tempokurva ser ytterst spretiga ut. Hittade inte alls och sprang därför utan mål, bara tog det lugnt och försökte njuta lite. Kan mycket väl tänka mig att det är utmärkt att springa här när snön är borta.

Resultaten så:
Tid: 1:24:26
Sträcka: 14,19 km
Medeltakt: 5:57/km
Medelpuls: 150 bpm

Cykelvägen dit var 4,35 km och hem 4,85 km. Medelpulsen under denna var 128 bpm och den tog 36 minuter att avverka (totalt alltså).

Jondahl
2007-02-28, 10:55
Styrketräning

Knäböj
Bänkpress
Sittande rodd
Militärpress
Bicepscurl (2 set)
Tricepsdrag med kabel (2 set)
Vadpress (2 set)
Repcrunch

3 eller 2 set på varje x 8 repetitioner. Vägde 74,5kg idag, vilket innebär att jag förmodligen gått ner ganska mycket under senaste veckan. Lite för mycket för att det ska vara helt optimalt. Ska försöka lägga mig i balans nu igen. Annars ett pass som kändes bra.

Jondahl
2007-02-28, 17:24
Löpning

I backen just utanför dörren. En ganska bra backe för backträning skulle jag säga.

Resultat:
Total tid: 36:25
Uppvärmning: 9 min @ 6:15/km
Intervaller upp: 6 st (mediantid: 1,20; max: 1,25, min: 1,17)
Ned: max 2,00; min: 1,45
Maxpuls: 186 bpm
Medelpuls: 148 bpm
Nedjogg: 9:49 @ 6:48/km

Backens längd: 290-300 meter
Backens höjd: 50-60 meter

Noodles
2007-02-28, 17:37
Man kan aldrig få för mycket backträning. Den kommer du ha nytta av i GV. :thumbup:

Jondahl
2007-02-28, 18:20
En liten sammanfattning av februari månad:

Antal dagar: 28
Antal pass: 26

Löpning: 10
Styrketräning: 6
Cykel: 1
Innebandy: 3
Längdskidor: 4
Innefotboll: 1
Pingis: 1

Kommentar: Började månaden lite lugnt (fortfarande rädd för återfall i förkylningar), för att nu på sistone börjat köra hårdare och hårdare. Varit fri från sjukdomar hela månaden. Skrev i januarisammanfattningen att jag ville satsa mer på uthålligheten i februari. Så har det också blivit.
Månaden har också bestått av en deff. Den har gått sådär, jag har tappat en del vikt, men känslan är att lite mycket muskler rykt med också.
I slutet av mars hoppas jag kunna summera in ännu fler konditionspass, och då främst löpning, och allra främst intervallöpning (2 av månadens löppass bestod av intervaller). Femton rena löppass bör vara rimligt att satsa på, varav minst fem av intervallkaraktär. Resten kör jag som jag känner för.

Jondahl
2007-03-02, 14:24
Löpning

Eller snarare lite lugn jogging runt kvarteret.

Resultat:
Tid: 25:22
Sträcka: 4,85 km
Medeltempo: 5:14/km
Medelpuls: 147 bpm.

machine gun
2007-03-02, 14:46
Stort kvarter eller många varv? :)

Jondahl
2007-03-02, 20:37
Stort kvarter eller många varv? :)

Ameh, det gäller visst att passa sin tunga när du är i närheten? :smash:
Men okey då, jag joggade en liten sväng, PUNKT. Glöm resten av vad jag sa =).

Jondahl
2007-03-02, 20:38
Innebandy
1,5 timme.

Noodles
2007-03-02, 21:59
Ameh, det gäller visst att passa sin tunga när du är i närheten? :smash:


Äh. Lyssna inte på henne. Jag slutade för länge sedan.

Iofs var jag också nära att fälla en kommentar om storleken på kvarteret.

Jondahl
2007-03-03, 12:50
Äh. Lyssna inte på henne. Jag slutade för länge sedan.

Iofs var jag också nära att fälla en kommentar om storleken på kvarteret.

Kanske är för att jag är uppväxt utanför storstan som jag har en skev bild på vad ett kvarter egentligen är :confused:

Iaf, idag blev det styrketräning

Chins (med upphopp)
Lutande hantelpress
Drag till hakan
Baksida axlar
Dips
Liggande lårcurl

Det var det. Gick ganska dåligt idag, kände mig ganska omotiverad av någon anledning.

Jondahl
2007-03-03, 16:42
Cykel

Cyklade en sväng idag också. Fint väder, och det var faktiskt riktigt skönt. Cyklade runt Rådasjön, var faktiskt ganska fin natur också.

Resultat:
Tid: 1:36:42
Sträcka: 29,7 km
Medelfart: 18,4 km/h
Medelpuls: 128 bpm.

Jompan
2007-03-03, 18:15
NU har jag hittat hit! Tog mig lite lång tid. :em:

Ska följas! /Jompan

Jondahl
2007-03-04, 18:30
NU har jag hittat hit! Tog mig lite lång tid. :em:

Ska följas! /Jompan

Kul, kul, du är hjärtligt välkommen! =)

Löpning
Sprang en sväng på Safjället (tror jag det heter). Var en ganska fin slinga där också, lite drygt 2 km lång. Kändes ganska bra faktiskt.

Resultat:
Sträcka: 9,64 km
Tid: 49:39
Medeltempo: 5:09/km
Medelpuls: 151 bpm

Noodles
2007-03-04, 18:42
Kul, kul, du är hjärtligt välkommen! =)

Löpning
Sprang en sväng på Safjället (tror jag det heter). Var en ganska fin slinga där också, lite drygt 2 km lång. Kändes ganska bra faktiskt.

Resultat:
Sträcka: 9,64 km
Tid: 49:39
Medeltempo: 5:09/km
Medelpuls: 151 bpm

Bra tempo. Skulle vara kul om du kunde lägga in vad din snittpuls är i % av max.

Jondahl
2007-03-04, 18:49
Okey, ska jobba på att få fram det till nästa pass.

Jondahl
2007-03-06, 18:34
Löpning

Sprang fem intervaller á fem minuter, med en minuts gång emellan. Tog i ganska rejält, och kände mig faktiskt hyfsat lätt. Pulsen i procent av max är uppskattad, då jag varken vet min vilo- eller maxpuls, men på ett ungefär stämmer den nog iaf. Vad tycker ni annars, får jag med ungefär vad som är intressant att veta i resultatsammanfattningen?

Resultat:
Uppvärmning: 1,98km @ 5:48/km, medelpuls 129bpm

Intervaller:
Snabbast (andra): 1,36km @ 3:41/km, medelpuls: 179bpm (86% av max)
Långsammast (sista): 1,27km @ 3:56/km, medelpuls: 180bpm (87%)
Median: (första): 1,29km @ 3:53/km, medelpuls: 169bpm (79%)

Nedjogg: 1,87km @ 7:09/km

Totalt: 10,89km @ 5:02/km, medelpuls: 157bpm (71%).

