handdator

Visa fullständig version : Låta gainers/proteintillskott stå i några timmar?


Officer
2003-02-04, 15:59
Denna fråga är riktad mot kosttillskottskunniga personer!

Denna fråga har nog blivit ställd ett antal gånger men har inte fått riktigt svar då alla säger olika?

Jag går som många alla andra 17-åringar i skolan, och jag blandar mitt gainer/proteinpulver i 4 dl mjölk i min shaker och låter det stå i skåpet i skolan (ganska svalt, inte varmt), och ena träningsdagen står den där endast i 4 timmar innan jag dricker upp det efter träning (skoldagen är kort då), och den andra dagen måste den stå där från klockan 8.50 till 16.... för att sedan drickas upp runt 18-tiden efter gympasset!
Jag vet att det är väldigt många timmar, men kan någon förklara exakt hur/varför/om protein/kolhydraterna blir sämre på något vis, om jag låter det stå på det viset i skåpet?
Jag vill inte ha svar såsom "gör gainern i gymmet" och sånt, jag vill ha vetenskapliga förklaringar, om det är möjligt.

Tack på förhand

z_bumbi
2003-02-04, 16:28
Ju varmare desto mer bakteritillväxt, att ha mjölk frame så länge är inte så bra alltså och med en gainer så är det ännu mer socker för bakterierna att växa av.

En termos som du har gainern borde funka i detta fall. :thumbup:

teehoon
2003-02-04, 22:18
Är det inte så att proteinet bryts ner/försämras på ngt vis?
Vet inte hur detta skulle gå till och har inte heller några belägg för det, bara ngt jag hört.