handdator

Visa fullständig version : Kan man äta sig fet utan att öka?


Slartibartfast
2003-02-04, 18:31
Ok, lite skum rubrik. Låt mig förklara.

Jag har inte ökat ett skit den senaste månaden och jag är 98% säker på att det beror på min vedervärdiga kosthållning. Jag har ingen aning om hur mycket av vad som jag sätter i mig.

Jag tycker ändå att jag har fått mera fett på magen(har inga kaliper, men är säker på att jag fetat till mig)

Det jag undrar är därför detta: Kan man bli fetare utan att öka i muskler och styrka fast man tränar regelbundet? Man tycker ju att överskottsnäringen borde bidra till muskelbyggandet i första hand och inte till magfläsket
:confused:

Så här ser en typisk dagsmeny ut för mig:

Morgonmål:
fyra mackor med ost, ett par mjölkglas.

lunch:
1,5 dl ris (innan det kokas)
ca 100-150g kött i någon form
tre stora morötter
två stekta ägg
en halv liter mjölk

middag:
600 g potatismos
100-150g kött eller fisk
en stor bit kålrot
en macka utan ost
en halv liter mjölk

kvällsmål:
100g myssli (vet att man inte borde äta snabba kollisar på kvällen, men det är så behändigt med myssli:em: )


Är det inte antalet kalorier som är det primära när man bygger muskelmassa? Om ett visst antal kalorier inte är tillräckligt för att jag ska öka i muskler kan det väl inte heller vara tillräckligt för att göra mig fetare?

Fattar NADA:insane: !

Är 180 cm och 92 kg

Synpunkter?

Munter
2003-02-04, 18:43
Man tycker ju att överskottsnäringen borde bidra till muskelbyggandet i första hand och inte till magfläsket Tut Tut !

King Grub
2003-02-04, 18:48
Det är skillnad på kalorier och kalorier. Om din huvudsakliga energikälla är insulinhöjande kolhydrater som mackor och potatismos kommer kalorierna du äter att slussas till fettcellerna istället för muskelcellerna, just på grund av de höga insulinnivåerna.

ivandrago
2003-02-04, 20:26
müsli före du lägger dig är inte vidare strategiskt (som du redan anade). Eftersom du lägger på dig fett verkar du inte ha någon jättehög ämnesomsättning. Byt ut müslin mot något proteinrikt istället och ät pasta och parboiled ris istället för potatismos så tror jag att problemet är så gott som löst.