Noodles
2007-03-06, 19:37
Löpning

Sprang fem intervaller á fem minuter, med en minuts gång emellan. Tog i ganska rejält, och kände mig faktiskt hyfsat lätt. Pulsen i procent av max är uppskattad, då jag varken vet min vilo- eller maxpuls, men på ett ungefär stämmer den nog iaf. Vad tycker ni annars, får jag med ungefär vad som är intressant att veta i resultatsammanfattningen?

Resultat:
Uppvärmning: 1,98km @ 5:48/km, medelpuls 129bpm

Intervaller:
Snabbast (andra): 1,36km @ 3:41/km, medelpuls: 179bpm (86% av max)
Långsammast (sista): 1,27km @ 3:56/km, medelpuls: 180bpm (87%)
Median: (första): 1,29km @ 3:53/km, medelpuls: 169bpm (79%)

Nedjogg: 1,87km @ 7:09/km

Totalt: 10,89km @ 5:02/km, medelpuls: 157bpm (71%).

Anfäkta och anamma vilket tempo du höll på intervallerna. :thumbup:

Jag tycker det är bra info för att kunna få en bild av dina pass. Jag har inte heller gjort något riktigt maxpulstest men en uppskattning är bättre än ingenting.

Jondahl
2007-03-07, 17:25
Styrketräning

Bänkpress
Latsdrag
Hantellyft åt sidan
Bicepscurl
Repcrunches

3x6-8 reps. Ett sådär pass, kände mig iaf lite starkare än senast. Repcrunches känns riktigt fint.

Jondahl
2007-03-08, 19:07
Löpning

Sträcka: 7,94 km
Tid: 35:43
Tempo: 4:30/km
Medelpuls: 160 bpm (73% av max)

Kändes bra idag också. Börjar känna mig riktigt sugen på det där varvet nu, träningsmotivationen är verkligen i topp.
Har dessutom fått hjälp av en kamrat att snickra ihop ett träningsschema fram till loppet nu. Tror att han har full koll på vad han snackar om. Programmet bygger i stort på 3-4 löppass i veckan, varierat mellan distans-, lång- och kvalitetspass.

Noodles
2007-03-08, 21:04
Löpning

Sträcka: 7,94 km
Tid: 35:43
Tempo: 4:30/km
Medelpuls: 160 bpm (73% av max)

Kändes bra idag också. Börjar känna mig riktigt sugen på det där varvet nu, träningsmotivationen är verkligen i topp.
Har dessutom fått hjälp av en kamrat att snickra ihop ett träningsschema fram till loppet nu. Tror att han har full koll på vad han snackar om. Programmet bygger i stort på 3-4 löppass i veckan, varierat mellan distans-, lång- och kvalitetspass.

Riktigt bra tempo med den medelpulsen. Du ligger bra till med tanke på att det är drygt två månader kvar.

Jondahl
2007-03-09, 11:58
Riktigt bra tempo med den medelpulsen. Du ligger bra till med tanke på att det är drygt två månader kvar.

Tack. Det känns ganska bra faktiskt, även om det är svårt att jämföra med ifjol. Det kommer dock krävas ytterliggare framsteg om jag ska nå mina mål...

Cykling
I blåsten. Medelfart i medvindsdelen var 31km/h och i motvindsdelen 20,8km/h. Och då hade jag ändå högre puls i motvinden.
Använde förresten racercykeln idag, för första gången för i år.

Totalt resultat:
Tid: 1:27:44
Sträcka: 36,11 km
Medelfart: 24,7km/h
Medelpuls: 142 bpm (65%)

Jondahl
2007-03-09, 22:06
Innefotboll
I cirka 1h och 20 min.

Jondahl
2007-03-11, 19:19
10/3 Löpning

Planen var att ge mig ut på ett lite längre pass, men jag ångrade mig när jag kom på att jag hellre ville hem och kolla på fotboll. Blev därför ett kort och långsamt pass. Men matchen var klart sevärd, 2-2 blev resultatet i en hård match mellan Stenstorp och Igelstorp på Sportvallens grus.

Resultat:
Tid: 27:14
Sträcka: 5,56 km
Medeltempo: 4:54/km
Medelpuls: 155 bpm (73%).


11/3 Löpning
Tog istället det lite längre passet idag, när planen från början var att vila.

Resultat:
Tid: 1:02:51
Sträcka: 12,72km
Medeltempo: 4:56/km
Medelpuls: 156 bpm (74%)

(Gjort om lite i mina beräkningar av snittpuls av max också, tror att detta stämmer något bättre)

Noodles
2007-03-12, 07:42
10/3 Löpning

Planen var att ge mig ut på ett lite längre pass, men jag ångrade mig när jag kom på att jag hellre ville hem och kolla på fotboll. Blev därför ett kort och långsamt pass. Men matchen var klart sevärd, 2-2 blev resultatet i en hård match mellan Stenstorp och Igelstorp på Sportvallens grus.

Resultat:
Tid: 27:14
Sträcka: 5,56 km
Medeltempo: 4:54/km
Medelpuls: 155 bpm (73%).


11/3 Löpning
Tog istället det lite längre passet idag, när planen från början var att vila.

Resultat:
Tid: 1:02:51
Sträcka: 12,72km
Medeltempo: 4:56/km
Medelpuls: 156 bpm (74%)

(Gjort om lite i mina beräkningar av snittpuls av max också, tror att detta stämmer något bättre)

Bra distans och tempo. Ändå ligger inte snittpulsen speciellt högt. Det visar att du har mer att hämta. :thumbup:

Vilken match var det du ville hem och se i stället för att springa i lördags?

Jondahl
2007-03-12, 15:47
Vilken match var det du ville hem och se i stället för att springa i lördags?

Det var just nämnda Stenstorp(där jag själv spelar/spelade) - Igelstorp *popcorn*

Noodles
2007-03-12, 16:18
Det var just nämnda Stenstorp(där jag själv spelar/spelade) - Igelstorp *popcorn*

Jag ska nog gå och ta en kurs i läsförståelse. Eller så ska jag bara läsa noggrannare nästa gång. :em:

Jondahl
2007-03-13, 16:38
Jag ska nog gå och ta en kurs i läsförståelse. Eller så ska jag bara läsa noggrannare nästa gång. :em:

Äh, sånt händer även den bäste.

Löpning
30 minuter i lugn takt (puls 50-70%) + 4 intervaller á 4 minuter (med en minuts gångvia emellan) stod på schemat idag. Var första gången jag använde mig av varningsfunktionerna på klockan som varnar vid för hög/låg puls. Var inte helt lätt, var uppe både över 70% och under 50% flera gånger, men med lite träning borde jag ju kunna styra det lite bättre. Klockfunktionen fungerade bra iaf.

