handdator

Visa fullständig version : Vilka tillskott har någon verkan?


filham
2006-11-01, 12:04
Vilka av följande kosttillskott har ungefär den verkan som tillverkarna hävdar om man tar det som supplement?


ALA
CLA
HMB
ZMA
GABA
NO2
Tribulus
L-Glutamine


Några fler?

Kreatin är väl etablerat nu.

krilleh
2006-11-01, 12:38
ALA funkar helt ok. Resten vet jag inte.

Men något som funkar för mig var iaf kcg+lean samt kcg2. Ska även prova kcg2+lean senare och hoppas på en ännu grymmare effekt.

mangemani
2006-11-01, 12:44
Vilka av följande kosttillskott har ungefär den verkan som tillverkarna hävdar om man tar det som supplement?


ALA
CLA
HMB
ZMA
GABA
NO2
Tribulus
L-Glutamine


Några fler?

Kreatin är väl etablerat nu.


ALA=ja
ZMA=ja
NO2=ja

resten=skit

finns fler,ja,orkar dock inte rabbla upp alla så jag tar favoriterna:

KCG/KCG2
LEAN(prestations höjande syfte)
ALC(inte i "fettförbränings" syfte)

sen har ju Esapro fått mycket bra feedback,så jag antar att det funkar bra.

loverius
2006-11-02, 03:16
GABA funkar fint därför e det "olagligt" i sverige med

Fairing
2006-11-02, 08:28
GABA funkar fint därför e det "olagligt" i sverige med

På vilket sätt tycker du att det fungerar bra med GABA (En av Fairings första produkter)

loverius
2006-11-02, 11:48
jag sover mycket tyngre, jag har mer detaljerade drömmar, känner mig lugn o sansad hela dagen, det lilla gråa hår jag haft har börjat försvinna synligt alltså..verkligen kanon!!! Är det nått jag inte tycker funkar så är det Tribulus o Glutamin, har aldrig märkt nån "effekt".
Av gaba känner man hur det kittlas i armarna, efter intaget oxå...

loverius
2006-11-02, 11:55
No grejer har ingen muskelbyggande effekt, de har ett pump som försvinner lika snabbt, bara slöseri med pengar, det är till för att det känns bra, inget annat. Kreatin är i så fall det bästa...

Börje H
2006-11-02, 11:58
Vilka av följande kosttillskott har ungefär den verkan som tillverkarna hävdar om man tar det som supplement?


ALA
CLA
HMB
ZMA
GABA
NO2
Tribulus
L-Glutamine


Några fler?

Kreatin är väl etablerat nu.

Vetenskapligt bevisad, prestationshöjande, effekt har väl bara kreatin av ovanstående.

antonio
2006-11-02, 17:45
Vetenskapligt bevisad, prestationshöjande, effekt har väl bara kreatin av ovanstående.

Nja, beror på vad du menar med prestationshöjande men muskelbyggande effekt har det väl även bevisats att HMB har.

/A

Börje H
2006-11-02, 19:06
Nja, beror på vad du menar med prestationshöjande

ergogen=prestationshöjande=någon vits att lägga pengar på

antonio
2006-11-02, 19:13
ergogen=prestationshöjande

HMB är mig veterligen de enda preparatet på den listan som har en vetenskapligt bevisad prestationshöjande effekt.

/A

Börje H
2006-11-02, 21:44
HMB är mig veterligen de enda preparatet på den listan som har en vetenskapligt bevisad prestationshöjande effekt.

/A
Är det verkligen så?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16004832&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

"Studies of HMB supplementation have shown minimal gains in strength and lean body mass in specific populations, mainly untrained athletes and patients with wasting syndromes. HMB use in those athletes involved in regular high-intensity exercise has not been proven to be beneficial when multiple variables are evaluated.
HMB cannot be recommended as an ergogenic until further studies in larger groups reproduce early data."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15294540&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

"This study found no effect of HMB supplementation on body composition, however there was a significant increase in leg extension strength with HMB supplementation in response to resistance exercise."
Varför? Jo kanske: "In addition, there were some significant differences found between dietary intakes of the supplementation groups. The HMB group consumed a greater percent of energy from carbohydrates"



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12433852&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

"Of the 250 supplements examined, only 6 had more than 2 studies that met the criteria for inclusion in the meta-analysis. Creatine and beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) were found to significantly increase net lean mass gains of 0.36 and 0.28%/wk and strength gains of 1.09 and 1.40%/wk (P < 0.05), respectively. Chromium, dehydroepiandrosterone, androstenedione, and protein did not significantly affect lean gain or strength. In conclusion, two supplements, creatine and HMB, have data supporting their use to augment lean mass and strength gains with resistance training."


I den fenomenala boken "Nutrition for health, fitness & sports" Står att läsa:

"At the present time, it would appear there is little evidence to support HMB supplementation as an anabolic agent for strength-training individuals. Some data suggest thar HMB supplementation may decrease muscle tissue breakdown during the first weeks of training in untrained individuals, but additional research is needed to support these preliminary findings."

Visst kan HMB ha effekt. Men att det är helt självklart är nog inte rätt.