handdator

Visa fullständig version : Skumt besvär efter bänkpress


cjs
2003-02-04, 15:46
Igår stressade jag iväg till gymmet för att hinna träna, har haft fullt upp i dagarna men ville fan inte låta en ny dag gå utan att få pressa lite vikter. :bpump:

Nåja, till saken. Jag vräkte på vikter i bänkpressen, körde egentligen alldeles för tungt men men. Höll ihop skulderbladen och försökte behålla tekniken ändå.

På kvällen upptäcker jag två saker. Dels något som kändes som en liten "muskel-/brosk/nånting-knut/kula" i armhålan nära bröstet. Det andra var av liknande slag, uppe vid yttre bröstet ganska nära ovan nämnda armhåla. Där var det som om en "hård" åder under huden pressade uppåt som om den ville ut genom huden! :eek:

Jag tryckte på den och det kändes lite äckligt, men kom fram till att det inte var en åder utan snarare nån muskelsena eller nåt krams. Jag vet inte. Den var iaf inte mjuk som en åder, bara formad lite sådär "kurvigt". Ställde mig och stretchade ett tag och vips så hade den gått bort.

Knuten i armhålan är fortfarande kvar dock. Den är inte så stor och syns knappt men känns under huden. Lite större än en ärta.

Någon som kan förklara vad detta är? Känns inte farligt iallafall men det vore ju trevligt om nån visste bättre än mig. :confused:

Naprapat-Byggare
2003-02-04, 17:07
Hej,

det låter som en triggerpunkt eller rättare sagt en del av musklen ( några fibrer) som gått i kramp.

Inget farligt, men om du skulle få utrålande smärta eller lokal så ta kontakt med naprapat eller läkare om akut.

Aj aj... inte träna hårdare än man klarar av.

Mvh Jeppe:nono:

cjs
2003-02-04, 19:23
OK tack!

Grym överbelastning brukar ju funka bra för det mesta annars, vad tror du detta berodde på? Dålig uppvärmning, för lite stretching efteråt, taskigt utförande..? Eller bara slumpen? Kramper brukar ju kunna komma ibland..

Naprapat-Byggare
2003-02-05, 10:02
Svårt att säga.

Helt klart är att muskeln blivit för hårt belastad och gått i försvar. Fel teknik på grund av för tunga vikter eller bara för tungt är min gissning. Men som du förstår är dessa svar bara gissningar. Får du problem ta kontakt med kunniga som kan hjälpa dig.

Lycka till.

//Jeppe

CoC
2003-02-05, 10:06
Originally posted by cjs
Igår stressade jag iväg till gymmet för att hinna träna, har haft fullt upp i dagarna men ville fan inte låta en ny dag gå utan att få pressa lite vikter. :bpump:

Nåja, till saken. Jag vräkte på vikter i bänkpressen, körde egentligen alldeles för tungt men men. Höll ihop skulderbladen och försökte behålla tekniken ändå.

På kvällen upptäcker jag två saker. Dels något som kändes som en liten "muskel-/brosk/nånting-knut/kula" i armhålan nära bröstet. Det andra var av liknande slag, uppe vid yttre bröstet ganska nära ovan nämnda armhåla. Där var det som om en "hård" åder under huden pressade uppåt som om den ville ut genom huden! :eek:

Jag tryckte på den och det kändes lite äckligt, men kom fram till att det inte var en åder utan snarare nån muskelsena eller nåt krams. Jag vet inte. Den var iaf inte mjuk som en åder, bara formad lite sådär "kurvigt". Ställde mig och stretchade ett tag och vips så hade den gått bort.

Knuten i armhålan är fortfarande kvar dock. Den är inte så stor och syns knappt men känns under huden. Lite större än en ärta.

Någon som kan förklara vad detta är? Känns inte farligt iallafall men det vore ju trevligt om nån visste bättre än mig. :confused:


Knuten i armhålan lär vara en lymfkörtel. Blir den större uppsök läkare.

psyko_bob
2003-02-05, 10:42
Kan även vara en sena som åkt ur sitt läge. Kan hända vid tex rodd, dragkamp etc. Brukar ömma ifall du tar armen över huvudet.
Senan hittar tillbaks själv med tiden.