Resultat (första delen):
Tid: 30:17
Sträcka: 5,31 km
Medeltempo: 5:42/km
Medelpuls: 139bpm (63%)

Resultat (andra delen):
Snabbaste intervall (sista): 1,07km @ 3,44min/km (medelpuls: 89%)
Långsammaste intervall (första): 1,06km @ 3,47min/km (medelpuls: 81%)
Var sjukt trött på slutet här och fick verkligen kämpa för att hålla pulsen under sista intervallen. Kändes dock skönt att jag klarade det!

Plus detta lite uppvärmning och nedjogg. Och cykel fram och tillbaka till Safjället (2,34km).

Jondahl
2007-03-14, 16:57
Styrketräning

Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Sittande rodd
Dips
Bicepscurl
Repcrunches
Hyperextensions

Ganska många övningar idag, vilket inte var några problem. Kändes tvärtom riktigt bra.

Jondahl
2007-03-15, 18:05
Löpning

Var med tunga steg jag gav mig ut idag. Knäböjen från igår satt i benen, och min löpstil kan nog närmast liknas vid en hösäcks.

Resultat:
Tid: 40:02
Sträcka: 7,72 km
Medeltempo: 5:11/km
Medelpuls: 146 bpm (67%)

Plus cykling fram och tillbaka till Skatås (ca 5 km enkel väg).

Jondahl
2007-03-17, 13:23
Löpning

Årets längsta pass hittils, kändes mycket lättare än senast. Inför förra årets Göteborgsvarv sprang jag 0 pass över 15 km, och jag hoppas att det ska visa sig i Maj =)

Resultat:
Sträcka: 15,23 km
Tid: 1:15:10
Medeltakt: 4:56
Medelpuls: 152 bpm (72%)

Jondahl
2007-03-18, 19:18
Cykling

Tänkte trotsa stormen och ge mig ut och cykla en sväng. När haglet började piska i ansiktet tappade jag suget en aning och det blev därför en kort sväng.

Resultat:
Tid: 45:59
Sträcka: 19,78 km
Medelpuls:143 bpm
Medelhastighet: 25,8 km/h

Jondahl
2007-03-19, 13:20
Styrketräning

Utfall
Hantelpress
Latsdrag
Drag till hakan
Triceps pull downs
Magmaskin
Hammercurl

Höga reps idag (10-15), gick väl helt ok. Ännu ett pass i mängden bara, inget speciellt...

Jondahl
2007-03-19, 18:47
Löpning @ Safjället (2 varv + dit och tillbaka)

Vart ju sånt underbart väder nu på seneftermiddagen, så jag kunde inte låta bli att ge mig ut på en löprunda. Och det gjorde jag rätt i, var riktigt skönt.

Resultat:
Tid: 50:03
Sträcka: 9,89 km
Medeltempo: 5:04/km
Medelpuls: 148 (69%)

Noodles
2007-03-19, 21:16
Löpning

Årets längsta pass hittils, kändes mycket lättare än senast. Inför förra årets Göteborgsvarv sprang jag 0 pass över 15 km, och jag hoppas att det ska visa sig i Maj =)

Resultat:
Sträcka: 15,23 km
Tid: 1:15:10
Medeltakt: 4:56
Medelpuls: 152 bpm (72%)

Det är bra. Långpassen kommer ge dig bättre uthållighet. Snabbhet har du redan gott om.

Jondahl
2007-03-20, 21:26
Det är bra. Långpassen kommer ge dig bättre uthållighet. Snabbhet har du redan gott om.

Ja, jag tror du har rätt där. Ska försöka att springa ett pass över 15 km varje vecka framöver nu...

Löpning

Gav mig ut till Herkulesgården idag, för ett löppass med klubben FK Herkules. Första gången jag var där, så jag hade ingen aning om vad de skulle erbjuda. Dom verkade välkomnande och snälla iaf, det är nog inte omöjligt att det blir en fortsättning där, då de har både löpare, triathleter och multisportare (och en del annat), vilket jag tycker verkar intressant och kul.
Glömde tyvärr pulsklockan idag men det var intervaller som stod på schemat, 8x3 minuter med 1,5 minuts vila mellan varje. Plus lite spänsthopp och "bakåthopp" (=sjuk mjölksyra i låren) upp för en backe. Och plus cyklingen dit oh tillbaka, en sträcka om ca en mil.
Kände mig egentligen ganska seg, men körde på ganska bra ändå, ville ju inte visa mig alltför svag bland massa nya människor =).

Jondahl
2007-03-22, 18:11
Styrketräning

Bänkpress
Sittande rodd
Militärpress (stående)
Bicepscurl
Knäböj
Magmaskin

Ännu ett okey pass, utan att vara något att skryta om. Knäböjen kändes ganska tung, är väl lite sliten efter senaste tidens ökade löpdos kanske...

Jondahl
2007-03-23, 20:23
Löpning @ Mossen

Ett litet snabbdistanspass på fredagskvällen. Var skönt, länge sen jag höll uppe tempot under såhär låg tid nu. Kändes väl ganska bra, förutom att en sjujäkla håll slog till ungefär efter halva vägen och hängde kvar passet ut. Bra träning för psyket... Virtuell partner hjälpte mig hålla tempot uppe.

Resultat:
Tid: 30:00
Sträcka: 7,34 km
Medeltempo: 4:05/km
Medelpuls: 173 bpm (85%).


Var för övrigt på Brasiliens träning på Ullevi idag. De bjöd väl inte på nån jätteunderhållning, men var ändå ganska kul att se. Synd att inte alla kan sköta sig bara...

Jondahl
2007-03-24, 17:31
Innebandy

90 minuter.

Noodles
2007-03-24, 21:22
Löpning @ Mossen


Det är banne mig så jag blir nostalgisk. Minnen av oändligt antal varv runt Mossens korta slinga kommer tillbaka.

Bra fart hade du också. Tror du att du kan pressa ner dig under 4:00 min/km?

Jondahl
2007-03-25, 12:22
Det är banne mig så jag blir nostalgisk. Minnen av oändligt antal varv runt Mossens korta slinga kommer tillbaka.

Bra fart hade du också. Tror du att du kan pressa ner dig under 4:00 min/km?

Hehe, det är väl ingen jätterolig runda, men den lämpar sig ändå ganska bra för intervallträning och tempoträning o.d. eftersom den är så platt. Kan ta med mig kameran och slänga upp ett par bilder du kan gotta dig åt om du vill *popcorn*.
Jag tror nog faktiskt jag kunde ha klarat sub 4 om jag hade velat, jag var inte helt färdig när jag var framme. Och speciellt om jag tagit det lite lugnt med yoghurten innan, och därmed förhoppningsvis sluppit hållen...

Jondahl
2007-03-25, 12:27
Löpning @ Skatås (grön+gul+lite till)

Långpass idag. Benen kändes ganska trötta, trots att jag tog det väldigt lugnt. Jag väljer att inte nämna något om vädret, känns uttjatat redan.

Resultat:
Tid: 1:31:26
Sträcka: 16,82 km
Medeltempo: 5:26/km
Medelpuls: 142 bpm (65%)

Plus lugn cykling dit och tillbaka.

Noodles
2007-03-25, 21:51
Hehe, det är väl ingen jätterolig runda, men den lämpar sig ändå ganska bra för intervallträning och tempoträning o.d. eftersom den är så platt. Kan ta med mig kameran och slänga upp ett par bilder du kan gotta dig åt om du vill *popcorn*.
Jag tror nog faktiskt jag kunde ha klarat sub 4 om jag hade velat, jag var inte helt färdig när jag var framme. Och speciellt om jag tagit det lite lugnt med yoghurten innan, och därmed förhoppningsvis sluppit hållen...

Haha. Bilder är alltid kul. Mossen kan bli djävulskt tråkig om man ska köra längre pass. Jag har provat. :D

Jondahl
2007-03-26, 15:28
Jag tror dig =)

Löpning @ Safjället (tre varv)

Shortspremiär idag! Skönt. Annars inte så mycket att hurra över, men de tre lite tuffare passen från förra veckan har väl gjort sitt antar jag. Imorgon blir det vila från löpningen så kommer jag förhoppningsvis tillbaka starkare på onsdag!

Resultat:
Tid: 38:13
Sträcka: 7,33 km
Medeltempo: 5:13/km
Medelpuls: 148 bpm (69%)

Jondahl
2007-03-27, 17:13
Styrketräning

Lutande hantelpress
Raka marklyft
Baksida axlar i maskin
Pull ups
Dips
Crunches

Halvkass pass. Kändes iaf ganska bra i de inledande två övningarna, sen blev det sämre. Bara o ta nya tag nästa gång...

Jondahl
2007-03-28, 17:53
Löpning @ Mossen

Benen kändes ganska tunga idag igen. Kan berott på att jag gick ut för hårt under de två första intervallerna. Nya skor idag också, kändes som att det var dags då de gamla snart fyller två år. Skulle förresten egentligen ha sprungit sex intervaller, men det blev sju, tappade räkningen och missuppfattade pulsklockan, trodde den sa spring en till när den egentligen sa jogga ner. Så kan det går när huvudet inte riktigt är med. 1,5 minuts gångvila mellan varje intervall, som bestod av 5 minuters löpning.

Resultat:
Snabbaste intervall: 1,45km @ 3:28/km (första och andra, medelpuls 172 resp. 175 bpm)
Långsammaste intervall: 1,32km @ 3:48/km (fjärde, medelpuls 172 bpm)
Medianintervall: 1,35km @ 3:43/km (femte, medelpuls 171 bpm).

Plus detta ordentlig uppvärmning, med 15 minuters långsam jogg, töj och fem fartstegringar, samt 10 minuters nedjogg.

Noodles
2007-03-28, 18:44
Snabbaste intervall: 1,45km @ 3:28/km (första och andra, medelpuls 172 resp. 175 bpm)


Har du raketer i rumpan, pöjk? Det är ju sinnessjukt fort. :eek:

machine gun
2007-03-28, 19:14
Har du raketer i rumpan, pöjk? Det är ju sinnessjukt fort. :eek:

+1

Imponerande!

Jondahl
2007-03-30, 16:19
Tack ska ni ha *cupid* men som sagt så var det lite väl optimistiskt att starta så hårt, krafterna tog slut ganska fort...

Löpning

Lugn och skön eftermiddagstur på Ängårdsbergen idag. Blev väl inte riktigt som jag tänkt mig, då spåren plötsligt tog slut, och jag bestämde mig för att fortsätta ändå. Blev ca 15 minuter i vegetationen, men det kändes inte som något negativt direkt, även om det inte belv något tempo att prata om.

Resultat:
Tid: 46:01
Sträcka: 7,79km
Medeltempo: 5:55/km
Medelpuls: 144bpm (66%)

Plus cykling fram och tillbaka, en sträcka på ca 3km enkel väg. Hoppas på fräscha ben till söndagens långpass nu!

Jondahl
2007-03-31, 11:22
Styrketräning

Bänkpress
Lutande hantelpress
Chins (negativa)
Sittande rodd
Drag till hakan
Bicepscurl
Smalbänk
Repcrunches

Kändes som ett väldigt bra pass. Benen har känts ganska slitna på sistone, så jag valde att skippa dom och lägga in extra övningar på bröst och rygg istället. Körde mellan sex och elva reps gånger tre set på varje övning.

Jondahl
2007-04-01, 11:00
Löpning @ Skatås

Blev tyvärr ett ganska icke-optimalt långpass idag. För det första så är artonkilometersslingan i Skatås inte helt perfekt om man vill kunna hålla ett jämnt tempo, pga av alla stenar och rötter och grejjer. Sen är det inte helt optimalt om man vill behålla sina skor rena, pga av all lera och gyttja. Utöver detta tyckte jag märkningen var lite dålig, vilket ledde till att jag sprang fel. Kom till ett sumpområde där spåret tog slut. Letade mig runt ett tag, ca 15 minuter, utan att hitta rätt. Sprang då tillbaka samma väg jag kom ifrån och frågade mig sedan till den snabbaste vägen tillbaka...Allt detta gjorde att tempot inte blev så högt, men får väl glädjas åt att benen fick hålla igång i över 1.40 iaf.

Resultat:
Tid: 1:45:10
Tempo: 5,34/km
Medelpuls: 151 bpm (71%)

Plus cykling dit och tillbaka...

Jondahl
2007-04-02, 11:24
Så, ytterliggare en månad har gått och jag ska därför försöka mig på en liten summering.

Antal dagar: 31
Antal vilodagar: 6
Antal träningspass: 29

Löpning: 16
Styrka: 7
Cykel: 3
Innebandy: 2
Innefotboll: 1

Skrev i början av månaden att jag siktade mot 15 löppass, vilket jag alltså nådde. Har aldrig sprungit såhär mycket förut, och framför allt har det känts som att löppassen hållit ganska bra kvalitet.
I april hoppas jag kunna hålla ungefär samma dos löpning. Kanske kan det bli att man tar ut och luftar cykeln lite oftare också. Mitt gymkort går ut nångång i mitten av månaden, och jag tror inte jag ska köpa ett nytt. Istället får jag nöja mig med gymmet som finns där jag bor. Jag tycker att det mesta man behöver finns där, och dessutom är det gratis =). Annars tycker jag att sju styrkepass har varit ganska lagom, fortsätter väl med nåt sånt i april också, hoppas jag.

Noodles
2007-04-02, 15:02
Jag tycker du fått till en bra träningsmånad. Det är först när sammanfattningen kommer som man ser hur mycket du egentligen har tränat. :)

Jondahl
2007-04-03, 08:51
Jag tycker du fått till en bra träningsmånad. Det är först när sammanfattningen kommer som man ser hur mycket du egentligen har tränat. :)

Jag är nöjd. Förmodligen min kvantitativt bästa träningsmånad någonsin. Känns bra.

2/4 Löpning @ Mösseberg

Japp, löpning igår igen. Påskvecka innebär att jag är hemma i falköpingstrakterna. Igår sprang jag tillsammans med en av mina värsta rivaler och det känns som att det kommer bli en hård kamp oss emellan i årets Göteborgsvarv =). Tyvärr registrerades inte pulsen, tror det har o göra med att jag uppdaterade programvaran innan. Det problemet är iaf fixat tills idag.

Resultat:
Tid: 57:31
Sträcka: 11,08 km
Medeltempo: 5:11/km.

Jondahl
2007-04-03, 11:06
Cykling

Har skaffat mig ett par nya pedaler med tillhörande skor till cykeln. Provade för första gången idag, kändes bra, om än lite ovant. Tror nog att jag kan lära mig utnyttja de bättre om jag bara får lite mer träning.

Resultat:
Tid: 1:15:16
Sträcka: 34,76 km
Medelhastighet: 27,7 km/h
Medelpuls: 148 bpm.

Jondahl
2007-04-03, 20:47
Fotboll
Gjorde min första träning med Stenstorps IF för säsongen. Passade utmärkt då det var första gången på gräs för i år =). Var riktigt roligt, fotboll är allt bra kul ändå. Blir nog en träning till i veckan. Höll väl på i 1,5 timme totalt ungefär.

Jondahl
2007-04-04, 12:36
Styrketräning

Bänkpress
Militärpress
Stångrodd
Bicepscurl
Situps
Armhävningar

Körde ett snabbt pass här hemma i skjulet. Högreps, 10-20 repetitioner på varje set, ännu högre på situpsen och armhävningarna. Är ganska mycket tråkigare att träna här hemma än på Fysiken...

Löpning (Brunnhemsrundan + brorundan)
Japp, blev en liten runda efter styrketräningen också, tillsammans med en lagkamrat från fotbollen. Lugnt, fint och skönt.

Resultat:
Tid: 44:22
Sträcka: 8,40 km
Medeltempo: 5:17/km
Medelpuls: 134 bpm

Jondahl
2007-04-05, 19:48
Fotboll
Eller ja, det kändes som att vi mest sprang, det var "idioten" hit och "15-15" dit. Lite spel blev det väl dock emellanåt.

Jondahl
2007-04-06, 16:33
Cykling
Hade egentligen tänkt köra ett backlöppass och varit med o lekt inomhusfotboll idag...men foten har svullnat upp och gör redigt ont när jag stödjer på den, efter en stukning/vrickning på fotbollen igår. Cykel kändes därför som ett bättre alternativ.

Resultat:
Tid: 49:43
Sträcka: 23,88 km
Medelhastighet: 28,8 km/h
Medelpuls: 154 bpm

Jondahl
2007-04-08, 13:47
Löpning (brunnhemsrundan * 2 + 2,5an + pärrundan)
Ännu ett långpass idag. Kändes riktigt bra idag, kan väl ha o göra med att jag haft tre löpfria dagar, och att jag ätit en massa mat under samma dagar. Var väl egentligen inte meningen att jag skulle springa så fort som jag gjorde, hoppas att kroppen klarar att åtehämta sig hyfsat igen, så att jag är pigg under kommande veckas pass också.

Resultat:
Sträcka: 19,9 km
Tid: 1:30
Medeltempo: 4:31/km
Medelpuls: 163 bpm (79%)

Sista 20 minuterna ökade jag och sprang 5,21km @ 3:50/km. Tog emot ganska rejält sista 6-7 minuterna.
Plus detta 1,58km nedvarvning @ 5:48/km

Noodles
2007-04-08, 16:43
Jättebra tempo på den distansen. Önskar att jag var i närheten. :thumbup:

machine gun
2007-04-08, 17:23
Håller med Noodles, ruskigt bra tempo! Jag minns inte hur det var, har du tävlat på halvmaradistans?

Jondahl
2007-04-08, 20:57
Jättebra tempo på den distansen. Önskar att jag var i närheten. :thumbup:

Håller med Noodles, ruskigt bra tempo! Jag minns inte hur det var, har du tävlat på halvmaradistans?

Tack ska ni ha, lika snälla som vanligt (på sistone) =). Och, ja, jag sprang Göteborgsvarvet ifjol, på tiden 1:31:48.

Jondahl
2007-04-11, 18:25
Löpning @ Safjället (2,5 varv + dit och hem)

Har inte tränat på två dagar nu, kände att det var dags att ta det lite lugnt. Har haft lite problem med ett knä (läst runt lite och tror jag kan konstatera att det är ett sk löparknä), plus att jag känt mig lite rosslig i halsen. Under vilodagarna har jag stretchat benmusklerna, ffa stora sätesmuskeln, 5-6 gånger per dag, och knät kändes mycket bättre idag. Hoppas det fortsätter så. Ska fortsätta stretcha betydligt oftare än varit fallet tidigare.
Tog det, med tanke på skavankerna, försiktigt i början för att sedan successivt öka under hela passet.

Resultat:
Tid: 57:26
Sträcka: 11,42 km
Medeltempo: 5:02/km
Medelpuls: 149 bpm (69%)

Noodles
2007-04-11, 19:03
Tack ska ni ha, lika snälla som vanligt (på sistone) =). Och, ja, jag sprang Göteborgsvarvet ifjol, på tiden 1:31:48.

Antyder du att vi inte varit snälla tidigare? ;)

Krånglande knän är ett gissel för en del löpare. Löparknä är åtminstone något som kan behandlas framgångsrikt.

Jondahl
2007-04-12, 09:25
Antyder du att vi inte varit snälla tidigare? ;)

Krånglande knän är ett gissel för en del löpare. Löparknä är åtminstone något som kan behandlas framgångsrikt.

Förlåt Noodles, du har ju alltid uppträtt på ett sjysst och trevligt sätt mot mig =). Och av Machine gun fick jag ju t.o.m. beröm i en annan tråd häromdagen, så inga hard feelings här inte.

Hoppas jag ska slippa knäproblemen i framtiden. Ska iaf fortsätta att värma upp och stretcha noggrannare än förut.


Styrketräning

Bänkpress
Knäböj
Sittande rodd
Hängande benlyft

Sista passet på Fysiken *cry*. Blev inget lyckat pass, avbröt för att jag kände mig febrig och allmänt dålig.

Noodles
2007-04-12, 09:47
Förlåt Noodles, du har ju alltid uppträtt på ett sjysst och trevligt sätt mot mig =). Och av Machine gun fick jag ju t.o.m. beröm i en annan tråd häromdagen, så inga hard feelings här inte.

Hoppas jag ska slippa knäproblemen i framtiden. Ska iaf fortsätta att värma upp och stretcha noggrannare än förut.


Styrketräning

Bänkpress
Knäböj
Sittande rodd
Hängande benlyft

Sista passet på Fysiken *cry*. Blev inget lyckat pass, avbröt för att jag kände mig febrig och allmänt dålig.

Haha. Jag bara gillar att misstolka saker avsiktligt. :D

Varför sista passet på Fysiken? Ska du också överge det så kommer Kolo vara dåligt representerat där.

machine gun
2007-04-12, 21:10
Och, ja, jag sprang Göteborgsvarvet ifjol, på tiden 1:31:48.

Ruskigt bra :thumbup: Tidsmål för i år?

Jondahl
2007-04-14, 12:41
Varför sista passet på Fysiken? Ska du också överge det så kommer Kolo vara dåligt representerat där.

Kortet går ut och jag är en snål människa. Nu finns det lite träningsredskap där jag bor, och jag tror jag kommer klara mig ganska bra med det. Kommer nog främst sakna möjligheten till sittande rodd, en övning som jag faktiskt börjat gilla på sistone.

Ruskigt bra :thumbup: Tidsmål för i år?

Sa direkt efter ifjol att jag ville kapa fem minuter. Det känns ganska tufft i dagsläget (och inte blir det bättre av att jag har ont i halsen nu), men tycker ändå inte det är helt orimligt. Missnöjd blir jag om jag inte klarar av att slå förra årets tid...

Jondahl
2007-04-18, 11:08
Löpning ("simsjövägen" och tillbaka)

Igång igen efter en tids ont i halsen. Knäna är inte 100%, hälsenorna känns korta, jag var kruttorr i munnen och klädd för varmt, men annars kändes det helt ok.

Resultat
Tid: 39:56
Sträcka: 8,47 km
Medeltempo: 4:43/km
Medelpuls: 152 bpm (72%)

Jondahl
2007-04-19, 16:54
Löpning (simsjörundan)

Relativt nöjd med dagens pass, även om det inte var meningen att det skulle vara så intensivt. Svårt att hålla emot.

Resultat:
Tid: 1:24:09
Sträcka: 18,34km
Medeltempo: 4:35/km
Medelpuls: 162bpm (78%)

machine gun
2007-04-19, 18:55
Vafan, sprang du fortare på 18 km än 8 km? Grymt. Jag skulle väl klara det där tempot i 5 km kanske :em:

Noodles
2007-04-23, 08:16
Svårt att klaga på tempot på den distansen. :thumbup:

Jondahl
2007-04-28, 16:50
Spelade en halv fotbollsmatch förra lördagen, gick av pga halsont. Senare på dagen kom även febern krypande. Sen dess har det blivit mestadels vila. Har inte vågat kolla in här bland träningsjournalerna heller, med rädsla för att bli än mer deprimerad av att se hur bra alla ni andra tränar på. Halsontet har hängt i i stort sett hela veckan, känner mig fortfarande inte helt frisk, speciellt inte på morgnarna. Men det blir bättre och bättre iaf.

Vågade mig ut på lite lugn löpning i torsdags (~4km @ 5:46/km, medelpuls 136) och en lite tuffare runda idag (~8km @ 4:45/km, medelpuls 148).

Hoppas nu inte på nån reaktion på dagens pass utan att jag ska fortsätta kunna träna lite och ändå få ett hyfsat resultat på Göteborgsvarvet om två veckor.

Noodles
2007-04-30, 06:50
Sjukdom är ett jäkla gissel. Det är frustrerande att inte kunna träna som man vill. Du kan ju lugna dig med att du tränat på bra hittills.

Jondahl
2007-05-02, 19:57
Du kan ju lugna dig med att du tränat på bra hittills.

Har provat. Det är svårt. Känns som det är dags att sänka målsättningen lite nu, vet inte riktigt var jag står just nu. Får väl bil som det blir helt enkelt.
En annan sak jag inte riktigt vet är hur jag ska lägga upp träningen sista tio dagarna nu när jag känner mig nästan helt bra. Hade känts skönt att få plats med ett långpass och ett intensivare pass, om inte annat så för självförtroendets skull.

Idag blev det löpning @ Skatås.

Sträcka: 6,85km
Tid: 33:06
Medeltempo: 4:50/km
Medelpuls: 167 bpm

Noodles
2007-05-03, 04:42
Har provat. Det är svårt. Känns som det är dags att sänka målsättningen lite nu, vet inte riktigt var jag står just nu. Får väl bil som det blir helt enkelt.
En annan sak jag inte riktigt vet är hur jag ska lägga upp träningen sista tio dagarna nu när jag känner mig nästan helt bra. Hade känts skönt att få plats med ett långpass och ett intensivare pass, om inte annat så för självförtroendets skull.


Jag tror din grund är så pass bra att du kan kosta på dig ett långpass och ett tuffare tempopass rätt tätt innan loppet. Det är knappast optimalt men jag förstår dig om det känns bättre för självförtroendet.

Jondahl
2007-05-03, 16:12
Jag tror din grund är så pass bra att du kan kosta på dig ett långpass och ett tuffare tempopass rätt tätt innan loppet. Det är knappast optimalt men jag förstår dig om det känns bättre för självförtroendet.

Nej, jag förstår att det inte är helt optimalt. Men på nåt sätt känns det ändå bättre att känna på det lite nu när jag varit sjuk ett tag.

Löpning @ Skatås (4 x gult spår)

Japp, det blev ett långpass idag. Tog det lugnt tre varv och ökade sista, för att få känna lite på högre fart också. Kändes ganska bra, även om jag var ganska rejält trött på slutet.

Resultat:
Tid: 1:34
Sträcka: 19,36km
Medeltempo: 4:51/km (sista 4,9km - 4:15/km)
Medelpuls: 156 bpm (74%) (sista 4,9km - 171bpm)

Noodles
2007-05-03, 19:02
Jag överväger att sluta läsa här. Ditt tempo på långpasset får mig att vilja gråta och inte höra ordet löpning igen.

machine gun
2007-05-03, 19:06
Jag överväger att sluta läsa här. Ditt tempo på långpasset får mig att vilja gråta och inte höra ordet löpning igen.

+1 *cry*

Jondahl
2007-05-05, 20:56
Var ett tag sedan jag rapporterade styrketräning nu. Men lite har jag faktiskt tränat, även om det inte varit något systematiskt. Idag körde jag triceps och axlar i form av pushdowns, militärpress och drag till hakan. Igår rygg och biceps i form av latsdrag, hantelrodd och skivstångscurl.

Gymmet här i huset fungerar helt okey, även om det inte är direkt glammigt.

Jondahl
2007-05-06, 18:54
Löpning @ Safjället
Lugn förmiddagstur, tyckte det kändes oroväckande ansträngande att springa så långsamt.

Resultat:
Sträcka: 8,09km
Tid: 42:11
Medeltempo: 5:13/km
Medelpuls: 149 bpm (70%)


Fotboll
Nästan två timmar på liten plan (5 mot 4) på Hedens konstgräs.

Jondahl
2007-05-08, 21:02
Okey, bara några dagar kvar till det stora målet (Göteborgsvarvet på lördag). Bara sista finjusteringarna kvar nu, här följer en redovisning av dagens och gårdagens "träningspass":

7/5 Styrketräning
Mest för att visa en nyinflyttad granne träningslokalen. Blev iaf lite bänkpress, hantelpress, hantelrodd och latsdrag.

Löpning @ Mossen
3 x ca 1000m. Tog ingen tid, men tog ut mig ganska rejält. Plus uppvärming och nedjogg.

8/5 Cykling
Enbart för att kolla in hur banan ser ut. Så nu vet jag hur starten, målgången och dom brantaste backarna ser ut. Tror kanske att det kan hjälpa mig en aning på lördag, och här utlämnas inga detaljer åt slumpen...

Noodles
2007-05-08, 21:12
Härligt. Det är både roligt och mentalt påfrestande när den stora dagen är nära. Du verkar onekligen väl förberedd och jag hoppas du klarar ditt tidsmål. Det skulle bli en mycket imponerande tid.

Jondahl
2007-05-10, 19:00
Härligt. Det är både roligt och mentalt påfrestande när den stora dagen är nära. Du verkar onekligen väl förberedd och jag hoppas du klarar ditt tidsmål. Det skulle bli en mycket imponerande tid.

Tack. Hur bra formen är återstår väl egentligen att se, men jag anar att mitt mål blir svårt att uppnå. Dock inte omöjligt, och jag ska göra vad jag kan.

Löpning @ Mossen

Sista inför. Därmed det beskedliga tempot och den korta distansen. Nu återstår bara att lägga upp sista planeringen inför loppet. Hur placera sig i startledet, öppningstempo, drickafrekvens m.m. D.v.s. det roligaste...

Resultat:
Tid: 26:17
Sträcka: 5,11 km
Medeltempo: 5:09/km
Medelpuls: 144 bpm (67%)

machine gun
2007-05-11, 11:51
Spännande spännande... Lycka till!

Jondahl
2007-05-12, 19:52
Spännande spännande... Lycka till!

Tack ska du ha =)

Jondahl
2007-05-12, 20:06
Göteborgsvarvet

Japp, nu var det gjort. Jag valde att starta längst bak i mitt startled för att slippa stressa i början. Det ledde till att att det blev trångt i första kurvan, och jag fick sakta ner och gå. Sedan ville jag väl hämta igen den förlorade tiden och sprang kanske aningens för snabbt innan jag hittade ett lagom tempo, efter ungefär 4km. På Hisingen hittade jag en perfekt rygg och låg bara och flöt med. Kändes hur bra som helst fram till ca. 13-14 km, då benen började kännas tunga och jag förbannade mig själv för att gått ut för hårt. När vi sedan väl kom ut på Avenyn så kom krafterna tillbaka och jag flög förbi mängder av folk sista kilometrarna. Totalt sett är jag helt nöjd, även om jag missade min målsättning (kapa fem minuter), med elva sekunder ;). Kändes som att loppet var mer eller mindre perfekt disponerat.

Resultat:
Tid: 1:26:59
Sträcka: 21,1km
Medeltempo: 4:08/km (första milen 4:11/km, sista 6km = 3:52/km)
Medelpuls: 173bpm (86%)
Maxpuls: 181bpm

Nu är det väl dags att återhämta sig lite, kanske fira en aning, och sedan fundera över nya mål :thumbup:

machine gun
2007-05-12, 20:07
Jäklar vilket tempo! GRATTIS! Sjukt bra jobbat! :bow:

Jondahl
2007-05-12, 20:09
Jäklar vilket tempo! GRATTIS! Sjukt bra jobbat! :bow:

Tack ska du ha *cupid*

Jondahl
2007-05-13, 17:01
Styrketräning

Dips
Smal bänkpress
Bicepscurl m. stång
Hammercurl

Ett litet armpass tyckte jag passade bra. Kändes helt okey.

Noodles
2007-05-13, 21:04
Stort grattis! Det där är en tid du ska vara riktigt nöjd med. Att du missade ditt mål är inget att hänga upp sig över. Det var ett tufft mål och nästa år blir det ännu bättre. :thumbup:

Jondahl
2007-05-14, 09:33
Stort grattis! Det där är en tid du ska vara riktigt nöjd med. Att du missade ditt mål är inget att hänga upp sig över. Det var ett tufft mål och nästa år blir det ännu bättre. :thumbup:

Tackar, tackar. Jag har absolut inte hängt upp mig över att jag missade tidsmålet jag satte upp. På startlinjen kändes det som att bara jag sprang snabbare än förra året så hade jag varit nöjd. Detta med tanke på sjukdomen som dök upp ganska olägligt inför loppet.

Jondahl
2007-05-15, 15:34
Styrketräning

Knäböj
Raka marklyft
Hyperextensioner
Latsdrag

Länge sen jag körde styrketräning för benen nu. Det kändes väl ganska bra iaf, även om jag körde ganska lätt.


Löpning @ Skatås (gul)

Benen kändes faktist ganska pigga efter lördagen, men jag tog det lugnt iaf.

Resultat:
Tid: 25:42
Sträcka: 4,67km
Medeltempo: 5:30/km
Medelpuls: 147bpm

Frustrator
2007-05-20, 14:55
Styrketräning

Löpning @ Skatås (gul)



Såg precis att du löper i skatås :D Jag är inte där så ofta och springer men flickvännens föräldrar bor där i närheten så kommer nog löpa en del där i sommar...lust att hänga på någongång?

Jondahl
2007-05-20, 18:10
Såg precis att du löper i skatås :D Jag är inte där så ofta och springer men flickvännens föräldrar bor där i närheten så kommer nog löpa en del där i sommar...lust att hänga på någongång?

Gärna det, vore kul. Jag gör dock tvärtom och kommer lämna Göteborg under stora delar av sommaren, men vi ska nog kunna hitta nåt tillfälle som passar ändå!

För övrigt har jag under helgen hunnit med två tennismatcher på Tummebergsbanans grus, samt en cykeltur på ca 25 km, i ett för mig ganska högt tempo.

Jondahl
2007-05-23, 16:17
Tisdag: Styrketräning

Bänkpress
Dips
Pushdown
French press med hantel
Militärpress
Drag till hakan

Har övergivit helkroppspassen lite på sistone. Nu kör jag mest på känsla, och i tisdags även på vad träningskamraten hade på schemat. 8 set bänkpress och så mycket fokus på triceps är inte riktigt vad jag är van vid, och träningsvärken är därefter.

Onsdag: Löpning @ Safjället

Ytterliggare ett lugnt löppass. Tanken är väl att jag ska komma igång med "riktig" löpträning snart igen, med ett millopp i sommar som möjligt mål.

Resultat:
Sträcka: 5,19 km (plus ca en kilometer där jag glömde sätta på klockan)
Tid: 32:49
Medeltempo: 6:19/km
Medelpuls: 129bpm (57%)

Noodles
2007-05-23, 16:29
Vilka millopp är det som kandiderar då? Tyvärr finns ju inte EM-loppet kvar. Det var annars en rätt kul kvartsmara genom stan.

Jondahl
2007-05-23, 21:46
Vilka millopp är det som kandiderar då? Tyvärr finns ju inte EM-loppet kvar. Det var annars en rätt kul kvartsmara genom stan.

Det finns nog egentligen bara en kandidat, och det är midnattsloppet i Kvänum. Går av stapeln den 29e juni om jag inte missminner mig. Verkar vara en ganska snabb bana dessutom, så ett pb känns som ett bra mål =)

Styrketräning

Knäböj
Raka marklyft
Utfall
Sit ups

Skönt pass. Var för första gången inte ensamma nere i "gymmet". Det gick bra ändå, men tre är nog maximalt vad man vill vara därnere...

Eddie Vedder
2007-05-24, 08:36
Här dyker jag in sent som fan men har inte läst förrns nu. Gratis till en GRYMT imponerande tid på Göteborgsvarvet!:hbang:


Allmänt kul att läsa härinne vilken bra dos träning du håller, det är riktigt kul vad många konditionsjournaler det finns nu på kolo faktiskt. Dom ploppar upp både här och där, samt folk som blir mer och mer omvända till "den mörka sidan" (jag själv som praktexempel:D).


Grattis återigen, sjukt imponerad.:thumbup:

Jondahl
2007-05-24, 18:13
Här dyker jag in sent som fan men har inte läst förrns nu. Gratis till en GRYMT imponerande tid på Göteborgsvarvet!:hbang:


Allmänt kul att läsa härinne vilken bra dos träning du håller, det är riktigt kul vad många konditionsjournaler det finns nu på kolo faktiskt. Dom ploppar upp både här och där, samt folk som blir mer och mer omvända till "den mörka sidan" (jag själv som praktexempel:D).


Grattis återigen, sjukt imponerad.:thumbup:

Kul att du tittar in hit Eddie. Tycker också det är kul med alla journaler och duktigt löparfolk. Och tack för allt beröm =)

Jondahl
2007-05-24, 18:25
Också har jag tränat lite idag också:

Styrketräning

Latsdrag
Hantelrodd
Marklyft (lätta, dags att jag lär mig det här ordentligt nu!)
Bicepscurl med stång
Hammercurl

Allt bra idag igen. Marklyften kändes ganska bra också.


Löpning @ Mossen
Intervaller á la 70-20. 10st. Gåvila. Aldrig tänkt på hur kort tid 20 sekunder egentligen är. Känns som ingenting. Däri ligger nog en del i förklaringen till varför det i stort sett gick långsammare och långsammare intervall för intervall. Lite tung i benen efter styrkepasset igår också. Annars rätt fint pass.

Uppvärmning: 1,32km @ 5:55/km

Snabbaste intervall (andra): 336m @ 3:29/km. Medelpuls 169bpm.
Långsammaste intervall (nionde): 316m @ 3:42/km. Medelpuls 181bpm.

Totalt intervaller: 3,65km @ 4:06/km, medelpuls 177bpm

Nedjogg: 1,72km @ 6:15/km

Jondahl
2007-05-26, 21:52
Cykling

Gav mig ut på en liten sväng i kvällssolen. Cykling är faktiskt en riktigt trevlig träningsform, om vädret är det rätta. Blev ungefär 25 kilometer totalt, snitthastighet strax under 30Km/h. Kryddade med tre maxningar upp för "simsjöbacken", vilken är ganska rejält brant, men inte speciellt lång. Kändes bra.

edvin
2007-05-26, 22:01
Såg ditt resultat på Göteborgsvarvet. Mycket bra tid!

Intrevallerna du kör på mossen är det på en ordentlig mosse eller heter bara området så? I vilket fall är det ju en fin träningsform ála Elofsson.

Jondahl
2007-05-27, 13:14
Såg ditt resultat på Göteborgsvarvet. Mycket bra tid!

Intrevallerna du kör på mossen är det på en ordentlig mosse eller heter bara området så? I vilket fall är det ju en fin träningsform ála Elofsson.

Tack edvin, kul att du kikar in också!
Tyvärr är jag inte riktigt tuff att jag gett mig ut på några riktiga mossar än. Min moss är bara en tråkig, drygt kilometerlång stig runt en fotbollsplan (Noodles har bra koll på den också).

Jondahl
2007-05-27, 19:03
Dagens "träning":

Tennis

Två timmar. Ledde till förlust och mitt livs första (?) skoskav. Men det var kul ändå.

Dagens tv-tips: VM-finalen i pingis på Eurosport kl. 21.15, mellan Wang Liqin och Ma Lin. Har hört att den ska ha varit riktigt välspelad och spännande. Missa inte!

Jondahl
2007-05-28, 10:39
Cykling

Drygt tre mil blev det idag. Ganska beskedligt tempo. "Inget kan stoppa oss nu" av Black Jack gick på repeat i huvudet, måste väl berott på nån konstig hormonutsöndring antar jag, stört omöjligt att få bort den iaf. Jobbigt då jag bara kan refrängen också.

Eddie Vedder
2007-05-28, 11:09
"Inget kan stoppa oss nu" av Black Jack gick på repeat i huvudet, måste väl berott på nån konstig hormonutsöndring antar jag, stört omöjligt att få bort den iaf. Jobbigt då jag bara kan refrängen också.

:laugh: :laugh:

Det där känner jag igen så jävla väl, psalmen "Tryggare kan ingen vara" gick på repeat i mitt huvud för ett tag sen, dagen efter byttes den ut mot den sjuka snapsklassikern "in kommer far full som han var slängde sin task i bordet......":D

Bra cykelpass annars, har du nåt mer lopp på G i år än Gbgvarvet?

Jondahl
2007-05-28, 16:57
Löpning @ Safjälllet

Blev en löptur idag också, skönt. Klockan tappade satellitkontakten vid några tillfällen, men jag tror att siffrorna är tillförlitliga ändå.

Resultat:
Sträcka: 7,60km
Tid: 39:09
Medeltempo: 5:09/km
Medelpuls: 140 bpm (64%)



:laugh: :laugh:

Det där känner jag igen så jävla väl, psalmen "Tryggare kan ingen vara" gick på repeat i mitt huvud för ett tag sen, dagen efter byttes den ut mot den sjuka snapsklassikern "in kommer far full som han var slängde sin task i bordet......":D

Bra cykelpass annars, har du nåt mer lopp på G i år än Gbgvarvet?

Haha, det där låter ju nästan värre än Black Jack ju =). Hur mådde du under dom dagarna egentligen?

Inget bestämt ännu, men det pekar mot att jag ställer upp i Midnattsloppet i Kvänum i slutet av juni. Efter det får vi se vad som händer, är lite sugen på att försöka ge mig på nåt cykel- eller triathlonlopp, om jag hittar nåt som passar.